Interpretacja Urzędu Skarbowego w Oświęcimiu
PDP/423-8/07
z 28 czerwca 2007 r.
Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
PDP/423-8/07
Data
2007.06.28
Autor
Urząd Skarbowy w Oświęcimiu
Temat
Podatek dochodowy od osób prawnych --> Zwolnienia przedmiotowe
Słowa kluczowe
działalność gospodarcza
kościelne osoby prawne
zwolnienia przedmiotowe
Pytanie podatnika
Zwolnienie kościelnej osoby prawnej z obowiązku prowadzenia dokumentacji wymaganej przez przepisy Ordynacji podatkowej.
POSTANOWIENIE Naczelnik Urzędu Skarbowego w Oświęcimiu, działając na podstawie art. 14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29.08.1997 r. Ordynacja podatkowa /t.j. Dz. U. z 2005 r., Nr 8, poz. 60 ze zm./, po rozpatrzeniu wniosku z dnia 17 maja 2007 r. (wpływ: 22.05.2007 r.) w sprawie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w zakresie podatku dochodowego od osób prawnych stwierdza, iż przedstawione we wniosku stanowisko jest prawidłowe. UZASADNIENIE W dniu 22.05.2007 r. Podatnik złożył w tut. Urzędzie pismo o udzielenie interpretacji w kwestii dotyczącej zwolnienia kościelnej osoby prawnej z obowiązku prowadzenia dokumentacji wymaganej przez przepisy Ordynacji podatkowej. Z opisanego stanu faktycznego wynika, że Dom Zakonny Zgromadzenia ... jako osoba prawna prowadzi Dom Rekolekcyjno-Edukacyjny. Jednym z założeń statutowych Zgromadzenia jest ewangelizacja i szerzenie kultu świętego Maksymiliana Kolbe. W prowadzonym przez Zgromadzenie Domu Rekolekcyjnym organizowane są rekolekcje Dni Kolbeńskie oraz inne spotkania mające na celu realizowanie założeń statutowych Zgromadzenia. Dom Rekolekcyjny utrzymuje się z wolnych datków i ofiar indywidualnych osób oraz grup biorących udział w spotkaniach. Uzyskane fundusze przeznaczone są na realizację celów statutowych Zgromadzenia i na utrzymanie, niezbędnego do realizacji tychże celów Domu Rekolekcyjnego. Zgromadzenie nie prowadzi żadnej działalności gospodarczej. W ocenie strony, dochody uzyskane ze wskazanej działalności korzystają ze zwolnienia z podatku dochodowego od osób prawnych na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 4a ustawy. Po analizie przedstawionego stanu faktycznego oraz zaprezentowanego przez Jednostkę stanowiska dotyczącego interpretacji przepisów prawa podatkowego tut. organ podatkowy stwierdza co następuje: W art. 17 ust. 1 pkt 4a lit.a ww. ustawy uregulowano zwolnienie bezwarunkowe dotyczące dochodów kościelnych osób prawnych z niegospodarczej działalności statutowej. Wynika z niego, że cel na jaki zostaną przeznaczone i wydatkowane środki nie ma żadnego wpływu na zakres zwolnienia. Co więcej w odniesieniu do tego rodzaju dochodów podatnicy nie mają obowiązku prowadzenia dokumentacji zgodnie z przepisami Ordynacji podatkowej. Natomiast zwolnienie przewidziane w art. 17 ust. 1 pkt 4a lit.b tej ustawy ma charakter warunkowy co oznacza, że dochody kościelnych osób prawnych z innej działalności niż niegospodarcza działalność statutowa będą wolne od podatku tylko z części przeznaczonej na cele wymienione w tym przepisie. Należy przy tym stwierdzić, że ustawa o podatku dochodowym od osób prawnych nie wyjaśnia pojęcia „działalność niegospodarcza” czy też „niegospodarcza działalność statutowa”. Wobec powyższego należałoby posłużyć się pojęciem „działalności gospodarczej” zdefiniowanym w art. 2 ustawy z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej /Dz. U. Nr 173, poz. 1807 ze zm./. Zgodnie z tym przepisem „działalnością gospodarczą” jest zarobkowa działalność wytwórcza, budowlana, handlowa, usługowa oraz poszukiwanie, rozpoznawanie i wydobywanie kopalin ze złóż, a także działalność zawodowa, wykonywana w sposób zorganizowany i ciągły. Mając na uwadze powyższy stan prawny należy stwierdzić, że w opisanym przez Jednostkę stanie faktycznym zastosowanie będą miały przepisy art. 17 ust. 1 pkt 4a lit.a ustawy, gdyż jak wynika z wniosku Jednostka nie prowadzi działalności gospodarczej. W sprawie będącej przedmiotem zapytania nie toczy się postępowanie podatkowe, kontrola podatkowa oraz postępowanie przed sądem administracyjnym. Zgodnie z art. 14a § 2 ustawy Ordynacja podatkowa niniejsza interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę. Stosownie do art. 14b § 1 i § 2 ustawy Ordynacja podatkowa- interpretacja nie jest wiążąca dla wnioskodawcy, wiąże natomiast właściwe dla wnioskodawcy organy podatkowe i organy kontroli skarbowej i może zostać zmieniona albo uchylona wyłącznie w drodze decyzji w trybie określonym w § 5. Na niniejsze postanowienie służy zażalenie do Dyrektora Izby Skarbowej w Krakowie za pośrednictwem Naczelnika Urzędu Skarbowego w Oświęcimiu w terminie 7 dni od dnia doręczenia postanowienia (art. 14a § 4, art.236 § 2 pkt 1 ustawy Ordynacja podatkowa). |
doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.