Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPP3/443-889/12/EJ
z 22 listopada 2012 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012r. poz. 749 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 17 sierpnia 2012r. (data wpływu 23 sierpnia 2012r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia od podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 31 lit. b ustawy o VAT opłaty za testowe badanie inteligencji jest – nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 23 sierpnia 2012r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia od podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 31 lit. b ustawy o VAT opłaty za testowe badanie inteligencji.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca nie korzysta ze zwolnień o charakterze podmiotowym w podatku od towarów i usług.

Statut Wnioskodawcy ulegnie zmianie i będzie przewidywał m.in.:

„ § 4. Celem Stowarzyszenie jest odkrywanie i pielęgnowanie inteligencji człowieka dla dobra ludzkości, popieranie badań naukowych określających charakter, rodzaj oraz zastosowanie ludzkiej inteligencji, prowadzenie działalności kulturalnej, a także stwarzanie dla swoich członków korzystnego środowiska intelektualnego.

§ 5. 1.Stowarzyszenie stanowi forum wzajemnej wymiany intelektualnej między jego członkami.

2. Działalność Stowarzyszenia obejmuje w szczególności wymianę pomysłów poprzez wykłady, dyskusje, pisemne opracowania, działalność grup zainteresowań, spotkania na szczeblu lokalnym, krajowym i międzynarodowym, a także badanie opinii i postaw członków Stowarzyszenia oraz pomoc badaczom – zarówno członkom Stowarzyszenia, jak i jego sympatykom – przeprowadzającym badania na tematy związane z działalnością Stowarzyszenia i rozwojem ludzkiej inteligencji.

3. Cele, o których mowa w § 4, Stowarzyszenie realizuje m.in. poprzez:

  1. organizowanie konferencji, szkoleń, warsztatów, seminariów, debat, spotkań, paneli dyskusyjnych,
  2. prowadzenie projektów o charakterze edukacyjnym, kulturalnym, naukowym lub artystycznym, w tym zajęć dydaktycznych, konkursów, olimpiad, imprez, wydarzeń, wyjazdów, a także wspieranie takiej działalności realizowanej przez inne podmioty, w tym w szczególności przez instytucje publiczne,
  3. opracowywanie ekspertyz i opinii związanych z celem Stowarzyszenia,
  4. prowadzenie działalności wydawniczej, m.in. poprzez wydawanie biuletynu Stowarzyszenia,
  5. wyróżnianie produktów wspierających rozwój intelektualny (…).

§ 8 .Członkowie Stowarzyszenia mogą reprezentować różnorodny zakres poglądów.

Stowarzyszenie nie ma prawa podejmowania akcji politycznych, wyrażania opinii o charakterze ideologicznym, filozoficznym, politycznym lub religijnym, ani też angażowania się w działalność organizacji o takim charakterze (…).

§ 13. ust. 1 Warunkami uzyskania uprawnienia do przyjęcia w poczet członków Stowarzyszenia są:

  1. przystąpienie do testowego badania inteligencji wykonywanego za pomocą testu zatwierdzonego przez Głównego Psychologa i uzyskanie wyniku umieszczającego daną osobę w górnych 2% populacji lub aktualne członkowstwo w jednym ze stowarzyszeń
  2. uiszczanie opłaty związanej z przyjęciem w poczet członków Stowarzyszenia,
  3. wyrażenie zgody na przetwarzanie danych osobowych przez Stowarzyszenie, jeśli uzyskanie takiej zgody przez Stowarzyszenie wynika z bezwzględnie obowiązujących przepisów prawa,
  4. złożenie deklaracji członkowskiej zawierającej oświadczenie o przystąpieniu do Stowarzyszenia.

2. Z zastrzeżeniem postanowień § 14 ust. 2 (ustanie członkowstwa z powodu nieopłacenia składki), członkowstwo Stowarzyszenia uzyskuje się w chwili spełnienia warunków, o których mowa w ust. 1 powyżej i przyjęcia przez zarząd deklaracji członkowskiej”.

Wnioskodawca organizuje testowe badania inteligencji ponosząc miedzy innymi koszty wynajmu sal, ogłoszeń, transportu, przesyłek. Uczestnicy badania uiszczają opłatę za testowe badanie ustaloną na jednym poziomie dla obszaru całego kraju. W zależności od lokalizacji lub frekwencji poszczególne sesje testowe są lub nie są dochodowe. Nadwyżka przychodów nad kosztami liczona całorocznie wyniosła w 2010r. 10.480,81 zł, a w 2011r. 11.093,35 zł.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy opłata za testowe badanie inteligencji jest opodatkowana podatkiem od towarów i usług, a jeśli tak to według jakiej stawki, czy jest zwolniona z podatku od towarów i usług?

Zdaniem Wnioskodawcy, po zmianie statutu opłata będzie zwolniona od podatku od towarów i usług.

Art. 43 ust. 1 pkt 31 lit. b ustawy o podatku od towarów i usług zwalnia się od podatku „usługi oraz dostawę towarów ściśle z tymi usługami związaną, realizowane przez organizacje powołane do realizacji celów o charakterze politycznym, związkowym, patriotycznym, filozoficznym, filantropijnym lub obywatelskim w zakresie interesu zbiorowego swoich członków, wykonywane na rzecz ich członków w zamian za składki, których wysokość i zasady ustalania wynikają z przepisów statutowych tych podmiotów, pod warunkiem, że podmioty te nie są nastawione na osiąganie zysków, jeżeli zwolnienie nie spowoduje naruszenia warunków konkurencji”.

Spełnione są wszystkie przesłanki tego przepisu, mianowicie:

  1. Testowe badanie inteligencji jest usługą.
  2. Wnioskodawca zgodnie ze statutem jest powołany do realizacji celów o charakterze związkowym i filozoficznym. Cele te są zawężone do bardzo skromnego spektrum zagadnień (inteligencja), jednakże z przepisów nie wynika premiowanie zwolnieniem organizacji o obszernych celach statutowych. Wystarczy, że będą drobnym podzbiorem wymienionych w przepisie celów.
  3. Badanie służy zbiorowemu interesowi członków. Wymiana pomysłów poprzez wykłady, dyskusje, pisemne opracowania, działalność grup zainteresowań, spotkania na szczeblu lokalnym, krajowym, forum wzajemnej wymiany intelektualnej, a także stwarzanie dla swoich członków korzystnego środowiska intelektualnego wspomniane w statucie jest łatwiejsze i bogatsze przy większej liczbie członków.
  4. Wnioskodawca z mocy prawa nie jest nastawiony na osiąganie zysków, ponieważ jest trwałym zrzeszeniem o celach niezarobkowych (art. 2 ust. 1 Prawa o stowarzyszeniach).
  5. Przepis wspomina o usługach wykonywanych na rzecz członków w zamian za składki. Zdaniem Wnioskodawcy ten fragment zdania oraz omówione wyżej usługi w zakresie zbiorowego interesu członków należy rozumieć jako dwa równorzędne przypadki zwolnienia z podatku od towarów i usług, a nie jako dwa warunki, których łączne spełnienie jest premiowane zwolnieniem. Mianowicie zwolnione z VAT są usługi świadczone w zakresie zbiorowego interesu członków lub wykonywane na rzecz członków, a nie tylko te usługi świadczone na rzecz członków, które jednocześnie służą ich zbiorowemu interesowi. Nawet, gdyby ktoś chciał interpretować te warunki z polskiej ustawy o podatku od towarów i usług inaczej niż Wnioskodawca, to sprzeciwia się temu art. 132 ust. 1 lit. I Dyrektywy 2006/112/WE z dnia 28 listopada 2006r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej. Nie daje podstaw do zawężania zwolnienia z VAT tylko do usług świadczonych dla członków stowarzyszeń: „Państwa członkowskie zwalniają następujące transakcje: świadczenie usług, a także dostawa towarów ściśle z nimi związanych, w zakresie zbiorowego interesu swoich członków w zamian za składkę ustaloną zgodnie ze statutem, przez organizacje nienastawione na osiąganie zysku mające cele natury politycznej, związkowej, religijnej, patriotycznej, filozoficznej, filantropijnej lub obywatelskiej, pod warunkiem, że to zwolnienie podatkowe nie spowoduje zakłóceń konkurencji.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.

Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2011r. Nr 177, poz. 1053.), zwanej dalej ustawą o VAT, podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez dostawę towarów zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy o VAT, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel, natomiast przez świadczenie usług w myśl art. 8 ust. 1 ustawy o VAT, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 ustawy.

Wykładnia przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (art. 8 ust. 1 w związku z art. 5 ust. 1 pkt 1) wskazuje, iż opodatkowaniu co do zasady podlegają usługi świadczone odpłatnie, przy czym związek pomiędzy otrzymaną odpłatnością, a świadczeniami na rzecz dokonującego płatności, musi mieć charakter bezpośredni i na tyle wyraźny, aby można powiedzieć, że płatność następuje za to świadczenie.

Stawka podatku, zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy, wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Jednakże zgodnie z art. 146a pkt 1 ustawy, wprowadzonym na mocy art. 19 ustawy z dnia 26 listopada 2010r. o zmianie niektórych ustaw związanych z realizacją ustawy budżetowej (Dz. U. Nr 238, poz. 1578), zmienionym treścią art. 9 pkt 1 ustawy z dnia 16 grudnia 2010r. o zmianie ustawy o finansach publicznych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U nr 257, poz. 1726), w okresie od dnia 1 stycznia 2011r. do dnia 31 grudnia 2013r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

Przepisy ustawy o podatku od towarów i usług oraz rozporządzeń wykonawczych do tej ustawy, przewidują jednakże dla niektórych towarów i usług stawki obniżone lub zwolnienie od podatku.

W stanie prawnym obowiązującym do dnia 31 grudnia 2010r. wyznaczenie zakresu zwolnienia usługi z opodatkowania podatkiem VAT następowało poprzez zidentyfikowanie usługi (czynności) w klasyfikacji statystycznej (PKWiU). Z dniem 1 stycznia 2011r. ustawodawca odstąpił od ich identyfikacji przy pomocy klasyfikacji statystycznych, określając ich zakres z wykorzystaniem treści zapisów prawa krajowego oraz orzecznictwa Trybunału Sprawiedliwości UE, tym samym opisuje się poszczególne czynności zwolnione od podatku wskazując na ich cechy, charakter oraz okoliczności wykonania.

W tym miejscu zauważyć należy, że w oparciu o przepisy nowelizujące ustawę o podatku od towarów i usług od dnia 1 stycznia 2011r. uchylony został załącznik nr 4 do ustawy, zawierający wykaz usług zwolnionych od podatku, który w pozycji 10 wymieniał jako zwolnione usługi świadczone przez organizacje członkowskie (wyłącznie statutowe). Uregulowania dotyczące tej tematyki zostały przeniesione do treści ustawy, w tym w szczególności odnośnie analizowanego przypadku zasadnicze znaczenie ma art. 43 ust. 1 pkt 31 lit. b ustawy o podatku od towarów i usług.

Na podstawie art. 41 ust. 1 pkt 31 ustawy o podatku od towarów i usług, zwalnia się od podatku usługi oraz dostawę towarów ściśle z tymi usługami związaną, realizowane przez:

  1. kościoły i związki wyznaniowe, o których mowa w przepisach o stosunku Państwa do Kościoła Katolickiego w Rzeczypospolitej Polskiej oraz w przepisach o stosunku Państwa do kościołów i innych związków wyznaniowych,
  2. organizacje powołane do realizacji celów o charakterze politycznym, związkowym, patriotycznym, filozoficznym, filantropijnym lub obywatelskim

-w zakresie interesu zbiorowego swoich członków, wykonywane na rzecz ich członków w zamian za składki, których wysokość i zasady ustalania wynikają z przepisów statutowych tych podmiotów, pod warunkiem że podmioty te nie są nastawione na osiąganie zysków, jeżeli zwolnienie nie spowoduje naruszenia warunków konkurencji.

Stosownie do art. 43 ust. 18 ww. ustawy, zwolnienia, o których mowa w ust. 1 pkt 31, 32 i 33 lit. a, stosuje się, pod warunkiem że podmioty wykonujące czynności, o których mowa w tych przepisach, nie osiągają w sposób systematyczny zysków z tej działalności, a w przypadku ich osiągnięcia są one przeznaczone w całości na kontynuację lub doskonalenie świadczonych usług.

Z opisu zdarzenia przyszłego przedstawionego we wniosku wynika, że celem działalności Wnioskodawcy jako stowarzyszenia jest odkrywanie i pielęgnowanie inteligencji człowieka dla dobra ludzkości, popieranie badań naukowych określających charakter, rodzaj oraz zastosowanie ludzkiej inteligencji, prowadzenie działalności kulturalnej, a także stwarzanie dla swoich członków korzystnego środowiska intelektualnego. Statut Wnioskodawcy ulegnie zmianie.

Warunkami uzyskania uprawnienia do przyjęcia w poczet członków Stowarzyszenia według § 13 ust. 1 nowego Statutu będą:

  • przystąpienie do testowego badania inteligencji,
  • uiszczenie opłaty związanej z przyjęciem w poczet członków Stowarzyszenia,
  • wyrażenie zgody na przetwarzanie danych osobowych przez Stowarzyszenie, jeśli uzyskanie takiej zgody przez Stowarzyszenie wynika z bezwzględnie obowiązujących przepisów prawa,
  • złożenie deklaracji członkowskiej zawierającej oświadczenie o przystąpieniu do Stowarzyszenia.

Wątpliwości Wnioskodawcy powstały na gruncie możliwości skorzystania ze zwolnienia z podatku od towarów i usług opłaty pobieranej za testowe badanie inteligencji. Wnioskodawca uzasadniając stanowisko własne wskazał jako podstawę prawną art. 43 ust. 1 pkt 31 lit. b ustawy o VAT.

Dla zastosowania omawianego zwolnienia należy zatem rozważyć, czy Wnioskodawca spełnia przesłanki warunkujące zwolnienie, o którym mowa w tym przepisie.

Rozpatrywany przepis art. 43 ust. 1 pkt 31 lit. b ustawy o VAT po pierwsze wskazuje na charakter omawianych organizacji, określając, że chodzi wyłącznie o organizacje niedochodowe, a po drugie, wyraźnie i wyczerpująco wymienia, jaki profil działalności danej organizacji skutkuje objęciem usług wykonywanych przez nią na rzecz członków zwolnieniem podatkowym. Wskazuje się tutaj na organizacje realizujące cele polityczne, związkowe, religijne, patriotyczne, filozoficzne, filantropijne, obywatelskie. Zawarto także warunek, że zwolnienie jest udzielane wówczas, jeżeli nie powoduje to pogorszenia warunków konkurencji. Tym samym przepis ten formułuje trzy warunki, przy czym wszystkie winny być spełnione łącznie. Niespełnienie choćby jednego z nich wyklucza zwolnienie.

Pod wskazanymi warunkami, przepis ten dopuszcza zwolnienie usług świadczonych na rzecz członków organizacji, ale jedynie w zamian za składkę członkowską. Świadczenie usług dla osób niebędących członkami organizacji oraz inny rodzaj „odpłatności” (ekwiwalent) stanowić będzie zatem o braku podstaw do zwolnienia od podatku, na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 31 lit. b ustawy o VAT.

Z treści wniosku wynika, że jednym z warunków przystąpienia do Stowarzyszenia i stania się jego członkiem jest przystąpienie do testowego badania inteligencji wykonywanego za pomocą testu zatwierdzonego przez Głównego Psychologa i uzyskanie wyniku umieszczającego daną osobę w górnych 2% populacji lub aktualne członkowstwo w jednym ze Stowarzyszeń będących członkami M. International. Wnioskodawca za testowe badanie inteligencji kandydata na członka Stowarzyszenia pobiera opłatę.

Należy więc zauważyć, iż działanie Wnioskodawcy polegające zarówno na przeprowadzaniu testowego badania inteligencji kandydatów na członków Stowarzyszenia, jak i czynność poboru opłaty za testowe badanie inteligencji nie jest prowadzone w zakresie interesu zbiorowego swoich członków, na rzecz ich członków w zamian za składki członkowskie.

Działanie Wnioskodawcy opisane we wniosku skierowane jest do osób nie będących jeszcze członkami Stowarzyszenia (ubiegających się o członkowstwo), a ponadto uiszczana opłata za testowe badanie inteligencji nie jest składką, o której mowa w powołanym wyżej przepisie art. 43 ust. 1 pkt 31 lit. b ustawy o VAT.

Wskazać w tym miejscu wypada również na regulację zawartą w art. 43 ust. 1 pkt 21 ustawy o VAT.

W myśl tego przepisu, zwalnia się od podatku usługi świadczone przez niezależne grupy osób, na rzecz swoich członków, których działalność jest zwolniona od podatku lub w zakresie której członkowie ci nie są uznawani za podatników, w celu świadczenia swoim członkom usług bezpośrednio niezbędnych do wykonywania tej działalności zwolnionej lub wyłączonej od podatku, w przypadku gdy grupy te ograniczają się do żądania od swoich członków zwrotu kosztów do wysokości kwoty indywidualnego udziału przypadającego na każdego z nich w ogólnych wydatkach tych grup, poniesionych we wspólnym interesie, jeżeli zwolnienie nie spowoduje naruszenia warunków konkurencji.

Ww. zwolnienie stanowi regulację odnoszącą się do usług świadczonych przez niezależne grupy osób, których działalność jest zwolniona z VAT lub nieobjęta tym podatkiem na rzecz członków tych grup, o ile wynagrodzenie za te usługi stanowi wyłącznie zwrot poniesionych kosztów, a cel ich świadczenia jest ściśle związany z działalnością tych osób. Dodatkowym warunkiem zastosowania tego zwolnienia jest brak ryzyka pogorszenia warunków konkurencji.

Jak już wskazano wyżej, w przedmiotowej sprawie nie zostaje spełniona przesłanka świadczenia usług na rzecz członków stowarzyszenia – odpłatne testowe badanie inteligencji i uzyskanie wyniku umieszczającego daną osobę w górnych 2% populacji to tylko jeden z kilku niezbędnych warunków związanych z przyjęciem w poczet członków.

Należy wskazać, że opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega konkretna czynność (świadczenie usług lub dostawa towarów), a nie zapłata (opłata).

W świetle powyższego, testowe badanie inteligencji, za które Wnioskodawca pobiera opłatę, nie może korzystać ze zwolnienia z podatku VAT na mocy art. 43 ust. 1 pkt 31 lit. b ustawy o VAT. Jako nie wymienione w innych przepisach ustawy o VAT, określających zastosowanie stawki niższej niż podstawowa, podlegać ono będzie opodatkowaniu według stawki VAT 23%.

Wyjaśnić w tym miejscu należy, że nieprawidłowy jest argument Wnioskodawcy zawarty w stanowisku, iż z art. 43 ust. 1 pkt 31 lit. b wynika, że zwolnione z VAT są usługi świadczone w zakresie zbiorowego interesu członków lub wykonywane na rzecz członków. Zdaniem Wnioskodawcy przepis ten należy rozumieć jako dwa równorzędne przypadki zwolnienia z podatku VAT, a nie jako dwa warunki, których łączne spełnienie jest premiowane zwolnieniem.

Zdaniem tut. organu, w powołanym wyżej przepisie ustawodawca nie zastosował słowa „lub” które by wskazywało, że w celu zastosowania zwolnienia z VAT może zostać spełniony tylko jeden z warunków wymienionych w tym przepisie. Przepis wyraźnie stanowi o usługach świadczonych w zakresie interesu zbiorowego swoich członków, wykonywanych na rzecz ich członków w zamian za składki (…).

Zatem z powołanego przepisu, jak wskazano wyżej, wynikają trzy warunki, które muszą zostać spełnione łącznie, aby Wnioskodawca mógł zastosować zwolnienie z podatku VAT do świadczonych usług.

Identyczny wniosek wynika z przepisu art. 132 ust. 1 lit. I Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 200r. powołanego przez Wnioskodawcę, który stanowi o zwolnieniu z podatku VAT świadczenia usług w zakresie zbiorowego interesu swoich członków w zamian za składkę ustaloną zgodnie ze statutem.

W świetle powyższego stanowisko Wnioskodawcy, w myśl którego „po zmianie statutu opłata będzie zwolniona od podatku od towarów i usług”, należało uznać za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t.j. Dz. U. z 14 marca 2012r. poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj