Interpretacja Urzędu Celnego w Olsztynie
371000-PA1-0550-7/06/DO
z 30 marca 2006 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
371000-PA1-0550-7/06/DO
Data
2006.03.30



Autor
Urząd Celny w Olsztynie


Temat
Podatek akcyzowy --> Przepisy szczegółowe --> Paliwa silnikowe, oleje opałowe i gaz


Słowa kluczowe
biopaliwo


Pytanie podatnika
Jakie obowiązki w zakresie podatku akcyzowego ciążą na mnie w związku z przetwarzaniem rzepaku do biokomponentów, a nstępnie do paliwa? Czy w opisanej powyżej sytuacji, z tytułu wytworzenia biokomponentów a następnie ich sprzedaży lub zużycia na potrzeby działalności jako samoistnego paliwa mam prawo do korzystania ze zwolnienia od akcyzy?


POSTANOWIENIE

Na podstawie art. 14a par. 1 i par. 4 oraz 217 par.1 i par.2 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (j.t. z 2005r., Dz.U. Nr 8, poz. 60 ze zm.), Naczelnik Urzędu Celnego w Olsztynie

postanawia

uznać stanowisko przedstawione w niniejszym postanowieniu, w pozycji:

1 - za prawidłowe;

2 - za prawidłowe;

3 - za nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

Na podstawie art. 14a Ordynacji podatkowej, wnioskiem bez numeru z dnia 2 marca 2006r. (data wpływu - 08 marca 2006r.), Podatnik zwrócił się o wydanie pisemnej informacji na temat stosowania przepisów prawa podatkowego w następującym stanie faktycznym:

Podmiot zamierza uruchomić produkcję przetwarzania rzepaku, w wyniku której uzyska biokomponenty oraz estry stanowiące samoistne paliwo silnikowe. Paliwo to zamierza wykorzystywać do napędu samochodów używanych w związku z prowadzoną działalnością polegającą na świadczeniu usług transportowych. Podatnik nie wyklucza również rozpoczęcia działalności z zakresu sprzedaży biokomponentów i estrów stanowiących samoistne paliwo silnikowe. Podatnik stoi na stanowisku, że:

1. biokomponenty i estry stanowiące samoistne paliwo silnikowe spełniają kryteria definicji paliw silnikowych z art. 62 ust. 1 ustawy o podatku akcyzowym i należy zaliczyć je do wyrobów akcyzowych zharmonizowanych. Tak więc na ich produkcję wymagane jest uzyskanie zezwolenia na prowadzenie składu podatkowego, a zezwolenie to warunkuje zawieszenie poboru akcyzy. Przy sprzedaży przez Podatnika biokomponentów z przeznaczeniem do produkcji paliw ciekłych i biopaliw ciekłych, pobór akcyzy będzie zawieszony przy wypełnieniu warunków zwolnienia ze względu na przeznaczenie w związku z treścią par. 12 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego,

2. w art. 24 ust. 1 ustawy o podatku akcyzowym ustawodawca zwolnił od akcyzy dodatki, domieszki do paliw silnikowych oraz towary przeznaczone do użycia inne niż paliwa silnikowe wymienione w załaczniku nr 1 poz. 5 do ustawy w przypadku, gdy będą zużywane do innych celów niż napędowe, opałowe lub jako dodatki, domieszki do paliw silnikowych przy zachowaniu warunków wymienionych w par. 11 ust. 2-5 korzystać będzie ze zwolnienia od akcyzy,

3. przeznaczając biokomponenty na własną produkcję paliwa Podatnik na podstawie art. 26 ust 1 ustawy ma prawo do korzystania z procedury zawieszenia poboru akcyzy z tytułu przetwarzania wyrobu akcyzowego zharmonizowanego. Zgodnie z art. 28 ust. 1 pkt 4 ustawy zakończenie procedury zawieszenia poboru akcyzy następuje w przypadku zużycia wyrobu akcyzowego zharmonizowanego na inne cele niż produkcja innego wyrobu zharmonizowanego na inne cele niż produkcja innego wyrobu zharmonizowanego. Zgodnie z art. 4 ust. 2 pkt 9 ustawy sprzedażą jest także zużycie wyrobów akcyzowych na potrzeby prowadzonej działalności gospodarczej. Wobec braku definicji pojęcia "przeznaczenie na potrzeby prowadzonej działalności gospodarczej", przeznaczeniem takim będzie zarówno zużycie w przypadku świadczenia usługi sprzedaży loco magazyn, jak również wykonanie samej usługi transportowej. Z tego tytułu Podatnik ma prawo do korzystania ze zwolnienia na mocy par. 12 ust. 1 pkt 2 ww rozporządzenia, na podstawie którego zwolniono od akcyzy paliwa ciekłe. Rozstrzygając, czy produkowane przez Podatnika paliwo silnikowe będzie paliwem ciekłym w rozumieniu tego przepisu należy wuzględnić, że dla potrzeb przepisów par. 12 ust. 1 pkt 2 ustawodawca nie stworzył odrębnej definicji i nie powołał się na przepisy odrębnej ustawy, jak w par. 12 ust 1 pkt 1. Nie jest też zasadne sięganie do definicji paliwa ciekłego w rozumieniu ustawy o biokomponentach stosowanych w paliwach ciekłych i biopaliwach ciekłych, ponieważ ustanowiono tam warunek zawartości do 5% bioetanolu i do 15% eterów, natomiast w rozporządzeniu w sprawie zwolnień Minister Finanasów nie wprowadził żadnego limitu zawartości biokomponentu. W oparciu o powyższe należy uznać, że przeznaczenie na potrzeby własne produkowanego przez Podatnika paliwa silnikowego objęte jest zwolnieniem z akcyzy według zasad określonych w par. 12 ust. 1 pkt 2 i przy zachowaniu warunków wskazanych w par. 12 ust. 3 ww. rozporządzenia. W przypadku zaś zużywania etsru stanowią stanowiącego samoistne paliwo silnikowe, zastosowanie będzie miała najwyższa kwota zwolnienia.

Naczelnik Urzędu Celnego w Olsztynie udzielając pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego wyjaśnia:

Ad. 1/ Zgodnie z definicją paliw silnikowych zawartą w art. 62 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 23 stycznia 2004r. o podatku akcyzowym (Dz.U. Nr 29, poz. 257 ze zm.), do paliw silnikowych zaliczyć należy wyroby wymienione w poz. 1-12 załącznika nr 2 do ustawy oraz pozostałe wyroby przeznaczone do użycia, oferowane na sprzedaż lub używane jako paliwa silnikowe albo jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych, bez względu na symbol PKWiU i kod CN. Ponadto, zgodnie z art. 63 ust. 1, producentem paliw silnikowych w rozumieniu ustawy o podatku akcyzowym, jest również podmiot, który wytwarza paliwa silnikowe w drodze mieszania lub przeklasyfikowania komponentów paliwowych. Stąd też biokomponenty używane jako samoistne paliwo silnikowe lub też jako dodatki bądź domieszki do paliw silnikowych spełniają wymogi tej definicji i należy zaliczyć je do grupy wyrobów akcyzowych zharmonizowanych. Strona słusznie wskazuje, iż prowadzenie działalności z zakresu produkcji, przetwarzania, magazynowania, przyjmowania i wysyłki takich wyrobów może odbywać się wyłącznie w składzie podatkowym - art. 30 ustawy. Podatnik prawidłowo wskazuje, że jeżeli procedura zawieszenia poboru akcyzy związana jest z prowadzeniem składu podatkowego, to warunkiem zawieszenia poboru akcyzy jest uzyskanie zezwolenia na prowadzenie składu podatkowego, które wydaje właściwy naczelnik urzędu celnego. W przypadku sprzedaży biokomponentów z przeznaczeniem do produkcji paliw ciekłych i biopaliw ciekłych, pobór akcyzy będzie zawieszony przy zachowaniu warunków, o których mowa w par. 12 ust. 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 26 kwietnia 2004r. w sprawie zwolnień od akcyzy (Dz.U. Nr 97, poz. 966 ze zm.)

Ad. 2/ Zgodnie z art. 24 ust. 1 ustawy, dodatki lub domieszki do paliw silnikowych oraz towary przeznaczone do użycia jako paliwa silnikowe inne niż paliwa silnikowe lub oleje opałowe wymienione w poz. 5 załącznika nr 1 do ustawy, w przypadku ich zużycia do celów innych niż napędowe, opałowe lub jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych zwolnione są od akcyzy. Na podstawie ww. przepisu oraz par. 11 rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie zwolnień od akcyzy, sprzedaż biokomponentów na cele inne, niż wskazane wyżej, będzie korzystać ze zwolnienia od akcyzy. Podatnik prawidłowo przytacza, iż zwolnienie od akcyzy jest możliwe przy dochowaniu warunków wskazanych w par. 11 ust. 2-5 tegoż rozporządzenia.

Ad. 3/ W przypadku produkcji w składzie podatkowym biokomponentów, którymi są również estry stanowiące samoistne paliwo silnikowe Podatnik, na podsatwie art. 26 ust. 1 ustawy ma prawo do korzystania z procedury zawieszenia poboru akcyzy. W art. 28 ustawy wskazano przypadki zakończenia tej procedury, m.in. w ust. 1 pkt 4 - z dniem zużycia wyrobu akcyzowego zharmonizowanego nie przeznaczonego do produkcji innego wyrobu akcyzowego zharmonizowanego. Ponadto na podstawie art. 4 ust. 2 pkt 9 ustawy, opodatkowaniu akcyzą podlega również zużycie wyrobów akcyzowych na potrzeby prowadzonej działalności.

Przywołane przez Podatnika rozporządzenie Ministra Finansów odsyła do ustawy o biokomponentach stosowanych w paliwach ciekłych i biopaliwach ciekłych z dnia 2 października 2004r. (Dz.U. Nr 199, poz. 1934 ze zm.), gdzie estry metylowe otrzymywane w procesie przetwarzania rzepaku zostały uznane za biokomponenty, przy czym biokomponentem są również estry stanowiące samoistne paliwa silnikowe. Zgodnie z par. 12 ust. 1 pkt 2 ww rozporządzenia, zwalnia się od akcyzy paliwa ciekłe i biopaliwa ciekłe z zawartością biokomponentów, m.in. z zawartością powyżej 10% biokomponentu - w kwocie 2,20 zł od każdego litra biokomponentów dodanych do tych paliw, z tym, że zwolnienie nie może być wyższe niż należna kwota akcyzy z tytułu sprzedaży tych paliw.

W rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2004r. w sprawie obniżenia stawek podatku akcyzowego (Dz.U. Nr 87, poz. 825 ze zm.), w pozycji nr 4 załącznika nr 1 (tabela stawek akcyzy dla wyrobów akcyzowych sprzedawanych w kraju), dla wyrobów przeznaczonych do zużycia, oferowanych na sprzedaż lub używanych jako paliwa silnikowe albo jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych, innych niż wymienionych w pozycjach 1 i 3 z wyłączeniem komponentów użyskiwanych w wyniku katalitycznego przerobu odpadów z tworzyw sztucznych PKWiU 24.66.32-90.00, ustala się stwakę podatku akcyzowego na poziomie 1.882,00 zł za 1.000 litrów. Tak więc w przedmiotowym przypadku kwota zwolnienia od akcyzy nie może być wyższa niż 1.882,00 zł za 1.000 litrów biokomponentu - estru otrzymanego w procesie przetwarzania rzepaku stanowiącego samoistne paliwo silnikowe. Podatnik prawidłowo utrzymuje, że zwolnienie od akcyzy uzależnione jest od dopełnienia obowiązków wymienionych w par. 12 ust. 2 i 3 przytaczanego już rozporządzenia w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego.

Naczelnik Urzędu Celnego w Olsztynie stoi na stanowisku, iż brak jednoznacznego odesłania w par. 12 ust. 1 pkt 2 ww rozporządzenia do ustawy o biokomponentach przeznaczonych do paliw ciekłych i biopaliw ciekłych, jak ma to miejsce w par. 12 ust. 1 pkt 1, nie stanowi dostatecznego powodu dla którego należałoby odmiennie definiować dla celów akcyzy takie pojęcia jak "paliwa ciekłe" lub "biopaliwa ciekłe", tym bardziej, że z przedmiotowego rozporządzenia bezspornie wynika, iż Minister Finansów w pełni dostosował przedmiot zwolnienia do objaśnienia pojęć ujętych w ustawie o biokomponentach, i tak - zwalnia się od akcyzy:

1. paliwa ciekłe z zawartością biokomponentów od 2% do 5% w wysokości 1,50 zł od każdego litra biokomponentów dodoanych do tych paliw,

2. biopaliwa ciekłe z zawartością powyżej 5% do 10% biokomponentów w kwocie 18,80 zł, a z zawartością powyżej 10% biokomponentów w kwocie 2,20 zł od każdego litra biokomponentów dodanych do tych paliw, z tym że zwolnienie nie może być wyższe niż należna kwota akcyzy z tytułu sprzedaży tych paliw.

W związku z powyższym, produkcja oraz zużycie estru stanowiącego samoistne paliwo silnikowe (biopaliwo) na potrzeby prowadzonej działalności gospodarczej przy zachowaniu warunków wymienionych w par. 12 ust. 3, będzie korzystało ze zwolnienia od akcyzy w kwocie nie wyższej niż kwota akcyzy należna z tytułu sprzedaży tych paliw. Na dzień wydania przedmiotowej interpretacji będzie to kwota 1.882 zł/1000 l, nie zaś maksymalna 2,20 zł od każdego litra biokomponentów dodanych do tych paliw.

Przedstawiona interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia tego zdarzenia.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj