Interpretacja Łódzkiego Urzędu Skarbowego
ŁUS-II-2-423/185/06/JB
z 24 stycznia 2007 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
ŁUS-II-2-423/185/06/JB
Data
2007.01.24



Autor
Łódzki Urząd Skarbowy


Temat
Podatek dochodowy od osób prawnych --> Koszty uzyskania przychodów

Podatek dochodowy od osób prawnych --> Zwolnienia przedmiotowe


Słowa kluczowe
budowa budynków
inwestycje w środkach trwałych
nakłady
pomoc regionalna
specjalna strefa ekonomiczna
wydatek
wydatki inwestycyjne
zwolnienia podatkowe


Pytanie podatnika
Czy słuszny jest zastosowany klucz podziału nakładów inwestycyjnych w ramach nowej inwestycji związanej z budową budynku biurowego na nakłady inwestycyjne ponoszone na terenie Strefy (które stanowią wydatki kwalifikowane uprawniające do skorzystania z pomocy regionalnej w formie zwolnień podatkowych) oraz na nakłady inwestycyjne ponoszone poza terenem Strefy (które nie stanowią wydatków kwalifikowanych uprawniających do skorzystania z pomocy regionalnej w formie zwolnień podatkowych)?


Naczelnik Łódzkiego Urzędu Skarbowego w Łodzi na podstawie przepisów art. 14a § 1 i 4 ustawy z dnia 29.08.1997r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.), po rozpoznaniu wniosku o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania przepisów prawa podatkowego w sprawie podziału nakładów inwestycyjnych na nakłady ponoszone na terenie Łódzkiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej oraz poza terenem strefy w związku ze zwolnieniem przedmiotowym na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy z dnia 15.02.1992r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 ze zm.) uznaje za prawidłowe stanowisko przedstawione we wniosku.

Pismem z dnia 20.10.2006r., uzupełnionym w dniu 4.12.2006r. a następnie w dniu 20.12.2006r. XXX S.A. zwróciła się z pytaniem: czy słuszny jest zastosowany klucz podziału nakładów inwestycyjnych w ramach nowej inwestycji związanej z budową budynku biurowego na nakłady inwestycyjne ponoszone na terenie Strefy (które stanowią wydatki kwalifikowane uprawniające do skorzystania z pomocy regionalnej w formie zwolnień podatkowych) oraz na nakłady inwestycyjne ponoszone poza terenem Strefy (które nie stanowią wydatków kwalifikowanych uprawniających do skorzystania z pomocy regionalnej w formie zwolnień podatkowych)? Jeśli zastosowany klucz podziału jest nieprawidłowy, Spółka wnosi o podanie prawidłowego sposobu podziału wydatków na kwalifikowane, tzn. uprawniające do skorzystania z pomocy regionalnej i pozostałe.

XXX S.A. prowadzi działalność gospodarczą w zakresie produkcji i sprzedaży wyrobów farmaceutycznych w oparciu o bezterminową koncesję Ministerstwa Zdrowia na wytwarzanie środków farmaceutycznych i materiałów medycznych. Koncesja wskazuje, że produkcja odbywa się tylko i wyłącznie na terenie strefy. Spółka posiada zezwolenie z dnia ...10.2005r. na prowadzenie działalności gospodarczej na terenie Łódzkiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej. W dniu ....02.2006 r. rozpoczęła działalność na terenie strefy i korzysta z pomocy regionalnej udzielanej na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. W wyniku obowiązującego od dnia 07.11.2006 r. rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 27.10.2006r. (Dz.U Nr 200 poz.1473) w sprawie łódzkiej specjalnej strefy ekonomicznej, obszar objęty strefą został rozszerzony o tereny, na których zlokalizowane są zakłady produkcyjne oraz niemal całość połączonej z prowadzoną działalnością infrastruktury.Poza terenem strefy, tj. przy ul. ......., zlokalizowany jest jedynie budynek biurowy, w którym mieszczą się Dział Księgowości oraz Dział Administracji i Spraw Osobowych. W ramach nowej inwestycji jednostka zamierza przenieść te działy do obiektu biurowego budowanego przy ul. ..... Jak wynika z projektu budowy tego budynku, część jego powierzchni nie leży na obecnym terenie ŁSSE. Podatnik czyni jednak starania o kolejne rozszerzenie obszaru Strefy, tak aby całość budowanego budynku biurowego się w niej znalazła. Ponadto, Spółka nie zamierza przenosić w jakiejkolwiek formie własności składników majątku nabywanych lub wytwarzanych w ramach realizacji nowej inwestycji związanej z budową tego budynku w okresie 5 lat od dnia oddania tego budynku do użytkowania, jak również nie zamierza zaprzestać prowadzenia działalności gospodarczej na terenie strefy na podstawie zezwolenia.

Według stanowiska wnioskodawcy nakłady inwestycyjne do dnia przyszłego rozszerzenia obszaru ŁSSE należy podzielić na nakłady inwestycyjne ponoszone na terenie Strefy (które stanowią wydatki kwalifikowane uprawniające do skorzystania z pomocy regionalnej w formie zwolnień podatkowych) oraz poza nią. Kluczem podziału powinien być udział procentowy powierzchni przyszłego budynku znajdującej się obecnie na terenie strefy oraz poza jej terenem w całości powierzchni tego budynku.

Naczelnik Łódzkiego Urzędu Skarbowego w Łodzi informuje, że zasady oraz zakres zwolnień od podatku dochodowego podmiotów podejmujących działalność gospodarczą na terenie specjalnej strefy ekonomicznej wynikają z przepisów ustawy z dnia 20.10.1994r. o specjalnych strefach ekonomicznych (Dz. U. z 1994 r. Nr 123, poz. 600 ze zm.) oraz właściwych dla każdej ze stref rozporządzeń wykonawczych wydanych przez Radę Ministrów. Zgodnie z art. 12 w/w ustawy o specjalnych strefach ekonomicznych dochody uzyskane z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie strefy w ramach zezwolenia, o którym mowa w art. 16 ust. 1 przez osoby prawne lub osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą są zwolnione od podatku dochodowego odpowiednio na zasadach określonych w przepisach o podatku dochodowym od osób prawnych lub w przepisach o podatku dochodowym od osób fizycznych. Zasady zwolnienia dochodów z działalności gospodarczej osób prawnych określone zostały w art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy z dnia 15.02.1992r. o podatku dochodowym od osób prawnych ( t.j. Dz.U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 ze zm.) który stanowi, że wolne od podatku dochodowego są dochody, z zastrzeżeniem ust. 4-6, uzyskane z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie specjalnej strefy ekonomicznej na podstawie zezwolenia, o którym mowa w art. 16 ust. 1 ustawy z dnia 20.10.1994r. o specjalnych strefach ekonomicznych (Dz. U. Nr 123, poz. 600 ze zm), przy czym wielkość pomocy publicznej udzielanej w formie tego zwolnienia nie może przekroczyć wielkości pomocy publicznej dla przedsiębiorcy, dopuszczalnej dla obszarów kwalifikujących się do uzyskania pomocy w największej wysokości, zgodnie z odrębnymi przepisami.Przepisem wykonawczym dla łódzkiej specjalnej strefy ekonomicznej było rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 7.09.2004r. w sprawie łódzkiej specjalnej strefy ekonomicznej (Dz. U. Nr 215, poz. 2183 ze zm.), które zostało uchylone rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 27.10.2006r. w sprawie łódzkiej specjalnej strefy ekonomicznej (Dz. U. Nr 200, poz. 1473) i obowiązuje od dnia 7 listopada 2006 r.

Pomoc publiczna udzielana podatnikom, działającym w specjalnej strefie ekonomicznej w postaci zwolnienia od podatku dochodowego przyjmuje formę pomocy regionalnej, która udzielana jest w celu wspierania nowych inwestycji lub tworzenia nowych miejsc pracy związanych z daną inwestycją.Przez nową inwestycję należy rozumieć inwestycję związaną z utworzeniem lub rozbudową przedsiębiorstwa, z rozpoczęciem w przedsiębiorstwie działań obejmujących dokonywanie zasadniczych zmian produkcji bądź procesu produkcyjnego, zmian wyrobu lub usługi, w tym także zmian w zakresie sposobu świadczenia usług, jak również zakup majątku zlikwidowanego lub będącego w likwidacji przedsiębiorstwa, albo przedsiębiorstwa, które uległoby likwidacji w przypadku niedokonania inwestycji w formie zakupu tego przedsiębiorstwa lub jego części ( § 3 ust. 4 zarówno rozporządzenia z dnia 7.09.2004r, jak i rozporządzenia z dnia 27.10.2006r.). Stosownie do § 6 ust. 1 ww. rozporządzeń za wydatki kwalifikujące się do objęcia pomocą uznaje się koszty inwestycji, pomniejszone o naliczony podatek od towarów i usług oraz o podatek akcyzowy, jeżeli możliwość ich odliczeń wynika z odrębnych przepisów, poniesione w trakcie obowiązywania zezwolenia w związku z realizacją inwestycji na terenie strefy na:
1) zakup albo wytworzenie we własnym zakresie środków trwałych lub ich spłatę określoną w umowie leasingu lub innej umowie o podobnym charakterze, z wyłączeniem środków transportu nabywanych przez przedsiębiorcę prowadzącego działalność gospodarczą w sektorze transportu, pod warunkiem zaliczenia ich - zgodnie z odrębnymi przepisami - do składników majątku podatnika,
2) rozbudowę lub modernizację istniejących środków trwałych- zaliczone do wartości początkowej tych środków trwałych zgodnie z przepisami o podatku dochodowym.

Jak wynika z przedstawionego stanu faktycznego obiekt biurowy jest projektem inwestycyjnym, o którym mowa w § 3 ust. 4 ww. rozporządzeń wykonawczych i jest budowany przez Spółkę w trakcie obowiązywania zezwolenia na prowadzenie działalności gospodarczej na terenie łódzkiej specjalnej strefy ekonomicznej z dnia 12 października 2005 r. Z projektu budowy wynika, że część jego powierzchni nie leży na terenie ŁSSE. Zatem kosztem kwalifikującym się do objęcia pomocą publiczną z tytułu kosztów nowej inwestycji po spełnieniu pozostałych wymogów, o których stanowią przepisy § 6 ww. rozporządzeń będzie część kosztów budowy budynku biurowego przypadająca na tę część budynku, która znajduje się na terenie strefy. Zdaniem wnioskodawcy kluczem podziału kosztów inwestycji dotyczących budowanego przez nią obiektu biurowego powinien być udział procentowy powierzchni przyszłego budynku znajdującej się obecnie na terenie strefy oraz poza jej terenem w całości powierzchni tego budynku.

W opinii tut. organu podatkowego, sposób podziału kosztów w oparciu o powierzchnię może mieć zastosowanie w sytuacji, gdy jedynym czynnikiem różnicującym wartość ponoszonych kosztów jest wielkość powierzchni budynku biurowego znajdująca się obecnie na terenie strefy i poza jej terenem. W przypadku wystąpienia jeszcze innych czynników różnicujących (oprócz powierzchni obiektu) na Spółce ciąży obowiązek ustalenia ich wpływu na wartość ponoszonych kosztów budowy tego budynku w strefie i poza jej terenem, tak aby ustalić prawidłową proporcję podziału ponoszonych kosztów, bowiem zaliczeniu do kosztów inwestycji w rozumieniu § 6 ww. rozporządzeń wykonawczych podlegają wyłącznie nakłady ponoszone na terenie strefy.Należy podkreślić, że stosownie do § 5 ust 1.ww. rozporządzeń zwolnienie od podatku dochodowego z tytułu kosztów nowej inwestycji przysługuje przedsiębiorcy, począwszy od miesiąca, w którym poniósł wydatki inwestycyjne w okresie od dnia uzyskania zezwolenia, aż do wyczerpania dopuszczalnej pomocy regionalnej, pod warunkiem że:
1) nie przeniesie w jakiejkolwiek formie własności składników majątku, z którymi były związane wydatki inwestycyjne - przez okres 5 lat od dnia wprowadzenia do ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych, w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym;
2) będzie prowadził działalność gospodarczą przez okres nie krótszy niż 5 lat (§ 5 ust 1.ww. rozporządzeń).
Uznając stanowisko Spółki za prawidłowe Naczelnik Łódzkiego Urzędu Skarbowego postanowił jak w sentencji.
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie wydania postanowienia. Interpretacja nie jest wiążąca dla Wnioskodawcy, wiąże natomiast właściwe organy podatkowe i organy kontroli skarbowej - do czasu jej zmiany lub uchylenia (art. 14b § 1 i § 2 Ordynacji podatkowej).



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj