Interpretacja Urzędu Skarbowego w Pruszczu Gdańskim
DF/415-17/06
z 24 lipca 2006 r.
Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
DF/415-17/06
Data
2006.07.24
Autor
Urząd Skarbowy w Pruszczu Gdańskim
Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Zryczałtowany podatek dochodowy --> Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych
Słowa kluczowe
dokumentowanie
dowody wewnętrzne
odpady (śmieci)
przychody ewidencjonowane
ryczałty
Pytanie podatnika
Czy istnieje możliwość dokumentowania zakupu odpadów poużytkowych od osoby fizycznej dowodem wewnętrznym?
POSTANOWIENIE Naczelnik Urzędu Skarbowego w Pruszczu Gd., działając na podstawie art. 14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. - Ordynacja podatkowa (j. t. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) po rozpatrzeniu wniosku Pana ...... prowadzącego w formie spółki cywilnej ....... z siedzibą w ........ z dnia 22.05.2006 r. o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w sprawie: możliwości dokumentowania zakupu odpadów poużytkowych od ludności dowodem wewnętrznym stwierdza, że: stanowisko przedstawione w tym wniosku jest prawidłowe w odniesieniu do opisanego stanu faktycznego. Uzasadnienie Wnioskodawca prowadzi w formie spółki cywilnej działalność gospodarczą w zakresie handlu rzeczami używanymi (komis AGD, skup-sprzedaż AGD) oraz w zakresie odzysku odpadów określonych w Rozporządzeniu Ministra Środowiska z dnia 27 września 2001 r. w sprawie katalogu odpadów (Dz. U Nr 112, poz. 1206) w kategorii 16 02 14 – zużyte urządzenia inne niż wymienione w 16 02 09 do 16 02 13 – oraz w kategorii 20 01 36 – zużyte urządzenia elektryczne i elektrotechniczne inne niż wymienione w 20 01 21, 20 01 23 i 20 01 35 (zgodnie z decyzją Prezydenta Miasta Gdańska Nr WOŚ-I-7660Dg/20/2004/AD z dnia 24.05.2004 r. w sprawie zezwolenia na prowadzenie działalności w zakresie odzysku odpadów sprzętu gospodarstwa domowego). Przychody z pozarolniczej działalności gospodarczej opodatkowane są ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych. Podatnik we wniosku z dnia 22.05.2006 r. zapytuje, czy w przypadku skupowania odpadów poużytkowych (wyeksploatowanych lub zepsutych urządzeń AGD) od osoby fizycznej, która nie podała swoich danych osobowych, istnieje możliwość udokumentowania zakupu dowodem wewnętrznym. Zdaniem Wnioskodawcy w przedmiotowej sprawie winny mieć zastosowanie przepisy §14 ust. 1 i 2 pkt 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 26 sierpnia 2003 r. w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów (Dz. U. Nr 152, poz. 1475 z późn. zm.), w myśl którego dowody wewnętrzne mogą dotyczyć zakupu od ludności odpadów poużytkowych, stanowiących surowce wtórne, z wyłączeniem zakupu (skupu) matali nieżelaznych oraz przeznaczonych na złom samochodów i ich części składowych. Naczelnik Urzędu Skarbowego w Pruszczu Gd. po rozpoznaniu wniosku z dnia 22.05.2006 r. stwierdza, iż stanowisko Wnioskodawcy w przedstawionym stanie faktycznym jest prawidłowe. Mając na uwadze treść art. 4 ust. 1 pkt 6 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz. U. Nr 144, poz. 930 z późn. zm.), zwanej dalej “ustawą”, dowodami zakupu są otrzymane faktury, rachunki, paragony, dowody wewnętrzne oraz opis otrzymanego towaru. W myśl art. 4 ust. 3 ustawy do udokumentowania zakupu towarów stosuje się odpowiednio przepisy dotyczące prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów. Zgodnie z przepisami § 12 ust. 3 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 26 sierpnia 2003 r. w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów (Dz. U. Nr 152, poz. 1475 z późn. zm.), zwanego dalej „rozporządzeniem”, podstawą zapisów w księgach są dowody księgowe, którymi są:
- oznaczone numerem lub w inny sposób umożliwiający powiązanie dowodu z zapisami księgowymi dokonanymi na jego podstawie. W myśl § 13 rozporządzenia za dowody księgowe uważa się również:
Zgodnie z przepisami § 14 ust. 1 rozporządzenia na udokumentowanie zapisów w księdze, dotyczących niektórych kosztów (wydatków), mogą być sporządzone dokumenty zaopatrzone w datę i podpisy osób, które bezpośrednio dokonały wydatków (dowody wewnętrzne), określające: przy zakupie – nazwę towaru oraz ilość, cenę jednostkową i wartość, a w innych przypadkach – przedmiot operacji gospodarczych i wysokość kosztu (wydatku). W treści § 14 ust. 2 rozporządzenia wymieniono enumeratywnie przypadki, w których możliwe jest wystawienie dowodu wewnętrznego. W punkcie 6 w/w ustępu wskazano, iż dowody wewnętrzne mogą dotyczyć zakupu od ludności odpadów poużytkowych, stanowiących surowce wtórne, z wyłączeniem zakupu (skupu) metali nieżelaznych oraz przeznaczonych na złom samochodów i ich części składowych. Pojęcie odpadów zostało zdefiniowane w art. 3 ust. 1 ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. o odpadach (Dz. U. Nr 62, poz. 628 z późn. zm.), w myśl którego odpady oznaczają każdą substancję lub przedmiot należący do jednej z kategorii, określonych w załączniku nr 1 do ustawy, których posiadacz pozbywa się, zamierza pozbyć się lub do ich pozbycia się jest obowiązany. W załączniku Nr 1 do ustawy o odpadach zawierajacym kategorie odpadów jako kategorię Q6 wyszczególniono przedmioty lub ich części nienadające się do użytku (np. usunięte baterie, zużyte katalizatory itp.).Wnioskodawca w ramach prowadzonej działalności gospodarczej odzyskuje odpady określone w Rozporządzeniu Ministra Środowiska z dnia 27 września 2001 r. w sprawie katalogu odpadów (Dz. U Nr 112, poz. 1206) w kategorii 16 02 14 – zużyte urządzenia inne niż wymienione w 16 02 09 do 16 02 13 – oraz w kategorii 20 01 36 – zużyte urządzenia elektryczne i elektrotechniczne inne niż wymienione w 20 01 21, 20 01 23 i 20 01 35. W konsekwencji powyższego w stanie faktycznym przedstawionym przez Wnioskodawcę zakup od ludności odpadów poużytkowych (wyeksploatowanych lub zepsutych urządzeń AGD), może być dokumentowany dowodami wewnętrznymi, sporządzonymi zgodnie z obowiązującymi w tym zakresie przepisami prawa. |
doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.