Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
PP-1/443-41/28817/05/192600/96/123/mk
Data
2005.07.10
Autor
Urząd Skarbowy Kraków-Stare Miasto
Temat
Podatek od towarów i usług --> Odliczenie i zwrot podatku. Odliczanie częściowe --> Odliczenie i zwrot podatku
Słowa kluczowe
koszt kwalifikowany
odliczenia od podatku
środki pomocowe
Pytanie podatnika
Czy Fundacja może odzyskać podatek VAT od zakupów zrealizowanych za środki pochodzące od Komisji Europejskiej?
P O S T A N O W I E N I E Naczelnik Urzędu Skarbowego Kraków-Stare Miasto działając na podstawie art. 14a § 1 oraz § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (j.t. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60) po rozpatrzeniu Państwa wniosku z dnia 25.04.2005 r. (wpł.25.04.2005 r.) uzupełnionego pismem z dnia 29.06.2005 r. (wpł. 29.06.2005 r. z) w sprawie interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w zakresie podatku od towarów i usług stwierdza, iż przedstawione we wniosku stanowisko Podatnika nie jest prawidłowe. U Z A S A D N I E N I E Fundacja posiada status organizacji pożytku publicznego. Nie prowadzi działalności gospodarczej lecz realizuje swoje cele statutowe. Działania Fundacji związane są z propagowaniem i realizowaniem działań na rzecz ochrony środowiska oraz wspieraniem społeczności lokalnych w procesach integrowania działań politycznych, gospodarczych i społecznych z zachowaniem równowagi przyrodniczej. W dniu 02.09.2004 r. decyzją Komisji Europejskiej Fundacji przyznano dofinansowanie do realizowanego w ramach działalności statutowej projektu .... W ramach tego projektu zostanie wykonane narzędzie internetowe “...”, które umożliwi wdrażanie systemów zarządzania środowiskiem przez firmy każdego rodzaju, bez względu na ich rozmiar, z wykorzystaniem umiejętności i zasobów własnych firmy. Komisja Europejska zobowiązała się do sfinansowania 50% całkowitych kosztów przedsięwzięcia. Wątpliwości podatnika: dotyczą kwestii, czy Fundacja może odzyskać zapłacony przy dokonywaniu zakupów za środki pochodzące od Komisji Europejskiej otrzymane na realizację projektu ... podatek VAT na zasadach określonych w Rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonywania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług? Zdaniem Podatnika: Fundacja może starać się o zwrot podatku VAT zapłaconego przy dokonywaniu zakupów za środki pochodzące od Komisji Europejskiej w ramach projektu ..., gdyż są to środki pomocowe. Ocena prawna stanowiska Podatnika: W myśl art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4 art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124. Z podanych informacji wynika, że Fundacja nie prowadzi działalności gospodarczej. Podatek naliczony od zakupów związanych z realizacją projektu ...w ramach programu ... ma związek z działaniami statutowymi Fundacji, nie ma natomiast związku ze sprzedażą opodatkowaną. Stosownie do treści § 23 ust. 1 Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97, poz. 970 ze zm.), zarejestrowanym podatnikom, którzy dokonują nabycia towarów i usług lub importu towarów za środki finansowane bezpośrednio im przekazane na odrębny rachunek bankowy, na którym są ulokowane wyłącznie środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej, o których mowa w § 6 ust. 3 i 4, przysługuje zwrot podatku naliczonego. Jednakże, zgodnie z § 24 ust. 3 powołanego rozporządzenia, przepis § 23 nie ma zastosowania przy nabyciu za środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej, gdy kwota podatku została zaliczona do objęcia kosztami kwalifikowanymi w rozumieniu przepisów regulujących zasady korzystania ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej. Z powyższego wynika, że podatnikowi przysługuje zwrot podatku naliczonego w przypadku, gdy kwota podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług finansowanych ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej nie została zaliczona do objęcia “kosztami kwalifikowanymi” w rozumieniu przepisów regulujących zasady korzystania z tych środków. Zwrot podatku naliczonego nie przysługuje natomiast, gdy towary i usługi sfinansowane ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej zostały objęte “kosztami kwalifikowanymi” w rozumieniu przepisów regulujących zasady korzystania z tych środków. W kwestii tej nadmienia się, że w przepisach prawa podatkowego nie zostało zdefiniowane pojęcie “koszty kwalifikowane”. Obowiązek takiej kwalifikacji spoczywa na beneficjencie, który winien mieć na uwadze m.in. następujące okoliczności: – swój status, tzn. czy jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług, czy też korzysta ze zwolnienia z podatku, – czy istnieje związek ze sprzedażą opodatkowaną nabywanych towarów i usług finansowanych ze środków pomocowych. Podatek od towarów i usług może stanowić koszt kwalifikowany w przypadkach beneficjentów nie będących podatnikami podatku od towarów i usług, którzy jednocześnie nie mają możliwości odzyskania VAT-u w jakikolwiek inny sposób. Można uznać, że podatek naliczony od zakupów sfinansowanych z bezzwrotnej pomocy zagranicznej nie stanowi tzw. “kosztu kwalifikowanego” w przypadku, gdy: – beneficjent jest podatnikiem podatku od towarów i usług a nabywane towary czy usługi mają związek ze sprzedażą opodatkowaną, gdyż kwota podatku naliczonego od tych zakupów na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy podlega odliczeniu od podatku należnego, – brak jest związku nabywanych towarów i usług ze sprzedażą opodatkowaną, lecz podatnik może zaliczyć nie odliczony podatek do kosztów uzyskania przychodów, tj. może skompensować go w postaci zmniejszenia swoich zobowiązań z tytułu podatku dochodowego od osób prawnych. Z podanych przez Fundację danych wynika, że podatek naliczony od zakupów sfinansowanych w ramach programu ...nie ma związku ze sprzedażą opodatkowaną Podatek naliczony od tych zakupów nie może być również zakwalifikowany jako koszt uzyskania przychodów. W art. 16 ust. 1 pkt 58 powołanej wyżej ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych postanowiono bowiem, że nie uważa się za koszty uzyskania przychodów wydatków i kosztów bezpośrednio sfinansowanych z dochodów (przychodów), o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 14a, 23 i 24, lub ze środków, o których mowa w art. 33 ust. 4 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (Dz. U. Nr 96, poz. 873). Zwraca się jednakże uwagę, że w przedstawionej sprawie zasadnicze znaczenie mają przepisy regulujące zasady korzystania ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej. Dlatego też należy uznać za koszty kwalifikowane wydatki poniesione zgodnie z art. 21 Standardów administracyjnych na pokrycie kosztów wyszczególnionych na stronie Ministerstwa Finansów (www.mos.gov.pl), tj. poniesione na: – koszty personelu, tj. wynagrodzenia pracowników etatowych, – koszty ekspertów zewnętrznych, tj. koszty konsultantów – firmy zewnętrzne, – koszty podróży służbowych, – koszty zakupu materiałów biurowych, – koszty publikacji, – koszty wyposażenia oraz zakupu środków trwałych, tj. sprzętu komputerowego, – pozostałe koszty, tj. prowizje bankowe, koszty poniesione na organizację warsztatów, szkoleń, – koszty administracyjne, tj. czynsz, media, opłaty pocztowe, inne. Mając na uwadze przedstawione okoliczności, zdaniem tutejszego organu nie przysługuje Państwu zwrot podatku naliczonego od zakupów sfinansowanych w 50% przez Unię Europejską związanych z realizacją projektu ...w ramach programu .... Nadmienia się się przy tym, że organy podatkowe nie są kompetentne do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowanych. W gestii tych organów nie jest również wydawanie zaświadczeń w podanej kwestii. Pojęcie Kosztów kwalifikowanych należy rozumieć zgodnie z przepisami regulującymi zasady korzystania ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej. Powyższa interpretacja: - dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę, traci moc z chwilą zmiany przepisów jej dotyczących, – nie jest wiążąca dla podmiotu podatnika/ płatnika/ inkasenta/ następcy prawnego podatnika/ osoby trzeciej odpowiedzialnej za zaległości podatkowe, wiąże natomiast właściwe dla wnioskodawcy organy podatkowe i organy kontroli skarbowej. Pouczenie: Na powyższe postanowienie służy zażalenie do Dyrektora Izby Skarbowej w Krakowie za pośrednictwem Naczelnika Urzędu Skarbowego Kraków-Stare Miasto w terminie 7 dni od daty doręczenia niniejszego postanowienia.
|