Interpretacja Drugiego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie
1472/RPP1/443-796/06/KUP
z 19 stycznia 2007 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
1472/RPP1/443-796/06/KUP
Data
2007.01.19



Autor
Drugi Mazowiecki Urząd Skarbowy w Warszawie


Temat
Podatek od towarów i usług --> Odliczenie i zwrot podatku. Odliczanie częściowe --> Odliczenie i zwrot podatku --> Wyłączenie stosowania obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego

Podatek od towarów i usług --> Odliczenie i zwrot podatku. Odliczanie częściowe --> Odliczenie i zwrot podatku --> Odliczenie podatku

Podatek od towarów i usług --> Podstawa opodatkowania --> Podstawa opodatkowania


Słowa kluczowe
koszty uzyskania przychodów
prawo do odliczenia
promocja
sprzedaż
usługi marketingowe
żywność


Pytanie podatnika
W tak przedstawionym stanie faktycznym Spółka twierdzi, iż wydatki dotyczące usług marketingowych oraz wynagrodzenia za zrealizowanie odpowiedniej wysokości obrotów mogą stanowić koszty uzyskania przychodów Spółki, wobec czego nie będzie miał zastosowania przepis art. 88 ust. 1 pkt 2 oraz ust. 3a pkt 2 ustawy z dnia 11 marca 2004 roku o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) wyłączający możliwość odliczenia naliczonego podatku VAT.


POSTANOWIENIE

Na podstawie art. 14a § 4, w związku z art. 14a § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 roku - Ordynacja podatkowa (tekst jednolity Dz. U. 2005, Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) Naczelnik Drugiego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie, w związku z wnioskiem Spółki z dnia 31 października 2006 roku (data wpływu do tut. Urzędu Skarbowego 02 listopada 2006 roku) w sprawie udzielenia pisemnej interpretacji co do sposobu i zakresu zastosowania przepisów prawa podatkowego, w przedmiocie podatku od towarów i usług

postanawia

uznać stanowisko Podatnika za prawidłowe.

UZASADNIENIE

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, iż przedmiotem działalności Spółki jest produkcja oraz sprzedaż żywności (pod różnymi markami). Sprzedaż produktów dokonywana jest bezpośrednio do dużych sieci handlowych, które ze względu na odpowiednio duże możliwości jednorazowych zakupów mogą odbierać towar bezpośrednio od Spółki, jak również do hurtowni regionalnych (niezależnych podmiotów gospodarczych), które następnie dystrybuują (odsprzedają) towar do mniejszych punktów handlu detalicznego (pojedyncze sklepy lub sieci małych sklepów, które nie spełniają wymogów dostaw bezpośrednich).

Odpowiadając na wymagania bardzo konkurencyjnego rynku produktów żywnościowych oraz w celu zwiększenia poziomu sprzedaży, Spółka stosuje różne narzędzia promocyjne - między innymi Spółka zawiera z sieciami sklepów / pojedynczymi punktami handlowymi porozumienia o współpracy, na podstawie których sieci sklepów / pojedyncze punkty handlowe zobowiązują się do świadczenia na rzecz Spółki różnego rodzaju usług reklamowych i promocyjnych. Przykładowe usługi zlecane przez Spółkę mogą obejmować:

zapewnienie odpowiedniej ekspozycji produktom Spółki w sklepach należących do sieci handlowej / punkcie handlowym;

dbanie o systematyczne i stałe zapełnianie półek produktami Spółki w sklepach należących do sieci handlowej / punkcie handlowym;

sprawne wprowadzanie nowych produktów w sklepach należących do sieci handlowej / punkcie handlowym;

wydawanie gazetek reklamowych, w których umieszczane są reklamy produktów Spółki, umieszczanie plakatów / billboardów i innych materiałów reklamowych zawierających marki produktów Spółki na terenie placówek handlowych;

przeprowadzanie indywidualnie zaplanowanych akcji promocyjnych dotyczących produktów Spółki, np.: ekspozycja produktów w dodatkowych miejscach sprzedaży (przy kasach, na końcówkach regałów, na dodatkowych paletach, itp.);

ekspansja sieci (otwarcie nowych sklepów i budżet powiększenia) - sieci sklepów za wynagrodzeniem przyjmują do dystrybucji w nowo otwartych bądź rozbudowanych placówkach handlowych określone porozumieniem towary oferowane przez Spółkę. Powiększenie powierzchni sklepowej, na której oferowane są towary Spółki pozwala na zwiększenie poziomu sprzedaży;

przeprowadzanie konkursów i degustacji produktów Spółki na terenie placówek handlowych.

Ponadto, Spółka zdecydowała się na premiowanie sieci / sklepów detalicznych (będących zarówno odbiorcami bezpośrednimi bądź pośrednimi) określonymi kwotami pieniężnymi (premiami), których wypłata uzależniona jest od dokonania przez sklep określonego poziomu zakupów wskazanego przez Spółkę dla danego odbiorcy. W przypadku dużych sieci handlowych wypłata dokonywana jest do podmiotu gospodarczego, który jest jednocześnie bezpośrednim nabywcą produktów Spółki. W przypadku pojedynczych sklepów i małych sieci handlowych, sprzedaż produktów dokonywana jest pierwotnie do hurtowni regionalnej (faktura sprzedaży), a następnie hurtownia dokonuje dalszej odsprzedaży do punktu detalicznego. Premie pieniężne wypłacane są natomiast bezpośrednio punktowi sprzedaży detalicznej / małej sieci sklepów, jako nagroda za zakupienie określonej wartości produktów Spółki.

W zamian za wyżej wymienione usługi oraz realizację określonego poziomu zakupów produktów Spółki (w przypadku premii pieniężnych / bonusów), Spółka płaci sieciom sklepów / punktom detalicznym wynagrodzenie. Wypłata wynagrodzenia dokonywana jest na podstawie faktur VAT wystawianych przez sieci sklepów / punkty detaliczne. Wysokość wynagrodzenia z tytułu przedmiotowych aktywności podejmowanych przez sklepy ustalana jest kwotowo lub jako procent od osiągniętego obrotu produktami Spółki.

W tak przedstawionym stanie faktycznym Spółka twierdzi, iż wydatki dotyczące usług marketingowych oraz wynagrodzenia za zrealizowanie odpowiedniej wysokości obrotów mogą stanowić koszty uzyskania przychodów Spółki, wobec czego nie będzie miał zastosowania przepis art. 88 ust. 1 pkt 2 oraz ust. 3a pkt 2 ustawy z dnia 11 marca 2004 roku o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) wyłączający możliwość odliczenia naliczonego podatku VAT.

Biorąc pod uwagę powyższe Naczelnik Drugiego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie stwierdza, co następuje:

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ww. ustawy o podatku od towarów i usług w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

W myśl art. 86 ust. 2 ww. ustawy o podatku od towarów i usług kwotę podatku naliczone­go stanowi:

  1. suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika:
    1. z tytułu nabycia towarów i usług,
    2. potwierdzających dokonanie przedpłaty (zalic
    1. z tytułu nabycia towarów i usług,
    2. potwierdzających dokonanie przedpłaty (zaliczki, zadatku, raty), jeżeli wiązały się one z po­wstaniem obowiązku podatkowego,
    3. od komitenta z tytułu dostawy towarów będącej przedmiotem umowy komisu

- z uwzględnieniem rabatów określonych w art. 29 ust. 4;

  1. w przypadku importu - suma kwot podatku wynikająca z dokumentu celnego;
  2. zryczałtowany zwrot podatku, o którym mowa w art. 116 ust. 6;
  3. kwota podatku należnego od importu usług, kwota podatku należnego od dostawy towarów, dla której podatnikiem jest ich nabywca, oraz kwota podatku należnego z tytułu wewnątrzwspólno­towego nabycia towarów.

Przepisy przewidują również sytuacje, w których podatnikowi nie przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług, pomimo tego, że spełnia on general­ne przesłanki upoważniające go do obniżenia kwoty podatku należnego.

Zgodnie z art. 88 ust. 1 pkt 2 ww. ustawy o podatku od towarów i usług obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do nabywanych przez podatnika towarów i usług, jeżeli wydatki na ich nabycie nie mogłyby być zaliczone do kosztów uzyskania przychodów w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, z wyjątkiem przypadków, gdy brak możliwości zaliczenia tych wydatków do kosztów uzyskania przychodów pozostaje w bezpośrednim związku ze zwolnieniem od podatku dochodowego.

W rozpatrywanej sprawie z uwagi na fakt, iż Naczelnik Drugiego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie postanowieniem znak 1472/ROP1/423-311/06/RM z dnia 24 listopada 2006 roku uznał wydatki ponoszone przez Spółkę na zakup usług marketingowych oraz na wynagrodzenia za zrealizowanie odpowiedniej wysokości zakupów za koszty uzyskania przycho­dów Spółki, Wnioskodawca jest uprawniony do odliczenia podatku naliczonego związanego z ww. działalnością, gdyż w powyższej sytuacji nie mają zastosowania ograniczenia wynikające z cytowa­nego art. 88 ust. 1 pkt 2 ww. ustawy o podatku od towarów i usług.

Mając na uwadze powyższe Naczelnik Drugiego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie postanowił jak w sentencji.

Niniejsza interpretacja dokonana została dla konkretnego stanu faktycznego zawartego we wniosku z zastrzeżeniami wynikającymi z art. 14a, art. 14b oraz art. 14c ww. ustawy Ordynacja podatkowa.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj