Interpretacja Drugiego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie
1472/RPP1/443-58/07/PAWA
z 2 maja 2007 r.
Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
1472/RPP1/443-58/07/PAWA
Data
2007.05.02
Autor
Drugi Mazowiecki Urząd Skarbowy w Warszawie
Temat
Podatek od towarów i usług --> Podstawa opodatkowania --> Podstawa opodatkowania
Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Dostawa towarów i świadczenie usług --> Dostawa towarów
Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Przepisy ogólne --> Czynności opodatkowane
Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Dostawa towarów i świadczenie usług --> Świadczenie usług
Słowa kluczowe
konkursy
nagroda rzeczowa
nagrody w konkursach
przekazanie towarów
usługi reklamowe
Pytanie podatnika
Czy wartość nagród rzeczowych przekazywanych przez Spółkę laureatom Konkursów, w ramach wykonywanej na zlecenie klienta kompleksowej usługi reklamowej podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług?
POSTANOWIENIE Na podstawie art. 14 a § 4 w związku z art. 14 a § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) Naczelnik Drugiego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie, udzielając pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w zakresie podatku od towarów i usług w indywidualnej sprawie podatnika, przedstawionej w piśmie z dnia 16 lutego 2007 r. (z datą wpływu do tutejszego Urzędu w dniu 20 lutego 2007 r.) postanawia uznać stanowisko Spółki za prawidłowe w zakresie pytania dotyczącego podatku od towarów i usług. UZASADNIENIE Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, iż Spółka prowadząc działalność w zakresie usług reklamowych i promocyjnych, organizuje na zlecenie klientów w sposób kompleksowy kampanie promocyjne, konkursy, loterie promocyjne (dalej: Konkursy), których celem jest zwiększenie sprzedaży produktów/usług klientów. W ramach prowadzonych Konkursów Spółka wykonuje przewidziane regulaminami i umowami z klientami zobowiązania i ponosi szereg kosztów. Przykładowo – Spółka prowadzi obsługę techniczną Konkursów, przygotowuje ulotki, katalogi nagród itp. Istotnym elementem usługi reklamowej świadczonej przez Spółkę na rzecz klienta jest, wynikający z umowy z klientem, obowiązek zakupu nagród bądź wydatkowania własnych środków finansowych na nagrody pieniężne, a następnie wydanie tych nagród (rzeczowych i pieniężnych) laureatom Konkursów, zgodnie z warunkami przewidzianymi regulaminem i umową z klientem. Ponoszenie kosztów związanych z organizacją Konkursów, w tym w szczególności kosztów nagród, jest nierozerwalnie związane ze świadczoną przez Spółkę na zlecenie klienta usługą reklamową. Wynagrodzenie należne Spółce od klienta w zamian za tak określoną usługę reklamową obejmuje:
Nagrody pieniężne wydawane jako wygrane w Konkursach są wypłacane jednorazowo bądź w ratach (np. miesięcznie do 10-go dnia każdego miesiąca przez okres 6 miesięcy). Oprócz nagród głównych, wypłacane są nagrody pocieszenia (zarówno rzeczowe jak i pieniężne), których wartość nie przekracza 100 zł. Konkursy są ogłaszane w środkach masowego przekazu (prasa, radio, telewizja). W odniesieniu do wyżej przedstawionego stanu faktycznego, Spółka wnosi o udzielenie odpowiedzi co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w zakresie podatku od towarów i usług, na następujące pytanie: Czy wartość nagród rzeczowych przekazywanych przez Spółkę laureatom Konkursów, w ramach wykonywanej na zlecenie klienta kompleksowej usługi reklamowej podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług? Spółka stoi na stanowisku, że przekazanie nagród rzeczowych wydawanych laureatom Konkursów w ramach kampanii reklamowych prowadzonych na zlecenie klientów jest elementem usługi reklamowej, opodatkowanym w ramach tej usługi, a w konsekwencji do czynności wydania przez Spółkę nagrody laureatom Konkursu nie mają zastosowania przepisy art. 7 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.). Naczelnik Drugiego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie po zapoznaniu się z przedstawionymi okolicznościami, uznając stanowisko Spółki za prawidłowe, informuje co następuje: Na podstawie art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2004 r., Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) (dalej “ustawa o VAT”) opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega między innymi odpłatna dostawa towarów oraz odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. W myśl art. 7 ust. 1 pkt 2 przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się również przekazanie przez podatnika towarów należących do jego przedsiębiorstwa na cele inne niż związane z prowadzonym przez niego przedsiębiorstwem, w szczególności:
- jeżeli podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od tych czynności, w całości lub w części. Natomiast według art. 8 ust. 1 przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:
Stosownie do art. 29 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, podstawą opodatkowania jest obrót, z zastrzeżeniem ust. 2-22, art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku. Odnosząc powyższe przepisy do przedstawionego przez Spółkę stanu faktycznego stwierdzić należy, że wartość nagród rzeczowych przekazywanych przez Spółkę laureatom Konkursów w ramach wykonywanej na zlecenie klienta kompleksowej usługi reklamowej, nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu ustawy o VAT. W przedstawionym stanie faktycznym czynnością opodatkowaną jest realizowana na rzecz klienta kompleksowa usługa reklamowa. Wartość przekazywanych towarów stanowi element przedmiotowej usługi i wkalkulowana jest w jej cenę, co jednoznacznie wynika z przedstawionego stanu faktycznego. Tym samym wartość tych towarów będzie jednym z elementów podstawy opodatkowania świadczonej przez Stronę usługi reklamy, zgodnie z art. 29 ust. 1 ustawy o VAT opodatkowanym w ramach tej usługi. Reasumując, Naczelnik tutejszego urzędu potwierdza stanowisko Spółki, że w przedstawionym przez Spółkę stanie faktycznym przekazanie nagród rzeczowych wydawanych laureatom Konkursów w ramach kampanii reklamowej prowadzonej na zlecenie klientów jest elementem usługi reklamowej opodatkowanym w ramach tej usługi i nie stanowi odrębnego przedmiotu opodatkowania podatkiem od towarów i usług jako odpłatna dostawa towarów. Interpretacja co do zakresu i sposobu stosowania prawa podatkowego w zakresie zryczałtowanego podatku dochodowego, podatku dochodowego od osób fizycznych i podatku dochodowego od osób prawnych, w części stanowiska Spółki dotyczącego pytania 1, 2 i 3, zostanie udzielona odrębnymi postanowieniami.Biorąc powyższe pod uwagę Naczelnik Drugiego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego postanowił jak w sentencji.Niniejsza interpretacja dokonana została dla konkretnego stanu faktycznego zawartego we wniosku z zastrzeżeniami wynikającymi z art. 14a, 14b oraz 14c ustawy Ordynacja podatkowa.Na niniejsze postanowienie - na podstawie art. 14a § 4 w związku z art. 236 § 2 pkt 1 ustawy Ordynacja podatkowa przysługuje Stronie prawo wniesienia zażalenia do Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie, za pośrednictwem Naczelnika tutejszego urzędu w terminie 7 dni od daty doręczenia postanowienia. Zażalenie na postanowienie organu podatkowego powinno zawierać zarzuty przeciw postanowieniu oraz uzasadnienie przyczyn uznania interpretacji zawartej w niniejszym postanowieniu za niewłaściwą. |
doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.