Rodzaj dokumentu
decyzja w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
PD-2/41170-83/06
Data
2006.09.13
Autor
Izba Skarbowa w Krakowie
Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Zwolnienia przedmiotowe
Słowa kluczowe
fundusz
pomoc bezzwrotna
środki pomocowe
Pytanie podatnika
Czy wynagrodzenie pracowników i zleceniobiorców zatrudnionych przez przedsiębiorcę realizującego program współfinansowany przez EFS są zatrudnione od podatku na podstawie art. 21 ust. 1 pkt. 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych?
D E C Y Z J A Dyrektor Izby Skarbowej w Krakowie, działając na podstawie przepisów art. 14b § 5 pkt 2 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 tekst jedn. ze zm.) zmienia z urzędu postanowienie wydane przez Naczelnika Urzędu Skarbowego Kraków-Stare Miasto z dnia 11.05.2006 r. Nr DF-415/27/06 w sprawie udzielenia interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych. U Z A S A D N I E N I E Pismem z dnia 31.01.2006 r. (18.02.2006 r. data wpływu) Pan ... zwrócił się do organu I-szej instancji z wnioskiem o udzielenie interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego. W złożonym wniosku podaje, iż spółka jawna ..., w której jest wspólnikiem podpisała z Agencją Rozwoju Przedsiębiorczości (PARP) umowę o dofinansowanie projektu: ogólne i kierunkowe szkolenia językowe dla przedsiębiorstw w ramach Sektorowego Programu Operacyjnego Rozwój Zasobów Ludzkich współfinansowanego z Europejskiego Funduszu Społecznego. Źródłem finansowania tego projektu będzie Europejski Fundusz Społeczny, budżet państwa oraz przedsiębiorstwa biorące udział w realizowanym programie, których pracownicy będą uczestnikami kursów organizowanych przez spółkę jawną. Szczegółowe zestawienie wydatków projektu, które mają zostać sfinansowane z wyżej wymienionych środków zawiera załącznik do umowy. Wśród wydatków kwalifikowanych przewidziane zostały wydatki na opłatę personelu za pomocą którego spółka jawna będzie realizować program. Osoby te będą zatrudnione na umowę o pracę oraz będą realizowały pewne zadania w ramach umowy zlecenia. Część prac przewidzianych dla realizacji programu będą wykonywać współwłaściciele firmy. Pan ... we wniosku zajął stanowisko, że przychody osób zatrudnionych na podstawie umowy o pracę i umowy zlecenia jak i przychody wspólników spółki jawnej z tytułu dotacji na realizację projektu winny być zwolnione z podatku dochodowego z uwagi na fakt, iż osoby te jako nieprowadzące własnej działalności nie będą dokonywać tych czynności w ramach podwykonawstwa lecz będąc pracownikami, zleceniobiorcami bądź wykonawcami umów o dzieło firmy ... także będą realizować bezpośrednio przedmiotowy program w ramach firmy. Ponadto zdaniem podatnika kwoty stanowiące zwrot wydatków za pracę współwłaścicieli ... sp. jawnej (jako kierownika projektu i koordynatora ds. merytorycznych) powinny być potraktowane jako przychód z innych źródeł i rozliczone w deklaracji PIT-8A jako inne należności opodatkowane stawką 19%. Naczelnik Urzędu Skarbowego Kraków-Stare Miasto wydał postanowienie z dnia 11.05.2006r. Nr DF-415/27/06 uznając, iż stanowisko Podatnika dotyczące interpretacji przepisów art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych nie jest prawidłowe. Organ I-szej instancji powołując się na art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy z dnia 26.07.1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 tekst jedn. ze zm.) stwierdził, iż wolne od podatku dochodowego są dochody otrzymane przez podatnika, jeżeli podatnik bezpośrednio realizuje cel programu finansowanego z bezzwrotnej pomocy. Oznacza to, że zwolnienie to obejmuje nie tylko dysponenta środków pomocowych – PARP – lecz również bezpośrednich wykonawców usług zleconych przez tego dysponenta – spółka jawna. Natomiast zdaniem organu I-szej instancji nie podlegają zwolnieniu przychody pochodzące z wynagrodzeń otrzymywanych przez wykonawców czy podwykonawców, a więc bezpośrednich wykonawców zadań finansowanych przez rządy państw obcych lub zagraniczne instytucje finansowe. Nie dotyczy to natomiast wspólników spółki jawnej. Tak więc podlegają zwolnieniu z opodatkowania przychody beneficjenta lub bezpośredniego wykonawcy. Nie są natomiast zwolnione przychody pracowników tychże podmiotów. Dochód przedsiębiorcy bezpośrednio realizującego cel programu, pokryty kwotą bezzwrotnej pomocy będzie korzystał ze zwolnienia, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 46 w/w ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, natomiast wynagrodzenia osób zatrudnionych przez spółkę na podstawie umowy o pracę lub umowy zlecenia nie mogą więc korzystać ze zwolnienia, o których mowa w art. 21 ust. 1 pkt 46 cyt. ustawy. Dochód przedsiębiorcy bezpośrednio realizującego cel programu sfinansowany kwotą bezzwrotnej pomocy będzie zwolniony od podatku dochodowego od osób fizycznych jako przychód z działalności gospodarczej bezpośredniego realizatora programu. Dyrektor Izby Skarbowej w Krakowie po zapoznaniu się ze stanem faktycznym w sprawie zważył co następuje: Europejski Fundusz Społeczny jest jednym z funduszy strukturalnych, które to fundusze są instrumentami finansowymi polityki regionalnej Unii Europejskiej i mają pomóc władzom centralnym i regionalnym (słabiej rozwiniętych regionów Unii) w rozwiązaniu ich najważniejszych problemów gospodarczych. Ich zadaniem jest wspieranie restrukturyzacji i modernizacji gospodarek, co ma wpłynąć na zwiększenie spójności ekonomicznej i społecznej Krajów Unii. Status prawny środków pochodzących z funduszy strukturalnych regulują przepisy Rozporządzenia Rady (WE) Nr 1260/1999 z dnia 21.06.1999 r. ustanawiając przepisy ogólne w sprawie funduszy strukturalnych oraz Rozporządzenia Komisji (WE) Nr 438/2001 z dnia 02.03.2001r. ustanawiające szczegółowe zasady wykonywania Rozporządzenia Rady (WE) Nr 1290/1999 dotyczącego zarządzania i systemów kontroli pomocy udzielonej w ramach funduszy strukturalnych, ustawy o finansach publicznych oraz ustawy z dnia 20.04.2004 r. o Narodowym Planie Rozwoju 2004-2006 r. (Dz. U. Nr 116, poz. 1206). Pomoc jaką otrzymują beneficjenci, pochodzi ze środków pożyczonych z budżetu państwa na prefinansowanie realizowanych programów i projektów pomocowych. W związku z tym nie jest to pomoc otrzymana ze środków bezzwrotnej pomocy, a takie pochodzenie warunkuje zwolnienie przedmiotowe na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 46 w/w ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Środki pomocowe w części współfinansowanej z budżetu nie mogą być uznane za pomoc pochodzącą z dotacji, o których mowa w art. 69 ust. 4 pkt 1 lit. b ustawy z dnia 26.11.1998 r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2003 r. Nr 15, poz. 148 ze zm.) w brzmieniu obowiązującym do dnia 31.12.2005 r. jak i w przepisach art. 106 ust. 2 pkt 1 ustawy z dnia 30.06.2005r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 249, poz. 2104 ze zm.) obowiązującej od dnia 01.01.2006 r. A zatem w tej części pomoc otrzymana przez beneficjenta również nie jest zwolniona z podatku dochodowego, ponieważ zwolnieniu podlegają tylko dotacje w rozumieniu ustawy o finansach publicznych. Pomoc finansowana z funduszy strukturalnych ze względu na kierunki jej przeznaczenia można podzielić na środki z których finansowane są programy:inwestycje,o charakterze edukacyjnym i społecznym, jak np. szkolenia, praktyki zawodowe w zakresie podnoszenia kwalifikacji zawodowych, usługi doradcze, informacji zawodowej. W przypadku otrzymania przez beneficjentów ostatecznych pomocy przeznaczonej na inwestycje, wydatki poniesione na przedsięwzięcia objęte wsparciem finansowym nie są kosztami uzyskania przychodów zgodnie z art. 23 ust. 1 pkt 1 lit. b i c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, a otrzymane środki pomocowe jako zwrot tych wydatków nie będą przychodami zgodnie z art. 14 ust. 3 pkt 3a w/w ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Natomiast odpisy amortyzacyjne od części wartości inwestycji, która została zrefundowana, nie będą stanowiły kosztów uzyskania przychodów stosownie do art. 23 ust. 1 pkt 45 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.Jeżeli pomoc jest przeznaczona na wzmocnienie rozwoju zasobów ludzkich, a więc na cele o charakterze edukacyjnym i społecznym, przy zastosowaniu przepisów podatkowych należy brać pod uwagę rolę jaką spełniają podmioty uczestniczące w realizacji „Działania”. W tych „Działaniach” Projektodawca (ostateczny odbiorca) w istocie rzeczy jest wykonawcą określonych w umowie świadczeń za odpłatnością, a więc „usług”, których wykonanie zlecił odpowiedzialny za ich realizację beneficjent końcowy (Instytucja Wdrażająca). Środki otrzymane przez Projektodawców z tytułu wykonanych świadczeń (usług) na rzecz Instytucji Wdrażających stanowią ich przychody stosownie do postanowień art. 14 ust. 2 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Natomiast wydatki sfinansowane z tych przychodów będą zaliczane do kosztów uzyskania przychodów stosownie do art. 22 ust. 1 cyt. ustawy. Ze środków pochodzących z funduszy strukturalnych są również finansowane wynagrodzenia osób zatrudnionych (na podstawie stosunku pracy lub umów cywilnoprawnych) przy realizacji Programu. Jednakże, do przychodów ze stosunku pracy i stosunków pokrewnych oraz z umów cywilnoprawnych uzyskanych przez osoby uczestniczące we wdrażaniu Programów finansowanych z funduszy strukturalnych, nie ma zastosowania żadne ze zwolnień przedmiotowych, określonych w art. 21 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. W konsekwencji przychody te podlegają opodatkowaniu podatkiem dochodowym na ogólnych zasadach. Oznacza to, że od dochodów ze stosunku pracy płatnik ma obowiązek poboru zaliczek na podatek stosownie do art. 32 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych i odpowiednio od dochodów z umów cywilnoprawnych stosownie do art. 41 ust. 1 tej ustawy.Nadmienia się, że kwoty stanowiące zwrot wydatków za pracę współwłaścicieli spółki jawnej ... przy realizacji projektu stanowią przychody z działalności gospodarczej, a nie z innych źródeł. W związku z powyższym brak jest podstaw do uznania, iż środki finansowane z Europejskiego Funduszu Strukturalnego są wolne od opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych. W związku z powyższym orzeczono jak na wstępie. Powyższa interpretacja nie jest wiążąca dla podatnika, wiąże natomiast organy podatkowe i organy kontroli skarbowej. Zmiana lub uchylenie postanowienia wywiera skutek począwszy od rozliczenia podatku za miesiąc następujący po miesiącu, w którym decyzja została doręczona podatnikowi, płatnikowi lub inkasentowi, a gdy zmiana lub uchylenie postanowienia dotyczy podatków rozliczanych za rok podatkowy – począwszy od rozliczenia podatku za rok następujący po roku, w którym decyzja została doręczona podatnikowi, płatnikowi lub inkasentowi. Na decyzję niniejszą służy prawo wniesienia odwołania do Dyrektora Izby Skarbowej w Krakowie w terminie 14 dni od daty jej doręczenia.
|