Interpretacja Urzędu Skarbowego w Pleszewie
PP-443/10/2007/IPP
z 20 lutego 2007 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
PP-443/10/2007/IPP
Data
2007.02.20



Autor
Urząd Skarbowy w Pleszewie


Temat
Podatek od towarów i usług --> Odliczenie i zwrot podatku. Odliczanie częściowe --> Odliczenie i zwrot podatku


Słowa kluczowe
komputery
kontrakt
PHARE
pomoc bezzwrotna
powiat
zwrot podatku od towarów i usług


Pytanie podatnika
Czy w związku z nabyciem sprzętu służącego do realizacji zadań nałożonych na Powiat odrębnymi przepisami prawa, Powiatowi Pleszewskiemu przysługuje zwrot kwoty podatku naliczonego, w sytuacji gdy zakup tych towarów finansowany był w części ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej ?


POSTANOWIENIE

Na podstawie art. 216 i art. 14a ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 roku - Ordynacja podatkowa ( tekst jednolity: Dz. U. z 2005 roku, nr 8, poz. 60 ze zmianami ) w związku z wnioskiem z dnia x złożonym przez Starostwo Powiatowe w X w sprawie interpretacji przepisów prawa podatkowego w zakresie podatku od towarów i usług, Naczelnik Urzędu Skarbowego w Pleszewie

uznaje za nieprawidłowe stanowisko Starostwa Powiatowego w zakresie zwrotu kwoty podatku naliczonego od zakupów sfinansowanych w części ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej.

UZASADNIENIE

Naczelnik Urzędu Skarbowego w Pleszewie, realizując normę art. 14a § 1 i § 3 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 roku - Ordynacja podatkowa ( tekst jednolity: Dz. U. z 2005 roku nr 8 poz. 60 ze zm.) w związku z Waszym wnioskiem z dnia x dotyczącym zakresu stosowania przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie, udziela odpowiedzi na pytania postawione w w/w wniosku o treści: Czy w związku z nabyciem sprzętu służącego do realizacji zadań nałożonych na Powiat odrębnymi przepisami prawa, Powiatowi przysługuje zwrot kwoty podatku naliczonego, w sytuacji gdy zakup tych towarów finansowany był w części ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej ?

Stan faktyczny: W celu wyposażenia pracowni obrabiarek sterowanych numerycznie w Centrum Kształcenia Praktycznego i Ośrodku Doskonalenia Nauczycieli w X, Powiat dokonał w 2006 r.zakupu, 10 stanowisk komputerowych oraz specjalistyczne oprogramowanie systemowe. Sprzęt zakupiono w celu realizacji przypisanego Powiatowi w art.4 ust.1 pkt 1 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 roku o samorządzie powiatowym ( tekst jednolity: z 2001 roku Dz. U. nr 142, poz. 1592 ze zm. ) zadania własnego polegającego na edukacji publicznej. Nabycie w/w towarów ( sprzętu ) sfinansowane zostało w części ze środków z rachunku bankowego, na którym ulokowane są wyłącznie środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej ( środki Programu PHARE 2003 ), a w części z innych środków finansowych – środków własnych Powiatu. Środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej przekazane zostały Powiatowi na podstawie umowy zawartej 30.11.2005 roku z Polską Agencją Rozwoju Przedsiębiorczości, będącą Jednostką Kontraktującą. Środki przekazane zostały w ramach PROGRAMU PHARE 2003 PROMOCJA ZATRUDNIENIA I ROZWOJU ZASOBÓW LUDZKICH - Program „ Wsparcie na modernizację oferty edukacyjnej”. Z umowy wynika, że zrealizowana inwestycja ( zakupy centrum obróbkowego, sprzętu i oprogramowania ) będzie przekazana nieodpłatnie Centrum Kształcenia Praktycznegoi Ośrodka Doskonalenia Nauczycieli w X. Podstawą uzyskanego wsparcia jest podpisanie w dniu 05 grudnia 2003 roku ( czyli przed 1 maja 2004 roku ) Memorandum Finansowe między Komisją Europejską, a Rządem Rze-czypospolitej Polskiej, reprezentowanym przez Urząd Komitetu Integracji Europejskiej. Tak więc otrzymane przez Powiat wsparcie to środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej, o których mowa w § 6 ust. 3 Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004 roku w sprawie wykonywania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług ( Dz. U. nr 97, poz. 970 ze zm. ).Powiat jest przy tym podatnikiem, który:złożył zgłoszenie rejestracyjne i posiada numer identyfikacji podatkowej,prowadzi ewidencję, o której mowa w art.109 ust.3 ustawy z dnia 11 marca 2004 roku o podatku od towarów i usług ( Dz. U. nr 54, poz.535 ze zm. ),oraz w całości zapłacił należności obejmującą podatek naliczony z tyt. dokonanego nabycia w/w towarów oraz posiada oryginał faktur. Posiada rachunek bankowy, na którym wyodrębnione są środki z bezzwrotnej pomocy zagranicznej. Powiat posiada także dokumenty niezbędne do dołączenia do wniosku o zwrot podatku naliczonego przy zakupie towarów tj.kopię dokumentu stwierdzającego przekazanie na rachunek bankowy podatnika środków finansowych z bezzwrotnej pomocy zagranicznej orazdowód dokonania zapłaty ze bezzwrotnej pomocy zagranicznej.W związku z tym, że uzyskane środki pomocy zagranicznej nie mogły być przeznaczone na opłacenie podatku VAT, podatek naliczony został w całości uregulowany ze środków własnych Powiatu. Jednocześnie o kwoty podatku naliczonego nie został, ani nie mógł być pomniejszony podatek należny. Kwoty podatku naliczonego nie zostały zwrócone na podstawie odrębnych przepisów.Ponadto kwota podatku nie została zaliczona do objęcia kosztami kwalifikowanymi w rozumieniu przepisów regulujących zasady korzystania ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej.Łączna wartość zakupionego sprzętu technicznego wynosi:- wartość netto 253.879,51 zł. - podatek naliczony VAT 55.853,49 zł. - wartość brutto 309.733,00 zł.W związku z tym, że całkowita wartość wydatków przedsięwzięcia kwalifikujących się do objęcia wsparciem przez Jednostkę Kontraktującą ( PARP ) wynosi 68.076,68 euro ( czyli nie obejmuje naliczonego podatku ),

Stanowisko podatnika: Zdaniem wnioskodawcy, Powiatowi przysługuje zwrot kwoty podatku naliczonego w związku z nabyciem towarów finansowa-nych w części ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej w rozumieniu przepisów rozdziału 12 Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004 roku w sprawie wykonywania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług ( Dz. U. nr 97, poz. 970 ze zm. )

Zgodnie z przepisem zawartym w § 6 ust.3 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004 roku w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług ( Dz. U. z 2004 roku nr 97, poz. 970 ze zmianami ) - za środki finansowe bezzwrotnej pomocy zagranicznej uważa się bezzwrotne środki przekazane polskim podmio-tom z budżetu Unii Europejskiej na podstawie umów zawartych z Rządem Rzeczypospolitej Polskiej, dotyczących:

1. Programu Pomocy w Przebudowie Gospodarczej Państw Europy Środkowej i Wschodniej (PHARE), w tym złotowe fundusze partnerskie powstałe w wyniku realizacji tego programu, a także środki, które zostały przekazane polskim podmiotom na podstawie umów zawartych z nimi przed 1 maja 2004 roku na sfinansowanie programów, realizowanych przez te jednostki w ramach Programów Ramowych Unii Europejskiej oraz w ramach innych programów wspólnotowych Unii Europejskiej,

2. Kontraktów zawartych przed dniem 1 maja 2004 roku w ramach Przedakcesyjnego Instrumentu Polityki Strukturalnej ( ISPA ).

Zgodnie z § 23 cytowanego rozp. Ministra Finansów - zarejestrowanym podatnikom, którzy dokonują nabycia towarów i usług lub importu towarów za środki finansowe bezpośrednio im przekazane na odrębny rachunek bankowy, na którym są ulokowane wyłącznie środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej, o których mowa w § 6 ust. 3 i 4, przysługuje zwrot podatku naliczonego. Zwrot podatku zgodnie z § 24 przedmiotowego rozporządzenia nie dotyczy kwot podatku naliczonego:

1. o które został pomniejszony lub mógł być pomniejszony podatek należny, lub

2. które zostały zwrócone przez właściwy urząd skarbowy na podstawie odrębnych przepisów, zgodnie z przepisem § 24 ww. rozporządzenia.

Przepis § 23 nie ma zastosowania przy nabyciu za środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej, gdy kwota podatku została zaliczona do objęcia kosztami kwalifikowanymi w rozumieniu przepisów regulujących zasady korzystania ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej.

Na mocy przepisu § 25 ww. rozporządzenia – zwrot podatku przysługuje podatnikom, którzy spełniają poniższe warunki:

1. Złożyli zgłoszenie rejestracyjne i posiadają numer identyfikacji podatkowej, 2. Prowadzą ewidencję, o której mowa w art. 109 ust. 3 cytowanej ustawy, 3. W całości zapłacili należność obejmującą podatek naliczony z tytułu dokonanego nabycia towarów i usług oraz posiadają oryginał faktury lub faktury korygującej a w przypadku importu towarów - dokumentu stwierdzającego zapłatę cła i podatków pobieranych przez organy celne, w przypadku wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów lub dostawy towa- rów, której podatnikiem jest ich nabywca - fakturę wewnętrzną lub fakturę wystawioną przez dostawcę, a także dokumenty handlowe potwierdzające dokonanie dostawy lub świadczenie usług, 4. Posiadają rachunek bankowy, na którym są wyodrębnione środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej, o których mowa w § 6 ust. 3 i 4, 5. Posiadają zaświadczenie wydane przez Urząd Komitetu Integracji Europejskiej, że nabycie zostało sfinansowane ze środków, o których mowa w § 6 ust. 4 pkt. 2 a w przypadku nabycia sfinansowanego ze środków pomocy bezzwrotnej wymienionych w § 6 ust. 3 i 4 pkt 1 przedstawia takie zaświadczenie, gdy naczelnik urzędu skarbowego zażąda jego przedstawienia w związku z potrzebą jednoznacznej identyfikacji tych środków.

Mając na uwadze cyt. wyżej przepisy środki uzyskane w ramach Programu PHARE 2003 na realizację wskazanych przez Stronę zakupów, które zostały pozyskane na podstawie zawartej w dniu 30 listopada 2005 roku ( a więc po 1 maja 2004 roku ) umowy z Polską Agencją Rozwoju Przedsiębiorczości , nie będą stanowiły środków, o których mowa w § 6 ust. 3 i 4 w/w rozporządzenia. Stronie nie będzie zatem przysługiwało prawo do zwrotu podatku w trybie przepisów rozdziału 12 w/w rozporządzenia w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług.

Jak wynika ze stanu faktycznego przedstawionego w złożonym wniosku zrealizowane przez Starostwo Powiatowe zakupy m.in. centrum obróbkowego, komputerów oraz oprogramowania zostaną nieodpłatnie przekazane Centrum Kształcenia Praktycznego i Ośrodku Doskonalenia Nauczycieli w X, w związku z czym nie będą one wykorzystywane przez Starostwo do wykonywania czynności opodatkowanych.

W takiej sytuacji Starostwu Powiatowemu nie będzie przysługiwało prawo odliczenia kwot podatku naliczonego VAT wynikającego z faktur zakupu na zasadach ogólnych wynikających z art.86 ustawy z dnia 11 marca 2004 roku o podatku od towarów i usług ( Dz. U nr 54, poz. 535 ze zm. ). Nie będzie również przysługiwało prawo do wystąpienia o szczególny zwrot podatku naliczonego, jakie przysługuje podmiotom, które przed 1 maja 2004 roku zawarły z PHARE umowy ( kontrakty ) w ramach Przedakcesyjnego Instrumentu Polityki Strukturalnej.

W tym stanie prawnym stanowisko Starostwa Powiatowego w X w zakresie zwrotu kwoty podatku naliczonego od zakupów sfinansowanych w części ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej jest nieprawidłowe co orzeczono w sentencji niniejszego postanowienia.

Powyższe postanowienie wydano na podstawie stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia tego zdarzenia – ewentualna zmiana stanu prawnego skutkuje utratą aktualności interpretacji. Powyższa interpretacja nie jest wiążąca dla podatnika, wiąże natomiast organy podatkowe i organy kontroli skarbowej – do czasu jej zmiany lub uchylenia.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj