Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Łodzi
IPTPP1/443-715/12-5/MW
z 27 listopada 2012 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IPTPP1/443-715/12-5/MW
Data
2012.11.27



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi


Temat
Podatek od towarów i usług --> Wysokość opodatkowania --> Stawki --> Stawki podatku


Słowa kluczowe
stawki podatku
usługi doradcze


Istota interpretacji
Świadczone przez Wnioskodawcę usługi świadczenia doradztwa zawodowego grupowego i indywidualnego oraz poradnictwa psychologiczno-pedagogicznego grupowego i indywidualnego, będą opodatkowane podatkiem VAT w wysokości 23%, zgodnie z art. 41 ust. 1 w zw. z 146a ust. 1 ustawy



Wniosek ORD-IN 647 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 749) oraz § 2 i § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 03 września 2012 r. (data wpływu 06 września 2012 r.), uzupełnionym pismem z dnia 09 listopada 2012r. (data wpływu 13 listopada 2012r.) o udzielenie pisemnej interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania usług samodzielnych doradztwa zawodowego oraz poradnictwa psychologiczno-pedagogicznego – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 06 września 2012 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie:

  • zwolnienia z opodatkowania usług szkoleniowych;
  • opodatkowania samodzielnych usług doradztwa zawodowego oraz poradnictwa psychologiczno-pedagogicznego;
  • zwolnienia z opodatkowania usług doradztwa zawodowego oraz poradnictwa psychologiczno-pedagogicznego jako usług ściśle związanych z usługami szkoleniowymi zwolnionymi z opodatkowania podatkiem od towarów i usług.

Wniosek został uzupełniony w dniu 13 listopada 2012r. w zakresie przeformułowania pytania nr 1, doprecyzowania zdarzenia przyszłego, własnego stanowiska w sprawie oceny prawnej zdarzenia przyszłego oraz opłaty.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe (doprecyzowane w uzupełnieniu wniosku).

C. jest jednostką nieposiadającą osobowości prawnej. Została ona założona i jest prowadzona przez osobę fizyczną (od 1 września 2000 r., wpisana została do Ewidencji Działalności Gospodarczej Prezydenta Miasta X pod numerem ….) Firma zatrudnia na umowę o pracę 4 pracowników. C. jest zarejestrowanym i czynnym podatnikiem VAT. C. nie jest jednostką objętą systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty. Nie posiada zaświadczenia o wpisie do Ewidencji Szkół i Placówek Niepublicznych. Usługi świadczone przez C. nie są prowadzone w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach. C. nie uzyskało akredytacji w rozumieniu przepisów o systemie oświaty, gdyż jego działalność nie jest przewidywalna i powtarzalna, ponieważ zlecenia pozyskiwane są w drodze udziałów w ogłaszanych przetargach.

Do priorytetowych kierunków działania Wnioskodawcy zalicza się m.in.:

  1. nauczanie języków obcych;
  2. nauczanie technologii i informacyjnych i komunikacyjnych, w tym kursy komputerowe mające na celu nauczenia podstawowej obsługi w zakresie podstawowego oprogramowania biurowego, ale również np. z grafiki komputerowej, tworzenie stron www czy obsługi programu AutoCAD;
  3. kursy i szkolenia dot. zagadnień administracyjno – biurowych, rachunkowości oraz prowadzenia kadr i płac, a także księgowości komputerowej;
  4. zagadnień handlowych, fakturowania i obsługi kas fiskalnych oraz terminali płatniczych;
  5. kursy i szkolenia dot. opieki nad dziećmi, osobami starszymi i niepełnosprawnymi;
  6. kursy i szkolenia dot. przedsiębiorczości, których celem przeważnie jest założenie własnej firmy;
  7. kursy specjalistyczne pod potrzeby konkretnego Zamawiającego celem podniesienia kwalifikacji jego pracowników;
  8. konferencje i seminaria specjalistyczne pod potrzeby konkretnego Zamawiającego celem podniesienia kwalifikacji jego pracowników;
  9. warsztaty psychospołeczne, tzw. szkolenia „miękkie”;
  10. kursy autoprezentacji i metod poszukiwania pracy, których celem jest nauczenie jak poruszać się po rynku pracy i w efekcie znaleźć zatrudnienie;
  11. doradztwo zawodowe grupowe;
  12. doradztwo zawodowe indywidualne;
  13. poradnictwo psychologiczne grupowe;
  14. poradnictwo psychologiczne indywidualne.

Przedmiotem niniejszego wniosku są trzy następujące zdarzenia przyszłe:



Realizacja usług tzw. szkoleń "twardych" (poz. 1-7) oraz tzw. szkoleń "miękkich" (poz. 8 -9), które są szkoleniami zawodowymi lub przekwalifikowania zawodowego:

  1. szkolenia dot. technologii informacyjnych i komunikacyjnych, w tym kursy komputerowe mające na celu nauczenie podstawowej obsługi komputera oraz internetu oraz w zakresie podstawowego oprogramowania biurowego, a także z grafiki komputerowej, tworzenia stron www i obsługi programów AutoCAD;
  2. kursy i szkolenia dot. zagadnień administracyjno-biurowych, rachunkowości oraz prowadzenia kadr i płac, a także księgowości komputerowej i kosztorysowania;
  3. szkolenia dot. zagadnień handlowych, fakturowania i obsługi kas fiskalnych oraz terminali płatniczych;
  4. kursy i szkolenia dot. opieki nad dziećmi, osobami starszymi i niepełnosprawnymi;
  5. kursy i szkolenia dot. przedsiębiorczości, których celem jest założenie własnej firmy;
  6. kursy specjalistyczne pod potrzeby konkretnego Zamawiającego celem podniesienia kwalifikacji jego pracowników;
  7. konferencje i seminaria specjalistyczne pod potrzeby konkretnego Zamawiającego celem podniesienia kwalifikacji jego pracowników;
  8. warsztaty psychospołeczne, tzw. szkolenia „miękkie";
  9. kursy autoprezentacji i metod poszukiwania pracy, których celem jest nauczenie jak poruszać się po rynku pracy i w efekcie znaleźć zatrudnienie;



Realizacja usług wsparcia psychologiczno-pedagogicznego oraz w zakresie doradztwa zawodowego (poz. 8-9):

  • poradnictwo pedagogiczne grupowe;
  • poradnictwo pedagogiczne indywidualne;
  • poradnictwo psychologiczne grupowe;
  • poradnictwo psychologiczne indywidualne;
  • doradztwo zawodowe grupowe;
  • doradztwo zawodowe indywidualne;



    Realizacja usług szkolenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego , w których świadczone są również usługi wsparcia psychologiczno-pedagogicznego oraz doradztwa zawodowego . Świadczone w tym przypadku wsparcie pedagogiczno-psychologiczne oraz doradztwo zawodowe są ściśle związane z usługami podstawowymi, tj. usługami w zakresie kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego wymienionymi w odniesieniu do zdarzenia przyszłego oznaczonego I (poz. 1-9)>.

    C. ww. usługi świadczyć będzie przede wszystkim na rzecz urzędów pracy, jednostek samorządu terytorialnego i ośrodków pomocy społecznej. Są to przede wszystkim osoby bezrobotne, niepełnosprawne, zagrożone wykluczeniem społecznym oraz pracownicy JST.

    Wszystkie przedsięwzięcia edukacyjne będą realizowane w całości ze środków publicznych, tj. w ramach Regionalnych Programów Operacyjnych 2007-2013 poszczególnych województwa (RPO) oraz Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki 2007-2013 (POKL). Bezpośrednimi beneficjentami środków publicznych będą: urzędy pracy, jednostki samorządu terytorialnego oraz ośrodki pomocy społecznej.

    W związku z powyższym zadano następujące pytanie (ostatecznie sformułowane w uzupełnieniu wniosku).

    Czy usługi świadczenia doradztwa zawodowego grupowego i indywidualnego oraz poradnictwa psychologiczno-pedagogicznego grupowego i indywidualnego, występujące jako samodzielne zamówienie są opodatkowane podatkiem VAT w wysokości 23%...

    Zdaniem Wnioskodawcy (przedstawionym w uzupełnieniu wniosku), zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz.U, Nr 54, poz. 535), opodatkowaniu tym podatkiem, podlegają:

    • odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;
    • eksport towarów;
    • import towarów;
    • wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;
    • wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

    W myśl art. 7 ust. 1 ww. ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel <...>. Natomiast stosownie do art. 8 ust. 1 ww. ustawy, świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt l, jest każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 <...>.

    Jak wynika z regulacji art. 41 ust. 1 ww. ustawy, stawka podatku od towarów i usług wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust.7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

    Zgodnie natomiast z art. 146a pkt 1 ww. ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r. z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110 wynosi 23%.

    Jednakże zarówno w treści ww. ustawy, jak i w przepisach wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi lub zwolnienie od podatku, ale usługi świadczenia doradztwa zawodowego indywidualnego oraz poradnictwa psychologiczno-pedagogicznego grupowego i indywidualnego nie znalazły się wśród nich, a więc są one opodatkowane stawką 23%.

    W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

    W myśl art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. z 2011 r. Dz. U. Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

    Zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.

    Stosownie do art. 41 ust. 1 ustawy, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1. Przy czym w myśl art. 146a ust. 1 ustawy w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

    Zarówno w treści ustawy o podatku od towarów i usług, jak i w przepisach wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi bądź zwolnienie od podatku.

    Stosownie zaś do treści art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy zwalnia się od podatku usługi świadczone przez:

    1. jednostki objęte systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty, w zakresie kształcenia i wychowania,
    2. uczelnie, jednostki naukowe Polskiej Akademii Nauk oraz jednostki badawczo-rozwojowe, w zakresie kształcenia na poziomie wyższym

    -oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane.

    Z uregulowań zawartych w wyżej cytowanym art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a ustawy wynika, że zwolnienie od podatku od towarów i usług obejmuje usługi w zakresie kształcenia i wychowania świadczone przez jednostki objęte systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane. Zatem aby możliwe było skorzystanie z niniejszego zwolnienia, przewidzianego w powołanym przepisie ustawy, dany podmiot musi być jednostką objętą systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty oraz musi świadczyć usługi w zakresie kształcenia. Natomiast jeśli chodzi o kwestię wychowania, należy wskazać, iż jest ona przypisana podmiotom, do których uczęszczanie jest obowiązkowe i regulowane przepisami. Zatem to szkoły obowiązkowe mają za zadanie realizować program wychowywania.

    Równocześnie na podstawie uregulowań zawartych w pkt 29 niniejszego artykułu, zwalnia się od podatku usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, inne niż wymienione w pkt 26:

    1. prowadzone w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach, lub
    2. świadczone przez podmioty, które uzyskały akredytację w rozumieniu przepisów o systemie oświaty - wyłącznie w zakresie usług objętych akredytacją, lub
    3. finansowane w całości ze środków publicznych

    -oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane.

    Ponadto, zgodnie z treścią § 13 ust. 1 pkt 19 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 73, poz. 392 ze zm.), zwalnia się od podatku usługi w zakresie kształcenia, inne niż wymienione w art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy, świadczone przez uczelnie, jednostki naukowe Polskiej Akademii Nauk oraz instytuty badawcze oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane,

    W myśl § 13 ust. 1 pkt 20 ww. rozporządzenia, zwalnia się od podatku usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, finansowane w co najmniej 70% ze środków publicznych, oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane.

    Z uregulowań zawartych w wyżej cytowanych przepisach wynika, że zwolnieniu od podatku podlega świadczenie usług szkoleniowych w zakresie kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego prowadzone w formach i na zasadach przewidzianych w innych niż podatkowe (odrębnych) przepisach. Ze zwolnienia korzystają również takie usługi szkolenia, które prowadzone są przez podmioty posiadające akredytację w rozumieniu przepisów o systemie oświaty. Wreszcie zwolnienie z podatku od towarów i usług obejmuje usługi w zakresie kształcenia zawodowego i przekwalifikowania zawodowego w całości finansowane ze środków publicznych – zwolnienie wynikające z art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. c) ustawy. Nadto, na podstawie przepisu § 13 ust. 1 pkt 20 ww. rozporządzenia Ministra Finansów, ze zwolnienia korzysta także świadczenie usług finansowanych co najmniej w 70% ze środków publicznych.

    W tym miejscu wskazać należy, iż w dniu 1 lipca 2011 r. weszły w życie przepisy rozporządzenia wykonawczego Rady (WE) nr 282/2011 z dnia 15 marca 2011 r. ustanawiającego środki wykonawcze do dyrektywy 2006/112/WE w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. U. L z 2011 r. Nr 23.3). Rozporządzenie Rady nr 282/2011 wiąże wszystkie państwa członkowskie i jest stosowane bezpośrednio. Oznacza to, iż przepisy tego rozporządzenia z dniem 1 lipca 2011 r. stają się częścią porządku prawnego, obowiązującego na terytorium Rzeczpospolitej Polskiej, bez konieczności ich implementacji w drodze ustawy.

    Przepis art. 44 ww. rozporządzenia nr 282/2011 wyjaśnia co należy rozumieć przez usługi kształcenia zawodowego i przekwalifikowania. W myśl tego przepisu usługi w zakresie kształcenia zawodowego i przekwalifikowania świadczone na warunkach określonych w art. 132 ust. 1 lit. i) 2006/112/WE obejmują nauczanie pozostające w bezpośrednim związku z branżą lub zawodem, jak również nauczanie mające na celu uzyskanie lub uaktualnienie wiedzy do celów zawodowych. Czas trwania kursu w zakresie kształcenia zawodowego bądź przekwalifikowania nie ma w tym przypadku znaczenia.

    Ze złożonego wniosku wynika, iż Wnioskodawca jest jednostką nieposiadającą osobowości prawnej, od 1 września 2000 r., wpisana została do Ewidencji Działalności Gospodarczej Prezydenta Miasta X. Firma jest zarejestrowanym i czynnym podatnikiem VAT, zatrudnia na umowę o pracę 4 pracowników. Wnioskodawca nie jest jednostką objętą systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty, nie posiada zaświadczenia o wpisie do Ewidencji Szkół i Placówek Niepublicznych. Świadczone usługi nie są prowadzone w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach. Wnioskodawca nie uzyskał akredytacji w rozumieniu przepisów o systemie oświaty. W ramach świadczonych usług, Wnioskodawca będzie realizował usługi wsparcia psychologiczno-pedagogicznego oraz w zakresie doradztwa zawodowego. Ww. usługi Wnioskodawca świadczyć będzie przede wszystkim na rzecz urzędów pracy, jednostek samorządu terytorialnego i ośrodków pomocy społecznej. Są to przede wszystkim osoby bezrobotne, niepełnosprawne, zagrożone wykluczeniem społecznym oraz pracownicy. Wszystkie ww. przedsięwzięcia będą realizowane w całości ze środków publicznych, tj. w ramach Regionalnych Programów Operacyjnych 2007-2013 poszczególnych województwa (RPO) oraz Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki 2007-2013 (POKL). Bezpośrednimi beneficjentami środków publicznych będą: urzędy pracy, jednostki samorządu terytorialnego oraz ośrodki pomocy społecznej.

    Kierując się wskazówkami ww. rozporządzenia Rady UE, zawierającymi definicję kształcenia zawodowego, należy stwierdzić, iż kształcenie zawodowe jest procesem mającym na celu nauczenie, przekazanie wiedzy z określonej dziedziny, które ma posłużyć zdobyciu bądź uaktualnieniu wiedzy obecnie posiadanej przez uczestnika takiego szkolenia. Doradztwo zawodowe w odróżnieniu od kształcenia ma za zadanie swojego rodzaju zdiagnozowanie problemów osoby, i przedstawienie możliwych działań mających na celu optymalizację dostosowania zawodowego z punktu widzenia społecznego, ekonomicznego i profesjonalnego, uwzględniającą indywidualne cechy charakteru, zainteresowania danej osoby. Doradztwo zawodowe co do zasady sprowadza się do udzielenia pomocy, w konkretnym problemie zawodowym, co ściśle jest uzależnione od analizy indywidualnych czynników, różnych w odniesieniu do różnych osób. Mając powyższe na uwadze, pojęcia usług kształcenia zawodowego i doradztwa zawodowego są pojęciami różniącymi się od siebie, a kierując się zasadą możliwie ścisłej wykładni przepisów prawa podatkowego dotyczących zwolnień od podatku, należy stwierdzić, iż tylko w przypadku usług kształcenia zawodowego (przekwalifikowania zawodowego) - przy założeniu spełnienia pozostałych przesłanek - możemy mówić o zwolnieniu od VAT.

    Termin „doradztwo” obejmować może szereg usług doradczych, np.: podatkowe, prawne, finansowe i inne. Odwołując się do wykładni językowej, zgodnie z definicją zawartą w internetowym Słowniku Języka Polskiego PWN, pod pojęciem „doradcy” należy rozumieć tego, „kto udziela porad”. Natomiast „doradzać”, w myśl powołanego wyżej Słownika Języka Polskiego PWN, oznacza „udzielić porady, wskazać sposób postępowania w jakiejś sprawie”. Stosownie do definicji podanej w ww. Słowniku, poradnictwo to „zorganizowana forma udzielania porad w jakimś zakresie”.

    Tak więc doradztwo/poradnictwo jest udzielaniem fachowych zaleceń, porad na przykład w zakresie ekonomii, finansów czy też z innych dziedzin, a przez doradcę rozumie się tego, kto udziela porad, doradza. Zatem użyty w ustawie o podatku od towarów i usług termin „usługi w zakresie doradztwa” należy rozumieć szeroko.

    W związku z tym, że Wnioskodawca nie jest jednostką objętą systemem oświaty, usługi świadczone przez niego nie mogą korzystać ze zwolnienia na podstawie ww. art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a ustawy.

    Ponadto świadczonych przez Wnioskodawcę usług polegających na przeprowadzeniu szkoleń z doradztwa zawodowego w formie grupowej i indywidualnej oraz poradnictwa psychologiczno-pedagogicznego grupowego i indywidualnego, nie można uznać za nauczanie pozostające w bezpośrednim związku z branżą lub zawodem oraz nie będzie to nauczanie mające na celu uzyskanie bądź uaktualnienie wiedzy do celów zawodowych, stad też usługi te nie będą usługami w zakresie kształcenia zawodowego bądź przekwalifikowania zawodowego.

    Z uwagi na fakt, iż usługi w zakresie doradztwa zawodowego oraz poradnictwa psychologiczno-pedagogicznego nie stanowią usług kształcenia lub przekwalifikowania zawodowego, dlatego też nie podlegają zwolnieniu z opodatkowania na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy.

    W związku z tym, iż ww. usługi nie zostały objęte zwolnieniem na podstawie innych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług, jak i przepisów wykonawczych należy stwierdzić, że usługi te będą opodatkowane 23% stawką podatku w oparciu o art. 41 ust. 1 w związku z art. 146a pkt 1 tej ustawy.

    Reasumując, świadczone przez Wnioskodawcę usługi świadczenia doradztwa zawodowego grupowego i indywidualnego oraz poradnictwa psychologiczno-pedagogicznego grupowego i indywidualnego, będą opodatkowane podatkiem VAT w wysokości 23%, zgodnie z art. 41 ust. 1 w zw. z 146a ust. 1 ustaw.

    Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie wydania interpretacji.

    Tut. Organ informuje, iż wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanego. Inne kwestie wynikające z opisu sprawy, które nie zostały objęte pytaniem - nie mogą być zgodnie z art. 14b § 1 oraz art. 14f § 2 Ordynacji podatkowej - rozpatrzone.

    Niniejszą interpretacją załatwiono wniosek w części dotyczącej opodatkowania usług doradztwa zawodowego oraz poradnictwa psychologiczno-pedagogicznego.

    Natomiast wniosek w części dotyczącej zwolnienia z opodatkowania samodzielnych usług szkoleniowych załatwiono interpretacją Nr IPTPP1/443-715/12-4/MW, zaś w części dotyczącej zwolnienia z opodatkowania usług doradztwa zawodowego oraz poradnictwa psychologiczno-pedagogicznego jako usług ściśle związanych z usługami szkoleniowymi zwolnionymi z opodatkowania podatkiem od towarów i usług – interpretacją Nr IPTPP1/443-715/12-6/MW.

    Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t.j. Dz. U. z 2012 r., poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

    Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.



    doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

    Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
    Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

    Reklama

    Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

    czytaj

    O nas

    epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

    czytaj

    Regulamin

    Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

    czytaj