Interpretacja Pierwszego Wielkopolskiego Urzędu Skarbowego w Poznaniu
ZD/4061-37/1/07
z 17 maja 2007 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
ZD/4061-37/1/07
Data
2007.05.17



Autor
Pierwszy Wielkopolski Urząd Skarbowy w Poznaniu


Temat
Podatek dochodowy od osób prawnych --> Koszty uzyskania przychodów --> Wydatki nieuznawane za koszty uzyskania przychodów


Słowa kluczowe
koszty uzyskania przychodów
napoje
poczęstunki
reprezentacja


Pytanie podatnika
Czy wydatki poniesione przez Spółkę na zakup kawy, herbaty, napojów chłodzących oraz artykułów spożywczych (cukier, mleko, ciastka, cukierki, itp.), z których korzystają goście firmy, stanowią koszty uzyskania przychodu, czy też są z nich wyłączone jako koszty reprezentacji?


W dniu 21.02.2007r. do tutejszego organu podatkowego wpłynął wniosek Spółki o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego, który uzupełniono w dniu 30.03.2007r.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, iż kawą, herbatą oraz napojami i drobnymi słodyczami częstowani są klienci i goście przebywający w Firmie.

Wnioskodawca podnosi, iż w związku z różnymi poglądami wyrażonymi w piśmiennictwie i na forach dla księgowych powstała wątpliwość, czy koszty zakupu tego rodzaju produktów konsumpcyjnych stanowią koszty uzyskania przychodu, czy też w świetle znowelizowanego art. 16 ust. 1 pkt 28 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych są uznawane za wydatki na reprezentację i jako takie nie mogą zostać zaliczone do kosztów uzyskania przychodu.

W związku z przedstawionym stanem faktycznym, Wnioskodawca, zwrócił się o udzielenie odpowiedzi na pytanie, czy wydatki poniesione przez Spółkę na zakup kawy, herbaty, napojów chłodzących oraz artykułów spożywczych (cukier, mleko, ciastka, cukierki, itp.), z których korzystają pracownicy oraz – w mniejszym zakresie – goście firmy, stanowią koszty uzyskania przychodu, czy też są z nich wyłączone jako koszty reprezentacji?

Podatnik podnosi, iż w skutek nowelizacji przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych od dnia 1 stycznia 2007 roku, nie uważa się za koszty uzyskania przychodów kosztów reprezentacji, w szczególności poniesionych na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych.

Ustawodawca nie wprowadził legalnej definicji pojęcia reprezentacji, a zatem przy odtwarzaniu znaczenia tego zwrotu sięgnąć należy do definicji językowej. W konsekwencji, zdaniem Podatnika, uznać trzeba, że reprezentacja obejmuje działania skierowane na zewnątrz, oznacza budowanie i utrwalanie jak najkorzystniejszego wizerunku firmy w oczach interesantów i kontrahentów. Takie słownikowe znaczenie tego pojęcia przyjął również w swym orzecznictwie na gruncie rozpatrywanego przepisu Naczelny Sąd Administracyjny, podkreślając, że odnosi się ono do stosunków z innymi podmiotami.

W konsekwencji, zdaniem Spółki, stwierdzić należy, że w art. 16 ust. 1 pkt 28 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych mowa jest o zakupie napojów i żywności w ramach reprezentacji, którymi następnie częstuje lub obdarowuje swojego kontrahenta lub innego gościa.

Zdaniem Podatnika, częstowanie napojami czy ciastkami gości firmy nie przesądza jeszcze samo przez się o tym, że zakup tych produktów jest wydatkiem na reprezentację. W piśmiennictwie i orzecznictwie podkreśla się bowiem, że z reprezentacją kojarzą się takie określenia jak „wystawny” czy „okazały”. Poczęstowanie gościa wodą mineralną czy kawą z ekspresu nie sposób uznać za przejaw wystawności czy okazałości. Jest to, w opinii Wnioskodawcy, raczej element zwyczajowej uprzejmości i niewyszukanej gościnności.

Spółka podnosi również, iż brak możliwości zaliczenia do kosztów podatkowych wydatków na reprezentację stanowi wyjątek od wyrażonej w art. 15 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ogólnej zasady, że kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodu. Wyjątków zaś nie można interpretować rozszerzająco.


Ustosunkowując się do przedstawionej powyżej kwestii, stwierdza się co następuje:


Zgodnie z generalną zasadą wyrażoną w art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jednolity: Dz. U. z 2000r. Nr 54, poz. 654 ze zm.), kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1 (...).

Stosownie zaś do przepisu art. 16 ust. 1 pkt 28 ustawy, nie uważa się za koszty uzyskania przychodów, kosztów reprezentacji, w szczególności poniesionych na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych.

Ustawa o podatku dochodowym od osób prawnych nie definiuje pojęcia reprezentacji, wobec czego należy uznać, że pojęcie to powinno być w kontekście analizowanego przepisu rozumiane w sposób przyjęty w języku potocznym. Na gruncie języka polskiego słowo „reprezentacja” to „okazałość, wystawność w czyimś sposobie życia, związana ze stanowiskiem, pozycją społeczną” (Nowy Słownik Języka Polskiego, PWN, Warszawa, 2003).

W odniesieniu do działalności gospodarczej, reprezentacja jest rozumiana jako kształtowanie i utrwalanie korzystnego wizerunku firmy, poprzez np. jej wystrój, sposób podejmowania kontrahentów, poczęstunek, wręczanie upominków. Z powyższego wynika, iż o reprezentacji można mówić w odniesieniu do działań mających na celu stworzenie i utrwalenie jak najkorzystniejszego wizerunku firmy na zewnątrz, to jest w relacji z kontrahentami, gośćmi i potencjalnymi klientami.

Z analizy przytoczonego art. 16 ust. 1 pkt. 28 ustawy jednoznacznie wynika, iż wydatki na usługi gastronomiczne oraz zakup żywności i napojów, które wiążą się z tworzeniem dobrego wizerunku firmy, nie stanowią kosztów uzyskania przychodów.

Ponoszone przez Podatnika wydatki na zakup kawy, herbaty, napojów chłodzących oraz artykułów spożywczych dla klientów i gości Spółki, które miały (jak wskazuje Podatnik) stanowić element zwyczajowej uprzejmości i niewyszukanej gościnności, w opinii organu podatkowego służyć będą tworzeniu oraz utrwaleniu pozytywnego wizerunku Spółki na zewnątrz. Poczęstowanie ich herbatą lub kawą, czy ciastkami wpływać będą na lepsze postrzeganie przez nich Spółki i utrwalanie Jej pozytywnego obrazu.

Wobec powyższego, w opinii organu podatkowego, wydatki na zakup ciastek, kawy, herbaty oraz napojów chłodzących z dodatkami (cukier, mleko), którymi częstowani są klienci i goście Spółki, jako służące stworzeniu lepszego wizerunku Spółki, stanowić będą koszty reprezentacji, wyłączone na mocy art. 16 ust. 1 pkt 28 ustawy z kosztów uzyskania przychodów.

Przedmiotowa interpretacja co do zakresu i sposobu zastosowania przepisów prawa podatkowego dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia tego zdarzenia.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj