Interpretacja Małopolskiego Urzędu Skarbowego
PO2/423-19/07/26129
z 27 marca 2007 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
PO2/423-19/07/26129
Data
2007.03.27



Autor
Małopolski Urząd Skarbowy


Temat
Podatek dochodowy od osób prawnych --> Koszty uzyskania przychodów --> Wydatki nieuznawane za koszty uzyskania przychodów

Podatek dochodowy od osób prawnych --> Zwolnienia przedmiotowe


Słowa kluczowe
dotacja z Europejskiego Funduszu Społecznego
rozliczenie dotacji
środki pomocowe


Pytanie podatnika
Czy dotacje z Europejskiego Funduszu Społecznego przeznaczone na szkolenia realizowane w ramach Sektorowego Programu Operacyjnego Rozwój Zasobów Ludzkich są zwolnione od opodatkowania na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 14 ww. ustawy, a zgodnie z art. 16 ust. 1 pkt 58 wydatki sfinansowane z dotacji nie są kosztem uzyskania przychodu?


POSTANOWIENIE

Naczelnik Małopolskiego Urzędu Skarbowego w Krakowie, działając na podstawie art. 14a § 1 i 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.), po rozpatrzeniu Państwa wniosku bez znaku z dnia 1.02.2007 r. (data wpływu 5.02.2007 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania przepisów prawa podatkowego w zakresie podatku dochodowego od osób prawnych stwierdza, że przedstawione we wniosku stanowisko nie jest prawidłowe.

Uzasadnienie

Ze złożonego wniosku wynika, że Wnioskodawca (Spółka) jest organizatorem programu szkoleń realizowanych w ramach Sektorowego Programu Operacyjnego Rozwój Zasobów Ludzkich. Usługi szkoleniowe realizowane w ramach powyższego programu są finansowane w części lub w całości ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego. Otrzymane dotacje kwalifikowane są przez Spółkę jako dochody zwolnione od podatku dochodowego od osób prawnych na podstawie art. 17 ustawy z dnia 15.02.1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych. Ponadto na podstawie art. 16 ust. 1 pkt 58 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych Spółka nie uznaje za koszty uzyskania przychodu wydatków sfinansowanych z otrzymanych dotacji.

Zapytanie Spółki dotyczy kwestii, czy dotacje z Europejskiego Funduszu Społecznego przeznaczone na szkolenia realizowane w ramach Sektorowego Programu Operacyjnego Rozwój Zasobów Ludzkich są zwolnione od opodatkowania na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 14 ww. ustawy, a zgodnie z art. 16 ust. 1 pkt 58 wydatki sfinansowane z dotacji nie są kosztem uzyskania przychodu.

Sposób postępowania Spółki w przedmiotowej sprawie traktowany jest przez Naczelnika Małopolskiego Urzędu Skarbowego jako jej stanowisko w rozumieniu art. 14a§ 2 ustawy Ordynacja podatkowa.

Odpowiadając na powyższe zapytanie Naczelnik Małopolskiego Urzędu Skarbowego stwierdza, co następuje.

W myśl art. 17 ust. 1 pkt 23 ustawy z dnia 15.02.1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 ze zm.) wolne od podatku są dochody uzyskane przez podatników od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych lub międzynarodowych instytucji finansowych, pochodzące ze środków bezzwrotnej pomocy, w tym także ze środków z programów ramowych badań, rozwoju technicznego i prezentacji Unii Europejskiej i z programów NATO, przyznanych na podstawie jednostronnej deklaracji lub umów zawartych z tymi państwami, organizacjami lub instytucjami przez Radę Ministrów Rzeczypospolitej Polskiej, właściwego ministra lub agencje rządowe; w tym również w przypadkach, gdy przekazanie tych środków jest dokonywane za pośrednictwem podmiotu upoważnionego do rozdzielania środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej na rzecz podmiotów, którym służyć ma ta pomoc. Wskazany we wniosku przepis art. 17 ust. 1 pkt 14 ww. ustawy, zgodnie z którym wolne od podatku były dotacje otrzymane z budżetu państwa lub budżetów jednostek samorządu terytorialnego, z wyjątkiem dopłat do oprocentowania kredytów bankowych w zakresie określonym w odrębnych ustawach, został uchylony z dniem 1.01.2004 r., z tym, że na podstawie ustawy z dnia 12.11.2003 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 202, poz. 1957 ze zm.) zwolnienie stosowane było do dnia 31.12.2006 r. w zakresie i na zasadach obowiązujących do dnia 31.12.2003 r. Począwszy od dnia 1.01.2007 r. przedmiotowe zwolnienie obowiązuje nadal na podstawie przepisu art. 17 ust. 1 pkt 47 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Na podstawie art. 16 ust. 1 pkt 58 ww. ustawy nie uważa się za koszty uzyskania przychodów wydatków i kosztów bezpośrednio sfinansowanych z dochodów (przychodów), o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 14a, 23, 24, 42, 47 i 48 lub ze środków, o których mowa w art. 33 ust. 4 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (Dz. U. Nr 96, poz. 873, ze zm.).

Zasady opodatkowania podatkiem dochodowym dochodów finansowanych z funduszy strukturalnych były przedmiotem interpretacji Ministra Finansów Nr DD6-8213-8/06/DZ/412 z dnia 30.08.2006 r. w sprawie jednolitego stosowania prawa na podstawie art. 14 § 1 pkt 2 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. Nr 8, poz. 60, ze zm.) w zakresie opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych i fizycznych dochodów pochodzących ze środków pomocowych finansowanych z funduszy strukturalnych oraz współfinansujących środków krajowych opublikowanej w Dzienniku Urzędowym Ministerstwa Finansów Nr 12 z 2006 r. W ww. interpretacji Minister Finansów wskazał m.in. co następuje:

„Wsparcie Wspólnoty dla Polski w latach 2004-2006 było i jest realizowane przede wszystkim za pomocą jednofunduszowych sektorowych programów operacyjnych (SPO) oraz wielofunduszowego Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego (ZPORR).

Status prawny środków pochodzących z funduszy strukturalnych regulują przepisy Rozporządzenia Rady (WE) Nr 1260/1999 z dnia 21 czerwca 1999 r. ustanawiające przepisy ogólne w sprawie funduszy strukturalnych oraz Rozporządzenia Komisji (WE) Nr 438/2001 z dnia 2 marca 2001 r. ustanawiające szczegółowe zasady wykonania Rozporządzenia Rady (WE) Nr 1260/1999 dotyczącego zarządzania i systemów kontroli pomocy udzielanej w ramach funduszy strukturalnych, ustawy o finansach publicznych oraz ustawy z dnia 20 kwietnia 2004 r. o Narodowym Planie Rozwoju 2004-2006 (Dz. U. Nr 116, poz. 1206).

Pomoc, jaką otrzymują beneficjenci, pochodzi ze środków pożyczonych z budżetu państwa na prefinansowanie realizowanych programów i projektów pomocowych. W związku z tym nie jest to pomoc otrzymana ze środków bezzwrotnej pomocy, a takie pochodzenie warunkuje zwolnienie przedmiotowe z podatków dochodowych na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 23 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 ze zm.) oraz art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 ze zm.).

Środki pomocowe w części współfinansowanej z budżetu nie mogą być uznane za pomoc pochodzącą z dotacji, o których mowa w art. 69 ust. 4 pkt 1 lit. b ustawy z dnia 26 listopada 1998 r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2003 r. Nr 15, poz. 148 ze zm.), w brzmieniu obowiązującym do dnia 31 grudnia 2005 r., jak i w przepisach art. 106 ust. 2 pkt 1 ustawy z dnia 30 czerwca 2005 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 249, poz. 2104 ze zm.), obowiązującej od dnia 1 stycznia 2006 r. A zatem, w tej części pomoc otrzymana przez beneficjenta również nie jest zwolniona z podatku dochodowego, ponieważ zwolnieniu podlegają tylko dotacje w rozumieniu ustawy o finansach publicznych”.

Zdaniem Naczelnika Małopolskiego Urzędu Skarbowego za pomoc pochodzącą z dotacji w rozumieniu ustawy o finansach publicznych obok środków współfinansowanych z budżetu nie mogą również zostać uznane środki pochodzące z funduszy strukturalnych przeznaczone na szkolenia realizowane w ramach Sektorowego Programu Operacyjnego Rozwój Zasobów Ludzkich. Pojęcie i rodzaje dotacji, rozumianych jako podlegające szczególnym zasadom rozliczania wydatki budżetu państwa przeznaczone na określone cele, zawarte zostały w art. 106 ustawy z dnia 30.06.2005 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 249, poz. 2104 ze zm.). Ustawa ta rozróżnia dotacje celowe, dotacje podmiotowe i dotacje przedmiotowe. Przez dotacje celowe należy rozumieć wydatki budżetu państwa przeznaczone na finansowanie lub dofinansowanie:
a) zadań z zakresu administracji rządowej oraz innych zadań zleconych jednostkom samorządu terytorialnego ustawami,
b) ustawowo określonych zadań, w tym zadań z zakresu mecenatu państwa nad kulturą, realizowanych przez jednostki inne niż jednostki samorządu terytorialnego,
c) bieżących zadań własnych jednostek samorządu terytorialnego,
d) zadań zleconych do realizacji organizacjom pozarządowym oraz podmiotom wymienionym w art. 3 ust. 3 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (Dz. U. Nr 96, poz. 873 oraz z 2004 r. Nr 64, poz. 593, Nr 116, poz. 1203 i Nr 210, poz. 2135), zwanym dalej "organizacjami pozarządowymi",
e) kosztów realizacji inwestycji.

Przez dotacje podmiotowe rozumie się ww. wydatki przeznaczone na dofinansowanie działalności bieżącej ustawowo wskazanego podmiotu, natomiast przez dotacje przedmiotowe wydatki budżetu państwa przeznaczone na dopłaty do określonych rodzajów wyrobów lub usług, kalkulowanych według stawek jednostkowych.

Ww. dotacje nie obejmują środków pochodzących z funduszy strukturalnych przeznaczonych na szkolenia realizowane w ramach Sektorowego Programu Operacyjnego Rozwój Zasobów Ludzkich, jak również innych sektorowych programów operacyjnych. Nadmienia się, że nowelizacja ustawy o finansach publicznych dokonana ustawą z dnia 8.12.2006 r. o zmianie ustawy o finansach publicznych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 249, poz. 1832), obowiązująca od 29.12.2006 r. wprowadziła do ustawy o finansach publicznych pojęcie „dotacji rozwojowych”. Na podstawie art. 106 ust. 2 pkt 3a ww. ustawy przez dotacje rozwojowe należy rozumieć wydatki budżetu państwa przeznaczone na realizacje projektów finansowanych ze środków, o których mowa w art. 5 ust. 3 pkt 2, tj. środków pochodzących z funduszy strukturalnych, Funduszu Spójności i Europejskiego Funduszu Rybołówstwa, lub projektów realizowanych w ramach tych programów. Powyższa zmiana ma związek z włączeniem do dochodów budżetu państwa wszystkich środków jakie uzyskuje Polska z Unii Europejskiej oraz państw Europejskiego Stowarzyszenia Wolnego Handlu. Zasada ta nie obejmuje jednak środków przeznaczonych na realizację programów i projektów w ramach polityki spójności na lata 2004-2006 oraz środków pomocy przedakcesyjnej. Jak wynika z art. 20 ww. ustawy z dnia 8.12.2006 r. o zmianie ustawy o finansach publicznych oraz niektórych innych ustaw, w odniesieniu do programów i projektów realizowanych w ramach Narodowego Planu Rozwoju, o którym mowa w ustawie z dnia 20 kwietnia 2004 r. o Narodowym Planie Rozwoju (Dz. U. Nr 116, poz. 1206, z 2005 r. Nr 90, poz. 759 i Nr 267, poz. 2251 oraz z 2006 r. Nr 149, poz. 1074), środków przedakcesyjnych i środków przejściowych stosuje się przepisy ustawy zmienianej w art. 1, w brzmieniu obowiązującym przed dniem wejścia w życie niniejszej ustawy. Sektorowy Program Operacyjny Rozwój Zasobów Ludzkich jest programem, o którym mowa w art. 8 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy o Narodowym Planie Rozwoju przyjętym rozporządzeniem Ministra Gospodarki i Pracy z 1.07.2004 r. w sprawie przyjęcia Sektorowego Programu Operacyjnego Rozwój Zasobów Ludzkich 2004-2006 wydanym na podstawie art. 17 ust. 5 ustawy o Narodowym Planie Rozwoju.

Uwzględniając powyższe regulacje prawne oraz cyt. wyżej interpretację Ministra Finansów Nr DD6-8213-8/06/DZ/412 z dnia 30.08.2006 r. należy uznać, że środki, których dotyczy złożony wniosek nie są wolne od podatku dochodowego na podstawie art. 17 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, a w konsekwencji wydatki pokryte z tych środków nie są objęte przepisem art. 16 ust. 1 pkt 58 ww. ustawy.

Mając na uwadze powyższe postanowiono jak w sentencji.

Zgodnie z art. 14a § 2 ustawy Ordynacja podatkowa niniejsza interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę.
Stosownie do art. 14b § 1 i § 2 ustawy Ordynacja podatkowa interpretacja nie jest wiążąca dla wnioskodawcy, wiąże natomiast właściwe dla wnioskodawcy organy podatkowe i organy kontroli skarbowej i może zostać zmieniona albo uchylona wyłącznie w drodze decyzji, w trybie określonym w § 5.

W dacie złożenia zapytania w sprawie objętej wnioskiem nie toczyło się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym.

Na niniejsze postanowienie przysługuje prawo wniesienia zażalenia do Dyrektora Izby Skarbowej w Krakowie ul. Wadowicka 10 za pośrednictwem Naczelnika Małopolskiego Urzędu Skarbowego, w terminie 7 dni od dnia jego doręczenia.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj