Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
PR 443/13/06/PP
Data
2006.03.27
Autor
Urząd Skarbowy w Wieliczce
Temat
Podatek od towarów i usług --> Wysokość opodatkowania --> Zwolnienia
Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Dostawa towarów i świadczenie usług
Podatek od towarów i usług --> Podstawa opodatkowania
Słowa kluczowe
budynek używany
grunt zabudowany
nieruchomości
zamiana
Pytanie podatnika
Czy czynności zamiany nieruchomości zabudowanych budynkami używanymi, są zwolnione z opodatkowania podatkiem od towarów i usług?
POSTANOWIENIE Naczelnik Urzędu Skarbowego w Wieliczce, działając na podstawie art. 14a § 1 oraz § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r .Ordynacja Podatkowa (t.j. DZ. U. z 2005 r. Nr 8 poz. 60 ze zm.) po rozpatrzeniu wniosku z dnia 06.03.2006 r. w sprawie udzielenia interpretacji co do zakresu i sposobu stosowania prawa podatkowego w zakresie podatku od towarów i usług, stwierdza że przedstawione we wniosku stanowisko jest prawidłowe. UZASADNIENIE Stan faktyczny: Starosta Wielicki jako organ reprezentujący Skarb Państwa przenosi na rzecz Powiatu Wielickiego 2 nieruchomości zabudowane: w ... - budynkiem stanowiącym siedzibę urzędu, w ... budynkiem przeznaczonym na rodzinny dom dziecka. W zamian za powyższe nieruchomości, Powiat Wielicki przenosi na rzecz Skarbu Państwa nieruchomość położoną w Wieliczce zabudowaną budynkiem Komendy Powiatowej Policji. Transakcja ma służyć regulacji stanu prawnego nieruchomości, i ma być dokonana w trybie art. 14 ust. 3 ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami (Dz. U. z 2004 r. nr 261 poz. 2603 ze zm.) bez obowiązku dokonywania dopłat w przypadku różnej wartości zamienianych nieruchomości. Powiat Wielicki jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Wnioskodawca wyjaśnia, że wszystkie budynki będące przedmiotem umowy zamiany są budynkami używanymi w rozumieniu ustawy o podatku od towarów i usługa ponadto z tytułu przeprowadzanych remontów nie przysługiwało mu prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od tych wydatków.
Pytanie podatnika: Czy słuszne jest stanowisko wymienionych na wstępie stron transakcji tj. Skarbu Państwa i jednostki samorządu terytorialnego - Powiatu Wielickiego, iż nie podlega ona opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług? Stanowisko podatnika: Podatnik uważa, że transakcja zamiany nieruchomości zabudowanych budynkami zaliczonymi do towarów używanych, zwolniona jest z opodatkowania,co powoduje zwolnienie na zasadzie art. 29 ust. 5 ustawy o VAT z opodatkowania także gruntu,z którym związane są te budynki.Wyrażone stanowisko opiera się na przesłankach wynikających z treści art. 5 ust. 1, art. 2 pkt 6, art. 43 ust. 1 pkt 2, w art. 43 ust. 2 pkt 1 oraz pkt 6 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. nr 54 poz.535 ze zm.). OCENA STANOWISKA PYTAJĄCEGO: Starosta Wielicki wykonuje zadania jako kierownik starostwa powiatowego, będącego organem administracji zespolonej na podstawie art.35 ust.2 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym (tekst jedn. Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1592 ze zm.). Natomiast na podstawie art. 11 ust. 1 ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami (Dz. U. z 2004 r. nr 261 poz. 2603 ze zm.)organem reprezentującym Skarb Państwa w sprawach gospodarki nieruchomościami także jest Starosta. Z powyższych względów Starosta wykonuje zadania z zakresu zarządzania nieruchomościami dwojakiego rodzaju: zadanie własne w stosunku do nieruchomości stanowiących własność powiatu oraz zadanie z zakresu administracji rządowej w stosunku do nieruchomości Skarbu Państwa. Z brzmienia art. 14 ust. 3 ustawy o gospodarce nieruchomościami wynika, iż nieruchomości mogą być przedmiotem zamiany między Skarbem Państwa a jednostkami samorządu terytorialnego oraz między tymi jednostkami, bez obowiązku dokonywania dopłat w przypadku różnej wartości zamienianych nieruchomości. Zamiana jest umową cywilnoprawną (opisaną w art. 603 K.C.), na podstawie której każda ze stron zobowiązuje się do przeniesienia na drugą stronę własności rzeczy w zamian za zobowiązanie się do przeniesienia własności innej rzeczy. Zamiana nieruchomości skutkuje przeniesieniem prawa do rozporządzania zamienianymi nieruchomościami jak właściciel.
W myśl art. 7 ust. 1 ustawy z dnia 11.03.2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. nr 54, poz. 535 ze zm.) przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel. Natomiast kierując się brzmieniem art. 2 pkt 6 ustawy VAT pod pojęciem towaru rozumie się rzeczy ruchome, jak również wszelkie postacie energii, budynki i budowle lub ich części, będące przedmiotem czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, które są wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, a także grunty. W omawianym przypadku mamy więc do czynienia z dwiema dostawami towarów, gdzie obie strony umowy cywilno-prawnej reprezentuje Starosta. Z tego względu nie ma zastosowania art. 15 ust. 6 ustawy o VAT. Przedmiotem dostawy są nieruchomości zabudowane.Stosownie do art. 29 ust. 5 ustawy o VAT w przypadku dostawy budynków lub budowli trwale z gruntem związanych albo części takich budynków lub budowli z podstawy opodatkowania nie wyodrębnia się wartości gruntu. W praktyce oznacza to,iż do dostawy nieruchomości zabudowanych stosować będzie się stawkę podatku VAT właściwą dla dostawy budynków na nich posadowionych. Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy VAT zwalnia się od podatku dostawę towarów używanych, z zastrzeżeniem pkt 10, pod warunkiem, że w stosunku do tych towarów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego; zwolnienie dotyczy również używanych budynków i budowli lub ich części, będących przedmiotem umowy najmu, dzierżawy lub innych umów o podobnym charakterze. Pojęcie towarów używanych zostało zdefiniowane art. 43 ust. 2 cytowanej ustawy. W świetle powołanego przepisu budynki, budowle lub ich części będą towarami używanymi, jeżeli od końca roku, w którym zakończono budowę tych obiektów, minęło, co najmniej 5 lat.Nabycie powyższych nieruchomości przez strony transakcji odbywało się na zasadach przewidzianych dla organów administracji publicznej i nie były to czynności opodatkowane podatkiem od towarów i usług. Ograniczenie wynikające z art. 43 ust. 6 nie ma w przedmiotowej sprawie zastosowania gdyż budynki (wzniesione najpóźniej w 1980 roku) nie były remontowane przez podatnika mającego status czynnego podatnika podatku VAT. Podsumowując stwierdza się, że zamiana nieruchomości zabudowanych budynkami używanymi jest czynnością zwolnioną z opodatkowania podatkiem od towarów i usług. Z powyższych względów stanowisko wyrażone we wniosku uważa się za prawidłowe.
Powyższa interpretacja: -dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i traci swą moc z chwilą zmiany przepisów jej dotyczących. -nie wiąże podatnika, wiąże natomiast właściwe dla wnioskodawcy organy podatkowe i organy kontroli skarbowej.
Na niniejsze postanowienie służy prawo wniesienia zażalenia do Dyrektora Izby Skarbowej w Krakowie za pośrednictwem tut. organu w terminie 7 dni od daty otrzymania.
|