Interpretacja Urzędu Skarbowego w Tychach
US.OP/423/5/2007
z 6 marca 2007 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
US.OP/423/5/2007
Data
2007.03.06



Autor
Urząd Skarbowy w Tychach


Temat
Podatek dochodowy od osób prawnych


Słowa kluczowe
specjalna strefa ekonomiczna


Pytanie podatnika
Czy wydatki poniesione na zakup dokumnetacji technicznej dotyczącej inwestycji prowadzonej na terenie specjalnej strefy ekonomicznej mogą zostać uznane za wydatki kwalifikowane w rozumieniu przepisów o specjalnej strefie ekonomicznej, w oparciu o które kalkuluje się limit zwolnienia z podatku dochdowego od osób prawnych?


Jak wynika z wniosku, Spółka prowadzi działalność gospodarczą na terenie Specjalnej Strefy Ekonomicznej na podstawie zezwolenia Nr ....... z dnia .......... 2006r. Zgodnie z zezwoleniem szczegółowym przedmiotem działalności gospodarczej jest m.in.: działalność produkcyjna, handlowa, usługowa w zakresie następujących wyrobów wytworzonych na terenie strefy: usługi w zakresie prac przeładunkowych, magazynowania i przechowywania towarów, usługi wspomagające transport lądowy pozostałe, usługi agencji transportowych pozostałe, transport lądowy pozostały.

Spółka w celu zrealizowania inwestycji na terenie specjalnej strefy ekonomicznej (niezbędnej do wykonywania czynności objętych uzyskanym zezwoleniem) poniosła wydatki na zakup dokumentacji technicznej dotyczącej budowy hali magazynowej (projekt techniczny hali). Wydatki te zostały poniesione po uzyskaniu przez Spółkę zezwolenia, jednakże przed operacyjnym rozpoczęciem działalności na terenie specjalnej strefy ekonomicznej.

W związku z powyższym podatnik zwrócił się z zapytaniem, czy wydatki poniesione na zakup dokumentacji technicznej, dotyczącej inwestycji prowadzonej na terenie specjalnej strefy ekonomicznej mogą zostać uznane za wydatki kwalifikowane w rozumieniu przepisów o specjalnej strefie ekonomicznej, w oparciu o które kalkuluje się limit zwolnienia z podatku dochodowego od osób prawnych.

Zdaniem Jednostki wydatki na dokumentację techniczną należy uznać za wydatki kwalifikujące się do objęcia pomocą publiczną, mające wpływ na wysokość zwolnienia od podatku dochodowego od osób prawnych z uwagi na fakt, iż poniesione zostały w trakcie obowiązywania zezwolenia, w związku z realizacją inwestycji w specjalnej strefie ekonomicznej oraz związane z wytworzeniem we własnym zakresie środków trwałych, a zatem spełniające wymogi rozporządzenia w sprawie ustanowienia katowickiej specjalnej strefy ekonomicznej oraz ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych

Odnosząc się zatem do stanu faktycznego przedstawionego przez Jednostkę i obowiązującego stanu prawnego w dacie wydania interpretacji organ podatkowy zważył co następuje:Zwolnienie dochodów z tytułu prowadzonej na terenie specjalnej strefy ekonomicznej działalności gospodarczej reguluje przepis art. 12 ustawy z dnia 20 października 1994r. o specjalnych strefach ekonomicznych (Dz. U. Nr 123, poz. 600 z późn. zm.), stosownie do treści którego dochody uzyskane z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie strefy w ramach zezwolenia, (...), przez osoby prawne (...) są zwolnione od podatku dochodowego, odpowiednio na zasadach określonych w przepisach o podatku dochodowym od osób prawnych (...). Zasady, o których mowa powyżej zostały zawarte w przepisie art. 17 ust. 1 pkt 34 przywołanej powyżej ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, w myśl którego wolne od podatku są dochody, (...), uzyskane z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie specjalnej strefy ekonomicznej na podstawie zezwolenia, o którym mowa w art. 16 ust. 1 ustawy z dnia 20 października 1994 r. o specjalnych strefach ekonomicznych (...), przy czym wielkość pomocy publicznej udzielanej w formie tego zwolnienia nie może przekroczyć wielkości pomocy publicznej dla przedsiębiorcy, dopuszczalnej dla obszarów kwalifikujących się do uzyskania pomocy w największej wysokości, zgodnie z odrębnymi przepisami. Jednocześnie przepis art. 17 ust. 4 powołanej powyżej ustawy stanowi, że zwolnienie, o którym mowa powyżej przysługuje podatnikowi wyłącznie z tytułu dochodów uzyskanych z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie strefy.

Na podstawie art. 4 ust. 1 i art. 5a ust. 1 przywołanej powyżej ustawy o specjalnych strefach ekonomicznych wydane zostały przepisy wykonawcze do ustawy, tj. rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 2 listopada 2006r. w sprawie katowickiej specjalnej strefy ekonomicznej (Dz. U. Nr 202, poz. 1485). Stosownie do treści § 3 ust. 1 pkt 1 przywołanego powyżej rozporządzenia pomoc regionalna udzielana przedsiębiorcy w formie zwolnień podatkowych na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (...) stanowi pomoc regionalną z tytułu kosztów nowej inwestycji, której wielkość jest liczona jako iloczyn maksymalnej intensywności pomocy określonej dla danego obszaru i kosztów inwestycji kwalifikujących się do objęcia pomocą, (...). Natomiast zgodnie z § 5 ust. 1 pkt 1 wyżej cytowanego rozporządzenia zwolnienie od podatku dochodowego z tytułu kosztów nowej inwestycji przysługuje przedsiębiorcy począwszy od miesiąca, w którym poniósł wydatki inwestycyjne w okresie od dnia uzyskania zezwolenia, aż do wyczerpania dopuszczalnej pomocy regionalnej, pod warunkiem że nie przeniesie w jakiejkolwiek formie własności składników majątku, z którymi były związane wydatki inwestycyjne - przez okres 5 lat od dnia wprowadzenia do ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych, w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym.

Ustawa o podatku dochodowym od osób prawnych przywołana powyżej w art. 16g określa, jakie wydatki podlegają zaliczeniu do wartości początkowej środka trwałego. I tak stosownie do treści art. 16g ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, za wartość początkową środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych, z uwzględnieniem ust. 2-14, uważa się: w razie wytworzenia we własnym zakresie koszt wytworzenia. Za koszt wytworzenia uważa się w myśl ust. 4 art. 16g wartość, w cenie nabycia, zużytych do wytworzenia środków trwałych: rzeczowych składników majątku i wykorzystanych usług obcych, kosztów wynagrodzeń za prace wraz z pochodnymi, i inne koszty dające się zaliczyć do wartości wytworzonych środków trwałych. Do kosztu wytworzenia nie zalicza się natomiast: kosztów ogólnych zarządu, kosztów sprzedaży oraz pozostałych kosztów operacyjnych i kosztów operacji finansowych, w szczególności odsetek od pożyczek (kredytów) i prowizji, z wyłączeniem odsetek i prowizji naliczonych do dnia przekazania środka trwałego do używania. Zatem podatnik w momencie ponoszenia danego wydatku zobowiązany jest do ustalenia, czy ten wydatek inwestycyjny podlega (lub będzie podlegać) zaliczeniu do wartości początkowej środka trwałego lub wartości niematerialnej i prawnej stanowiących inwestycję kwalifikującą się do objęcia pomocą.

W ocenie Naczelnika tut. Urzędu w świetle przywołanych powyżej przepisów jeżeli wydatek na zakup dokumentacji technicznej niezbędnej dla budowy hali magazynowej służącej wykonywaniu przez Spółkę działalności gospodarczej określonej w zezwoleniu na prowadzenie działalności na terenie specjalnej strefy ekonomicznej, zostanie poniesiony przez Spółkę w trakcie obowiązywania zezwolenia, w związku z realizacją inwestycji na terenie specjalnej strefy ekonomicznej na zakup lub wytworzenie we własnym zakresie środka trwałego, który będzie zaliczony do składników majątku Spółki, to może zostać on zaliczony do wydatków inwestycyjnych kwalifikujących się do objęcia pomocą publiczną oraz kształtujących dochód podlegający zwolnieniu od podatku dochodowego od osób prawnych z tytułu działalności gospodarczej prowadzonej na podstawie zezwolenia na terenie specjalnej strefy ekonomicznej.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj