Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPB4/415-603/12-4/MP
z 30 października 2012 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IPPB4/415-603/12-4/MP
Data
2012.10.30



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie


Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Zeznania podatkowe


Słowa kluczowe
Europejski Fundusz Społeczny
kapitał ludzki
niepełnosprawni
Państwowy Fundusz Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych
stypendia
stypendium stażowe
zwolnienia przedmiotowe


Istota interpretacji
Do stypendiów stażowych otrzymanych przez uczestników projektu „Wsparcie osób niepełnosprawnych ruchowo na rynku pracy III” w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki, ma zastosowanie zwolnienie, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 137 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.



Wniosek ORD-IN 702 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r. poz. 749 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 18.07.2012 r. (data wpływu 23.07.2012 r.) uzupełnione pismem z dnia 18.10.2012 r. (data nadania 19.10.2012 r., data wpływu 22.10.2012 r.) na wezwanie z dnia 09.10.2012 r. Nr IPPB4/415-603/12-2/MP (data nadania 10.10.2012 r., data doręczenia 12.10.2012 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zwolnienia z opodatkowania przychodów z tytułu stypendiów stażowych otrzymanych ze środków Unii Europejskiej w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki – jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 23.07.2012 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zwolnienia z opodatkowania przychodów z tytułu stypendiów stażowych otrzymanych ze środków Unii Europejskiej w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki.

Z uwagi na braki formalne, pismem z dnia 09.10.2012 r. Nr IPPB4/415-603/12-2/MP (data nadania 10.10.2012 r., data doręczenia 12.10.2012 r.) tut. Organ wezwał Wnioskodawcę do uzupełnienia przedmiotowego wniosku poprzez doprecyzowanie stanu faktycznego.

Pismem z dnia z dnia 18.10.2012 r. (data nadania 19.10.2012 r., data wpływu 22.10.2012 r.) Wnioskodawca uzupełnił wniosek w terminie.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

W związku z rozpoczęciem realizacji przez Wnioskodawcę - w partnerstwie z innymi podmiotami oraz Państwowym Funduszem Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych jako Liderem - projektu systemowego „Wsparcie osób niepełnosprawnych ruchowo na rynku pracy III”, Wnioskodawca będzie organizatorem staży rehabilitacyjnych, realizowanych w ramach tego projektu. Projekt współfinansowany jest ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki, priorytet 1: Zatrudnienie i integracja społeczna, w ramach Działania 1.3 „Ogólnopolskie programy integracji i aktywizacji zawodowej”, w ramach Poddziałania 1.3.6 „PFRON — projekty systemowe”. Wnioskodawca w dniu 14.08.2012 r. podpisał umowę partnerską z Państwowym Funduszem Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych, który z kolei w dniu 17.08.2012 r. podpisał umowę o dofinansowanie projektu z - Instytucją Wdrażającą (Instytucją Pośredniczącą II stopnia) na realizację ww. projektu. Okres realizacji projektu 01.03.2012 r. — 28.02.2014 r.

Zgodnie z umową, która odwołuje się do wniosku o dofinansowanie opisującym szczegółowo cele, sposób realizacji oraz zawierającym budżet i harmonogram działań, realizowane są różne formy wsparcia na rzecz osób z niepełnosprawnością ruchową — Beneficjentów Ostatecznych (BO), w tym staże rehabilitacyjne.

Jednym z działań merytorycznych projektu jest realizacja staży rehabilitacyjnych, których uczestnikami są osoby niepełnosprawne (tzw. beneficjenci projektu). W ramach tych staży osoby niepełnosprawne będą świadczyć pracę dla wybranych przedsiębiorców, otrzymując za to wynagrodzenie w formie stypendium stażowego. Beneficjent, któremu w ramach indywidualnego planu działania zaproponowano aktywizację zawodową poprzez staż rehabilitacyjny, składa stosowne oświadczenie, w którym wyraża zgodę na odbycie stażu u wskazanego pracodawcy, jednocześnie akceptując warunki stażu. W ramach projektu, przedsiębiorca wyrażający chęć prowadzenia stażu, wnioskuje do Wnioskodawcy o możliwość zawarcia umowy stażowej dla wskazanego beneficjenta Przed rozpoczęciem odbywania stażu przez beneficjenta Wnioskodawca zawiera umowę stażową o odbycie stażu z danym pracodawcą („umowa stażowa”). Załącznikami do tej umowy są lista obecności beneficjenta podczas stażu oraz program stażu. Za staż rehabilitacyjny uznaje się odpłatną trzymiesięczną ciągłą formę nabywania przez osobę niepełnosprawną nie pozostającą w zatrudnieniu, umiejętności praktycznych do wykonywania pracy poprzez realizowanie zadań w miejscu pracy, bez nawiązywania z pracodawcą stosunku pracy.

W treści umowy stażowej są zawarte następujące informacje:

(1) „Przez staż należy rozumieć nabywanie praktycznych umiejętności do wykonywania zadań w miejscu pracy bez nawiązania stosunku pracy.”

(2) „Pracodawca nie ponosi żadnych kosztów związanych z wynagrodzeniem Uczestnika, skierowanego na staż.”

Ponadto w treści umowy stażowej zostały zawarte obowiązki Wnioskodawcy i pracodawcy. Do obowiązków Wnioskodawcy należy m.in.: skierowanie beneficjenta do odbycia stażu u pracodawcy niezwłocznie po dostarczeniu przez pracodawcę niezbędnych dokumentów oraz podpisaniu umowy stażowej; zapoznanie beneficjenta z programem stażu; wypłata stypendium/dodatku beneficjentowi odbywającemu staż, ustalenie i opłacenie składki na ubezpieczenie społeczne, zdrowotne oraz zaliczki na podatek dochodowy od wypłaconego stypendium/dodatku; wydanie beneficjentowi zaświadczenia o odbyciu stażu; pozbawienie beneficjenta możliwości kontynuowania stażu na wniosek pracodawcy lub po zasięgnięciu jego opinii, w przypadku opuszczenia z przyczyn nieusprawiedliwionych więcej niż jednego dnia stażu lub naruszenia podstawowych obowiązków określonych w regulaminie pracy obowiązującego u pracodawcy; sprawowanie nadzoru nad odbywaniem stażu przez beneficjenta.

Do obowiązków pracodawcy należy m.in.: zapewnienie beneficjentowi możliwości należytej realizacji stażu, zgodnie z ustalonym programem; zapewnienia warunków do wykonywania czynności i zadań, w wymiarze czasu pracy zgodnie z ustalonym programem, w celu nabycia przez beneficjenta umiejętności do wykonywania pracy na danym stanowisku po zakończeniu stażu; zapoznanie beneficjenta z programem stażu, obowiązkami i uprawnieniami; zapewnienie beneficjentowi profilaktycznej ochrony zdrowia w zakresie przewidzianym dla innych pracowników zatrudnionych u pracodawcy; przeszkolenie na zasadach przewidzianych dla pracowników w zakresie bhp, przepisów przeciwpożarowych oraz zapoznanie beneficjenta z obowiązującym regulaminem pracy; przydzielenie beneficjentowi, na zasadach przewidzianych dla pracowników, odzieży i obuwia roboczego, środków ochrony indywidualnej, niezbędnych środków higieny osobistej, niezwłocznego poinformowania Wnioskodawcy o przypadku przerwania przez beneficjenta odbywania stażu, o każdym dniu nieusprawiedliwionej nieobecności oraz o innych zdarzeniach mających wpływ na realizację programu stażu; umożliwienie beneficjentowi zgłaszania się do urzędów pracy na ich wezwanie; umożliwienie beneficjentowi po wyrażeniu przez niego takiej woli i uzgodnieniu terminu z pracodawcą, spotkań z innymi potencjalnymi pracodawcami, oferującymi beneficjentowi zatrudnienie na podstawie umowy o pracę; udzielenie na wniosek beneficjenta dni wolnych w wymiarze 2 dni za każde 30 dni kalendarzowych odbywania stażu, za które przysługuje stypendium; poświadczanie okresów i rodzaju wykonywanych czynności lub zadań przez beneficjenta na stanowisku pracy; przekazanie Wnioskodawcy listy obecności; prowadzenie ewidencji obecności w pracy beneficjentów, udzielanie im i rozliczanie dni wolnych oraz za prawidłowe ewidencjonowanie usprawiedliwionej nieobecności w pracy.

W ramach projektu, Wnioskodawca zawiera odrębną umowę stażową z pracodawcą w oparciu o wniosek skierowany przez pracodawcę do Wnioskodawcy o możliwość zawarcia umowy stażowej dla wskazanej osoby niepełnosprawnej, będącej uczestnikiem projektu.

Projekt „Wsparcie osób niepełnosprawnych ruchowo na rynku pracy III”, skierowany jest do osób z niepełnosprawnością ruchową. Osoby z niepełnosprawnością ruchową są beneficjentami - uczestnikami projektu i to do nich skierowane jest wsparcie w postaci staży rehabilitacyjnych. Jedną z form wsparcia beneficjentów projektu jest możliwość odbycia przez nich stażu rehabilitacyjnego. Bezpośrednim odbiorcą organizowanego przez Wnioskodawcę stażu rehabilitacyjnego jest beneficjent projektu (osoba niepełnosprawna). Beneficjent otrzymuje bezpośrednio od Wnioskodawcy stypendium stażowe.

Zarówno na podstawie umowy partnerskiej zawartej z PFRON, jak i na podstawie umowy stażowej zawieranej przez Wnioskodawcę z pracodawcą bezpośrednio realizującym program stażu, Wnioskodawca zobowiązany jest do organizacji stażu i wypłaty stypendium stażowego.

Wnioskodawca, w trakcie realizacji projektu, będzie otrzymywać od PFRON zaliczki na finansowanie projektu. Projekt finansowany jest w 85% przez Europejski Fundusz Społeczny oraz w 15% przez PFRON.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy stypendium stażowe (wynagrodzenie wypłacone podczas odbywania staży rehabilitacyjnych przez beneficjenta projektu) - współfinansowane ze środków Unii Europejskiej, podlega zwolnieniu od opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych, w myśl obowiązującego od 1 stycznia 2010 r. przepisu art. 21 ust. 1 pkt 137 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych...

Zdaniem Wnioskodawcy, środki wypłacone beneficjentom z tytułu odbywania staży rehabilitacyjnych nie korzystają ze zwolnienia od podatku dochodowego od osób fizycznych na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 137 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Przepis ten zwalnia od podatku dochodowego środki finansowe otrzymane przez uczestnika projektu jako pomoc udzielona w ramach programu finansowanego z udziałem środków europejskich, o których mowa w ustawie z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 157, poz. 1240, z późn. zm.). Zwolnieniu podlegają więc świadczenia, które można zakwalifikować jako „pomoc”, tj. zgodnie z definicją zawartą w Słowniku Języka Polskiego PWN działanie podjęte dla dobra Innej osoby. Nie stanowi zatem pomocy takie działanie, które w zamian za wkład danej osoby oferuje jej świadczenie ekwiwalentne. W opinii Wnioskodawcy, stypendia stażowe są wynagrodzeniem, ekwiwalentem, za wykonaną osobiście (i bez pomocy innych osób) pracę niepełnosprawnych na rzecz przedsiębiorcy.

Wnioskodawca wskazał również, że stypendium rehabilitacyjne nie ma charakteru bezzwrotnego. Stąd budzi wątpliwości, czy uczestników staży (beneficjentów) można uznać za podmioty, które faktycznie otrzymują pomoc w ramach projektu. Faktycznym biorcą pomocy jest bowiem pracodawca, który nie prowadząc staży rehabilitacyjnych - do wykonania tej pracy - byłby zobowiązany do zatrudnienia innych pracowników. Dla niepełnosprawnych pracowników - beneficjentów projektu - jest to natomiast wynagrodzenie za wykonaną przez nich na rzecz pracodawców pracę, a nie darmowe świadczenie, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 137 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2012 r. poz. 361 ze zm.), opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 137 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wolne od podatku dochodowego są środki finansowe otrzymane przez uczestnika projektu jako pomoc udzielona w ramach programu finansowanego z udziałem środków europejskich, o których mowa w ustawie z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 157, poz. 1240 z późn. zm.).

Zgodnie z art. 2 pkt 5 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 157, poz. 1240 ze zm.) przez środki europejskie rozumie się środki, o których mowa w art. 5 ust. 3 pkt 1, 2 i 4. Uwzględniając powyższe, do środków europejskich zalicza się m.in. środki pochodzące z funduszy strukturalnych (w tym Europejskiego Funduszu Społecznego) wymienione w art. 5 ust. 3 pkt 1 ustawy o finansach publicznych.

W sytuacji przedstawionej we wniosku, Wnioskodawca - w partnerstwie z innymi podmiotami oraz Państwowym Funduszem Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych jako Liderem - projektu systemowego „Wsparcie osób niepełnosprawnych ruchowo na rynku pracy III”, będzie organizatorem staży rehabilitacyjnych, realizowanych w ramach tego projektu, współfinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki. Zgodnie z umową o dofinansowanie, realizowane są różne formy wsparcia na rzecz osób z niepełnosprawnością ruchową — Beneficjentów Ostatecznych (BO), w tym staże rehabilitacyjne, w ramach których stażyści będą świadczyć pracę dla wybranych przedsiębiorców, otrzymując za to wynagrodzenie od Wnioskodawcy w formie stypendium stażowego. Przed rozpoczęciem odbywania stażu przez beneficjenta Wnioskodawca zawiera umowę stażową o odbycie stażu z danym pracodawcą („umowa stażowa”) Za staż rehabilitacyjny uznaje się odpłatną trzymiesięczną ciągłą formę nabywania przez osobę niepełnosprawną nie pozostającą w zatrudnieniu, umiejętności praktycznych do wykonywania pracy poprzez realizowanie zadań w miejscu pracy, bez nawiązywania z pracodawcą stosunku pracy.

Zauważyć należy, iż zwolnieniem określonym w art. 21 ust. 1 pkt 137 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych objęci są uczestnicy projektu. Przez uczestników projektu, o których mowa w przywołanym wyżej przepisie, należy rozumieć osoby, dla których faktycznie przeznaczona jest pomoc udzielona w ramach projektu. W rozpatrywanej sprawie – jak wynika z treści wniosku - uczestnikami programu stażowego są osoby niepełnosprawne ruchowo - Beneficjenci Ostateczni. Staż ten ma im pomóc w uzyskaniu praktycznych umiejętności oraz nabyciu kompetencji zawodowych niezbędnych na rynku pracy. Z kolei, użyte w powyższym przepisie pojęcie „z udziałem środków europejskich” należy rozumieć, jako współfinansowanie pomocy z tych środków.

Mając na uwadze ww. okoliczności faktyczne oraz powołane wyżej przepisy prawa stwierdzić należy, że do stypendiów stażowych otrzymanych przez uczestników projektu „Wsparcie osób niepełnosprawnych ruchowo na rynku pracy III” w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki, ma zastosowanie zwolnienie, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 137 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Jeżeli przedstawiony we wniosku stan faktyczny różni się od stanu faktycznego występującego w rzeczywistości, wówczas wydana interpretacja nie będzie chroniła Wnioskodawcy w zakresie dotyczącym rzeczywiście zaistniałego stanu faktycznego.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. 2012 r. poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj