Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPP2/443-626/12/WN
z 26 września 2012 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2012r., poz. 749) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów, stwierdza, że stanowisko Wnioskodawczyni przedstawione we wniosku z dnia 22 czerwca 2012r. (data wpływu 26 czerwca 2012r.), uzupełnionym pismem z dnia 6 września 2012r. (data wpływu 7 września 2012r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku VAT dla usług zagospodarowania terenu zieleni – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 26 czerwca 2012r. został złożony ww. wniosek, uzupełniony pismem z dnia 6 września 2012r. (data wpływu 7 września 2012r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku VAT dla usług zagospodarowania terenu zieleni.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawczyni prowadzi działalność usługową związaną z zagospodarowaniem terenów zieleni oraz pielęgnacją istniejących terenów zieleni, które klasyfikowane są wg PKWiU z roku 2004 - 01.41.12-00.00, PKWiU z roku 2008 – 81.30.10.0. jako usługa "zagospodarowanie terenów zielonych".

W ramach tej działalności wykonuje zarówno kompleksowe zakładanie i pielęgnację ogrodów, na które składają się następujące prace:

  • prace ziemne, związane z nawiezieniem i rozplanowaniem ziemi pod nasadzenia,
  • wycinka drzew i krzewów,
  • wyłożenie terenu matą ogrodniczą,
  • sadzenie roślin,
  • nawożenie, oprysk chemiczny, wapnowanie
  • wykonanie pergoli do kwiatów,
  • układanie skalniaków,
  • zakładanie oczek wodnych i stawów, wyłożenie folią, zarybienie, zainstalowanie zestawu filtracyjnego,
  • systemy drenarskie,
  • systemy nawadniające,
  • układanie kostki, płytek związane z wyłożeniem pośród kwiatów i trawników ścieżek, ułożenie kamieni ozdobnych,
  • wysypanie części ogrodu obsadzonego krzewami kruszywem ozdobnym,
  • zakładanie trawników,
  • strzyżenie, nawożenie, odchwaszczanie trawników,
  • układanie siatki przeciw kretom,
  • pielęgnacja, sadzenie roślin, wysypanie kruszywa ozdobnego wokół grobów

jak również pojedyncze prace spośród ww.

Prace wykonywane są dla prywatnych odbiorców, a także dla przedsiębiorstw, wspólnot mieszkaniowych itp.

Elementem składowym prac zagospodarowania ogrodów i terenów zielonych są niekiedy prace dodatkowe niezbędne do ich wykonania mające charakter budowlany (np. ułożenie ścieżek z kostki, płytek w ogrodzie), jednak prace te mają charakter poboczny w stosunku do usługi głównej polegającej na zagospodarowaniu terenu.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Jaką stawkę podatku VAT należy zastosować przy wykonywaniu usługi zagospodarowania terenu zieleni? Czy do całości wykonania usługi i zakupionych do jej wykonania materiałów można zastosować obniżoną stawkę podatku VAT 8%?

Stanowisko Wnioskodawczyni, uzupełnione pismem z dnia 6 września 2012r. Wykonywane czynności (zagospodarowania terenów zielonych) wraz z elementami np. robót budowlanych Wnioskodawczyni uważa jako złożoną (kompleksową) usługę zagospodarowania terenów zielonych (zgodnie ze wskazanymi wyżej zasadami metodycznymi do PKWiU), której realizacja następuje na podstawie jednego zlecenia, którego podstawą jest zagospodarowanie terenu zielonego. Wykonywane prace budowlane nie stanowią odrębnego zlecenia, a jedynie stanowią niezbędny element zgodnego ze zleceniem (koncepcją) prawidłowego wykonania usługi zagospodarowania terenu zielonego.

Zatem do wykonania całości przedmiotowej usługi i zakupionych do niej materiałów należy zastosować obniżenie stawki VAT 8%.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawczyni w sprawie oceny prawnej przedstawionego zaistniałego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2011r. Nr 177, poz. 1054), opodatkowaniu tym podatkiem podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Natomiast w myśl art. 5a ww. ustawy, towary lub usługi będące przedmiotem czynności, o którym mowa w art. 5, wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, jeżeli dla tych towarów lub usług przepisy ustawy lub przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie powołują symbole statystyczne.

Klasyfikacją, do której odwołują się przepisy ustawy o podatku od towarów i usług jest Polska Klasyfikacja Wyrobów i Usług, wprowadzona w życie rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 29 października 2008r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. Nr 207, poz. 1293 ze zm.).

Na mocy art. 8 ust. 1 ustawy o VAT, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi odpłatnej dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (…).

Według art. 41 ust. 1 cyt. ustawy, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Stosownie do treści art. 146a pkt 1 ww. ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011r. do dnia 31 grudnia 2013r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

Od tej reguły ustawodawca ustanowił pewne wyjątki, tzn. przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi, bądź zwolnienie od podatku.

W myśl art. 41 ust. 2 ustawy, dla towarów i usług, wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1.

Zgodnie z art. 146a pkt 2 ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2, art. 120 ust. 2 i 3 oraz w tytule załącznika nr 3 do ustawy, wynosi 8%.

W poz. 176 załącznika nr 3 do ustawy stanowiącego „Wykaz towarów i usług opodatkowanych stawką podatku 7%”, wymieniono usługi z grupowania PKWiU 81.30.10.0 „Usługi związane z zagospodarowaniem terenów zieleni”.

Z opisu sprawy wynika, iż Wnioskodawczyni prowadzi działalność usługową związaną z zagospodarowaniem terenów zieleni oraz pielęgnacją istniejących terenów zieleni, które klasyfikowane są wg PKWiU z roku 2004 - 01.41.12-00.00, PKWIU z roku 2008 – 81.30.10.0. jako usługa "zagospodarowanie terenów zielonych".

W ramach tej działalności wykonuje zarówno kompleksowe zakładanie i pielęgnację ogrodów, na które składają się prace szczegółowo wymienione we wniosku.

Prace wykonywane są dla prywatnych odbiorców, a także dla przedsiębiorstw, wspólnot mieszkaniowych itp.

Elementem składowym prac zagospodarowania ogrodów i terenów zielonych są niekiedy prace dodatkowe niezbędne do ich wykonania mające charakter budowlany (np. ułożenie ścieżek z kostki, płytek w ogrodzie), jednak prace te mają charakter poboczny w stosunku do usługi głównej polegającej na zagospodarowaniu terenu.

Podkreślić należy, iż co do zasady każde świadczenie dla celów opodatkowania podatkiem od towarów i usług powinno być traktowane jako odrębne i niezależne, jednak w sytuacji gdy jedna usługa obejmuje z ekonomicznego punktu widzenia kilka świadczeń, usługa ta nie powinna być sztucznie dzielona dla celów podatkowych.

Pojedyncze świadczenie ma miejsce zwłaszcza wtedy, gdy jedną lub więcej części składowych uznaje się za usługę zasadniczą, podczas gdy inny lub inne elementy traktuje się jako usługi pomocnicze, do których stosuje się te same zasady opodatkowania, co do usługi zasadniczej.

Natomiast aby móc wskazać, iż dana usługa jest usługą złożoną (kompleksową), winna składać się ona z różnych świadczeń, których realizacja prowadzi jednak do jednego celu. Na usługę złożoną składa się więc kombinacja różnych czynności, prowadzących do realizacji określonego celu – do wykonania świadczenia głównego, na które składają się różne świadczenia pomocnicze. Natomiast usługę należy uznać za pomocniczą, jeśli nie stanowi ona celu samego w sobie, lecz jest środkiem do pełnego zrealizowania lub wykorzystania usługi zasadniczej. Pojedyncza usługa traktowana jest zatem jak element usługi kompleksowej wówczas, jeżeli cel świadczenia usługi pomocniczej jest zdeterminowany przez usługę główną oraz nie można wykonać lub wykorzystać usługi głównej bez usługi pomocniczej.

Zatem, z ekonomicznego punktu widzenia usługi nie powinny być dzielone dla celów podatkowych wówczas, gdy tworzyć będą jedną usługę kompleksową, obejmującą kilka świadczeń pomocniczych. Jeżeli jednak w skład świadczonej usługi wchodzić będą czynności, które nie służą wyłącznie wykonaniu czynności głównej, zasadniczej, lecz mogą mieć również charakter samoistny, to wówczas nie ma podstaw dla traktowania ich jako elementu usługi kompleksowej.

Stanowisko takie przedstawił również TSUE w wyroku z dnia 25 lutego 1999r., nr C-349/96 stwierdzając, iż: „Pojedyncze świadczenie ma miejsce zwłaszcza wtedy, gdy jedną lub więcej części składowych uznaje się za usługę zasadniczą, podczas gdy inny lub inne elementy traktuje się jako usługi pomocnicze, do których stosuje się te same zasady opodatkowania, co do usługi zasadniczej. Usługę należy uznać za usługę pomocniczą w stosunku do usługi zasadniczej, jeśli nie stanowi ona dla klienta celu samego w sobie, lecz jest środkiem do lepszego wykorzystania usługi zasadniczej”.

Z treści złożonego wniosku wynika, iż w ramach świadczonych usług firma Wnioskodawczyni będzie wykonywała prace dodatkowe mające charakter budowlany, tj. ułożenie ścieżek z kostki, płytek w ogrodzie. Wnioskodawczyni wskazuje, iż usługa ta – jej zdaniem – będą miały charakter poboczny w stosunku do usługi głównej polegającej na zagospodarowaniu terenu. Świadczenie tej usługi ma charakter kompleksowy. Prace będą objęte jednym zleceniem.

Należy zwrócić uwagę, że jak wynika z wniosku, wskazane przez Wnioskodawczynię prace dodatkowe mające charakter budowlany, tj. ułożenie ścieżki z kostki, płytek w ogrodzie, nie są oddzielnymi czynnościami lecz wykonywane są jako niezbędny element składowy prac zagospodarowania ogrodów.

Dokonując oceny prawidłowości stanowiska Wnioskodawczyni tut. organ przyjął zatem, że ww. prace mający charakter budowlany polegające na ułożeniu ścieżek z kostki, płytek w ogrodzie stanowią element realizacyjny usługi zagospodarowania terenu zieleni, wynikający z projektu i niezbędny do jego realizacji.

W świetle powyższego należy stwierdzić, iż w przedmiotowej sprawie Wnioskodawczyni będzie świadczyła złożoną usługę polegającą na kompleksowym zagospodarowaniu terenów zieleni, bowiem usługi jakie Wnioskodawczyni będzie świadczyła w ramach wykonywanej działalności gospodarczej, będą pozostawały ze sobą w bezpośrednim związku, a pomiędzy nimi wystąpi relacja podległości wyrażająca się w tym, że usługi pomocnicze będą środkiem do lepszego wykonania usługi zasadniczej.

Biorąc pod uwagę opis sprawy oraz powołane przepisy prawa podatkowego stwierdzić należy, iż świadczone przez Wnioskodawczynię usługi sklasyfikowane pod symbolem PKWiU 81.30.10.0 (usługi związane z zagospodarowaniem terenów zieleni), jako świadczenie kompleksowe, korzystać będą z obniżonej stawki podatku VAT w wysokości 8%, na podstawie art. 41 ust. 2 w związku z art. 146a pkt 2 i w związku z poz. 176 załącznika nr 3 do ustawy o podatku od towarów i usług.

W związku z powyższym stanowisko Wnioskodawczyni przedstawione we wniosku należało uznać za prawidłowe.

Odnosząc się do dokonanej przez Wnioskodawczynię we wniosku klasyfikacji usług do właściwego grupowania statystycznego, należy stwierdzić, iż analiza jej prawidłowości nie mieści się w ramach określonych przepisem art. 14b § 1 ustawy Ordynacja podatkowa. Minister Finansów nie jest uprawniony do zajmowania stanowiska w zakresie prawidłowości przyporządkowania formalnego towarów i usług do grupowania klasyfikacyjnego, w związku z czym niniejszej odpowiedzi udzielono wyłącznie w oparciu o grupowanie wskazane w złożonym wniosku. Zgodnie bowiem z Komunikatem Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego z dnia 24 stycznia 2005 roku w sprawie trybu udzielania, informacji dotyczących standardów klasyfikacyjnych (Dz. Urz. GUS Nr 1 poz. 11) zasadą jest, że zainteresowany podmiot sam klasyfikuje prowadzoną działalność, swoje produkty (wyroby i usługi), towary, środki trwałe i obiekty budowlane według zasad określonych w poszczególnych klasyfikacjach i nomenklaturach, wprowadzonych rozporządzeniami Rady Ministrów lub stosowanych bezpośrednio na podstawie przepisów Wspólnoty Europejskiej i to jego obciążają ewentualne negatywne konsekwencje z tytułu błędnego zaklasyfikowania towarów i usług.

W przypadku trudności w ustaleniu właściwego grupowania rodzaju prowadzonej działalności, wyrobu lub usługi, towaru, środka trwałego lub obiektu budowlanego zainteresowany podmiot może zwrócić się z wnioskiem do Urzędu Statystycznego w Łodzi, który udziela informacji w ww. zakresie.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawczynię i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Rzeszowie, ul. Józefa Ignacego Kraszewskiego 4a, 35-016 Rzeszów, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t.j. Dz. U. z 2012r., poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta, 2a 43-300 Bielsko-Biała.

doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj