Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPBII/2/415-855/12/ŁCz
z 20 września 2012 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2012 r. poz. 749) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że Pana stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 19 czerwca 2012 r. (data wpływu do tut. Biura 22 czerwca 2012 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych sprzedaży spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego:

  • w części dotyczącej ustalenia kosztów odpłatnego zbycia tego lokalu mieszkalnego - jest nieprawidłowe,
  • w pozostałej części - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 22 czerwca 2012 r. wpłynął do tut. Biura ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych sprzedaży spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

W dniu 04 października 2006 r. w drodze umowy sprzedaży wnioskodawca nabył spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu mieszkalnego (mieszkanie A) za cenę 98 500,00 zł Przy nabyciu poniósł koszty podatku od czynności cywilnoprawnych (1 970,00 zł) oraz taksy notarialnej (732,00 zł). W mieszkaniu tym wnioskodawca mieszkał do września 2010 r.

W dniu 28 września 2010 r. wnioskodawca sprzedał ww. lokal za cenę 250 000,00 zł. Koszty sprzedaży w kwocie 7 070,00 zł stanowiły: koszt podatku od czynności cywilnoprawnych (5 000,00 zł), koszt podatku od czynności ustanowienia hipoteki zwykłej i kaucyjnej (293,00 zł oraz 19,00 zł), taksy notarialnej (1 098,00 zł) oraz opłat sądowych za założenie księgi wieczystej (60,00 zł), wniosku o wpis prawa własności (200,00 zł) i wpis hipotek (400,00 zł). Koszty te zostały poniesione przez nabywcę lokalu.

W dniu 11 października 2010 r. wnioskodawca złożył deklarację PlT-23, deklarując przychód z odpłatnego zbycia w wysokości 250 000,00 zł. W deklaracji wykazał zwolnienie z opodatkowania całości przychodu na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 32 lit. a) lub lit. e) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Jednocześnie ze złożoną deklaracją PIT-23 złożył oświadczenie o sprzedaży nieruchomości ze wskazaniem, iż uzyskaną ze sprzedaży lokalu mieszkalnego A kwotę 250 000,00 zł wydatkuje w całości nie później niż w terminie 2 lat na cele mieszkaniowe.

W dniu 28 września 2010 r. wnioskodawca nabył w drodze umowy sprzedaży spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu mieszkalnego (mieszkanie B) za cenę 200 000,00 zł. Poniósł przy tym koszty podatku od czynności cywilnoprawnych (4 000,00 zł) oraz taksy notarialnej (854,00 zł). W lokalu tym zamieszkiwał do lutego 2012 r.

W dniu 15 lutego 2012 r. wnioskodawca sprzedał ww. własnościowe spółdzielcze prawo do lokalu mieszkalnego (mieszkanie B) za cenę 140 000,00 zł. W dniu 09 marca 2012 r. wnioskodawca nabył w drodze umowy sprzedaży własność lokalu mieszkalnego (mieszkanie C) za cenę 145 000,00 zł. Poniósł przy tym koszty podatku od czynności cywilnoprawnych (2 900,00 zł.), taksy notarialnej (615,00 zł), opłaty sądowej za wpis prawa do księgi wieczystej (200,00 zł) oraz koszt pośrednika w obrocie nieruchomościami (2 600,00 zł). Wnioskodawca w lokalu tym zamieszkuje do dnia dzisiejszego.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

Ile wyniósł przychód podatnika ze sprzedaży w dniu 28 września 2010 r. spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego (mieszkanie A)?

W jakiej części wolny od podatku dochodowego jest przychód podatnika osiągnięty ze sprzedaży w dniu 28 września 2010 r. spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego (mieszkanie A)?

Zdaniem wnioskodawcy:

Ad.1

Stosownie do treści art. 10 ust. 1 pkt 8) lit. b) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych źródłem przychodów jest odpłatne zbycie spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego [...], jeżeli odpłatne zbycie nie następuje w wykonaniu działalności gospodarczej i zostało dokonane w przypadku odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych określonych w lit. a)-c) - przed upływem pięciu lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie lub wybudowanie.

Stosownie do treści art. 19 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych „Przychodem z odpłatnego zbycia nieruchomości lub praw majątkowych oraz innych rzeczy, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8, jest ich wartość wyrażona w cenie określonej w umowie, pomniejszona o koszty odpłatnego zbycia. Jeżeli jednak cena, bez uzasadnionej przyczyny, znacznie odbiega od wartości rynkowej tych rzeczy lub praw, przychód ten określa organ podatkowy lub organ kontroli skarbowej w wysokości wartości rynkowej. Przepis art. 14 ust. 1 zdanie drugie stosuje się odpowiednio.”

Ceną określoną w umowie sprzedaży była kwota 250 000,00 zł. Kosztami odpłatnego zbycia były koszty podatku od czynności cywilnoprawnych oraz koszty taksy notarialnej określone w umowie na łączną kwotę 7 070,00 zł. Koszty te zostały poniesione przez nabywcę lokalu. Powołany wyżej przepis nie precyzuje jednak, która ze stron umowy powinna ponieść koszty odpłatnego zbycia. Przepis wskazuje jedynie, iż przychód pomniejsza się o koszty odpłatnego zbycia. Reasumując, przychodem podatnika jest kwota 250 000 zł pomniejszona o koszty odpłatnego zbycia w kwocie 7 070 zł, a więc kwota 242 930,00 zł.

Ad. 2

Stosownie do treści art. 7 ust. 1 ustawy z dnia 16 listopada 2006 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz o zmianie niektórych innych ustaw: „Do przychodu (dochodu) z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw określonych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c) ustawy wymienionej w art. 1, nabytych lub wybudowanych (oddanych do użytkowania) do dnia 31 grudnia 2006 r., stosuje się zasady określone w ustawie wymienionej w art. 1, w brzmieniu obowiązującym przed dniem 01 stycznia 2007 r.”

Stosownie do treści art. 21 ust. 1 pkt 32 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (w brzmieniu obowiązującym przed 01 stycznia 2007 r.): „Wolne od podatku dochodowego są przychody uzyskane ze sprzedaży nieruchomości i praw majątkowych określonych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c), z zastrzeżeniem ust 2 i 2a:

  1. w części wydatkowanej nie później niż w okresie dwóch lat od dnia sprzedaży:
    • na nabycie na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej budynku mieszkalnego, jego części lub udziału w takim budynku, lokalu mieszkalnego stanowiącego odrębną nieruchomość lub udziału w takim lokalu, a także na nabycie gruntu lub udziału w gruncie albo prawa użytkowania wieczystego gruntu lub udziału w takim prawie, związanych z tym budynkiem lub lokalem,
    • na nabycie na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego lub udziału w takim prawie, prawa do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej lub udziału w takim prawie,
    • na nabycie na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej gruntu lub udziału w gruncie, prawa użytkowania wieczystego gruntu lub udziału w takim prawie przeznaczonych pod budowę budynku mieszkalnego, w tym również gruntu lub udziału w gruncie albo prawa wieczystego użytkowania gruntu lub udziału w takim prawie z rozpoczętą budową budynku mieszkalnego,
    • na budowę, rozbudowę, nadbudowę, przebudowę, remont lub modernizację własnego budynku mieszkalnego, jego części lub własnego lokalu mieszkalnego, położonych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej,
    • na rozbudowę, nadbudowę, przebudowę lub adaptację - na cele mieszkalne - własnego budynku niemieszkalnego, jego części, własnego lokalu niemieszkalnego lub własnego pomieszczenia niemieszkalnego, położonych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej,
  2. w całości - jeżeli sprzedaż nastąpiła w celu uzyskania, w zamian za te nieruchomości lub prawa, spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokalu albo budynku mieszkalnego lub jego części,
  3. w całości - jeżeli sprzedaż nastąpiła w wykonaniu lub w związku z wielostronną umową o zamianie tych budynków lub praw do lokali,
  4. w całości - jeżeli ich nabycie nastąpiło w drodze spadku lub darowizny,
  5. w części wydatkowanej, nie później niż w okresie dwóch lat od dnia sprzedaży, na spłatę kredytu lub pożyczki, a także odsetek od kredytu lub pożyczki zaciągniętych na cele, o których mowa w lit. a), w banku lub w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej, mających siedzibę na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, w tym również na spłatę kredytu lub pożyczki oraz odsetek od tego kredytu lub pożyczki zaciągniętych przed dniem uzyskania tych przychodów”.

Mając na uwadze fakt, iż w dniu 28 września 2010 r. wnioskodawca wydatkował na cele, o których mowa w art. 21 ust. 1 pkt 32 lit. a) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (nabycie spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego) kwotę 200 000,00 zł, a w dniu 09 marca 2012 r. na ww. cele (nabycie własności lokalu mieszkalnego) wydatkował kwotę 145 000,00 zł. Osiągnięty przez wnioskodawcę przychód z tytułu zbycia spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu powinien zostać zwolniony z podatku dochodowego od osób fizycznych w całości.

Na tle przedstawionego stanu faktycznego stwierdzam co następuje:

Zgodnie z art. 10 ust. 1 pkt 8 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2012 r. poz. 361 z późn. zm.) podlegającym opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych źródłem przychodu jest odpłatne zbycie, z zastrzeżeniem ust. 2 m. in.:

  1. nieruchomości lub ich części oraz udziału w nieruchomości,
  2. spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego lub użytkowego oraz prawa do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej,
  3. prawa wieczystego użytkowania gruntów,

-jeżeli odpłatne zbycie nie następuje w wykonaniu działalności gospodarczej i zostało dokonane przed upływem pięciu lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie lub wybudowanie.

Podkreślić należy, iż przepis art. 10 ust. 1 pkt 8 ww. ustawy formułuje generalną zasadę, że sprzedaż określonych w nim nieruchomości i praw przed upływem 5 lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie lub wybudowanie rodzi obowiązek podatkowy w postaci zapłaty podatku dochodowego.

Jak wynika z opisanego we wniosku stanu faktycznego wnioskodawca w dniu 28 września 2010 r. przed upływem 5 lat licząc od końca roku podatkowego w którym nastąpiło nabycie, dokonał sprzedaży spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego (lokal A) za kwotę 250 000,00 zł. Koszty sprzedaży wynosiły 7 070,00 zł i zostały poniesione przez nabywcę mieszkania.

Mając na uwadze fakt, iż w przedmiotowej sprawie nabycie lokalu nastąpiło w 2006 r. a jego sprzedaży dokonano w 2010 r., tj. przed upływem 5 lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym miało miejsce nabycie, dokonując oceny skutków podatkowych tej sprzedaży należy zastosować przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w brzmieniu obowiązującym na dzień 31 grudnia 2006 r.

Ustawą z dnia 16 listopada 2006 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz zmianie niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 217, poz. 1588 z późn. zm.) zmieniono bowiem zasady opodatkowania przychodów z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw określonych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Zgodnie z art. 7 ust. 1 ww. ustawy zmieniającej do przychodu (dochodu) uzyskanego z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych określonych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych nabytych lub wybudowanych (oddanych do użytkowania) do dnia 31 grudnia 2006 r., stosuje się zasady określone w ustawie o podatku dochodowym od osób fizycznych w brzmieniu obowiązującym przed dniem 01 stycznia 2007 r.

I tak w myśl art. 28 ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w ww. brzmieniu podatek od przychodu z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych określonych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c), ustala się w formie ryczałtu w wysokości 10% uzyskanego przychodu. Podatek ten jest płatny bez wezwania w terminie 14 dni od dnia dokonania odpłatnego zbycia na rachunek urzędu skarbowego, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania podatnika.

Przy czym przychodem z odpłatnego zbycia nieruchomości lub praw majątkowych oraz innych rzeczy, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8, jest wartość wyrażona w cenie określonej w umowie, pomniejszona o koszty odpłatnego zbycia. Jeżeli jednak cena, bez uzasadnionej przyczyny, znacznie odbiega od wartości rynkowej tych rzeczy lub praw, przychód ten określa organ podatkowy lub organ kontroli skarbowej w wysokości wartości rynkowej (art. 19 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych).

Pojęcie kosztów odpłatnego zbycia (sprzedaży) nie zostało przez ustawodawcę zdefiniowane w ustawie, należy zatem stosować językowe rozumienie tego wyrażenia, zgodnie z którym za koszty sprzedaży nieruchomości lub praw majątkowych uważa się wszystkie wydatki poniesione przez sprzedającego, które są konieczne, aby transakcja sprzedaży mogła dojść do skutku (wszystkie niezbędne wydatki bezpośrednio związane z tą czynnością). Już sama literalna wykładnia pojęcia „kosztów odpłatnego zbycia” nie pozostawia wątpliwości, iż chodzi o koszty poniesione przez sprzedającego, a więc tego kto wyzbywa się określonego majątku. Do wydatków takich można zaliczyć tytułem przykładu koszty wyceny nieruchomości przez rzeczoznawcę majątkowego, prowizje pośredników w sprzedaży nieruchomości, koszty ogłoszeń w prasie związanych z zamiarem sprzedaży nieruchomości, wydatki związane ze sporządzeniem przez notariusza umowy cywilnoprawnej, koszty i opłaty sądowe, koszt uzyskania wypisu z ksiąg wieczystych itp. pod warunkiem wszakże, że takie koszty poniósł zbywający.

Powyższą wykładnię - tak rozumianych kosztów odpłatnego zbycia - potwierdza również orzecznictwo, przykładowo, w wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu z dnia 09 maja 2012 r. sygn. akt I Sa/Wr 260/12 oraz w wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu z dnia 26 października 2011 r., sygn. akt I SA/Po 467/11.

Tym samym nie można zgodzić się z wnioskodawcą, że nie ma znaczenia kto w rzeczywistości poniósł koszty odpłatnego zbycia. Możliwość pomniejszenia przychodu o koszty odpłatnego zbycia przysługuję tylko temu kto zbywa nieruchomość jeśli w istocie koszty te rzeczywiście poniósł. Wykładnia, którą proponuje wnioskodawca jest błędna, gdyż za niedopuszczalne należy uznać żądanie pomniejszenia sobie przychodu ze sprzedaży o wydatki, których wnioskodawca nie poniósł. Wydatki może odliczyć sobie tylko ten podmiot, który je faktycznie poniósł. W niniejszej sprawie, skoro wydatki poniósł kupujący a nie sprzedawca, to kupujący będzie miał prawo potraktować je jako wydatki na nabycie poniesione przez siebie.

Tym samym w tej części stanowisko wnioskodawcy należało uznać za nieprawidłowe.

Zasada, o której mowa w art. 28 ust. 2, nie ma zastosowania do podatników dokonujących sprzedaży nieruchomości i praw majątkowych określonych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c), którzy w terminie 14 dni od dnia dokonania tej sprzedaży złożą oświadczenie, że przychód uzyskany ze sprzedaży przeznaczą na cele określone w art. 21 ust. 1 pkt 32 lit. a) lub lit. e) (art. 28 ust. 2a ww. ustawy).

W świetle art. 21 ust. 1 pkt 32 lit. a) ww. ustawy wolne od podatku dochodowego są przychody uzyskane ze sprzedaży nieruchomości i praw majątkowych określonych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c), z zastrzeżeniem ust. 2 i 2a w części wydatkowanej nie później niż w okresie dwóch lat od dnia sprzedaży:

  • na nabycie na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej budynku mieszkalnego, jego części lub udziału w takim budynku, lokalu mieszkalnego stanowiącego odrębną nieruchomość lub udziału w takim lokalu, a także na nabycie gruntu lub udziału w gruncie albo prawa użytkowania wieczystego gruntu lub udziału w takim prawie, związanych z tym budynkiem lub lokalem,
  • na nabycie na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego lub udziału w takim prawie, prawa do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej lub udziału w takim prawie,
  • na nabycie na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej gruntu lub udziału w gruncie, prawa użytkowania wieczystego gruntu lub udziału w takim prawie przeznaczonych pod budowę budynku mieszkalnego, w tym również gruntu lub udziału w gruncie albo prawa wieczystego użytkowania gruntu lub udziału w takim prawie z rozpoczętą budową budynku mieszkalnego,
  • na budowę, rozbudowę, nadbudowę, przebudowę, remont lub modernizację własnego budynku mieszkalnego, jego części lub własnego lokalu mieszkalnego, położonych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej,
  • na rozbudowę, nadbudowę, przebudowę lub adaptację - na cele mieszkalne - własnego budynku niemieszkalnego, jego części, własnego lokalu niemieszkalnego lub własnego pomieszczenia niemieszkalnego, położonych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.

Przez własny budynek, lokal lub pomieszczenie, o których mowa w ust. 1 pkt 32 lit. a), rozumie się budynek, lokal lub pomieszczenie stanowiące własność lub współwłasność podatnika lub do którego podatnikowi przysługuje spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu, prawo do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej lub udział w takim prawie (art. 21 ust. 16 ustawy).

Stosownie do art. 21 ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych przepisy ust. 1 pkt 32 nie mają zastosowania, jeżeli:

  1. budowa i sprzedaż budynków i lokali oraz sprzedaż gruntów i prawa wieczystego użytkowania gruntów jest przedmiotem działalności gospodarczej podatnika,
  2. przychód ze sprzedaży lub zamiany jest wydatkowany na:
    1. nabycie gruntu lub udziału w gruncie, prawa wieczystego użytkowania gruntu lub udziału w takim prawie, budynku, jego części lub udziału w budynku, lub
    2. budowę, rozbudowę, nadbudowę, przebudowę, modernizację, adaptację lub remont budynku albo jego części
    -przeznaczonych na cele rekreacyjne,
  3. przychód ze sprzedaży nieruchomości i praw majątkowych stanowi przychód z pozarolniczej działalności gospodarczej lub z działów specjalnych produkcji rolnej w rozumieniu art. 14 ust. 2 pkt 1.

Z przytoczonych powyżej przepisów wynika, iż podstawową okolicznością decydującą o zastosowaniu zwolnienia wynikającego z powołanego art. 21 ust. 1 pkt 32 lit. a)-e) w brzmieniu obowiązującym na dzień 31 grudnia 2006 r. jest przeznaczenie przychodów uzyskanych ze sprzedaży nieruchomości lub praw w terminie nie późniejszym niż okres dwóch lat od dnia sprzedaży na wskazane w ustawie cele mieszkaniowe. Z istoty rozwiązania zawartego w ww. art. 21 ust. 1 pkt 32 lit. a) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wynika jednak, że aby kwota uzyskana ze sprzedaży mogła być przeznaczona na ww. cele, sprzedaż ta powinna nastąpić wcześniej lub co najmniej jednocześnie z poniesieniem wydatku na cele mieszkaniowe. Przepis jednoznacznie bowiem stanowi, że nie chodzi o wydatkowanie na cele mieszkaniowe jakiegokolwiek przychodu, ale o wydatkowanie przychodu uzyskanego ze sprzedaży. Przychody wydatkowane na cele mieszkaniowe, ale pochodzące z innego źródła niż podlegająca opodatkowaniu sprzedaż danej nieruchomości nie są przychodami, o jakich mowa w art. 21 ust. 1 pkt 32 lit. a) ustawy. Skoro ze zwolnienia może korzystać przychód ze sprzedaży nieruchomości pod warunkiem wydatkowania tego właśnie przychodu na cele mieszkaniowe, to udokumentować należy sposób wydatkowania tego właśnie przychodu. Przepis ten należy odczytywać literalnie, gdyż zawarta w nim norma jest jednoznaczna i nie budzi wątpliwości. Ponadto z przytoczonego wyżej przepisu art. 21 ust. 1 pkt 32 lit. a) nie wynika ograniczenie wydatków do jednej tylko inwestycji na cele mieszkaniowe. Wymienia się tylko rodzaj tych wydatków i termin wydatkowania środków, a nie ich ilość.

Z wniosku wynika, że w dniu 28 września 2010 r. wnioskodawca zakupił spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu (lokal B) za kwotę 200 000,00 zł, które wnioskodawca następnie sprzedał w dniu 15 lutego 2012 r. za kwotę 140 000,00 zł. Natomiast w dniu 09 marca 2012 r. wnioskodawca nabył kolejny lokal mieszkalny (lokal C) za kwotę 145 000,00 zł i w tym mieszkaniu wnioskodawca zamieszkuje do dnia dzisiejszego.

Zatem w świetle przywołanych przepisów przychód uzyskany ze sprzedaży lokalu A, przeznaczony w ciągu dwóch lat od daty sprzedaży tego lokalu na nabycie więcej niż jednego lokalu mieszkalnego, podlega zwolnieniu z opodatkowania. W stanie prawnym obowiązującym do 31 grudnia 2006 r. ustawodawca nie zastrzegł bowiem, że własne cele mieszkaniowe podatnika ograniczać się muszą do nabycia tylko jednego lokalu mieszkalnego. Jednakże pamiętać należy, że aby cała kwota 250 000,00 zł korzystała ze zwolnienia, to nie wystarczy, że wnioskodawca powoła się tylko na zakup obu lokali mieszkalnych B i C za kwoty odpowiednio 200 000,00 zł i 145 000,00 zł. Wnioskodawca będzie musiał wykazać, że na zakup obu lokali przeznaczył pieniądze ze sprzedaży lokalu A. Będzie to miało szczególne znaczenie przy zakupie lokalu C, bowiem wnioskodawca będzie musiał wykazać, że pieniądze na ten zakup nie pochodziły ze sprzedaży lokalu B. Oczywistym jest bowiem, że skoro ze zwolnienia ma korzystać przychód ze sprzedaży lokalu A, to wnioskodawca ze zwolnienia nie skorzysta, jeśli okazałoby się, że na nabycie lokalu C wydatkował pieniądze, ale już pochodzące ze sprzedaży lokalu C. Byłoby to bowiem sprzeczne z celem zwolnienia.

Podsumowując, w przypadku ustalenia wysokości uzyskanego przychodu z tytułu odpłatnego zbycia spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego należy stwierdzić, że wnioskodawca nie ma prawa pomniejszenia tego przychodu o koszt odpłatnego zbycia, który został poniesiony przez nabywcę lokalu mieszkalnego. Tym samym przychód uzyskany ze sprzedaży lokalu mieszkalnego nie może być zmniejszony o kwotę 7 070,00 zł. Natomiast przepis art. 21 ust. 1 pkt 32 lit. a) ustawy bezspornie mówi o wydatkowaniu przychodu uzyskanego ze sprzedaży a nie jakiegokolwiek przychodu. Tym samym przychód uzyskany przez wnioskodawcę ze sprzedaży w dniu 28 września 2010 r. spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego na zakup dwóch lokali korzysta ze zwolnienia przewidzianego w art. 21 ust. 1 pkt 32 lit. a) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, wszak jednak z tym zastrzeżeniem, że na zakup obu lokali został przeznaczony w istocie przychód uzyskany ze sprzedaży lokalu A, a nie jakiekolwiek środki posiadane przez wnioskodawcę, w szczególności środki pochodzące ze sprzedaży lokalu mieszkalnego B na nabycie lokalu mieszkalnego C. Udowodnienie takiego faktu, w przypadku kontroli podatkowej lub postępowania podatkowego, ciąży na wnioskodawcy.

Tym samym w tej części stanowisko wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe pod warunkiem, że wydatki na nabycie lokalu B i C zostały poniesione ze środków uzyskanych ze sprzedaży spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego w dniu 28 września 2010 r.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Rzeszowie, ul. Kraszewskiego 4a, 35-016 Rzeszów po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2012 r. poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj