Interpretacja Urzędu Skarbowego w Inowrocławiu
PDFI/415-24/06/07
z 8 lutego 2007 r.
Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
PDFI/415-24/06/07
Data
2007.02.08
Autor
Urząd Skarbowy w Inowrocławiu
Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Zwolnienia przedmiotowe
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Koszty uzyskania przychodów --> Wydatki nieuznawane za koszty uzyskania przychodów
Słowa kluczowe
Europejski Fundusz Społeczny
fundusz pomocowy
środki pomocowe
wydatek
Pytanie podatnika
czy może wydatki sfinansowane ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego i Funduszu Pracy zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów prowadzonej działalności gospodarczej
Na podstawie art. 14a § 1 i 4 ustawy z dnia 29.08.1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz.U. z 2005 r. nr 8 , poz. 60 z zm.), Naczelnik Urzędu Skarbowego w Inowrocławiu w odpowiedzi na Pani pismo z dnia 09.11.2006 r. uzupełnione w dniu 19.12.2006 r. w sprawie stosowania przepisów prawa podatkowego stwierdza, iż:
UZASADNIENIE W dniu 09.11.2006 r. wpłynął do tut. organu podatkowego, uzupełniony w dniu 19.12.2006 r. Pani wniosek o udzielenie interpretacji przepisów prawa podatkowego w Pani indywidualnej sprawie, w której nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym. Z przedłożonego stanu faktycznego wynika: że prowadzi Pani działalność gospodarczą opodatkowaną podatkiem dochodowym na zasadach ogólnych w zakresie usług reklamowych. Jako osoba długotrwale bezrobotna przed rozpoczęciem działalności gospodarczej otrzymała Pani jednorazową pomoc ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego i Funduszu Pracy. Ze środków tych zakupiła Pani komputer, faks i narzędzia niezbędne do wykonywania działalności gospodarczej. Pyta Pani: czy może wydatki sfinansowane ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego i Funduszu Pracy zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów prowadzonej działalności gospodarczej ? Pani zdaniem: wydatki sfinansowane z w/w środków stanowią koszty uzyskania przychodu prowadzonej działalności gospodarczej. Naczelnik Urzędu Skarbowego w Inowrocławiu w oparciu o wyżej przedstawiony przez podatnika stan faktyczny dokonuje interpretacji prawa podatkowego w przedmiocie pytania postawionego przez podatnika: Podstawowym warunkiem uzyskania środków na pokrycie wydatków na zakup komputera, faksu i innych narzędzi,zgodnie z przedłożoną umową, była konieczność wydatkowania wszystkich środków finansowych przed rozpoczęciem działalności gospodarczej. Udzielając powyższej odpowiedzi organ podatkowy uwzględnił stanowisko Ministra Finansów zawarte w piśmie z dnia 30.08.2006 r. nr DD 6-8213-8/06/DZ/412. Wsparcie Wspólnoty dla polski w latach 2004 – 2006 było i jest realizowane przede wszystkim za pomocą jednofunduszowych sektorowych programów operacyjnych (SPO) oraz wielofunduszowego Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego (ZPORR). Pomoc jaką otrzymują beneficjenci, o której mowa wyżej pochodzi ze środków pożyczonych z budżetu państwa na prefinansowanie realizowanych programów i projektów pomocowych. W związku z tym nie jest to pomoc otrzymana ze środków bezzwrotnej pomocy, a takie pochodzenie warunkuje zwolnienie przedmiotowe z podatków dochodowych na podstawie art. 21 ust. 1 pkt. 46 ustawy z dnia 26.07.1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz.U. z 2000 r. nr 14, poz.176 z zm.), a co za tym idzie i wyłączenie z kosztów uzyskania przychodów, w świetle art. 23 ust. 1 pkt 56 cyt. ustawy – wydatków i kosztów bezpośrednio sfinansowanych z tych środków. Istotnym kryterium, mającym odniesienie również do kwestii zaliczenia bądź nie zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów wydatków sfinansowanych z otrzymanych środków pomocowych jest kryterium celu na jakie owe środki pomocowe zostają przeznaczone. Mając na uwadze stanowisko Ministra Finansów pomoc finansowaną z funduszy strukturalnych ze względu na kierunki jej przeznaczenia można podzielić na środki, z których finansowane są programy: - inwestycyjne; - o charakterze społecznym i edukacyjnym, jak np. szkolenia, praktyki zawodowe w zakresie podnoszenia kwalifikacji zawodowych lub reorientacji zawodowej, usług doradczych, informacji zawodowej, pomocy stypendialnej dla młodzieży, a także subsydiowania zatrudnienia. Kierując się takim podziałem środków pochodzących z funduszy strukturalnych, do otrzymanej przez beneficjentów ostatecznych pomocy finansowanej z tych środków, odpowiednio też stosuje się obowiązujące przepisy w zakresie podatków dochodowych. Z przedstawionego przez Panią stanu faktycznego zawartego we wniosku z dnia 09.11.2006 r. i piśmie uzupełniającym z dnia19.12.2006 r. wynika, że otrzymane środki przeznaczone zostały na zakup wyposażenia i narzędzi niezbędnych do prowadzenia działalności gospodarczej, a więc miały charakter wydatków inwestycyjnych. W przypadku otrzymania przyznanej pomocy przez beneficjenta na inwestycje, wydatki poniesione na te cele objęte wsparciem finansowym nie są kosztami podatkowymi (art. 23 ust. 1 pkt 1 lit. b i c cyt. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych), natomiast odpisy amortyzacyjne od części wartości inwestycji która została zrefundowana, nie będą stanowić kosztów uzyskania przychodu stosownie do art. 23 ust. 1 pkt 45 cyt. ustawy. Tutejszy organ podatkowy zastrzega, że przedstawiona interpretacja ma zastosowanie jedynie w takim zakresie w jakim opis sytuacji odpowiada stanowi faktycznemu. Powyższa odpowiedź odzwierciedla stan prawny na dzień udzielenia odpowiedzi. Stosownie do art. 14b § 1 i § 2 ustawy Ordynacja Podatkowa, powyższa interpretacja nie jest dla Pani wiążąca. Jeżeli jednak zastosuje się Pani do powyższej interpretacji organ podatkowy nie może wydać decyzji określającej lub ustalającej Pani zobowiązanie podatkowe bez zmiany albo uchylenia powyższego postanowienia, jeżeli taka decyzja byłaby niezgodna z interpretacją zawartą w tym postanowieniu. Powyższa interpretacja jest jednak wiążąca dla organów podatkowych i organów kontroli skarbowej właściwych dla wnioskodawcy i może zostać zmieniona albo uchylona wyłącznie w drodze decyzji, w trybie określonym w art. 14b § 5 Ordynacji Podatkowej. Na podstawie art. 14a § 4 Ordynacji Podatkowej na niniejsze postanowienie służy Pani prawo wniesienia zażalenia do Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy za pośrednictwem Naczelnika Urzędu Skarbowego w Inowrocławiu w terminie siedmiu dni od dnia doręczenia. |
doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.