Interpretacja Urzędu Skarbowego w Kędzierzynie-Koźlu
PP/443-30/07/KR
z 18 czerwca 2007 r.
Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
PP/443-30/07/KR
Data
2007.06.18
Referencje
Autor
Urząd Skarbowy w Kędzierzynie-Koźlu
Temat
Podatek od towarów i usług --> Podstawa opodatkowania --> Podstawa opodatkowania
Słowa kluczowe
Agencja Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa
czynności opodatkowane podatkiem od towarów i usług
dopłata do cukru
obowiązek podatkowy
opodatkowanie
podatek od towarów i usług
Pytanie podatnika
Czy „płatność cukrowa” podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług?
Tożsamy z
150749
POSTANOWIENIE Naczelnik Urzędu Skarbowego w Kędzierzynie-Koźlu działając na podstawie art. 216 i art. 14a-14c ustawy z dn. 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (tekst jednolity Dz.U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) po rozpatrzeniu wniosku z dnia 22.03.2007 r. uzupełnionego pismem z dnia 16.04.2007 r. w sprawie opodatkowania oddzielnej płatności z tytułu cukru postanawia uznać za prawidłowe stanowisko podatnika, iż „płatność cukrowa” nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. UZSADNIENIE Zgodnie z art. 14a Ordynacji podatkowej Naczelnik Urzędu Skarbowego na pisemny wniosek podatnika ma obowiązek udzielić pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego. W dniu 28.03.2007 r. "X" złożył wniosek uzupełniony pismem z dnia 16.04.2007 r.w sprawie opodatkowania podatkiem od towarów i usług oddzielnej płatności z tytułu cukru. Stan faktyczny przedstawia się następująco : "X" decyzją Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa z dnia 02.01.2007 r. została przyznana oddzielna płatność z tytułu cukru na 2006 rok. Z uzasadnienia decyzji wynika, iż płatność wynosi w 2006 roku 33,94 zł do 1 tony buraków cukrowych i dotyczy buraków cukrowych objętych umowami dostawy, przeznaczonych do wyprodukowania cukru kwotowego. Zdaniem podatnika od otrzymanej płatności cukrowej w oparciu o art. 29 ustawy o podatku od towarów i usług nie ma obowiązku naliczania podatku VAT gdyż brak jest ewidentnego związku pomiędzy dopłatą, a ceną buraków cukrowych w 2006 roku. W ocenie "X" płatność z tytułu cukru otrzymali producenci buraków cukrowych, którzy posiadali prawo do ich uprawy i złożyli wniosek potwierdzony przez cukrownię – odbiorcę buraków, przy czym płatność ta została naliczona do wysokości posiadanego prawa, a nie do faktycznie obsianego areału, czy zebranego plonu. Płatność z tytułu cukru ma zdaniem podatnika zrekompensować plantatorom posiadającym prawo do uprawy buraków cukrowych utracone dochody związane z reformą rynku cukru i obniżką cen płaconych przez cukrownie i jest przyznawana plantatorom posiadającym prawo do uprawy buraków bez względu na to czy uprawia on buraki czy nie. Naczelnik Urzędu Skarbowego podziela pogląd podatnika i uznaje, że otrzymana płatność cukrowa nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Zgodnie z art. 29 ust.1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) podstawą opodatkowania jest obrót, który zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę dostarczanych towarów lub świadczonych usług. Zgodnie natomiast z art. 6a ust. 1 ustawy z dnia 18 grudnia 2003 r. o płatnościach bezpośrednich do gruntów rolnych (Dz.U. z 2004 r. Nr 6, poz. 40 ze zm.) płatność cukrowa przysługuje producentowi rolnemu, który spełnia warunki do przyznania jednolitej płatności obszarowej w danym roku i który zawarł :
Wysokość płatności cukrowej w danym roku kalendarzowym ustala się jako iloczyn ilości buraków cukrowych objętych umową dostawy, o której mowa w ust. 1 przeznaczonych do wyprodukowania cukru kwotowego w rozumieniu art. 2 pkt 5 rozporządzenia Nr 318/2006 i stawki tej płatności na 1 tonę buraków cukrowych (art. 6 ust. 2 w/w ustawy). Zdaniem Naczelnika tut. urzędu otrzymana przez "X" płatność cukrowa, stanowi formę dopłaty pokrywającą w części utracone dochody związane z reformą rynku cukru i nie ma bezpośredniego wpływu na cenę buraków cukrowych płaconych przez cukrownie. Umowy kontraktacyjne na kampanie 2006/2007 z ustalonym na buraki cukrowe cennikiem zawarte były w 2006 roku. Płatność przyznawana jest więc już po zawarciu umowy, w której została wskazana cena i niezależnie od tego czy producent otrzyma dopłatę czy też nie to cena sprzedaży buraków pozostanie bez zmian. Otrzymana płatność nie stanowi więc obrotu w myśl art. 29 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług i nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Powyższa interpretacja dotyczy wyłącznie stanu faktycznego przedstawionego przez podatnika i stanu prawnego obowiązującego w dacie wydania niniejszego postanowienia. Zgodnie z art. 14b § 1 i 2 Ordynacji podatkowej powyższa interpretacja nie jest wiążąca dla podatnika. Interpretacja jest natomiast wiążąca dla organów podatkowych i organów kontroli skarbowej właściwych dla wnioskodawcy do czasu jej zmiany lub uchylenia. Na niniejsze postanowienie zgodnie z art. 14a § 4 Ordynacji podatkowej służy zażalenie do Dyrektora Izby Skarbowej w Opolu za pośrednictwem Naczelnika tut. urzędu w terminie 7 dni od daty jego otrzymania (art. 236 § 2 pkt 1 Ordynacji podatkowej). Referencje
|
doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.