Interpretacja Urzędu Skarbowego w Kędzierzynie-Koźlu
PP/443-30/07/KR
z 18 czerwca 2007 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
PP/443-30/07/KR
Data
2007.06.18


Referencje


Autor
Urząd Skarbowy w Kędzierzynie-Koźlu


Temat
Podatek od towarów i usług --> Podstawa opodatkowania --> Podstawa opodatkowania


Słowa kluczowe
Agencja Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa
czynności opodatkowane podatkiem od towarów i usług
dopłata do cukru
obowiązek podatkowy
opodatkowanie
podatek od towarów i usług


Pytanie podatnika
Czy „płatność cukrowa” podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług?
Tożsamy z
150749


POSTANOWIENIE

Naczelnik Urzędu Skarbowego w Kędzierzynie-Koźlu działając na podstawie art. 216 i art. 14a-14c ustawy z dn. 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (tekst jednolity Dz.U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) po rozpatrzeniu wniosku z dnia 22.03.2007 r. uzupełnionego pismem z dnia 16.04.2007 r. w sprawie opodatkowania oddzielnej płatności z tytułu cukru

postanawia

uznać za prawidłowe stanowisko podatnika, iż „płatność cukrowa” nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

UZSADNIENIE

Zgodnie z art. 14a Ordynacji podatkowej Naczelnik Urzędu Skarbowego na pisemny wniosek podatnika ma obowiązek udzielić pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego.

W dniu 28.03.2007 r. "X" złożył wniosek uzupełniony pismem z dnia 16.04.2007 r.w sprawie opodatkowania podatkiem od towarów i usług oddzielnej płatności z tytułu cukru.

Stan faktyczny przedstawia się następująco : "X" decyzją Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa z dnia 02.01.2007 r. została przyznana oddzielna płatność z tytułu cukru na 2006 rok. Z uzasadnienia decyzji wynika, iż płatność wynosi w 2006 roku 33,94 zł do 1 tony buraków cukrowych i dotyczy buraków cukrowych objętych umowami dostawy, przeznaczonych do wyprodukowania cukru kwotowego.

Zdaniem podatnika od otrzymanej płatności cukrowej w oparciu o art. 29 ustawy o podatku od towarów i usług nie ma obowiązku naliczania podatku VAT gdyż brak jest ewidentnego związku pomiędzy dopłatą, a ceną buraków cukrowych w 2006 roku. W ocenie "X" płatność z tytułu cukru otrzymali producenci buraków cukrowych, którzy posiadali prawo do ich uprawy i złożyli wniosek potwierdzony przez cukrownię – odbiorcę buraków, przy czym płatność ta została naliczona do wysokości posiadanego prawa, a nie do faktycznie obsianego areału, czy zebranego plonu. Płatność z tytułu cukru ma zdaniem podatnika zrekompensować plantatorom posiadającym prawo do uprawy buraków cukrowych utracone dochody związane z reformą rynku cukru i obniżką cen płaconych przez cukrownie i jest przyznawana plantatorom posiadającym prawo do uprawy buraków bez względu na to czy uprawia on buraki czy nie.

Naczelnik Urzędu Skarbowego podziela pogląd podatnika i uznaje, że otrzymana płatność cukrowa nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Zgodnie z art. 29 ust.1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) podstawą opodatkowania jest obrót, który zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę dostarczanych towarów lub świadczonych usług. Zgodnie natomiast z art. 6a ust. 1 ustawy z dnia 18 grudnia 2003 r. o płatnościach bezpośrednich do gruntów rolnych (Dz.U. z 2004 r. Nr 6, poz. 40 ze zm.) płatność cukrowa przysługuje producentowi rolnemu, który spełnia warunki do przyznania jednolitej płatności obszarowej w danym roku i który zawarł :

    -na rok gospodarczy 2006/2007 z producentem cukru umowę dostawy buraków cukrowych zgodnie z art. 6 Rozporządzenia Rady (WE) Nr 318/2006 z dnia 20 lutego 2006 r. w sprawie wspólnej organizacji rynków w sektorze cukru,
    -albo na rok gospodarczy 2005/2006 umowę dostawy buraków cukrowych z producentem cukru, który zrzekł się w roku gospodarczym 2006/2007 kwoty zgodnie z art. 3 rozporządzenia Rady (WE) 320/2006 z dnia 20 lutego 2006 r. ustanawiającego tymczasowy system restrukturyzacji przemysłu cukrowniczego we Wspólnocie.

Wysokość płatności cukrowej w danym roku kalendarzowym ustala się jako iloczyn ilości buraków cukrowych objętych umową dostawy, o której mowa w ust. 1 przeznaczonych do wyprodukowania cukru kwotowego w rozumieniu art. 2 pkt 5 rozporządzenia Nr 318/2006 i stawki tej płatności na 1 tonę buraków cukrowych (art. 6 ust. 2 w/w ustawy).

Zdaniem Naczelnika tut. urzędu otrzymana przez "X" płatność cukrowa, stanowi formę dopłaty pokrywającą w części utracone dochody związane z reformą rynku cukru i nie ma bezpośredniego wpływu na cenę buraków cukrowych płaconych przez cukrownie. Umowy kontraktacyjne na kampanie 2006/2007 z ustalonym na buraki cukrowe cennikiem zawarte były w 2006 roku. Płatność przyznawana jest więc już po zawarciu umowy, w której została wskazana cena i niezależnie od tego czy producent otrzyma dopłatę czy też nie to cena sprzedaży buraków pozostanie bez zmian. Otrzymana płatność nie stanowi więc obrotu w myśl art. 29 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług i nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Powyższa interpretacja dotyczy wyłącznie stanu faktycznego przedstawionego przez podatnika i stanu prawnego obowiązującego w dacie wydania niniejszego postanowienia.

Zgodnie z art. 14b § 1 i 2 Ordynacji podatkowej powyższa interpretacja nie jest wiążąca dla podatnika. Interpretacja jest natomiast wiążąca dla organów podatkowych i organów kontroli skarbowej właściwych dla wnioskodawcy do czasu jej zmiany lub uchylenia.

Na niniejsze postanowienie zgodnie z art. 14a § 4 Ordynacji podatkowej służy zażalenie do Dyrektora Izby Skarbowej w Opolu za pośrednictwem Naczelnika tut. urzędu w terminie 7 dni od daty jego otrzymania (art. 236 § 2 pkt 1 Ordynacji podatkowej).


Referencje


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj