Interpretacja Urzędu Skarbowego w Pruszczu Gdańskim
DF/415-20/06/JM
z 6 września 2006 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
DF/415-20/06/JM
Data
2006.09.06



Autor
Urząd Skarbowy w Pruszczu Gdańskim


Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Źródła przychodów --> Przychody z działalności gospodarczej

Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Zryczałtowany podatek dochodowy

Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Przedmiot i podmiot opodatkowania --> Przedmiot opodatkowania


Słowa kluczowe
działalność gospodarcza
forma opodatkowania
konserwacja zabytków
podatek liniowy
przychody ewidencjonowane
zabytek


Pytanie podatnika
W jaki sposób opodatkować należy przychody uzyskiwane z tytułu świadczenia usług w zakresie badań i nadzorów archeologicznych, konserwacji i renowacji zabytków oraz usług ogólnobudowlanych przy zabytkach?


POSTANOWIENIE

Naczelnik Urzędu Skarbowego w Pruszczu Gdańskim, działając na podstawie:

art. 14 a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 roku – Ordynacja podatkowa (j.t. Dz. U. z 2005r., Nr 8, poz. 60 z późn. zm.)

po rozpatrzeniu wniosku Pani ... zamieszkałej ... z dnia 14.06.2006r., uzupełnionego pismem z dnia 04.09.2006r. o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w sprawie: wyboru formy opodatkowania podatkiem dochodowym usług w zakresie badań i nadzorów archeologicznych, konserwacji i renowacji zabytków oraz usług ogólnobudowlanych przy zabytkach

stwierdza, że

stanowisko przedstawione w tym wniosku nie jest prawidłowe w odniesieniu do opisanego stanu faktycznego

UZASADNIENIE

Wnioskodawczyni zamierza podjąć działalność gospodarczą w zakresie badań i nadzorów archeologicznych (jako działań przy zabytku zgodnie z ustawą o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami z dn. 23.07.2003r.), konserwacji i renowacji zabytków oraz usług ogólnobudowlanych przy zabytkach.

Z uwagi na powyższe Podatniczka pyta, czy z tytułu działalności gospodarczej prowadzonej w w/w zakresie może opłacać podatek dochodowy w wybranej przez siebie formie, tj. ryczałtu ewidencjonowanego, podatku liniowego czy też zasad ogólnych oraz czy prowadzenie działalności gospodarczej wyklucza możliwość wspólnego rozliczania się z małżonkiem...

Zdaniem Wnioskodawczyni przy świadczeniu usług w zakresie badań i nadzorów archeologicznych, konserwacji i renowacji zabytków oraz usług ogólnobudowlanych przy zabytkach istnieje możliwość wyboru ryczałtu ewidencjonowanego, podatku liniowego oraz podatku wg skali podatkowej (zasad ogólnych). Prowadzenie działalności gospodarczej, zdaniem Strony, nie wyklucza możliwości wspólnego opodatkowania z małżonkiem.

Naczelnik Urzędu Skarbowego w Pruszczu Gdańskim, po rozpoznaniu wniosku z dnia 14.06.2006r., uzupełnionego pismem z dnia 04.09.2006r., stwierdza, iż stanowisko Wnioskodawcy w przedstawionym stanie faktycznym nie jest prawidłowe w odniesieniu do opisanego stanu faktycznego.

Co do zasady, wyrażonej przepisem artykułu 9a ust 1ustawy z dnia 26 lipca 1991 roku o podatku dochodowym od osób fizycznych - (j. t. Dz. U. z 2000r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą z 1991r., dochody osiągnięte ze źródła, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3 (pozarolnicza działalność gospodarcza) są opodatkowane na zasadach określonych w art. 27 (wg skali podatkowej) z zastrzeżeniem ust. 2 i 3, chyba że podatnicy złożą właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego pisemny wniosek lub oświadczenie o zastosowanie form opodatkowania określonych w ustawie o zryczałtowanym podatku dochodowym.

Przepisy art. 9a ust. 2 ustawy z 1991r. dają podatnikowi możliwość wyboru opodatkowania dochodów z tytułu prowadzonej działalności gospodarczej podatkiem liniowym, wg stawki 19%.

Zgodnie bowiem z art. 9a ust. 2 ustawy z 1991r., podatnicy, z zastrzeżeniem ust. 3, mogą wybrać sposób opodatkowania dochodów z pozarolniczej działalności gospodarczej na zasadach określonych w art. 30c (podatek liniowy). W tym przypadku są obowiązani do złożenia właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego do dnia 20 stycznia roku podatkowego pisemnego oświadczenia o wyborze tego sposobu opodatkowania, a jeżeli podatnik rozpoczyna prowadzenie pozarolniczej działalności gospodarczej w trakcie roku podatkowego – do dnia poprzedzającego dzień rozpoczęcia tej działalności, nie później jednak niż w dniu uzyskania pierwszego przychodu.

Zastrzeżenie wyrażone w art. 9a ust. 3 ustawy z 1991r. dotyczy tych podatników, którzy w ramach działalności gospodarczej zamierzają świadczyć na rzecz byłych lub obecnych pracodawców usługi odpowiadające czynnościom, które wcześniej wykonywane były w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy. Wybór podatku liniowego wyłącza również możliwość wspólnego opodatkowania dochodów przez małżonków.

Zgodnie bowiem z art. 6 ust. 2 ustawy z 1991r., małżonkowie podlegający obowiązkowi podatkowemu, o którym mowa w art. 3 ust. 1 (nieograniczony obowiązek podatkowy) między którymi istnieje wspólność majątkowa, pozostający w związku małżeńskim przez cały rok podatkowy, mogą być, z zastrzeżeniem ust. 8, na wniosek wyrażony we wspólnym zeznaniu rocznym, z zastrzeżeniem 6a, opodatkowani łącznie od sumy swoich dochodów określonych zgodnie z art. 9 ust. 1 i 1a, po uprzednim odliczeniu, odrębnie przez każdego z małżonków, kwot określonych w art. 26; w tym przypadku podatek określa się na imię obojga małżonków w podwójnej wysokości podatku obliczonego od połowy łącznych dochodów małżonków, z tym że do sumy tych dochodów nie wlicza się dochodów (przychodów) opodatkowanych w sposób zryczałtowany na zasadach określonych w tej ustawie. Z kolei zgodnie z ust 8 tegoż artykułu, sposób opodatkowania, o którym mowa w ust. 2 (łącznie dla małżonków) i ust. 4 (dla osób samotnie wychowujących dzieci) nie ma zastosowania w sytuacji, gdy chociażby do jednego z małżonków, osoby samotnie wychowującej dzieci lub do jej dziecka mają zastosowanie przepisy art. 30c.

Jak wynika z powyższego opodatkowanie dochodów z pozarolniczej działalności gospodarczej wg zasad ogólnych (wg progresywnej skali podatkowej) nie wyklucza możliwości, po spełnieniu pozostałych warunków, wspólnego złożenia zeznania podatkowego przez małżonków. Wybór natomiast przez jednego z małżonków opodatkowania dochodów z pozarolniczej działalności gospodarczej podatkiem liniowym wg stawki 19% wyklucza możliwość wspólnego z małżonkiem rozliczania dochodów.

Obowiązujące przepisy prawa podatkowego, obok zasad ogólnych i podatku liniowego, przewidują również możliwość opodatkowania przychodów uzyskiwanych z tytułu prowadzonej działalności gospodarczej w formie zryczałtowanej.

Zgodnie z art. 6 ust. 1 ustawy z dnia 20.11.1998r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz. U. Nr 144, poz 930 ze zm.), zwanej dalej ustawą z 1998r., opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 14 ustawy o podatku dochodowym, w tym również, gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych lub spółki jawnej osób fizycznych. Wybór tej formy opodatkowania następuje poprzez złożenie, właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego, zawiadomienia w terminie do 20 stycznia roku podatkowego (dla osób rozpoczynających działalność gospodarczą w trakcie roku podatkowego – do dnia poprzedzającego dzień rozpoczęcia działalności, nie później jednak niż w dniu uzyskania pierwszego przychodu) co wynika z art. 9 ust. 1 ustawy z 1998r.

Niektóre grupy podatników zostały jednak pozbawione prawa do korzystania z tej formy opodatkowania.

Stosownie do art. 8 ust. 1 ustawy z 1998r., przepisów rozdziału 2 (ryczałt od przychodów ewidencjonowanych) nie stosuje się do podatników:

  1. opłacających podatek w formie karty podatkowej na zasadach określonych w rozdziale 3,
  2. korzystających, na podstawie odrębnych przepisów, z okresowego zwolnienia od podatku dochodowego,
  3. osiągających w całości lub w części przychody z tytułu: prowadzenia aptek, działalności w zakresie udzielania pożyczek pod zastaw (prowadzenie lombardów), działalności w zakresie kupna i sprzedaży wartości dewizowych, prowadzenia pozarolniczej działalności gospodarczej w zakresie wolnych zawodów innych niż określone w art. 4 ust. 1 pkt 11, świadczenia usług wymienionych w załączniku nr 2 do ustawy,
  4. wytwarzających wyroby opodatkowane podatkiem akcyzowym, na podstawie odrębnych przepisów, z wyjątkiem wytwarzania energii elektrycznej z odnawialnych źródeł energii,
  5. podejmujących wykonywanie działalności w roku podatkowym po zmianie działalności wykonywanej: samodzielnie na działalność prowadzoną w formie spółki, w formie spółki z małżonkiem na działalność prowadzoną samodzielnie przez jednego lub każdego z małżonków, samodzielnie przez małżonka na działalność prowadzoną samodzielnie przez drugiego małżonka – jeżeli małżonek lub małżonkowie przed zmianą opłacali z tytułu prowadzenia tej działalności podatek dochodowy na ogólnych zasadach,
  6. rozpoczynających działalność samodzielnie lub w formie spółki, jeżeli podatnik lub co najmniej jeden ze wspólników, przed rozpoczęciem działalności w roku podatkowym lub w roku poprzedzającym rok podatkowy,wykonywał w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy czynności wchodzące w zakres działalności podatnika lub spółki.

Wnioskodawczyni zamierza podjąć pozarolniczą działalność gospodarczą w zakresie badań i nadzorów archeologicznych, jako działań przy zabytku (zgodnie z ustawą o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami z dnia 23.07.2003r., Dz. U Nr 162, poz 1568), konserwacji i renowacji zabytków oraz usług ogólnobudowlanych przy zabytkach.

Zgodnie z art. 3 pkt 11 ustawy z dnia 23.07.2003r. o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami (Dz. U Nr 162, poz. 1568) badania archeologiczne to działania mające na celu odkrycie, rozpoznanie, udokumentowanie i zabezpieczenie zabytku archeologicznego.

Z kolei konserwacja zabytków – to zespół stałych i systematycznych działań mających na celu utrzymanie obiektu zabytkowego w dobrym stanie technicznym. Renowacja zabytków zaś polega na naprawie, remoncie oraz odtwarzaniu brakujących elementów zabytków.

Zarówno usługi badawczo-rozwojowe w dziedzinie archeologii i historii, mieszczące się wg Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (Dz. U. z 1997r. Nr 42, poz 264 ze zm.) w grupie 73.20 –usługi badawczo-rozwojowe w dziedzinie nauk społecznych i humanistycznych- jak i usługi w zakresie ochrony zabytków, mieszczące się wg PKWiU w grupowaniu 92.52.12 – usługi ochrony zabytków - wymienione zostały w załączniku nr 2 do ustawy z 1998r., odpowiednio w poz. 13 i 28. Mając powyższe na uwadze stwierdzić należy, iż wyklucza to możliwość opodatkowania przychodów uzyskanych z tychże usług ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych.

Reasumując, w stanie faktycznym przedstawionym we wniosku, rozpoczynając prowadzenie działalności gospodarczej w zakresie badań i nadzorów archeologicznych, konserwacji i renowacji zabytków oraz usług ogólnobudowlanych przy zabytkach, podatnik ma prawo wyboru podatku liniowego wg stawki 19% lub zasad ogólnych, z zastrzeżeniem iż wybór podatku liniowego wyklucza możliwość wspólnego z małżonkiem rozliczenia dochodów



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj