Interpretacja Urzędu Skarbowego w Kluczborku
PP/443-8/07
z 12 kwietnia 2007 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
PP/443-8/07
Data
2007.04.12



Autor
Urząd Skarbowy w Kluczborku


Temat
Podatek od towarów i usług --> Podatnicy i płatnicy --> Podatnicy


Słowa kluczowe
kwota
mleko
podatek od towarów i usług
sprzedaż praw


Pytanie podatnika
Czy przychód uzyskany ze sprzedaży Indywidualnej Ilości Referencyjnej (kwoty mlecznej) podlega opodatkowaniu podatkiem VAT?


POSTANOWIENIE

Działając na podstawie art. 14a § 1 i § 4 oraz art. 216 § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. - Ordynacja podatkowa ( Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm. ) Naczelnik Urzędu Skarbowego w Kluczborku uznaje za nieprawidłowe stanowisko wnioskodawcy w części dotyczącej podatku od towarów i usług, przedstawione w piśmie złożonym w Urzędzie Skarbowym w dniu 22.01.2007 roku w sprawie udzielenia interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania przepisów ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.).

UZASADNIENIE

Zgodnie z art. 14a § 1 i § 4 ustawy Ordynacja podatkowa, stosownie do swojej właściwości naczelnik urzędu skarbowego (...) na pisemny wniosek podatnika, płatnika lub inkasenta, jest obowiązany do udzielenia pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania przepisów prawa podatkowego w ich indywidualnych sprawach, w których nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym.

Stan faktyczny sprawy:

Podatnik jest rolnikiem ryczałtowym, właścicielem gospodarstwa rolnego o powierzchni 17,5 ha. Jest również podatnikiem podatku dochodowego od osób fizycznych z tytułu zatrudnienia. Dnia 29.11.2006r. Podatnik sprzedał Indywidualną Ilość Referencyjną (kwotę mleczną) uzyskując z tej transakcji przychód w wysokości 6.000,00zł.

Zapytanie wnioskodawcy:

Czy przychód uzyskany ze sprzedaży Indywidualnej Ilości Referencyjnej (kwoty mlecznej) podlega opodatkowaniu podatkiem VAT?

Stanowisko wnioskodawcy:

Zdaniem Podatnika przychód uzyskany ze sprzedaży Indywidualnej Ilości Referencyjnej (kwoty mlecznej) nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Ocena prawna stanowiska wnioskodawcy:

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług ( Dz. U. Nr. 54. poz. 535 ze zm.) podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności. Z treści ust. 2 wyżej cytowanego artykułu działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Stosownie do art. 5 ust. 1 pkt 1 w/w ustawy, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, podlega m.in.odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Według art. 7 ust. 1 powyższej ustawy przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.

Przez towary, zgodnie z art. 2 pkt 6 w/w ustawy, rozumie się rzeczy ruchome, jak również wszelkie postacie energii, budynki, budowle lub ich części, będące przedmiotem czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, które są wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, a także grunty.

W myśl art. 8 ust. 1 ustawy o VAT, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt. 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej nie mającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej.

Ze stanu faktycznego przedstawionego przez Podatnika wynika, iż w omawianej sytuacji miało miejsce przeniesienie przedmiotowego prawa do kwoty mlecznej (indywidualnej kwoty referencyjnej) z rolnika ryczałtowego na inny podmiot gospodarczy.

Według art. 2 pkt 19 w/w ustawy przez rolnika ryczałtowego rozumie się rolnika dokonującego dostawy produktów rolnych pochodzących z własnej działalności rolniczej lub świadczącego usługi rolnicze, korzystającego ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 3, z wyjątkiem rolnika obowiązanego na podstawie odrębnych przepisów do prowadzenia ksiąg rachunkowych.

Natomiast zgodnie z art. 10 ust. 1 i art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 6 września 2001r. o regulacji rynku mleka i przetworów mlecznych (Dz.U. Nr 93, poz. 897 ze zm.) podmiot skupujący jest obowiązany do: skupu mleka wyłącznie od producentów posiadających indywidualne ilości referencyjne dla dostaw, zwanych dalej "dostawcami hurtowymi". Decyzję w sprawie przyznania indywidualnej ilości referencyjnej z krajowej rezerwy wydaje, na wniosek producenta, właściwy miejscowo dyrektor oddziału terenowego Agencji. Stosownie do art. 22 ust. 1-2 ww. ustawy o regulacji rynku mleka i przetworów mlecznych, prawo do indywidualnej ilości referencyjnej lub jej części może być zbywane wyłącznie producentowi, w drodze umowy zawartej w formie pisemnej, która dla swojej skuteczności wymaga zatwierdzenia, w drodze decyzji, przez właściwego miejscowo dla zbywcy dyrektora oddziału terenowego Agencji. Zatem indywidualna ilość referencyjna jest prawem majątkowym (ma wartość majątkową), które może być przedmiotem obrotu gospodarczego. Z powołanych postanowień ustawy o regulacji rynku mleka i przetworów mlecznych wynika, że kwota mleczna w związku z tym, iż rynek w przedmiotowym zakresie jest rynkiem regulowanym jest uprawnieniem bezpośredniego producenta rolnego do produkcji (mającej gwarancje zbytu) określonej ilości mleka w formie nieprzetworzonej. Powyższe powoduje, że prawo do kwoty mlecznej ma swój wymiar ekonomiczny, warunkujący prowadzenie lub rozwój przez dany podmiot określonej działalności gospodarczej (powstanie przychodu z działalności gospodarczej oraz ewentualnych zysków), generujący ewentualnych odbiorców przedmiotowego świadczenia mogących odnosić z tego świadczenia korzyści. W konsekwencji prawo to wobec faktu, że art. 22 ust. 1-2 ww. ustawy o regulacji rynku mleka i przetworów mlecznych nadał mu przymiot zbywalności, może powodować określone zachowanie podatnika na rzecz innej osoby.

Ze stanu faktyczengo przedstawionego przez Podatnika wynika, że przeniósł przedmiotowe prawo do kwoty mleczenej na inny podmiot gospodarczy – czynność ta została dokonana odpłatnie. W powyższym przypadku, czynność ta stanowić będzie świadczenie usług podlegające opodatkowaniu podatkiem VAT.

Ponadto należy zaznaczyć, iż zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy o VAT czynność sprzedaży limitów (kwoty mlecznej) otrzymanych przez producenta, hodowcę bydła na produkcję i dostawę mleka w danym roku nie została objęta stawkami preferencyjnymi w związku z czym, podlega opodatkowaniu stawką podstawową w wysokości 22%.

Tutejszy organ podatkowy zauważa również, iż zgodnie z art.113 ust. 9 i 10 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr. 54, poz. 535 ze zm.) podatnik rozpoczynający wykonywanie czynności określonych w art. 5 w trakcie roku podatkowego jest zwolniony od podatku, jeżeli przewidywana przez podatnika wartość sprzedaży nie przekroczy, w proporcji do okresu prowadzonej sprzedaży , kwoty określonej w ust. 1 lub w ust. 8. Jeżeli faktyczna wartość sprzedaży, w proporcji do okresu prowadzonej sprzedaży, przekroczy w trakcie roku podatkowego kwotę określoną w ust. 1 lub ust. 8, zwolnienie określone w ust. 9 traci moc z momentem przekroczenia kwoty określonej w ust. 1 lub ust. 8. opodatkowaniu podlega nadwyżka sprzedaży ponad wartość określoną w zdaniu poprzednim, a obowiązek podatkowy powstaje z momentem przekroczenia tej wartości. Przepis ust. 5 zdanie trzecie stosuje się odpowiednio.

Równowartość 10.000 euro w złotych na rok 2006 stanowi kwota – 39.200,00zł.

Kwota uprawniająca do zwolnienia obliczana jest w następujący sposób:

39.200,00zł : 365 (liczba dni w roku)

Następnie, wynik należy pomnożyć razy liczbę dni do końca roku od momentu sprzedaży.

Otrzymana wartość stanowi kwotę, po przekroczeniu której traci moc zwolnienie określone w ust. 9 ustawy o VAT a nadwyżka sprzedaży ponad tą wartość podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Wobec powyższego na podstawie art. 99 ust. 1w/w ustawy podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani składać w urzędzie skarbowym deklaracje podatkowe za okresy miesięczne w terminie do 25. dnia miesiąca następującego po każdym kolejnym miesiącu, z zastrzeżeniem ust. 2-10 i art. 133.

Natomiast na podstawie art. 103 ust. 1 cyt. ustawy podatnicy są obowiązani, bez wezwania naczelnika urzędu skarbowego, do obliczania i wpłacania podatku za okresy miesięczne w terminie do 25 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym powstał obowiązek podatkowy na rachunek urzędu skarbowego, z zastrzeżeniem ust. 2-4 i art. 33.

W myśl art. 109 ust. 3 cytowanej ustawy o VAT podatnicy (...) są obowiązani prowadzić ewidencję zawierającą: kwoty określone w art. 90, dane niezbędne do określenia przedmiotu i podstawy opodatkowania, wysokość podatku należnego, kwoty podatku naliczonego obniżające kwotę podatku należnego oraz kwotę podatku podlegającą wpłacie do urzędu skarbowego lub zwrotowi z tego urzędu oraz inne dane służące do prawidłowego sporządzenia deklaracji podatkowej(...).

Niniejsza interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w 2006r. - zgodnie z wnioskiem. Na podstawie art. 14b § 1 i § 2 ustawy – Ordynacja podatkowa, interpretacja nie jest wiążąca dla podatnika, wiąże natomiast właściwe organy podatkowe i organy kontroli skarbowej – do czasu jej zmiany lub uchylenia.

Na niniejsze postanowienie zgodnie z art. 14a § 4 i 236 § 2 pkt 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. - Ordynacja podatkowa przysługuje zażalenie do Dyrektora Izby Skarbowej w Opolu za pośrednictwem Naczelnika tutejszego Urzędu w terminie 7 dni od daty jego doręczenia. Zażalenie na postanowienie organu podatkowego zgodnie z art. 222 w związku z art. 239 powinno zawierać zarzuty przeciw postanowieniu, określać istotę i zakres żądania będącego przedmiotem zażalenia oraz wskazywać dowody uzasadniające to żądanie.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj