Interpretacja Pierwszego Wielkopolskiego Urzędu Skarbowego w Poznaniu
ZD/4060-12/07
z 27 kwietnia 2007 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
ZD/4060-12/07
Data
2007.04.27



Autor
Pierwszy Wielkopolski Urząd Skarbowy w Poznaniu


Temat
Ordynacja podatkowa --> Zobowiązania podatkowe --> Nadpłata


Słowa kluczowe
korekta zeznania
nadpłata
oddelegowanie pracownika
pracownik
stwierdzenie nadpłaty
unikanie podwójnego opodatkowania


Pytanie podatnika
Jaka jest procedura ubiegania się o zwrot podatku zapłaconego w Polsce w sytuacji, gdy pracownicy oddelegowani do pracy w Niemczech, pracowali tam dłużej niż 183 dni?


W dniu 02.02.2007r. do tutejszego organu podatkowego wpłynął wniosek Spółki o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w trybie przepisu art. 14a § 1 ustawy Ordynacja podatkowa, który uzupełniono w dniu 05.02.2007r.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, iż Wnioskodawca zajmuje się produkcją i montażem konstrukcji stalowych w Polsce i w krajach Unii Europejskiej.

W związku z powyższym, Spółka oddelegowuje czasowo część Jej pracowników do pracy w Niemczech. Pracownicy, których okres pracy w Niemczech przekroczył 183 dni, w związku z umową o unikaniu podwójnego opodatkowania, powinni być opodatkowani w Niemczech. Sytuacja taka w Spółce wystąpiła, i tak w roku 2005 dotyczy 9 pracowników, w roku 2006 dotyczy 11 pracowników, a na chwilę obecną w roku 2007 dotyczy 10 pracowników. Fakt ten został zgłoszony do niemieckiego Urzędu Finansowego w celu naliczenia podatku za dochody pracowników za lata, w których wykonywali oni pracę na terenie Niemiec. Obecnie, Spółka czeka na decyzje niemieckiego Urzędu Finansowego, co do przyporządkowania poszczególnych pracowników do niemieckich klas podatkowych, a co za tym idzie dotyczącą wysokości podatku jaki należy zapłacić do niemieckiego Urzędu Finansowego.

Jednocześnie Wnioskodawca informuje, że za wyżej opisanych pracowników, odprowadzał w Polsce przez cały ten czas podatek od ich dochodów. Spółka wykazywała podatek należny w deklaracjach miesięcznych PIT-4 i rocznym PIT-11 za tychże pracowników i wpłacała do polskiego Urzędu Skarbowego. Zdaniem Wnioskodawcy, w momencie naliczenia podatku przez niemiecki Urząd Finansowy i zapłaty przez Niego w imieniu pracowników tego podatku, nastąpi faktycznie podwójne opodatkowanie.

W związku z przedstawionym stanem faktycznym, Wnioskodawca zwrócił się z zapytaniem, jaka jest procedura ubiegania się o zwrot podatku zapłaconego w Polsce. Czy należy to zrobić w formie korekt deklaracji PIT-4 i PIT-11 za lata 2005, 2006, 2007 (2007r. dotyczy tylko PIT-4)?

Jednocześnie, Wnioskodawca wyraża stanowisko, iż ma podstawy do ubiegania się w Urzędzie Skarbowym o zwrot podatku zapłaconego w Polsce, za pracowników i okres w którym ten podatek zostanie odprowadzony w Niemczech.


Ustosunkowując się do przedstawionej powyżej kwestii, Naczelnik Pierwszego Wielkopolskiego Urzędu Skarbowego w Poznaniu stwierdza, co następuje:


Stosownie do art. 75 § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (tekst jednolity: Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.), jeżeli podatnik kwestionuje zasadność pobrania przez płatnika podatku albo wysokość pobranego podatku, może złożyć wniosek o stwierdzenie nadpłaty podatku. Zgodnie z § 2 pkt 2 tegoż artykułu, uprawnienie określone w § 1 przysługuje również płatnikom lub inkasentom, jeżeli:

    a) w złożonej deklaracji wykazali oraz wpłacili podatek w wysokości większej od wysokości pobranego podatku,
    b) w złożonej deklaracji wykazali oraz wpłacili podatek w wysokości większej od należnej,
    c) nie będąc obowiązani do składania deklaracji wpłacili podatek w wysokości większej od należnej.

Zgodnie natomiast z art. 75 § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, w przypadkach o których mowa w § 2 pkt 1 lit. a i b oraz w pkt 2 lit. a i b, podatnik, płatnik lub inkasent równocześnie z wnioskiem o stwierdzenie nadpłaty są obowiązani złożyć skorygowane zeznanie (deklaracje).

Zatem, gdy nadpłata wiąże się z wpłatą dokonaną na podstawie złożonej deklaracji, wnioskowi o stwierdzenie nadpłaty towarzyszyć musi korekta deklaracji.

Wskazać również należy, na przepis art. 81 § 1 ustawy Ordynacja podatkowa, zgodnie z którym, jeżeli odrębne przepisy nie stanowią inaczej, podatnicy, płatnicy i inkasenci mogą skorygować uprzednio złożoną deklarację. Stosownie zaś do § 2 tegoż artykułu, skorygowanie deklaracji następuje przez złożenie korygującej deklaracji wraz z dołączonym pisemnym uzasadnieniem przyczyn korekty.

Analiza powyższego przepisu prowadzi do konkluzji, iż każda deklaracja może zostać skorygowana, czyli poprawiona w dowolnym zakresie zamieszczonych w niej wpisów.

Organ podatkowy wskazuje, iż zgodnie z art. 3 pkt 5 ustawy Ordynacja podatkowa, ilekroć w ustawie jest mowa o deklaracjach - rozumie się przez to również zeznania, wykazy oraz informacje, do których składania obowiązani są, na podstawie przepisów prawa podatkowego, podatnicy, płatnicy i inkasenci.

Stosownie zatem do przytoczonych powyżej przepisów, Płatnik w przypadku wystąpienia z wnioskiem o stwierdzenie nadpłaty za lata 2005 i 2006, zobowiązany będzie do sporządzenia korekt deklaracji na zaliczkę miesięczną na podatek dochodowy od łącznej kwoty dokonanych wypłat PIT-4 i informacji o dochodach oraz o pobranych zaliczkach na podatek dochodowy PIT-11/8B.

Nadmienić również należy, iż od 1 stycznia 2007r. brak jest obowiązku składania przez płatników deklaracji na zaliczkę miesięczną na podatek dochodowy od łącznej kwoty dokonanych wypłat.

Zgodnie z art. 75 § 4 Ordynacji podatkowej, jeżeli prawidłowość skorygowanego zeznania (deklaracji) nie budzi wątpliwości, organ podatkowy zwraca nadpłatę bez wydania decyzji stwierdzającej nadpłatę.

Zatem gdy skorygowana deklaracja budzi zastrzeżenia organu podatkowego, wydaje on decyzję, w której stwierdza nadpłatę w wysokości wynikającej z wyliczeń organu podatkowego. Decyzja stwierdzająca nadpłatę musi być też wydana w przypadku, gdy nadpłata powstała w związku z dokonaniem wpłaty bez konieczności złożenia deklaracji lub zeznania. Organ podatkowy określa wysokość takiej nadpłaty nawet w sytuacji, gdy jej zwrot nie budzi żadnych zastrzeżeń.

Organ podatkowy pragnie również wskazać, iż zgodnie z art. 79 § 2 pkt 2 ustawy Ordynacja podatkowa, prawo do złożenia wniosku o stwierdzenie nadpłaty wygasa w przypadkach, o których mowa w art. 75 § 2 pkt 1 lit. a i b oraz w pkt 2 lit. a i b - po upływie 5 lat od dnia złożenia zeznania (deklaracji), natomiast stosownie do pkt 3 § 2 tegoż artykułu w przypadkach, o których mowa w art. 75 § 2 pkt 1 lit. c oraz w pkt 2 lit. c - po upływie 5 lat od dnia, w którym dokonano wpłaty podatku.

Reasumując, jeżeli Płatnik w deklaracjach za 2005 i 2006 rok wykazał oraz wpłacił podatek w wysokości większej od należnej, zaś w 2007r. nie będąc zobowiązanym do składania deklaracji, wpłacił podatek w wysokości większej od należnej, to w świetle powyższego przysługuje mu uprawnienie do złożenia wniosku o stwierdzenie nadpłaty.

Przedmiotowa interpretacja, co do zakresu i sposobu zastosowania przepisów prawa podatkowego dotyczy stanu faktycznego, przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia tego zdarzenia.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj