Interpretacja Pierwszego Urzędu Skarbowego w Lublinie
D1/423-53/06/07
z 12 lutego 2007 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
D1/423-53/06/07
Data
2007.02.12



Autor
Pierwszy Urząd Skarbowy w Lublinie


Temat
Podatek dochodowy od osób prawnych --> Koszty uzyskania przychodów


Słowa kluczowe
koszty uzyskania przychodów
odpisy amortyzacyjne
środki pomocowe


Pytanie podatnika
Czy w związku ze zwrotem części wydatków na zakup środków trwałych kosztem uzyskania przychodu są odpisy amortyzacyjne od tej części środków trwałych, która została sfinansowana ze środków własnych Zrzeszenia od momentu wprowadzenia środka trwałego do ewidencji, czy też odpis amortyzacyjny od całości jest kosztem uzyskania przychodu do momentu otrzymania dofinansowania, a ulega skorygowaniu po otrzymaniu dotacji ?


POSTANOWIENIE

Na podstawie art. 216, art. 14 a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jednolity Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) w związku z art. 4 ust. 1 ustawy z dnia 16 listopada 2006 r. o zmianie ustawy – Ordynacja podatkowa oraz o zmianie niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2006 r. nr 217, poz. 1590) Naczelnik Pierwszego Urzędu Skarbowego w Lublinie postanawia uznać przedstawione stanowisko w złożonym wniosku o interpretację przepisów prawa podatkowego za prawidłowe.

Uzasadnienie

W dniu 07.12.2006 r. złożony został wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego, uzupełniony pismem z dnia 27.12.2006 r. oraz z dnia 23.01.2007 r., w którym przedstawiono następujący stan faktyczny:
1. Podstawą udzielania pomocy dla wstępnie uznanej grupy producentów jest rozporządzenie Rady nr 2200/96 z dnia 28 października 1996 r. w sprawie wspólnej organizacji rynku owoców i warzyw oraz przepisy wykonawcze a zwłaszcza rozporządzenie Komisji WE nr 1943/2003 z dnia 3 listopada 2003 r. ustanawiające zasady stosowania rozporządzenia Rady WE nr 2200/96 w zakresie pomocy dla wstępnie uznanych grup producentów, które zostały implementowane do polskiego systemu prawnego ustawą z dnia 19 grudnia 2003 r. o organizacji rynku owoców i warzyw, rynku chmielu, tytoniu oraz rynku suszu paszowego (Dz. U. z 2003 r. nr 223, poz 2221 z późn. zm.) wraz z wydanymi na tej podstawie aktami wykonawczymi.
2. Zgodnie z art. 14 ust. 2 rozporządzenia nr 2200/96 wstępnie uznanym grupom producentów sektora owoców i warzyw państwa członkowskie, w tym również Polska mogą udzielić:
(a) pomocy finansowej mającej na celu wsparcie formowania się tych organizacji i ułatwienia ich działalności administracyjnej,
(b) pomocy finansowej, w sposób bezpośredni lub za pośrednictwem instytucji kredytującej,w formie specjalnych pożyczek na pokrycie części inwestycji wymaganych dla uzyskania oficjalnego statusu i umieszczonych w planie przyznawania oficjalnego statusu, o którym mowa w drugim akapicie ust. 1.
3. Zgodnie z zapisem art.7 rozporządzenia Komisji (WE) nr 1943/2003 z dnia 3 listopada 2003 r. zmienionego rozporządzeniem Komisji (WE) nr 2113/2004 z dnia 10 grudnia 2004 r. pomoc pokrywana jest przez Wspólnotę ze wspólnego budżetu w ramach Wspólnej Polityki Rolnej w ramach Sekcji Gwarancji Europejskiego Funduszu Orientacji i Gwarancji Rolnych.
Zgodnie z zapisami cytowanego rozporządzenia: udział Wspólnoty w finansowaniu działań opisanych w pkt 2(a) wynosi 75%, pozostała kwota pochodzi z budżetu Państwa natomiast udział Wspólnoty w finansowaniu działań opisanych w pkt 2(b) wynosi nie więcej jak 50%, pozostała część pochodzi z budżetu Państwa oraz funduszy własnych grupy producentów przy czym udział grupy nie może być niższy niż 25 %. Rozporządzeniem z dnia 5 stycznia 2006 r. w sprawie wysokości krajowych środków finansowych przeznaczonych na pokrycie części kwalifikowanych kosztów inwestycji ujętych w zatwierdzonym planie dochodzenia do uznania (Dz. U. z 2006 r. nr 16, poz.122) Minister Rolnictwa określił udział środków krajowych w finansowaniu działań opisanych w pkt 2(b) na poziomie 25 %.
4. Pomoc opisana w pkt 2(a) wypłacana jest jako kwota ryczałtowa obliczana od uzyskanego obrotu ze sprzedaży produktów grupy. Wysokość pomocy opisanej w pkt 2(b) zależy od wysokości poniesionych nakładów na inwestycje.
5. Pomoc finansowa jest bezzwrotną pomocą zagraniczną.
6. Środki na udzielenie pomocy opisanej w pkt 2(a) wypłacane są na wniosek grupy producentów co pół roku lub po roku na podstawie dokumentów potwierdzających dokonanie sprzedaży i uzyskanie przychodów.
7. Środki na udzielenie pomocy opisanej w pkt 2(b) wypłacane są na wniosek grupy producentów co pół roku lub po roku jako refundacja poniesionych kosztów na inwestycje.

Środki wypłacane są z budżetu Państwa, a następnie refundowane przez Unię Europejską. Bezpośrednim beneficjentem pomocy jest wstępnie uznana grupa producentów sektora owoców i warzyw.
Zrzeszenie Producentów Owoców na podstawie ustawy z dnia 19 grudnia 2003 r. o organizacji rynku owoców i warzyw, rynku chmielu, rynku tytoniu oraz rynku suszu paszowego (Dz. U. nr 223, poz 2221), w oparciu o rozporządzenie Rady WE nr 2200/96 w sprawie wspólnej organizacji rynku owoców i warzyw, dnia 16.10.2006 r. zostało wpisane do rejestru grup wstępnie uznanych, prowadzonego przez Marszałka Województwa Lubelskiego. Zrzeszenie będzie korzystało z pomocy finansowej na pokrycie części kwalifikowanych kosztów inwestycji ujętych w zatwierdzonym planie dochodzenia do uznania (50% środków pochodzi z Unii, 25% z budżetu Państwa, 25% ze środków własnych) a także otrzyma pomoc na pokrycie kosztów utworzenia i funkcjonowania grupy producentów wg stawki zryczałtowanej. Jest to forma refundacji poniesionych wydatków związanych z organizacją działania grupy producenckiej np. kosztów związanych z zatrudnianiem pracowników, zakupem sprzętu biurowego, niezbędnego wyposażenia, materiałów biurowych itp. Refundacja ma formę zryczałtowaną, nie zależy od wysokości poniesionych wydatków tylko od wysokości obrotów i wynosi w pierwszym i drugim roku 5% obrotu, nie więcej niż 100000 EURO. Potem zmniejsza się do 4% i 3%. Refundacja wypłacana jest przez budżet Państwa bezpośrednio na konto grupy producenckiej a następnie wypłacona kwota zwracana jest do budżetu Państwa z budżetu Unii Europejskiej w ramach Wspólnej Polityki Rolnej.

Pytanie : Czy w związku ze zwrotem części wydatków na zakup środków trwałych kosztem uzyskania przychodu są odpisy amortyzacyjne od tej części środków trwałych, która została sfinansowana ze środków własnych Zrzeszenia od momentu wprowadzenia środka trwałego do ewidencji, czy też odpis amortyzacyjny od całości jest kosztem uzyskania przychodu do momentu otrzymania dofinansowania, a ulega skorygowaniu po otrzymaniu dotacji ?

W ww. sprawie zajęto następujące stanowisko:

Zdaniem podmiotu do momentu uzyskania zwrotu kosztów (ma to miejsce po zatwierdzeniu spełnienia warunków zawartych w planie dochodzenia do pełnego uznania – decyzję wydaje Agencja Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa) odpisy amortyzacyjne w całości stanowią koszt uzyskania przychodu a ulegają korekcie do wysokości sfinansowanej ze środków własnych po otrzymaniu pomocy finansowej.

Zgodnie z art. 14 a § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm. ) stosownie do swojej właściwości miejscowej naczelnik urzędu skarbowego (...) na pisemny wniosek podatnika, płatnika lub inkasenta ma obowiązek udzielić pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w ich indywidualnych sprawach, w których nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym.

W związku z powyższym udzielam interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego następująco:

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że podmiot korzysta z pomocy finansowej na pokrycie kosztów nabycia środków trwałych w 50 % ze środków pochodzących z Unii Europejskiej sfinansowanych z Sekcji Gwarancji Europejskiego Funduszu Orientacji i Gwarancji Rolnej, w 25 % z krajowych środków finansowych, natomiast w 25 % Zrzeszenie pokrywa koszty inwestycji z własnych środków.

Zgodnie z zapisem art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (jednolity tekst Dz. U. z 2000 r. nr 54, poz. 654 z późn. zm.), w brzmieniu obowiązującym w 2006 r., kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust.1. Z kolei z treści art. 16 ust. 1 pkt 48 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych wynika, że nie uważa się za koszty uzyskania przychodów odpisów z tytułu środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych dokonywanych, według zasad określonych w art. 16a-16m, od tej części ich wartości, która odpowiada poniesionym wydatkom na nabycie lub wytworzenie we własnym zakresie tych środków lub wartości niematerialnych i prawnych, odliczonym od podstawy opodatkowania podatkiem dochodowym albo zwróconym podatnikowi w jakiejkolwiek formie. Zatem nie stanowią kosztów uzyskania przychodów odpisy amortyzacyjne z tytułu zużycia środków trwałych od tej części, która m.in. została podatnikowi w jakiejkolwiek formie zwrócona. Do czasu otrzymania środków finansowych podatnik ma prawo zaliczać do kosztów uzyskania przychodów odpisy amortyzacyjne naliczone od wartości początkowej środka trwałego zgodnie z przepisami art. 16a-16m ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Stosując przepis zawarty w art. 16 ust. 1 pkt 48 podatnik ma obowiązek wyłączyć z bieżących kosztów część odpisów amortyzacyjnych nie stanowiących kosztów podatkowych w momencie otrzymania środków finansowych. Kosztem uzyskania przychodów będzie ta część odpisów amortyzacyjnych, która została naliczona od tej części wartości początkowej środka trwałego, która nie została zwrócona w jakiejkolwiek formie. Podatnik nie koryguje deklaracji i wysokości należnych zaliczek.

Zatem stanowisko jednostki w ww. zakresie jest prawidłowe.

Informuje się, że interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę, stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia tego zdarzenia.

Interpretacja nie jest wiążąca dla podatnika wiąże natomiast właściwe organy podatkowe i organy kontroli skarbowej – do czasu jej zmiany lub uchylenia.

Zgodnie z art. 14 a § 4 w związku z art. 236 § 1 i § 2 pkt 1 ustawy – Ordynacja podatkowa na niniejsze postanowienie służy Stronie zażalenie do Dyrektora Izby Skarbowej w Lublinie za pośrednictwem Naczelnika Pierwszego Urzędu Skarbowego w Lublinie w terminie 7 dni od dnia doręczenia postanowienia.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj