Interpretacja Urzędu Skarbowego w Sopocie
PDOP/423-9/06
z 7 czerwca 2006 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
PDOP/423-9/06
Data
2006.06.07



Autor
Urząd Skarbowy w Sopocie


Temat
Podatek dochodowy od osób prawnych

Podatek dochodowy od osób prawnych --> Podstawa opodatkowania i wysokość podatku --> Podstawa opodatkowania


Słowa kluczowe
darowizna
przekazanie nieodpłatne
rabaty


Pytanie podatnika
Czy wartością darowizny (przekazanej w postaci nieodpłatnego ogłoszenia reklamowego) o jaką można pomnijszyć podstawę opodatkowania zgodnie z art. 18 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych jest wartość cennikowa modułu, czy też wartość jaka byłaby uzyskana po uwzględnieniu rabatów?


POSTANOWIENIE

Na podstawie art. 14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 roku - Ordynacja podatkowa (tekst jednolity Dz. U. z 2005 r. Nr 8 poz. 60 z późn. zm.) po rozpatrzeniu wniosku Spółki z o.o. z dnia 31.03.2006 r. uzupełnionego pismem z dnia 29.04.2006 r. o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w sprawie, czy wartością darowizny (przekazanej w postaci umieszczenia nieodpłatnego ogłoszenia reklamowego), o jaką można pomniejszyć podstawę opodatkowania zgodnie z art. 18 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, jest wartość cennikowa modułu reklamowego, czy też wartość, jaka byłaby uzyskana po uwzględnieniu rabatów np. za ofertę last minute - zapełnienie powierzchni przed zamknięciem numeru?

stwierdzam, że

stanowisko przedstawione w tym wniosku jest nieprawidłowe w odniesieniu do opisanego stanu faktycznego.

Uzasadnienie

Spółka jest spółką z ograniczoną odpowiedzialnością, czynnym podatnikiem VAT, prowadzącą pełną rachunkowość. Działalność podstawowa prowadzona do tej pory polegała na świadczeniu usług reklamowych (PKD 7440Z) oraz marketingowych na terenie kraju. Od 3 kwietnia 2006 roku spółka rozpoczęła dodatkową działalność wydawniczą (PKWiU 22.13.10-00.21). Prawo do tytułu, który będzie wydawany przez firmę, nabyte zostało na podstawie faktury VAT w dniu 29.09.2005 r. Pełne prawa do tytułu, zgodnie z postanowieniami umowy spisanej w formie aktu notarialnego z dnia 23.09.2005 r. spółka otrzymała w dniu 3 kwietnia 2006 r.

Pierwszy numer Gazety wydany przez spółkę (14 z 2006 roku) ukazał się dnia 3 kwietnia 2006 roku. Czasopismo jest tygodnikiem o zasięgu ogólnopolskim zarejestrowanym w międzynarodowym systemie informacji o wydawnictwach ciągłych pod numerem ISSN 0860-7613. Pismo poświęcone jest tematyce finansowej, bankowej, ubezpieczeniowej i samorządowej. Zawiera aktualne informacje o innowacjach, najnowszych usługach, technologiach a także ludziach i wydarzeniach oraz komentarze znanych ekonomistów i menedżerów. Prezentuje również analizy ekonomiczne dotyczące światowej i polskiej gospodarki. Nie zalicza się jednak do grupy pism specjalistycznych. Planowany nakład to 8000 egzemplarzy. Zakładana powierzchnia reklamowa nie przekroczy 67%.

Tygodniowy cykl realizowanej działalności wydawniczej przestawia się następująco:

  1. Wydawnictwo przekazuje zlecenie wydruku do drukarni (podmiot obcy) z terenu Polski,
  2. Zgodnie z dyspozycją Wydawcy (tzw. nadziałem) drukarnia rozdysponowuje nakład w taki sposób, że:
  • część egzemplarzy trafia do poszczególnych firm kolporterskich, z którymi Wydawnictwo zawarło umowy o dostawę prasy,
  • część nakładu zostanie przekazana do wskazanego urzędu pocztowego w celu rozesłania egzemplarzy gazety do poszczególnych prenumeratorów redakcyjnych
  • każdorazowo część egzemplarzy w ilości ok. 150 szt. będzie trafiała do Wydawnictwa w celach archiwalnych, jako obowiązkowe egzemplarze biblioteczne dowodowe dla reklamodawców lub przekazywane na cele reprezentacji i reklamy.

Sposoby rozliczania sprzedaży związanej z działalności wydawniczą:

  1. sprzedaż powierzchni reklamowej w Gazecie,
  2. sprzedaż gazet do firm kolporterskich,
  3. sprzedaż prenumeraty redakcyjnej.

Wszelkie rozliczenia związane z powyższymi rodzajami sprzedaży będą prowadzone wyłącznie za pośrednictwem wyodrębnionego rachunku bankowego dla potrzeb działalności wydawniczej Spółki. Dostawa do prenumeratorów redakcyjnych będzie dokonywana wyłącznie drogą pocztową. Wydawnictwo nie będzie prowadziło sprzedaży bezpośredniej opłacanej gotówkowo.

Spółka przewiduje umieszczanie reklam przed zamknięciem numeru gazety, po obniżonej cenie cennikowej o rabat do 99%, w przypadkach dysponowania wolną powierzchnią reklamową, w celu zapełnienia numeru lub też umieszczanie reklam darmowych o treści charytatywnej na rzecz podmiotów wpisanych na listę organizacji pożytku publicznego lub organizacji religijnych.

Nabywcami gazet będą dowolne pomioty, jak również osoby fizyczne nie prowadzące działalności gospodarczej.

Według Spółki - wartością darowizny (przekazanej w postaci umieszczenia nieodpłatnego ogłoszenia reklamowego) jest wartość jaka byłaby uzyskana po uwzględnieniu rabatów np. za ofertę „last minute” (zapełnienie powierzchni przez zamknięciem numeru).

Stanowisko Naczelnika:

Zgodnie z art.18 ust.1 pkt 1 i 7 ustawy z dnia 15 lutego 1992r. o podatku dochodowym od osób prawnych (jt. Dz.U.z 2000r. nr 54, poz.654 z póżn. zm.) podstawę opodatkowania, zastrzeżeniem art.21 i 22, stanowi dochód ustalony zgodnie z art. 7 albo w art.7a ust.1, po odliczeniu m.in. darowizn przekazanych na cele określone w art.4 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (jt. Dz.U. z 2003r. Nr 96, poz. 873 z późn. zm.) organizacjom, o których mowa w art.3 ust.2 i 3 tej ustawy, prowadzącym działalność pożytku publicznego w sferze zadań publicznych określonych w tej ustawie oraz darowizn na cele kultu religijnego - łącznie do wysokości nieprzekraczającej 10% dochodu, o którym mowa w art. 7 ust. 3 albo w art. 7a ust.1 (...).

W myśl art. 18 ust. 1b ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, jeżeli przedmiotem darowizny są towary opodatkowane podatkiem od towarów i usług, za kwotę darowizny uważa się wartość towaru uwzględniającą należny podatek od towarów i usług. Przy określaniu wartości tych darowizn stosuje się odpowiednio art. 14 ust.1 stanowiący, iż wartością jest cena określona w umowie. W myśl art.14 ust.2 musi być ona adekwatna do wartości rynkowej ustalonej na podstawie cen rynkowych stosowanych w obrocie rzeczami lub prawami tego samego rodzaju i gatunku, z uwzględnieniem w szczególności ich stanu i stopnia zużycia oraz czasu i miejsca odpłatnego zbycia.

Zgodnie z art. 18 ust.1c ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych darowizna pieniężna musi być potwierdzona dowodem wpłaty na rachunek bankowy obdarowanego a darowizna przekazana w innej formie musi być potwierdzona dokumentami, z których wynika jej wartość oraz oświadczeniem obdarowanego o jej przyjęciu.

W przepisach podatkowych zawartych w w/cyt. ustawie z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych oraz w ustawie z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa nie zawarto definicji pojęć: rabat, opust, skonto, bonifikata, dlatego należy w tym zakresie posiłkować się definicją określoną w Słowniku Języka Polskiego.

Wedle powyższego rabat stanowi zniżkę, ustępstwo procentowe od ustalonych cen towarów, głównie na rzecz nabywców płacących gotówką, kupujących dużą ilość towarów jednorazowo lub w określonym czasie. Zamiennie rabat jest określany jako bonifikata lub opust. W rezultacie jest obniżeniem przez sprzedawcę ceny sprzedaży, przyznawanym nabywcom towarów.

Tak, więc wartość darowizny przekazanej w postaci umieszczenia nieodpłatnego ogłoszenia reklamowego winna być określana według wartości cennikowej modułu reklamowego, a nie wartości jaka byłaby uzyskana po uwzględnieniu rabatów.

Mając na uwadze powyższe stanowisko przedstawione we wniosku jest nieprawidłowe w odniesieniu do opisanego stanu faktycznego.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj