Interpretacja Prezydenta Miasta Białegostoku
Fn. IV. 0717-I-7/06/07
z 1 marca 2007 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
Fn. IV. 0717-I-7/06/07
Data
2007.03.01



Autor
Prezydent Miasta Białegostoku


Temat
Podatki i opłaty lokalne --> Podatek od nieruchomości --> Powstanie obowiązku podatkowego

Podatki i opłaty lokalne --> Podatek od nieruchomości --> Podstawa opodatkowania


Słowa kluczowe
budowa
budowa budynków
inwestycje
modernizacja
nakłady
podatek od nieruchomości
podstawa opodatkowania
powstanie obowiązku podatkowego
rozbudowa
rozbudowa budynku


Pytanie podatnika
Czy podatek od nieruchomości - od zwiększonej powierzchni użytkowej budynków oraz od wzrostu wartości budowli wskutek ich modernizacji, winien być ustalony w następnym roku podatkowym, po roku, w którym zakończono modernizację na podstawie wartości początkowej ustalonej na dzień 1 stycznia roku podatkowego w przypadku budowli lub powierzchni użytkowej w przypadku budynków?


Stan faktyczny

Wnioskiem z dnia 6 grudnia 2006 r. (uzupełnionym pismem z dnia 9 lutego 2007 r.) M. Sp. z o. o. zwróciło się do tutejszego organu podatkowego o udzielenie pisemnej interpretacji w trybie art. 14a ustawy - Ordynacja podatkowa. Z wniosku wynika następujący stan faktyczny: Przedsiębiorstwo w ciągu roku podatkowego poniosło nakłady na inwestycje polegające na rozbudowie, nadbudowie istniejących budynków. Skutkiem dokonanych inwestycji było zwiększenie powierzchni użytkowej budynków. Spółka poniosła także nakłady związane z modernizacją istniejących budowli, np.: istniejąca sieć cieplna kanałowa została wymieniona na sieć cieplną preizolowaną, wymiana armatury sieciowej oraz remont komór.

Stanowisko podmiotu uprawnionego do złożenia wniosku

Zdaniem Strony, art. 6 ust. 2 ustawy o podatkach i opłatach lokalnych upoważnia do twierdzenia, że podatek od nieruchomości - od zwiększonej powierzchni użytkowej budynków oraz od wzrostu wartości budowli wskutek ich modernizacji, winien być ustalony w następnym roku podatkowym, po roku, w którym zakończono modernizację na podstawie wartości początkowej ustalonej na dzień 1 stycznia roku podatkowego w przypadku budowli lub powierzchni użytkowej w przypadku budynków.

Ocena prawna stanowiska pytającego z przytoczeniem przepisów prawa

Ze stanu faktycznego przedstawionego we wniosku z dnia 6 grudnia 2006 r. (uzupełnionego pismem z dnia 9 lutego 2007 r.) wynika, iż Przedsiębiorstwo w ciągu roku podatkowego poniosło nakłady na inwestycje związane z rozbudową, nadbudową istniejących budynków. Skutkiem dokonanych inwestycji było zwiększenie powierzchni użytkowej budynków. Strona poniosła także nakłady związane z modernizacją istniejących budowli (sieci) polegającą między innymi na wymianie sieci cieplnej kanałowej na sieć cieplną preizolowaną, wymianie armatury sieciowej oraz remontu komór.

Organ podatkowy po dokonaniu analizy stanu faktycznego w części dotyczącej powstania obowiązku podatkowego za rozbudowaną (nadbudowaną) część istniejących budynków oraz w oparciu o obowiązujące przepisy prawa podatkowego ustalił, co następuje:
Zgodnie z art. 6 ust. 2. ustawy o podatkach i opłatach lokalnych (Dz. U. z 2006 r. Nr 121, poz. 844 z późn. zm.), jeżeli okolicznością od której jest uzależniony obowiązek podatkowy, jest istnienie budowli albo budynku lub jego części, to obowiązek podatkowy powstaje z dniem 1 stycznia roku następującego po roku, w którym budowa została zakończona albo w którym rozpoczęto użytkowanie budynku lub jego części przed ich ostatecznym wykończeniem. Zauważyć należy, że z punktu widzenia powstania obowiązku podatkowego ustawodawca na równi traktuje fakt ukończenia budowy i rozpoczęcia użytkowania budynku przed jego ostatecznym wykończeniem, a wakacje podatkowe dotyczą również części budynku. Zgodnie z art. 3 pkt 6 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane (Dz. U. z 2006 r. Nr 156, poz. 1118 z późn. zm.) przez pojęcie „budowy” należy rozumieć wykonanie obiektu budowlanego w określonym miejscu, a także odbudowę, rozbudowę, nadbudowę obiektu budowlanego.

Mając na uwadze powyższe, w sytuacji przedstawionej we wniosku M. Sp. z o. o., zarówno rozbudowana, jak i nadbudowana część budynków będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem od nieruchomości od dnia 1 stycznia roku następującego po roku, w którym budowa została zakończona albo w którym rozpoczęto użytkowanie budynku lub jego części przed ich ostatecznym wykończeniem.

W części dotyczącej powstania obowiązku podatkowego w zakresie modernizacji istniejących budowli, zgodnie z art. 4 ust. 1 pkt 3 ustawy o podatkach i opłatach lokalnych dla budowli lub ich części związanych z prowadzeniem działalności gospodarczej, od których dokonuje się odpisów amortyzacyjnych, podstawę opodatkowania stanowi wartość, o której mowa w przepisach o podatkach dochodowych, ustalona na dzień 1 stycznia roku podatkowego, stanowiąca podstawę obliczania amortyzacji w tym roku, niepomniejszona o odpisy amortyzacyjne, a w przypadku budowli całkowicie zamortyzowanych - ich wartość z dnia 1 stycznia roku, w którym dokonano ostatniego odpisu amortyzacyjnego. Wartość początkowa budowli może ulec zmianie w trakcie okresu amortyzacji, jednak na potrzeby wymiaru podatku od nieruchomości ustala się wartość budowli na dzień 1 stycznia danego roku podatkowego. Zatem w przypadku powiększenia wartości budowli w trakcie roku podatkowego nie ma potrzeby składania korekty deklaracji. Na wysokość opodatkowania budowli wpływa wyłącznie wartość początkowa brutto ustalona na dzień 1 stycznia roku podatkowego. Dokonanie po tym dniu czynności skutkujących zmianą wartości środka trwałego np. ulepszenie budowli w wyniku jej modernizacji, będzie stanowiło podstawę wymiaru podatku od nieruchomości od 1 stycznia następnego roku podatkowego.

Informuję, że niniejsza interpretacja udzielana jest w oparciu o przepisy prawa podatkowego obowiązującego na dzień złożenia zapytania w organie podatkowym i dotyczy stanu faktycznego przedstawionego we wniosku z dnia 6 grudnia 2006 r.

Zgodnie z art. 14b § 1 i 2 ustawy - Ordynacja podatkowa interpretacja nie jest wiążąca dla podatnika. Jest natomiast wiążąca dla organu podatkowego i organu kontroli skarbowej właściwych dla podatnika i może zostać zmieniona albo uchylona wyłącznie w drodze decyzji, w trybie określonym w art. 14b § 5 powołanej ustawy.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj