Interpretacja Urzędu Skarbowego Kraków-Krowodrza
PBII/423/23/06
z 6 listopada 2006 r.
Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
PBII/423/23/06
Data
2006.11.06
Autor
Urząd Skarbowy Kraków-Krowodrza
Temat
Podatek dochodowy od osób prawnych --> Koszty uzyskania przychodów --> Pojęcie kosztów uzyskania przychodów
Słowa kluczowe
dokumentowanie wydatków
koszty uzyskania przychodów
paragony
podatek dochodowy od osób prawnych
Pytanie podatnika
Czy wydatki na zakup paliwa, materiałów biurowych, kart telefonicznych, drobnych narzędzi, opłaty za przejazd autostradami, mostami oraz opłaty pocztowe udokumentowane paragonami mogą stanowić koszt uzyskania przychodu w rozumieniu art. 15 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych?
POSTANOWIENIE Naczelnik Urzędu Skarbowego Kraków - Krowodrza działając na podstawie art. 14a § 1 oraz § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja Podatkowa (t.j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8 poz. 60 ze zm.) po rozpatrzeniu Państwa wniosku z dnia 21.09.2006 r. (data wpływu 29.09.2006 r.), w sprawie udzielenia interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w zakresie podatku dochodowego od osób prawnych stwierdza, iż przedstawione we wniosku stanowisko jest prawidłowe. UZASADNIENIE Spółka ... Sp. z o.o. w trybie art. 14a ustawy z dnia 29.08.1997 r. Ordynacja podatkowa zwróciła się do Naczelnika Urzędu Skarbowego Kraków-Krowodrza z wnioskiem o pisemna interpretację, co do zakresu i sposobu zastosowania przepisów prawa podatkowego. Niniejsze postanowienie stanowi interpretację jedynie w sprawie stosowania przepisów ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t.j. Dz. U. Nr 54 z 2000 r., poz. 654 ze zm.). Podatnik zwraca się z zapytaniem: czy koszty udokumentowane jak wyżej mogą stanowić koszt uzyskania przychodu w rozumieniu art. 15 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych? Odrębne przepisy zamieszczone są w ustawie z dnia 29.09.1994 r. o rachunkowości (Dz. U. 2002 r. Nr 76, poz. 694 ze zm.). Stosownie do treści art. 4 ust. 1 tej ustawy, jednostki obowiązane są stosować określone ustawa zasady rachunkowości, rzetelnie i jasno przedstawiając sytuację majątkowa i finansowa oraz wynik finansowy, co oznacza, że tylko prawidłowo prowadzone księgi rachunkowe mogą być uznane za dowód poniesienia kosztów uzyskania przychodów. Podstawa zapisów w księgach rachunkowych są dowody księgowe stwierdzające dokonanie operacji gospodarczych, którymi są między innymi obce dowody otrzymane od kontrahentów. Zgodnie z art. 21 ust 1 ustawy o rachunkowości, dowód księgowy powinien zawierać co najmniej: W związku z powyższym, w sytuacji, gdy brak jest możliwości udokumentowania wydatków poniesionych za granicą fakturą VAT, w celu zaliczenia ich do kosztów uzyskania przychodów należy transakcję poświadczyć dodatkowym dowodem zastępczym, który będzie uzupełniony o brakujące elementy wyszczególnione w art. 21 ust 1 ustawy o rachunkowości. Paragon, jako zewnętrzny dowód obcy otrzymany od kontrahenta, niespełniający wszystkich warunków określonych przepisem art. 21 ust. 1 ustawy o rachunkowości, może być jednak zakwalifikowany jako dowód księgowy będący podstawą do ujęcia go w kosztach uzyskania przychodów, gdyż zgodnie z art. 21 ust. 1a cytowanej ustawy można zaniechać zamieszczania na dowodzie wymaganych danych, o których mowa w art. 21 ust. 1 pkt 5 i 6, a więc między innymi podpisu wystawcy dowodu, jeżeli wynikają one z techniki dokumentowania zapisów księgowych. W tym przypadku nie ma potrzeby dodatkowego potwierdzenia dowodem wewnętrznym wydatków poniesionych poza granicami państwa z uwagi na niemożność uzyskania faktury VAT. Paragon taki powinien być opisany (przez uprawnioną osobę) poprzez umieszczenie na nim danych i podpisu osoby, która dokonała opłat oraz opisu operacji gospodarczej, przy zastosowaniu ogólnie ustalonych, przez Spółkę zasad. Zaznaczyć należy, że paragon dodatkowo opisany przez Spółkę winien znaleźć potwierdzenie w pozostałym posiadanym materiale dowodowym, na przykład dokumentującym podróże służbowe, ich cel i związek z funkcjonowaniem podmiotu. Ponadto właściwe udokumentowanie wydatków winno odbywać się już w momencie ich ponoszenia, za niedopuszczalne zaś należy uznać ich dokumentowanie dokumentami sporządzanymi w okresie późniejszym. W wyżej wymienionej sprawie na dzień złożenia wniosku nie toczy się i nie toczyło postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa albo postępowanie podatkowe przed sądem administracyjnym Zgodnie z art. 14a § 2 ustawy Ordynacja podatkowa niniejsza interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę. Pouczenie: |
doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.