Interpretacja Urzędu Skarbowego w Nysie
PDB/415-02/07/BJ
z 23 kwietnia 2007 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
PDB/415-02/07/BJ
Data
2007.04.23



Autor
Urząd Skarbowy w Nysie


Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych


Słowa kluczowe
bezrobocie
osoba bezrobotna
prace
przychód
świadczenie pieniężne
urząd pracy
zwolnienia podatkowe


Pytanie podatnika
Płatnik zwrócił się z zapytaniem, czy świadczenia wypłacane osobom wykonującym prace społecznie użyteczne stanowi dla osoby bezrobotnej przychód z tzw. innych źródeł, o której mowa w art.10 ust.1 pkt 9 i art.20 ust.1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz czy , jak wynika z postanowień art.42a w/w ustawy o podatku dochodowym, gmina lub podmiot, w którym organizowane są prace społecznie użyteczne i które dokonywały wypłaty należności za wykonanie prac społecznie użytecznych są obowiązane sporządzić osobie bezrobotnej oraz organowi podatkowemu informację o wysokości przychodów i czy osoba bezrobotna ma obowiązek wykazać w zeznaniu rocznym kwotę należności otrzymanych za wykonanie prac społecznie użytecznych ?


P O S T A N O W I E N I E


Na podstawie art. 216 oraz art. 14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa /Dz.U. z 2005r. Nr 8, poz.60 ze zm./ Naczelnik Urzędu Skarbowego w Nysie stwierdza, że stanowisko jednostki przedstawione we wniosku z dnia 13 lutego 2007r. w sprawie udzielenia pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych w indywidualnej sprawie dotyczącej sporządzania informacji o wysokości wypłaconych świadczeń dla osób bezrobotnych wykonujących prace społecznie użyteczne oraz obowiązku wykazania otrzymanej kwoty w zeznaniu rocznym - jest prawidłowe.


U Z A S A D N I E N I E

W dniu 14.02.2007r. do Naczelnika Urzędu Skarbowego w Nysie wpłynął wniosek płatnika o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w sprawie sporządzania informacji o wysokości wypłaconych świadczeń dla osób bezrobotnych z tytułu wykonanych prac społecznie użytecznych oraz obowiązku wykazania otrzymanych kwot w zeznaniu rocznym.
Jak stanowi art.14a § 1 ustawy Ordynacja podatkowa stosownie do swojej właściwości naczelnik urzędu skarbowego, naczelnik urzędu celnego lub wójt, burmistrz /prezydent miasta/, starosta albo marszałek województwa na pisemny wniosek podatnika, płatnika lub inkasenta mają obowiązek udzielić pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w ich indywidualnych sprawach, w których nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym. W myśl art.14a § 4 cytowanej ustawy, udzielenia interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego, o której mowa w § 1, następuje w drodze postanowienia, na które przysługuje zażalenie.

Stan faktyczny sprawy przedstawia się następująco:
Z przedłożonego wniosku wynika, iż w 2006 roku płatnik był organizatorem prac społecznie użytecznych w ramach ustawy z dnia 20 kwietnia 2004 roku o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy.

Osobom bezrobotnym, wykonującym prace społecznie użyteczne wypłacane jest świadczenie pieniężne z tytułu wykonania tych prac. Od wypłaconych świadczeń nie jest pobierana zaliczka na podatek dochodowy, gdyż pomiędzy organizatorem prac społecznie użytecznych a osobą bezrobotną nie istnieje umowa pracy. Roczny dochód, który osiągają osoby bezrobotne wykonujące prace społecznie użyteczne nie przekracza kwoty 2.790,00 zł.

Pytanie wnioskodawcy:
Płatnik zwrócił się z zapytaniem, czy świadczenia wypłacane osobom wykonującym prace społecznie użyteczne stanowi dla osoby bezrobotnej przychód z tzw. innych źródeł, o których mowa w art.10 ust.1 pkt 9 i art.20 ust.1 ustawy z dnia 26 lipca 1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz czy , jak wynika z postanowień art.42a ww. ustawy o podatku dochodowym, gmina lub podmiot, w którym organizowane są prace społecznie użyteczne i które dokonywały wypłaty należności za wykonanie prac społecznie użytecznych są obowiązane sporządzić osobie bezrobotnej oraz organowi podatkowemu informację o wysokości przychodów i czy osoba bezrobotna ma obowiązek wykazać w zeznaniu rocznym kwotę należności otrzymanych za wykonanie prac społecznie użytecznych ?

Stanowisko wnioskodawcy:
Zdaniem płatnika świadczenie pieniężne z tytułu wykonywania prac społecznie-użytecznych nie stanowi dla osoby bezrobotnej przychodu z tzw. innych źródeł a gmina lub podmiot, w którym organizowane są prace społecznie użyteczne i które dokonują wypłaty należności za wykonanie tych prac nie są obowiązane sporządzić i przekazać osobie bezrobotnej oraz organowi podatkowemu informacji o wysokości przychodów.Osoba bezrobotna nie ma również obowiązku kwoty powołanej w ww. informacji wykazać w rocznym zeznaniu podatkowym. Na osobie bezrobotnej nie spoczywa także obowiązek odprowadzenia podatku dochodowego od osób fizycznych.

Dokonując oceny stanu faktycznego w świetle obowiązujących przepisów, Naczelnik Urzędu Skarbowego w Nysie informuje:
Zgodnie z §1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2006r. /Dz.U. z 2006r. Nr 73, poz.508/ w sprawie zaniechania poboru podatku dochodowego od osób fizycznych od niektórych dochodów (przychodów), na podstawie art.22 §1 pkt1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa /Dz.U. z 2005r. Nr 8, poz.60 ze zm./ zarządza się zaniechanie poboru podatku dochodowego od osób fizycznych od środków otrzymanych przez osoby bezrobotne za wykonanie prac społecznie użytecznych, o których mowa w art.73a ustawy z dnia 20 kwietnia 2004r. o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy /Dz.U. Nr 99, poz.1001 z późn.zm./

Zaniechanie, o którym mowa w § 1, ma zastosowanie do dochodów / przychodów/ uzyskanych od dnia 1 listopada 2005 r. do dnia 31 grudnia 2006 r.

Stosownie do art. 42a ustawy z dnia 26 lipca 1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych /Dz.U. z 2000r. Nr 14, poz.176 ze zm./ osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne nie mające osobowości prawnej, które dokonują wypłaty należności lub świadczeń o których mowa w art.20 ust.1, z wyjątkiem dochodów /przychodów/ wymienionych w art.21, art.52, art.52a i art.52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku, od których nie są obowiązane pobierać zaliczki na podatek lub zryczałtowanego podatku dochodowego, są obowiązane sporządzić informację według ustalonego wzoru o wysokości przychodów /PIT-8C/ i w terminie do końca lutego następnego roku podatkowego przekazać podatnikowi oraz urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy wg miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku podatników o których mowa w art.3 ust.2a, urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy w sprawach opodatkowania osób zagranicznych.

A zatem jednostka nie ma obowiązku poboru zaliczek na podatek dochodowy od wypłaconych w 2006 roku świadczeń dla osób bezrobotnych za wykonanie prac społecznie użytecznych od których zaniechano poboru podatku na podstawie rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2006r. Nie ma również obowiązku sporządzania informacji PIT-8C.

Osoba bezrobotna, która uzyskała w 2006 roku dochody z tytułu wykonania prac społecznie użytecznych – nie ma obowiązku wykazania ww. dochodów w rocznym zeznaniu podatkowym ani ich opodatkowania.

Biorąc pod uwagę powyższe Naczelnik Urzędu Skarbowego w Nysie podziela pogląd przedstawiony w złożonym wniosku, iż jednostka organizująca prace społecznie – użyteczne i wypłacająca z tego tytułu świadczenia dla bezrobotnych nie ma obowiązku pobierania zaliczek na podatek dochodowy ani sporządzania informacji PIT-8C o wysokości wypłaconych kwot z tego tytułu.
Osoba bezrobotna otrzymująca powyższe świadczenia w 2006 roku nie ma obowiązku wykazania tych dochodów w rocznym zeznaniu podatkowym za 2006 rok.

Jednocześnie tutejszy organ podatkowy informuje, iż zgodnie z art.14a § 2 ustawy Ordynacja podatkowa, niniejsza interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę oraz stanu prawnego obowiązującego na dzień wydania interpretacji. Zgodnie z art.14b § 1 i § 2 ustawy Ordynacja podatkowa, interpretacja nie jest wiążąca dla wnioskodawcy, wiąże natomiast właściwe dla wnioskodawcy organy podatkowe i organy kontroli skarbowej do czasu jej zmiany lub uchylenia, .

Stronie przysługuje na podstawie art.236 § 2 pkt.1 Ordynacji podatkowej prawo wniesienia zażalenia na niniejsze postanowienie do Dyrektora Izby Skarbowej w Opolu w terminie 7 dni od daty doręczenia rozstrzygnięcia. Zażalenie wnosi się za pośrednictwem organu podatkowego, który wydał postanowienie.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj