Interpretacja Urzędu Skarbowego w Grójcu
1407/NR/443-05/07/DD
z 7 maja 2007 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
1407/NR/443-05/07/DD
Data
2007.05.07



Autor
Urząd Skarbowy w Grójcu


Temat
Podatek od towarów i usług --> Wysokość opodatkowania --> Zwolnienia


Słowa kluczowe
pozarolnicza działalność gospodarcza
rezygnacja ze zwolnienia
rolnik ryczałtowy
zwolnienia z podatku od towarów i usług


Pytanie podatnika
Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą w zakresie handlu artykułami spożywczymi i przemysłowymi oraz skupu owoców i warzyw. Z tytułu prowadzonej działalności gospodarczej jest podatnikiem podatku dochodowego od osób fizycznych i podatku VAT.Nadto prowadzi gospodarstwo rolno-sadownicze i w chwili obecnej posiada status rolnika ryczałtowego. Zamierza zrezygnować z tego statusu i przejść na rozliczenie podatku VAT z gospodarstwa na zasadach ogólnych.W tym stanie faktycznym wnioskodawca zwraca się z zapytaniem: czy w jego sytuacji, po upływie 3 lat od daty rezygnacji ze zwolnienia, o którym mowa w art. 43 ust.1 pkt 3 ustawy o podatku od towarów i usług, będzie mógł z tego zwolnienia skorzystać, pozostając w dalszym ciągu podatnikiem VAT z tytułu prowadzonej działalności gospodarczej?W ocenie podatnika, po upływie 3 lat od daty rezygnacji ze statusu rolnika ryczałtowego będzie mógł ponownie ten status uzyskać i korzystać ze zwolnienia o którym mowa w art.53 ust.1 pkt 3 ustawy o podatku od towarów i usług, pozostając jednocześnie podatnikiem VAT z tytułu prowadzonej działalności gospodarczej.


P o s t a n o w i e n i e

Na podstawie art. 14a § 1 i 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz.60 z późn. zm.) Naczelnik Urzędu Skarbowego w Grójcu po rozpatrzeniu wniosku w sprawie udzielenia pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego,

p o s t a n a w i a:

zawarte we wniosku stanowisko podatnika uznać za prawidłowe

U z a s a d n i e n i e

W rozpatrywanym wniosku zwrócił się o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego, przedstawiając następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą w zakresie handlu artykułami spożywczymi i przemysłowymi oraz skupu owoców i warzyw. Z tytułu prowadzonej działalności gospodarczej jest podatnikiem podatku dochodowego od osób fizycznych i podatku VAT.

Nadto prowadzi gospodarstwo rolno-sadownicze i w chwili obecnej posiada status rolnika ryczałtowego. Zamierza zrezygnować z tego statusu i przejść na rozliczenie podatku VAT z gospodarstwa na zasadach ogólnych.

Ze względu na fakt, iż jest już podatnikiem VAT z tytułu prowadzonej działalności gospodarczej, nie musi składać zgłoszenia rejestracyjnego VAT-R, powinien natomiast dokonać zgłoszenia aktualizacyjnego VAT-R.

Rozliczenia podatku VAT będzie dokonywał w jednej deklaracji VAT-7 miesięcznie, prowadząc dwie ewidencje VAT-jedną dla działalności gospodarczej, drugą dla gospodarstwa.Rolnicy, którzy zrezygnowali ze statusu rolnika ryczałtowego, mogą na podstawie art.43 ust.5 ustawy o podatku od towarów i usług z dnia 11 marca 2004r., po upływie 3 lat od daty rezygnacji ze zwolnienia, ponownie z tego zwolnienia skorzystać.

W tym stanie faktycznym wnioskodawca zwraca się z zapytaniem: czy w jego sytuacji, po upływie 3 lat od daty rezygnacji ze zwolnienia, o którym mowa w art. 43 ust.1 pkt 3 ustawy o podatku od towarów i usług, będzie mógł z tego zwolnienia skorzystać, pozostając w dalszym ciągu podatnikiem VAT z tytułu prowadzonej działalności gospodarczej?

W ocenie podatnika, po upływie 3 lat od daty rezygnacji ze statusu rolnika ryczałtowego będzie mógł ponownie ten status uzyskać i korzystać ze zwolnienia o którym mowa w art.53 ust.1 pkt 3 ustawy o podatku od towarów i usług, pozostając jednocześnie podatnikiem VAT z tytułu prowadzonej działalności gospodarczej.

Przy tak określonym stanie faktycznym Naczelnik Urzędu Skarbowego w Grójcu stwierdza, co następuje:

Zgodnie z przepisem art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. nr 54, poz. 535 ze zm.), dalej, zamiennie: ustawa o VAT lub ustawa, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega m. in. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 3 ustawy o VAT, zwalnia się od podatku dostawę produktów rolnych pochodzących z własnej działalności rolniczej, dokonywaną przez rolnika ryczałtowego oraz świadczenie usług rolniczych przez rolnika ryczałtowego.

Stosownie do przepisu art. 43 ust. 3 ustawy o VAT, rolnik ryczałtowy dokonujący dostawy produktów rolnych lub świadczący usługi rolnicze, które są zwolnione od podatku na podstawie ust. 1 pkt 3, może zrezygnować z tego zwolnienia pod warunkiem:1) dokonania w poprzednim roku podatkowym dostawy produktów rolnych oraz świadczenia usług rolniczych o wartości przekraczającej 20.000 zł oraz2) dokonania zgłoszenia rejestracyjnego, o którym mowa w art. 96 ust. 1 i 2, oraz3) prowadzenia ewidencji, o której mowa w art. 109 ust. 3.;przy czym, zgodnie z art.43 ust.4 ustawy o VAT, rolnik ryczałtowy, który zamierza zrezygnować ze zwolnienia określonego w ust. 1 pkt 3, jest obowiązany prowadzić ewidencję, o której mowa w art. 109 ust. 1, przez okres co najmniej 3 kolejnych miesięcy poprzedzających bezpośrednio miesiąc, od którego rolnik ten rezygnuje ze zwolnienia.

W myśl definicji zawartej w art. 2 pkt 19 ustawy o VAT, pod pojęciem rolnik ryczałtowy - rozumie się przez to rolnika dokonującego dostawy produktów rolnych pochodzących z własnej działalności rolniczej lub świadczącego usługi rolnicze, korzystającego ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 3, z wyjątkiem rolnika obowiązanego na podstawie odrębnych przepisów do prowadzenia ksiąg rachunkowych.

Stosownie do art.43 ust.5 ustawy, podatnicy, o których mowa w ust. 3, którzy zrezygnowali ze zwolnienia od podatku, mogą po upływie 3 lat od daty rezygnacji ze zwolnienia ponownie skorzystać ze zwolnienia określonego w ust. 1 pkt 3. Zwolnienie, o którym mowa w zdaniu pierwszym, obowiązuje pod warunkiem pisemnego zawiadomienia naczelnika urzędu skarbowego przed początkiem miesiąca (kwartału), od którego podatnicy ci ponownie chcą skorzystać ze zwolnienia.

Powołane regulacje wskazują, iż zwolnienie rolnika ryczałtowego od podatku ma charakter przedmiotowo-podmiotowy. Od podatku zwolnieni są tylko rolnicy ryczałtowi i tylko w wyraźnie wskazanym w przepisie zakresie. Świadczenie usług rolniczych oraz dostawa produktów rolnych przez podmioty inne niż rolnicy ryczałtowi podlega opodatkowaniu na zasadach ogólnych. Innego rodzaju działalność prowadzona przez rolnika ryczałtowego niż uprawniająca go do zwolnienia przedmiotowego (np. agroturystyka, działalność handlowa, dostawa produktów rolnych innych niż własnej produkcji), podlegać będzie co do zasady opodatkowaniu (aczkolwiek rolnik ryczałtowy może w tym zakresie skorzystać ze zwolnienia podmiotowego).

W odróżnieniu od innych zwolnień o charakterze przedmiotowym, wymienione zwolnienie ma wyjątkowy charakter. Jest ono bowiem zwolnieniem opcjonalnym, którego zastosowanie jest w dużej mierze pozostawione woli podatnika.

