Interpretacja Drugiego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie
1472/SOI/423-6/07/DW
z 13 kwietnia 2007 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
1472/SOI/423-6/07/DW
Data
2007.04.13



Autor
Drugi Mazowiecki Urząd Skarbowy w Warszawie


Temat
Podatek dochodowy od osób prawnych --> Koszty uzyskania przychodów --> Pojęcie kosztów uzyskania przychodów

Podatek dochodowy od osób prawnych --> Koszty uzyskania przychodów --> Wydatki nieuznawane za koszty uzyskania przychodów


Słowa kluczowe
agent
agent ubezpieczeniowy
szkolenie
szkolenie pracownicze
usługi gastronomiczne
wydatki szkoleniowe


Pytanie podatnika
Czy zakup usług gastronomicznych, jako wydatek mający ścisły związek ze szkoleniem agentów ubezpieczeniowych oraz zakup usług gastronomicznych, jako wydatek mający ścisły związek ze szkoleniem pracowników Spółki stanowi koszt uzyskania przychodu w rozumieniu ustawy CIT?


Spółka dokonuje sprzedaży usług ubezpieczeniowych za pośrednictwem agentów ubezpieczeniowych, którzy prowadzą działalność gospodarczą w zakresie pośrednictwa ubezpieczeniowego i współpracują ze Spółką na podstawie zawartych umów agencyjnych. Spółka okresowo organizuje dla agentów szkolenia mające na celu uaktualnienie ich wiedzy o produktach oferowanych przez Spółkę oraz standardach obsługi klientów. Spółka organizuje także odpowiednie szkolenia dla swoich pracowników.

Mając na uwadze, iż szkolenia trwają kilka godzin, Spółka oprócz kosztu wynajmu sali konferncyjnej i materiałów szkoleniowych, ponosi koszty wyżywienia uczestników szkoleń.

Mając na uwadze powyższe, Towarzystwo wnosi o potwierdzenie, że:

1.zakup usług gastronomicznych, jako wydatek mający ścisły związek ze szkoleniem agentów ubezpieczeniowych oraz

2.zakup usług gastronomicznych, jako wydatek mający ścisły związek ze szkoleniem pracowników Spółki

-stanowi koszt uzyskania przychodu w rozumieniu ustawy CIT.

Spółka prowadzi działalność gospodarczą polegającą na sprzedaży usług ubezpieczenia na życie. W związku z powyższym zawiera umowy agencyjne, na mocy których zleca agentom ubezpieczeniowym wykonywanie czynności faktycznych, polegających na pozyskiwaniu klientów i wykonywaniu czynności przygotowawczych zmierzających do zawierania umów ubezpieczenia na życie. Jednym z istotnych elementów mających wpływ na jakość, efektywność i rzetelność świadczenia usług agencyjnych na rzecz Spółki jest bieżące szkolenie agentów. Zgodnie z postanowieniami umów agencyjnych, uczestnictwo w szkoleniach organizowanych przez Spółkę należy do obowiązków agenta. Mając na uwadze przedmiot działalności Spółki oraz zakres tematyczny szkoleń, koszty ponoszone na szkolenie agentów mają, w ocenie Spółki, bezpośredni związek z prowadzoną działalnością i mają wpływ na wielkość realizowanego przychodu.

W zależności o zakresu obowiązków, organizowane są również szkolenia tematyczne dla pracowników Spółki. W związku z tym, iż szkolenia zawsze mają na celu podnoszenie kwalifikacji i umiejętności pracowników, wydatki ponoszone na organizację tych szkoleń mają związek z realizowanymi przez Spółkę przychodami i stanowią dla niej koszty uzyskania przychodów.

W ocenie Spółki wydatki ponoszone na wyżywienie agentów i pracowników Spółki, jako wydatki bezpośrednio związane ze szkoleniem, należy zakwalifikować jako koszty szkolenia.

Zdaniem Spółki, w analizowanej sytuacji nie będzie miał zastosowania art.16 ust.1 pkt 28 ustawy CIT, w myśl którego kosztu uzyskania przychodu nie stanowią koszty reprezentacji, w szczególności koszty poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych.

W opisanym stanie faktycznym, Naczelnik Drugiego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie uwzględniając stanowisko Spółki zawarte w przedmiotowym wniosku, zauważa co następuje:

W rozszerzonej definicji kosztów- art.15 ust.1 ustawy z dnia 15 lutego 1992r o podatku dochodowym od osób prawnych /Dz. U z 2000r Nr 54, poz.654 ze zmianami/ czytamy, że kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1. tej ustawy.

Zatem, wszelkie wydatki, poza wymienionymi w art. 16 ust. 1 ustawy, są kosztami uzyskania przychodów podatnika, jeżeli zostały poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub jego zachowania czy też zabezpieczenia źródła przychodów oraz mają związek z prowadzoną przez niego działalnością.

Jak wykazuje podatnik, wydatki ponoszone przez Spółkę w związku z organizacją szkoleń zarówno dla pracowników jak i agentów mają na celu uaktualnienie ich wiedzy o produktach oferowanych przez Spółkę oraz standardach obsługi klientów, mają bezpośredni związek z prowadzoną działalnością i wpływają na wielkość realizowanego przychodu.

Niewątpliwie jest to działanie którym Spółka przyczynia się do wzrostu umiejętności swoich pracowników i współpracujących agentów, co w konsekwencji wpływa na zwiększenie osiągniętych przychodów. Zachowany więc zostaje podstawowy warunek uznania wydatku za koszt uzyskania przychodu, jakim jest istnienie między nim a osiągniętym przychodem związku przyczynowo-skutkowego, czyli wpływu określonego wydatku na powstanie przychodu lub jego zachowania czy też zabezpieczenia źródła przychodów.

Zatem, do podatkowych kosztów uzyskania przychodów Towarzystwo ma prawo zaliczyć koszty szkoleń obejmujące wydatki na wynajęcie sali, sprzętu, wynagrodzenie wykładowców, a także koszty wyżywienia pracowników oraz agentów biorących udział w szkoleniu. Należy uznać, że w analizowanej sytuacji nie będzie miał zastosowania art.16 ust.1 pkt 28 ustawy CIT, w myśl którego kosztu uzyskania przychodu nie stanowią koszty reprezentacji, w szczególności koszty poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj