Interpretacja Urzędu Skarbowego w Lęborku
ULP-I/443-14/06
z 7 grudnia 2006 r.
Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
ULP-I/443-14/06
Data
2006.12.07
Referencje
Autor
Urząd Skarbowy w Lęborku
Temat
Podatek od towarów i usług --> Wysokość opodatkowania --> Stawki --> Stawki podatku
Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Przepisy ogólne --> Czynności opodatkowane
Podatek od towarów i usług --> Wysokość opodatkowania --> Zwolnienia --> Zwolnienie od podatku
Słowa kluczowe
grunt niezabudowany
opodatkowanie
sprzedaż nieruchomości
zamiana
Pytanie podatnika
Jaką stawką VAT należy opodatkować sprzedaż terenu działek?
Postanowienie Na podstawie art. 14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r Ordynacja podatkowa (tekst jednolity z 2005r Dz. U. Nr 8, poz. 60 ze zm.) po rozpatrzeniu wniosku Nadleśnictwa zawartego w piśmie nr Zn. spr. K-332-14/06 z dnia 20.10.2006r, uzupełnionego pismem nr Zn. spr. K-332-21/2006 z dnia 22.11.2006r (data wpływu 24.11.2006r) o udzielenie pisemnej interpretacji odnośnie zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego, w sprawie opodatkowania podatkiem VAT zamiany nieruchomości gruntowych, Naczelnik Urzędu Skarbowego w Lęborku stwierdza, iż stanowisko przedstawione we wniosku jest prawidłowe w odniesieniu do opisanego stanu faktycznego. Uzasadnienie Z przedstawionego przez Stronę stanu faktycznego wynika, iż nieruchomości gruntowe będące przedmiotem zamiany pomiędzy Nadleśnictwem a Gminą są niezabudowane. Nadleśnictwo za zgodą Dyrektora Regionalnej Dyrekcji Lasów Państwowych przekazało dla Gminy:
Gmina przekazała Nadleśnictwu :
Transakcji zamiany nieruchomości gruntowych dokonano zgodnie z aktami notarialnymi Repertorium „ A „ nr 7246/2006 z dnia 29.09.2006r i Repertorium „ A „ nr 8035/2006r z dnia 31.10.2006r. W związku z powyższym Podatnik zwrócił się z zapytaniem, jaką stawką VAT należy opodatkować sprzedaż terenu stanowiącego działkę nr 33/24L, obręb Żarnowska. Zdaniem Podatnika, z punktu widzenia ustawy o podatku od towarów i usług, przekazanie działki nr 33/24L jest opodatkowane stawką podatku VAT w wysokości 22%. Po rozpatrzeniu wniosku Naczelnik Urzędu Skarbowego w Lęborku stwierdza: Zgodnie z art. 5 ust.1 pkt. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r o podatku od towarów i usług ( Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm. ), opodatkowaniu podatkiem towarów i usług, zwanym dalej podatkiem, podlega m.in. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. W art. 2 pkt. 6 ustawodawca określił, iż pod pojęciem towaru należy rozumieć rzeczy ruchome, jak również wszelkie postacie energii, budynki i budowle lub ich części, będące przedmiotem czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, które są wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, a także grunty. Przepis art. 7 ust. 1 wskazanej ustawy stanowi natomiast, że przez dostawę towarów rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel. Zatem również zamiana nieruchomości gruntowych jako czynność spełniająca przesłankę określoną w cytowanym wyżej art. 7 ust. 1 ustawy podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Stawki podatku zostały określone w art. 41 ustawy o podatku VAT. Zgodnie z treścią ust. 1 podstawowa stawka podatkowa w tym podatku wynosi 22%. Odstępstwa od tej stawki zostały wymienione w dalszej treści art. 41, w art. 42 oraz w treści ustawy i rozporządzeniach wykonawczych do ustawy. Dostawa wszelkich gruntów zabudowanych i gruntów niezabudowanych kwalifikowanych jako tereny budowlane lub przeznaczone pod zabudowę podlega opodatkowaniu stawką podstawową 22%. W myśl art. 43 ust. 1 pkt. 9 w/w ustawy, zwalnia się od podatku dostawę terenów niezabudowanych innych niż tereny budowlane oraz przeznaczone pod zabudowę. Opodatkowaniu zatem podlegają dostawy, których przedmiotem są nieruchomości gruntowe, zabudowane i niezabudowane, przy czym w przypadku tych ostatnich ( niezabudowanych ) tylko te, których przedmiotem są tereny budowlane lub przeznaczone pod zabudowę. Oznacza to, że ze zwolnienia od podatku korzystają dostawy gruntów o charakterze rolnym, leśnym, działek rekreacyjnych, nieprzeznaczone pod zabudowę. O charakterze i przeznaczeniu tych gruntów decydować powinien plan zagospodarowania przestrzennego danego obszaru. Ustawa z dnia 11 marca 2004r o podatku od towarów i usług nie definiuje pojęcia teren pod zabudowę. Zgodnie z art. 3 pkt. 1 ustawy z dnia 07 lipca 1994r Prawo Budowlane ( tekst jednolity Dz. U. z 2003r Nr 207, poz. 2016 ze zm. ) przez obiekt budowlany należy rozumieć budynek, budowlę, obiekt małej architektury. Budowlą natomiast jest każdy obiekt budowlany niebędący budynkiem lub obiektem małej architektury jak: drogi, lotniska, linie kolejowe, mosty, wiadukty itp. ( art. 3 pkt. 3 ). Przez „ grunt przeznaczony pod zabudowę „ rozumieć należy zarówno te grunty które widnieją w planie zagospodarowania przestrzennego jako przeznaczone pod zabudowę, jak i te, które właściciel świadomie przeznaczy pod zabudowę bądź potencjalnie będą traktowane jako tereny budowlane. Z załączonych do wniosku o interpretację dokumentów wynika, iż nieruchomość gruntowa niezabudowana będąca przedmiotem dostawy, położona jest na obszarze objętym miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego, jako przeznaczenie tego gruntu – również w umowie zamiany, podano założenie cmentarza. Zgodnie z treścią rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 30 grudnia 1999r w sprawie Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych ( PKOB ) ( Dz. U. Nr 112, poz. 1316 ze zm. ), cmentarze mieszczą się w grupie 127 - „ Pozostałe budynki niemieszkalne „w klasie 1272 - „ Budynki przeznaczone do sprawowania kultu religijnego i czynności religijnych „. Klasa PKOB 1272 obejmuje: kościoły, kaplice, cerkwie, meczety, synagogi itp. cmentarze i obiekty z nimi związane, domy pogrzebowe, krematoria. W świetle powyższego, dostawa przedmiotowego gruntu nie podlega zwolnieniu od podatku od towarów i usług w oparciu o przepis art. 43 ust.1 pkt. 9 ustawy o VAT i podlega opodatkowaniu w wysokości 22%, na podstawie art. 41 ust. 1 w/w ustawy. Zatem, Naczelnik Urzędu Skarbowego w Lęborku uważa za prawidłowe stanowisko podatnika wyrażone w piśmie z dnia 20.10.2006r. Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia. Referencje
|
doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.