Warunki rezygnacji ze zwolnienia i opodatkowania wedle zasad ogólnych określono w art. 43 ust. 3 ustawy. Zgodnie z brzmieniem powołanego przepisu warunkiem rezygnacji ze zwolnienia jest:1) dokonanie w poprzednim roku podatkowym dostawy produktów rolnych oraz świadczenia usług rolniczych o wartości przekraczającej 20 000 zł oraz2) dokonanie zgłoszenia rejestracyjnego, o którym mowa w art. 96 ust. 1 i 2, oraz3) prowadzenie ewidencji, o której mowa w art. 109 ust. 3.

Powyższe regulacje wskazują, że prawo do wyboru opodatkowania będą mieli rolnicy ryczałtowi, będący podmiotami nieco większymi. Prawo do wyboru opodatkowania nie będzie natomiast służyć gospodarstwom mniejszym, nieosiągającym pułapu 20 tys. rocznych obrotów ze świadczenia usług rolniczych i dostawy produktów rolnych. Ustawa stanowi o dostawie produktów rolnych. Należy uznać, że dotyczy to produktów rolnych z własnej produkcji. Tylko w zakresie produktów rolnych własnej produkcji dany podmiot pozostaje rolnikiem ryczałtowym. Dostarczając inne produkty rolne niż z własnej produkcji działa jako podatnik objęty zasadami ogólnymi.Z regulacji tych wynika także, że rolnik ryczałtowy, rozpoczynający działalność w roku jej rozpoczęcia, zawsze będzie objęty zwolnieniem przedmiotowym. Nie mając żadnego obrotu "rolniczego" w roku poprzednim, nie służy mu prawo wyboru opodatkowania.

Wymóg prowadzenia ewidencji, o której mowa, wyprzedza moment rezygnacji ze zwolnienia. Przepis art. 43 ust. 4 ustawy stanowi bowiem, że rolnik ryczałtowy, który zamierza zrezygnować ze zwolnienia, jest obowiązany prowadzić ewidencję, o której mowa w art. 109 ust. 1, przez okres co najmniej 3 kolejnych miesięcy poprzedzających bezpośrednio miesiąc, od którego rolnik ten rezygnuje ze zwolnienia.

Opcjonalny charakter niniejszego zwolnienia przejawia się także w tym, że podatnik będący wcześniej rolnikiem ryczałtowym, który wybrał opodatkowanie dla wykonywanych przez siebie czynności (dostawy produktów rolnych i świadczenia usług rolniczych) może powrócić do zwolnienia. Ponowny wybór zwolnienia możliwy jest po upływie 3 lat od daty rezygnacji ze zwolnienia. Wydaje się, że w uwagi na miesięczny okres rozliczania podatku, termin ten należy liczyć od końca miesiąca, w którym nastąpiła rezygnacja ze zwolnienia, a nie od końca roku, w którym miała miejsce rezygnacja

Ponownie wybrane zwolnienie obowiązuje, jeśli podatnik dokona pisemnego zawiadomienia o ponownym wyborze zwolnienia naczelnika urzędu skarbowego przed początkiem miesiąca, od którego ponownie chce skorzystać ze zwolnienia. Przepisy nie określają wzoru zawiadomienia. Powinno być pisemne, a z jego treści musi jednoznacznie wynikać, że podatnik ponownie wybrał zwolnienie od opodatkowania jako rolnik ryczałtowy.

Wybranie przez podatnika ponownie zwolnienia, o którym mowa w art.43 ust.1 pkt 3 ustawy, jest bez wpływu na pozostawanie przez niego w dalszym ciągu podatnikiem VAT z tytułu prowadzonej działalności gospodarczej.

Mając na uwadze wymienione Naczelnik Urzędu Skarbowego w Grójcu orzekł jak na wstępie.

Niniejsze postanowienie wydano na podstawie stanu faktycznego przedstawionego przez zapytującego oraz w oparciu o stan prawny obowiązujący na dzień jego wydania.

Interpretacja nie jest wiążąca dla podatnika, wiąże natomiast organy podatkowe i organy kontroli skarbowej – do czasu jej zmiany lub uchylenia (art. 14b § 1 i 2 Ordynacji podatkowej).



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj