Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPP1/443-229/11/MS
z 14 marca 2012 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPP1/443-229/11/MS
Data
2012.03.14



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach


Temat
Podatek od towarów i usług --> Wysokość opodatkowania --> Zwolnienia --> Zwolnienie od podatku


Słowa kluczowe
kształcenie
podstawa opodatkowania
usługi edukacyjne
usługi szkoleniowe
zwolnienie


Istota interpretacji
Opodatkowanie prowadzonych przez Wnioskodawcę (jako podwykonawca) szkoleń w innych firmach realizujących projekty finansowane co najmniej w 80% ze środków publicznych.



Wniosek ORD-IN 2 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów, stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 3 sierpnia 2011r. (data wpływu 29 listopada 2011r.), uzupełnionym pismem z dnia 5 marca 2012r. (data wpływu 9 marca 2012r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania prowadzonych przez Wnioskodawcę (jako podwykonawca) szkoleń w innych firmach realizujących projekty finansowane co najmniej w 80% ze środków publicznych – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 29 listopada 2011r. wpłynął do tut. organu ww. wniosek z dnia 3 sierpnia 2011r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania prowadzonych przez Wnioskodawcę (jako podwykonawca) szkoleń w innych firmach realizujących projekty finansowane co najmniej w 80% ze środków publicznych.

Ww. wniosek został uzupełniony pismem z dnia 5 marca 2012r. (data wpływu 9 marca 2012r.), będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu z dnia 23 lutego 2012r. znak: IBPP1/443-1744/11/MS.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca prowadzi działalność na podstawie wpisu do ewidencji działalności gospodarczej (nr 6951/2008) prowadzonej przez Burmistrza Miasta G. Podstawowy przedmiot działalności, zgodnie z wpisem do EDG, to: 85.59.B – pozostałe pozaszkolne formy edukacji, gdzie indziej niesklasyfikowane. Główni odbiorcy usług firmy to inne, większe firmy szkoleniowe – gdzie Wnioskodawca występuje jako podwykonawca, sektor publiczny i firmy prywatne. Dodatkowym rodzajem działalności Wnioskodawcy jest realizacja projektów unijnych w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki.

Wnioskodawca nie jest jednostką objętą systemem oświaty rozumieniu przepisów o systemie oświaty i nie posiada akredytacji w rozumieniu tych przepisów. Ewidencja księgowa prowadzona jest w formie podatkowej księgi przychodów i rozchodów. W związku z różnorodnością form uzyskania przychodu Wnioskodawca zwraca się z prośbą o udzielenie interpretacji indywidualnej odnośnie opisanych poniżej stanów faktycznych.

Są to wybrane sytuacje z codziennej rzeczywistości biznesowej Wnioskodawcy. W niniejszym piśmie Wnioskodawca pomija przypadki, które nie budzą wątpliwości. Są to sytuacje, gdy zleceniodawcą są firmy komercyjne, opłacające szkolenia z własnych środków.

Do końca 2010r. Wnioskodawca sprzedawał swoje usługi jako przedmiotowo zwolnione z VAT, wystawiając faktury VAT ze stawką zw. Po zmianie przepisów, Wnioskodawca wyrejestrował się z VAT i od początku 2011r. do 21 sierpnia 2011r. wystawiał rachunki, korzystając ze zwolnienia przedmiotowego. W dniu 21 sierpnia 2011r. Wnioskodawca przekroczył kwotę 150.000 PLN i stał się czynnym podatnikiem VAT.

Wnioskodawca jest podwykonawcą w innych firmach, realizujących projekty finansowane ze środków publicznych w wysokości co najmniej 80%. W ramach takiej współpracy Wnioskodawca jako podwykonawca świadczy usługi szkoleniowe i przygotowania materiałów szkoleniowych na rzecz zamawiających, którymi są firmy realizujące projekty. Szkolenia związane są z dokształcaniem zawodowym, skierowane do konkretnych grup zawodowych: fryzjerzy, pracownicy branży turystycznej, pracownicy biurowi, a także do osób bezrobotnych chcących zaktualizować lub poszerzyć swoje kwalifikacje zawodowe. Uczestnicy szkoleń są pracownikami firm zleceniodawców.

Przykładowe tematy szkoleń:

  1. zastosowanie komputera w salonach fryzjerskich,
  2. obsługa klienta,
  3. profesjonalny pracownik restauracji,
  4. profesjonalna korespondencja biznesowa,
  5. profesjonalny kelner,
  6. profesjonalna obsługa pięter (housekeeping).

W dniu 21 sierpnia 2011r. gdy została przekroczona kwota obligująca Wnioskodawcę do zarejestrowania się jako podatnik VAT, Wnioskodawca wykonywał usługę prowadzenia szkolenia na rzecz jednego z takich zleceniodawców.

Prowadzone szkolenia pozostają w bezpośrednim związku z branżą lub zawodem uczestnika szkolenia (w przypadku osób pracujących). W przypadku osób bezrobotnych mają na celu uzyskanie lub uaktualnienie wiedzy do celów zawodowych. Stanowią zatem usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego.

Forma i zasady przeprowadzania szkoleń nie są regulowane odrębnymi przepisami.

Środki które stanowią wynagrodzenie Wnioskodawcy za zrealizowaną usługę są środkami uwzględnionymi w budżetach zleceniodawców na nabycie danego rodzaju usług szkoleniowych.

Faktury wystawiane przez Wnioskodawcę są dowodem poniesienia wydatku przewidzianego w planie realizowanego projektu.

Zapłata na rzecz Wnioskodawcy realizowana jest bądź w całości ze środków publicznych (jeśli poziom dofinansowania pozyskany przez zleceniodawcę wynosi 100%), bądź częściowo z uzyskanej dotacji (minimum 80% ceny), a w pozostałej części z wpłat własnych uczestników szkolenia.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Z jaką stawką VAT Wnioskodawca powinien wystawiać faktury VAT swoim zleceniodawcom, podczas gdy szkolenia w ponad 80% są finansowane ze środków publicznych...

Zdaniem Wnioskodawcy, z racji tego, iż szkolenia realizowane przez Wnioskodawcę w ramach opisanego stanu faktycznego finansowane są w co najmniej 80% ze środków publicznych, Wnioskodawca za realizację takiego zlecenia powinien wystawić faktury VAT ze stawką zw.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2011r. Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez dostawę towarów zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy o VAT, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.

Natomiast stosownie do art. 8 ust. 1 ww. ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.

Zgodnie z brzmieniem art. 41 ust. 1 ustawy o VAT, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem art. 41 ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1 ustawy.

W myśl art. 146a pkt 1 ww. ustawy o VAT – dodanego do tej ustawy od dnia 1 stycznia 2011r. – w okresie od dnia 1 stycznia 2011r. do dnia 31 grudnia 2013r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

Jednakże zarówno w treści ustawy o podatku od towarów i usług, jak i w przepisach wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi bądź zwolnienie od podatku.

Na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy o podatku od towarów i usług, zwalnia się od podatku usługi świadczone przez:

  1. jednostki objęte systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty, w zakresie kształcenia i wychowania,
  2. uczelnie, jednostki naukowe Polskiej Akademii Nauk oraz jednostki badawczo – rozwojowe, w zakresie kształcenia na poziomie wyższym

– oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane.

Zgodnie natomiast z art. 43 ust. 1 pkt 29 ww. ustawy zwalnia się od podatku usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, inne niż wymienione w pkt 26:

  1. prowadzone w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach, lub
  2. świadczone przez podmioty, które uzyskały akredytację w rozumieniu przepisów o systemie oświaty – wyłącznie w zakresie usług objętych akredytacją, lub
  3. finansowane w całości ze środków publicznych

– oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane.

Ponadto na podstawie § 13 ust. 1 pkt 20 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 73, poz. 392 ze zm.) zwalnia się od podatku usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, finansowane w co najmniej 70% ze środków publicznych oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane.

W tym miejscu wskazać należy, iż w dniu 1 lipca 2006r. weszły w życie przepisy rozporządzenia Rady (WE) nr 1777/2005 z dnia 17 października 2005r. ustanawiającego środki wykonawcze do dyrektywy 77/388/EWG w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L Nr 288 s. 1). Rozporządzenie Rady nr 1777/2005 wiąże wszystkie państwa członkowskie i jest stosowane bezpośrednio. Oznacza to, iż przepisy tego rozporządzenia z dniem 1 lipca 2006r. stają się częścią porządku prawnego, obowiązującego na terytorium Rzeczpospolitej Polskiej, bez konieczności ich implementacji w drodze ustawy. Rozporządzenie Rady nr 1777/2005 przyjęte zostało w celu jednolitego stosowania przez wszystkie państwa członkowskie systemu podatku od wartości dodanej, opartego na postanowieniach Szóstej Dyrektywy Rady z dnia 17 maja 1977r. w sprawie harmonizacji przepisów Państw Członkowskich, dotyczących podatków obrotowych – Wspólny system podatku od wartości dodanej: ujednolicona podstawa opodatkowania (77/388/EWG ze zm.).

Przepis art. 14 ww. rozporządzenia nr 1777/2005 wyjaśnia, co należy rozumieć przez usługi kształcenia zawodowego i przekwalifikowania. W myśl tego przepisu usługi w zakresie kształcenia zawodowego i przekwalifikowania zapewniane na warunkach określonych w art. 13 część A ust. 1 lit. i) Dyrektywy 77/388/EWG (analogiczne zwolnienie zawiera art. 132 ust. 1 lit. i obowiązującej od dnia 1 stycznia 2007r. Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej – Dz. Urz. UE L 347, s. 1 ze zm.), obejmują nauczanie pozostające w bezpośrednim związku z branżą lub zawodem, tak samo jak nauczanie mające na celu uzyskanie lub uaktualnienie wiedzy do celów zawodowych. Czas trwania kursu w zakresie kształcenia zawodowego bądź przekwalifikowania nie ma znaczenia do tego celu.

Od dnia 1 lipca 2011r. obowiązuje natomiast rozporządzenie wykonawcze Rady (UE) Nr 282/2011 z dnia 15 marca 2011r., ustanawiające środki wykonawcze do dyrektywy 2006/112/WE w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L Nr 77, s. 1). Zgodnie z art. 44 tego rozporządzenia, usługi w zakresie kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania świadczone na warunkach określonych w art. 132 ust. 1 lit. i) dyrektywy 2006/112/WE obejmują nauczanie pozostające w bezpośrednim związku z branżą lub zawodem, jak również nauczanie mające na celu uzyskanie lub uaktualnienie wiedzy do celów zawodowych. Czas trwania kursu w zakresie kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania nie ma w tym przypadku znaczenia.

Analizując przedstawione okoliczności sprawy w kontekście powołanych przepisów prawa podatkowego wskazać należy, iż Wnioskodawca nie może korzystać ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy o VAT. Wnioskodawca stwierdził bowiem, że nie jest jednostką objętą systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty oraz z wniosku nie wynika, aby Wnioskodawca posiadał status uczelni, jednostki naukowej Polskiej Akademii Nauk czy jednostki badawczo-rozwojowej.

Należy zauważyć, iż powołane wyżej przepisy prawa podatkowego przewidują również zwolnienie dla usług kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego prowadzonych w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach lub świadczone przez podmioty, które uzyskały akredytację w rozumieniu przepisów o systemie oświaty wyłącznie w zakresie usług objętych akredytacją lub finansowane w całości ze środków publicznych.

Z przedstawionego stanu faktycznego sprawy wynika, iż Wnioskodawca nie posiada akredytacji w rozumieniu przepisów o systemie oświaty ani też nie przeprowadza szkoleń w oparciu o formy i zasady wynikające z odrębnych przepisów stwierdzić zatem należy, że Wnioskodawcy nie przysługuje zwolnienie z art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. a i b ustawy o VAT.

Jednocześnie stwierdzić należy, że zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 157, poz. 1240 ze zm.) środkami publicznymi są:

  1. dochody publiczne;
  2. środki pochodzące z budżetu Unii Europejskiej oraz niepodlegające zwrotowi środki z pomocy udzielanej przez państwa członkowskie Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA);
  3. środki pochodzące ze źródeł zagranicznych niepodlegające zwrotowi, inne niż wymienione w pkt 2;
  4. przychody budżetu państwa i budżetów jednostek samorządu terytorialnego oraz innych jednostek sektora finansów publicznych pochodzące:
    • ze sprzedaży papierów wartościowych,
    • z prywatyzacji majątku Skarbu Państwa oraz majątku jednostek samorządu terytorialnego,
    • ze spłat pożyczek i kredytów udzielonych ze środków publicznych,
    • z otrzymanych pożyczek i kredytów,
    • z innych operacji finansowych;
  5. przychody jednostek sektora finansów publicznych pochodzące z prowadzonej przez nie działalności oraz pochodzące z innych źródeł.

Art. 4. ust. 1 ww. ustawy o finansach publicznych określił, iż przepisy ustawy stosuje się do:

  1. jednostek sektora finansów publicznych,
  2. innych podmiotów w zakresie, w jakim wykorzystują środki publiczne lub dysponują tymi środkami.

Wnioskodawca w opisie sprawy przedstawił, iż jest podwykonawcą w innych firmach, realizujących projekty finansowane ze środków publicznych w wysokości co najmniej 80%. W ramach takiej współpracy Wnioskodawca jako podwykonawca świadczy usługi szkoleniowe i przygotowania materiałów szkoleniowych na rzecz zamawiających, którymi są firmy realizujące projekty. Szkolenia związane są z dokształcaniem zawodowym, skierowane do konkretnych grup zawodowych: fryzjerzy, pracownicy branży turystycznej, pracownicy biurowi, a także do osób bezrobotnych chcących zaktualizować lub poszerzyć swoje kwalifikacje zawodowe. Uczestnicy szkoleń są pracownikami firm zleceniodawców.

Przykładowe tematy szkoleń:

  1. zastosowanie komputera w salonach fryzjerskich,
  2. obsługa klienta,
  3. profesjonalny pracownik restauracji,
  4. profesjonalna korespondencja biznesowa,
  5. profesjonalny kelner,
  6. profesjonalna obsługa pięter (housekeeping).

Prowadzone szkolenia pozostają w bezpośrednim związku z branżą lub zawodem uczestnika szkolenia (w przypadku osób pracujących). W przypadku osób bezrobotnych mają na celu uzyskanie lub uaktualnienie wiedzy do celów zawodowych. Stanowią zatem usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego.

Środki które stanowią wynagrodzenie Wnioskodawcy za zrealizowaną usługę są środkami uwzględnionymi w budżetach zleceniodawców na nabycie danego rodzaju usług szkoleniowych.

Faktury wystawiane przez Wnioskodawcę są dowodem poniesienia wydatku przewidzianego w planie realizowanego projektu.

Zapłata na rzecz Wnioskodawcy realizowana jest bądź w całości ze środków publicznych (jeśli poziom dofinansowania pozyskany przez zleceniodawcę wynosi 100%), bądź częściowo z uzyskanej dotacji (minimum 80% ceny), a w pozostałej części z wpłat własnych uczestników szkolenia.

W świetle powyższego w przedmiotowej sprawie dla świadczonych przez Wnioskodawcę usług szkoleniowych na rzecz firm, realizujących projekty finansowane ze środków publicznych zastosowanie znajduje zwolnienie od podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. c ustawy o VAT, w sytuacji gdy świadczone przez Wnioskodawcę usługi szkoleniowe będące usługami kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego są w całości finansowane ze środków publicznych (w sytuacji gdy jak stwierdził Wnioskodawca poziom dofinansowania pozyskany przez zleceniodawcę Wnioskodawcy będzie wynosił 100% wartości projektu).

Natomiast odnośnie usług finansowanych częściowo ze środków publicznych, zauważyć należy, iż w przedmiotowej sprawie istotne znaczenie ma nie sposób finansowania projektu, lecz sposób finansowania konkretnej usługi szkoleniowej, a zatem rodzaj środków, jakimi zleceniodawca płaci Wnioskodawcy za świadczoną usługę.

Jeżeli zatem świadczone przez Wnioskodawcę usługi szkoleniowe będące usługami kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego są rzeczywiście, jak wskazał Wnioskodawca, finansowane w minimum 80% z dotacji ze środków publicznych (a nie w całości), wówczas zastosowanie znajduje zwolnienie od podatku VAT na podstawie § 13 ust. 1 pkt 20 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług. Przepis ten ma bowiem zastosowanie do usług kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, finansowanych w co najmniej 70% ze środków publicznych.

Wskazane powyżej zwolnienia obejmują również dostawę towarów oraz świadczenie usług ściśle związane ze szkoleniami. Z wniosku wynika bowiem, iż usługi szkoleniowe oferowane przez Wnioskodawcę, w ramach których organizowane będą szkolenia, są usługami kompleksowymi, na które składają się również świadczenia takie jak przygotowanie materiałów szkoleniowych na rzecz zamawiających.

Zgodnie z art. 43 ust. 17 ustawy o VAT w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 kwietnia 2011r., zwolnienia, o których mowa w ust. 1 pkt 18, 18a, 22-24, 26, 28, 29, 31, 32 i 33 lit. a, nie mają zastosowania do dostawy towarów lub świadczenia usług ściśle związanych z usługami podstawowymi, jeżeli:

  1. nie są one niezbędne do wykonania usługi podstawowej, zwolnionej zgodnie z ust. 1 pkt 18, 18a, 22-24, 26, 28, 29, 31, 32 i 33 lit. a lub
  2. ich głównym celem jest osiągnięcie dodatkowego dochodu przez podatnika, przez konkurencyjne wykonywanie tych czynności w stosunku do podatników niekorzystających z takiego zwolnienia.

Z art. 43 ust. 17a ustawy w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 kwietnia 2011r. wynika, że zwolnienia, o których mowa w ust. 1 pkt 18a, 23, 26, 28, 29 i 33 lit. a, mają zastosowanie do dostawy towarów lub świadczenia usług ściśle związanych z usługami podstawowymi, dokonywanych przez podmioty świadczące usługi podstawowe.

W myśl natomiast § 13 ust. 8 cyt. rozporządzenia w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 lipca 2011r., zwolnienia, o których mowa w ust. 1 pkt 19, 20, 24, 25 i 26, stosuje się do dostawy towarów lub świadczenia usług ściśle związanych z usługami podstawowymi dokonywanych przez podmioty świadczące usługi podstawowe.

Ponadto § 13 ust. 9 rozporządzenia w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 lipca 2011r. stanowi, iż zwolnienia, o których mowa w ust. 1 pkt 19, 20, 24, 25 i 26, stosuje się do dostawy towarów lub świadczenia usług ściśle związanych z usługami podstawowymi, pod warunkiem że:

  1. są one niezbędne do wykonania usługi podstawowej, zwolnionej zgodnie z ust. 1 pkt 19, 20, 24 i 25 oraz art. 43 ust. 1 pkt 24 ustawy, lub
  2. ich głównym celem nie jest osiągnięcie dodatkowego dochodu przez podatnika, przez konkurencyjne wykonywanie tych czynności w stosunku do podatników niekorzystających z takiego zwolnienia.

Zatem biorąc pod uwagę treść cyt. przepisów oraz uwzględniając fakt, iż świadczenie dodatkowe takie jak przygotowanie materiałów szkoleniowych na rzecz zamawiającego jest ściśle związane lub wręcz jest elementem kompleksowej usługi szkoleniowej finansowanej w całości lub co najmniej w 70% ze środków publicznych – należy stwierdzić, iż to świadczenie dodatkowe również korzysta ze zwolnienia od podatku VAT przewidzianego dla danej usługi szkoleniowej.

Jak stanowi art. 106 ust. 1 ustawy o VAT w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 kwietnia 2011r., podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani wystawić fakturę stwierdzającą w szczególności dokonanie sprzedaży, datę dokonania sprzedaży, cenę jednostkową bez podatku, podstawę opodatkowania, stawkę i kwotę podatku, kwotę należności oraz dane dotyczące podatnika i nabywcy, z zastrzeżeniem ust. 1a, 2, 4 i 5 oraz art. 119 ust. 10 i art. 120 ust. 16.

W myśl art. 106 ust. 4 ustawy o VAT, podatnicy, o których mowa w ust. 1-3, nie mają obowiązku wystawiania faktur, o których mowa w ust. 1 i 2, osobom fizycznym nieprowadzącym działalności gospodarczej. Jednakże na żądanie tych osób podatnicy są obowiązani do wystawienia faktury.

W myśl § 4 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 marca 2011r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 68, poz. 360) zarejestrowani podatnicy jako podatnicy VAT czynni, posiadający numer identyfikacji podatkowej, wystawiają faktury oznaczone wyrazami "FAKTURA VAT".

Zgodnie z § 5 ust. 1 ww. rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 marca 2011r. faktura stwierdzająca dokonanie sprzedaży powinna zawierać co najmniej:

  1. imiona i nazwiska lub nazwy bądź nazwy skrócone sprzedawcy i nabywcy oraz ich adresy;
  2. numery identyfikacji podatkowej sprzedawcy i nabywcy, z zastrzeżeniem ust. 10 i 11;
  3. numer kolejny faktury oznaczonej jako "FAKTURA VAT";
  4. dzień, miesiąc i rok wystawienia faktury, a w przypadku, gdy data ta różni się od daty sprzedaży, również datę sprzedaży; w przypadku sprzedaży o charakterze ciągłym podatnik może podać na fakturze miesiąc i rok dokonania sprzedaży, pod warunkiem podania daty wystawienia faktury;
  5. nazwę (rodzaj) towaru lub usługi;
  6. miarę i ilość sprzedanych towarów lub zakres wykonanych usług;
  7. cenę jednostkową towaru lub usługi bez kwoty podatku (cenę jednostkową netto);
  8. wartość towarów lub wykonanych usług, których dotyczy sprzedaż, bez kwoty podatku (wartość sprzedaży netto);
  9. stawki podatku;
  10. sumę wartości sprzedaży netto towarów lub wykonanych usług z podziałem na poszczególne stawki podatku i zwolnionych od podatku oraz niepodlegających opodatkowaniu;
  11. kwotę podatku od sumy wartości sprzedaży netto towarów (usług), z podziałem na kwoty dotyczące poszczególnych stawek podatku;
  12. kwotę należności ogółem wraz z należnym podatkiem.


Zgodnie natomiast z § 5 ust. 7 ww. rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 marca 2011r., w przypadku dostawy towarów lub świadczenia usług zwolnionych od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 ustawy albo przepisów wydanych na podstawie art. 82 ust. 3 ustawy, poza danymi określonymi w ust. 1 pkt 5, wskazuje się również:

  1. symbol towaru lub usługi, określony w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, jeżeli ustawa lub przepisy wykonawcze do ustawy powołują ten symbol, lub
  2. przepis ustawy albo aktu wydanego na podstawie ustawy, na podstawie którego podatnik stosuje zwolnienie od podatku, lub
  3. przepis dyrektywy, który zwalnia od podatku tę dostawę lub to świadczenie.

Jak z cytowanych wyżej przepisów wynika, Wnioskodawca świadcząc usługę zwolnioną od podatku VAT dla podatnika podatku VAT prowadzącego działalność gospodarczą, obowiązany jest wystawić fakturę VAT oraz uwzględnić wymogi wynikające z ww. § 5 ust. 7 ww. rozporządzenia, tj. w przedmiotowej sprawie podać podstawę prawną zwolnienia z opodatkowania.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy, że szkolenia kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego realizowane przez niego na rzecz firm, realizujących projekty finansowane ze środków publicznych korzystają ze zwolnienia od podatku VAT, należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Interpretacja traci ważność w przypadku zmiany któregokolwiek z elementów przedstawionego stanu faktycznego lub zmiany stanu prawnego.

W pozostałym zakresie objętym wnioskiem wydano odrębne rozstrzygnięcia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.).

Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj