Interpretacja Ministra Finansów
DD7/033-297-TK/07/835/06
z 28 lutego 2007 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
DD7/033-297-TK/07/835/06
Data
2007.02.28



Autor
Minister Finansów


Temat
Podatek dochodowy od osób prawnych


Słowa kluczowe
Łotwa
należności licencyjne
Rosja
transport powietrzny


Pytanie podatnika
Czy od należności za wynajem samolotów jakie spółka polska wypłaci na rzecz spółki z siedzibą w Rosji i na rzecz spółki z siedzibą na Łotwie, stanowiące w myśl art. 6 umowy polsko-rosyjskiej i art. 8 umowy polsko łotewskiej dochód podmiotów zagranicznych z tytułu transportu międzynarodowego, Spółka ma obowiązek pobrać zryczałtowany podatek dochodowy, o którym mowa w art. 21 ust. 1 updop?


Działając na podstawie art. 14e oraz art. 14a § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (tekst jednolity: Dz.U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.), udzielając interpretacji w zakresie postanowień:
- umowy z dnia 22 maja 1992 r. zawartej między Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Rządem Federacji Rosyjskiej w sprawie unikania podwójnego opodatkowania w zakresie podatków od dochodu i majątku (Dz.U. z 1993 r. Nr 125, poz. 569), dalej: umowa polsko-rosyjska;
- umowy z dnia 17 listopada 1993 r. zawartej między Rzecząpospolitą Polską a Republiką Łotewską w sprawie unikania podwójnego opodatkowania i zapobiegania uchylaniu się od opodatkowania w zakresie podatków od dochodu i majątku (Dz.U. z 1995 r. Nr 53, poz. 285), dalej: umowa polsko-łotewska,



Minister Finansów uznaje za prawidłowe stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 12 września 2006 r., dotyczące braku opodatkowania w Polsce należności z tytułu dzierżawy samolotów od spółek z siedzibą na Łotwie i w Rosji w celu świadczenia przez X Sp. z o.o. usług w zakresie międzynarodowego transportu lotniczego oraz za nieprawidłowe w zakresie braku obowiązku złożenia formularza IFT-2R.


Uzasadnienie


Jak wynika ze stanu faktycznego, który został przedstawiony we wniosku Spółka świadczy usługi lotnicze w zakresie przewozu towarów. Spółka zamierza podpisać umowę dzierżawy z dwoma podmiotami mającymi siedzibę w Rosji oraz na Łotwie. Przedmiotem dzierżawy będą samoloty z pełnym wyposażeniem i załogą w celu ich eksploatacji w transporcie międzynarodowym. Spółka będzie płaciła czynsz za wynajem samolotów.


W zaistniałej sytuacji powstało pytanie, czy od należności za wynajem samolotów jakie spółka polska wypłaci na rzecz spółki z siedzibą w Rosji i na rzecz spółki z siedzibą na Łotwie, stanowiące w myśl art. 6 umowy polsko-rosyjskiej i art. 8 umowy polsko łotewskiej dochód podmiotów zagranicznych z tytułu transportu międzynarodowego, Spółka ma obowiązek pobrać zryczałtowany podatek dochodowy, o którym mowa w art. 21 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 ze zm., dalej updop).


Zdaniem Spółki należności z tytułu dzierżawy samolotów będą stanowić na podstawie postanowień umowy polsko-rosyjskiej i polsko-łotewskiej dochód kontrahentów zagranicznych z tytułu transportu międzynarodowego. Dochód ten będzie podlegać opodatkowaniu wyłącznie w Rosji oraz na Łotwie, gdzie znajduje się miejsce faktycznego zarządu przedsiębiorstw prowadzących taką działalność.


W konsekwencji zdaniem Wnioskodawcy Spółka dokona na rzecz kontrahentów zagranicznych wypłaty pełnego wynagrodzenia z tytułu dzierżawy, bez potrącenia jako płatnik zryczałtowanego podatku dochodowego oraz bez konieczności składania jakichkolwiek deklaracji, o ile Spółka będzie dysponować certyfikatami rezydencji kontrahentów.


Rozpatrując wniosek Spółki Minister Finansów zważył, co następuje.


Zgodnie z art. 3 ust. 2 i art. 21 updop podatnicy niemający na obszarze Polski siedziby lub zarządu, uiszczają podatek dochodowy z tytułu uzyskanego na terytorium Polski dochodu m.in. za użytkowanie lub prawo do użytkowania urządzenia przemysłowego, który ustala się w wysokości 20% przychodu, chyba że umowa zapobiegająca podwójnemu opodatkowaniu zawarta z krajem będącym siedzibą podatnika stanowi inaczej.


W przedstawionym stanie faktycznym Spółka ma zamiar wynajmować środki transportu lotniczego w celu ich eksploatacji w transporcie międzynarodowym.


Zgodnie z art. 3 ust. 1 lit. f) umowy polsko-rosyjskiej określenie "transport międzynarodowy" oznacza wszelki przewóz statkiem, barką rzeczną, statkiem powietrznym, pojazdem drogowym lub środkiem kolejowym należącym do przedsiębiorstwa, którego miejsce faktycznego zarządu znajduje się w Rosji, a eksploatowanym wyłącznie między punktami położonymi na terytoriach różnych państw.


Zgodnie z art. 3 ust. 1 lit. h) umowy polsko-łotewskiej określenie "komunikacja międzynarodowa" oznacza wszelki transport statkiem morskim, statkiem powietrznym lub pojazdem transportu drogowego, eksploatowanym przez przedsiębiorstwo łotewskie, z wyjątkiem przypadku, gdy transport statkiem morskim, statkiem powietrznym lub pojazdem transportu drogowego jest wykonywany wyłącznie między miejscami położonymi w Polsce.


Zgodnie z art. 6 umowy polsko-rosyjskiej dochody z transportu międzynarodowego, tj. dochody uzyskane z bezpośredniej eksploatacji, z tytułu wydzierżawienia lub wykorzystania w jakiekolwiek innej formie statków powietrznych, przez osobę mającą miejsce zamieszkania lub siedzibę w Rosji podlegają opodatkowaniu tylko w Rosji.


Zgodnie z art. 8 umowy polsko-łotewskiej zyski przedsiębiorstwa łotewskiego, osiągane z eksploatacji w komunikacji międzynarodowej statków powietrznych podlegają opodatkowaniu na Łotwie.


W umowie polsko-łotewskiej nie ma definicji eksploatacji w komunikacji międzynarodowej. Należy jednak stwierdzić, iż umowy w sprawie unikania podwójnego opodatkowania zawierane przez Polskę wzorowane są na Modelowej Konwencji OECD w sprawie podatku od dochodu i majątku. Zarówno tekst Modelowej Konwencji jak i Komentarz do Modelowej Konwencji zostały wypracowane w drodze konsensusu przez państwa członkowskie OECD, które zobowiązały się tym samym do stosowania zawartych w nich postanowień. Zatem, obowiązki podatkowe podmiotów z siedzibą w odrębnych państwach należy rozpatrywać z uwzględnieniem postanowień umowy w sprawie unikania podwójnego opodatkowania oraz Modelowej Konwencji OECD wraz z Komentarzem.


Zgodnie z Komentarzem do Modelowej Konwencji OECD (pkt. 5 komentarza do art. 8) przez zyski z eksploatacji w komunikacji międzynarodowej należy rozumieć również zyski osiągane z czarteru statku powietrznego z załogą oraz wyposażeniem. Taka sytuacja występuje w przedstawionym stanie w faktycznym, gdyż Wnioskodawca określił, iż przedmiotem dzierżawy będą samoloty z pełnym wyposażeniem i załogą w celu ich eksploatacji w transporcie międzynarodowym.


Zatem wypłaty jakie Spółka dokona na rzecz przedsiębiorstwa mającego siedzibę na Łotwie z tytułu dzierżawy statków powietrznych z załogą i wyposażeniem stanowią zyski z eksploatacji w komunikacji międzynarodowej statków powietrznych i będą opodatkowane tylko na Łotwie.


Stanowisko Spółki w dotyczące braku obowiązku pobierania zryczałtowanego podatku dochodowego od osób prawnych jako płatnika od należności z tytułu dzierżawy samolotów na potrzeby transportu międzynarodowego jest prawidłowe. Dochody z eksploatacji samolotów będą opodatkowane jedynie w krajach faktycznego zarządu kontrahentów Spółki.


Brak obowiązku potrącenia przez Spółkę podatku od wypłacanej rezydentom rosyjskim i łotewskim należności nie oznacza jednak, że Spółka nie będzie też miała obowiązku złożenia formularza IFT-2R, czyli informacji o wysokości przychodu (dochodu) uzyskanego przez podatników podatku dochodowego niemających siedziby lub zarządu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej. Jak bowiem wynika z treści art. 26 ust. 3d ustawy, taką informację o wypłatach na rzecz osób zagranicznych należności z tytułów wymienionych w art. 21 tej ustawy sporządzają i przekazują do urzędu skarbowego podmioty polskie, które dokonują takiej wypłaty, nawet jeżeli na podstawie umowy międzynarodowej, nie są obowiązane do potrącania podatku.


Mając na uwadze powyższe, postanowiono jak w sentencji.


Minister Finansów informuje, że interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.


Odpowiedź nie jest wiążąca dla płatnika, jest natomiast wiążąca dla właściwych organów podatkowych i organów kontroli skarbowej - do czasu jej zmiany lub uchylenia.


Na niniejsze postanowienie, na podstawie art. 14e § 2, art. 14a § 4 oraz art. 236 § 1 i § 2 pkt 1 Ordynacji podatkowej, Stronie przysługuje zażalenie do Ministra Finansów w terminie 7 dni od daty doręczenia postanowienia.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj