Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu
ILPB1/415-387/12-4/TW
z 1 sierpnia 2012 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 749) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 12 kwietnia 2012 r. (data wpływu 16 kwietnia 2012 r.), uzupełnionym w dniu 19 lipca 2012 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania wynagrodzenia wypłaconego za pełnienie funkcji Prezesa Zarządu – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 16 kwietnia 2012 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania wynagrodzenia wypłaconego za pełnienie funkcji Prezesa Zarządu oraz w zakresie opodatkowania wynagrodzenia za świadczenie usług doradczych.

Wniosek nie spełniał wymogów formalnych, o których mowa w art. 14b § 4 oraz w art. 14f § 2 ustawy Ordynacja podatkowa, w związku z czym pismem z dnia 2 lipca 2012 r., znak ILPB1/415-387/12-2/TW, na podstawie art. 169 § 1 i § 2 tej ustawy wezwano Wnioskodawcę do usunięcia braków w terminie 7 dni od dnia doręczenia wezwania pod rygorem pozostawienia podania bez rozpatrzenia.

Wezwanie skutecznie doręczono w dniu 16 lipca 2012 r., a w dniu 19 lipca 2012 r. do tut. Organu wpłynęło uzupełnienie wniosku.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca od dnia 1 czerwca 2005 roku jest zatrudniony na podstawie umowy o pracę na czas nieokreślony na stanowisku Prezesa Zarządu Spółki z ograniczoną odpowiedzialnością (Spółka) i otrzymuje stałe miesięczne wynagrodzenie.

W ramach stosunku pracy Wnioskodawca wykonuje zarówno obowiązki o charakterze zarządczym, jak i obowiązki z zakresu szeroko pojętego doradztwa gospodarczego. Wnioskodawca pełni czynności przewidziane w kodeksie spółek handlowych, tj. zarządzanie i reprezentowanie Spółki. Ponadto do obowiązków Wnioskodawcy jako Prezesa Zarządu należą następujące czynności o charakterze zarządczym, przewidziane w przyjętym przez Spółkę Regulaminie Zarządu Spółki z dnia 12 września 2005 roku:

  • formułowanie celów strategicznych Spółki;
  • relacje ze zleceniodawcami;
  • nadzór nad rachunkowością Spółki, sprawy ubezpieczeń, zarządzanie finansami;
  • nadzór nad przestrzeganiem przepisów prawa pracy;
  • bieżący kontakt ze zleceniodawcami;
  • formułowanie strategii rozwoju Spółki.

Szereg obowiązków pracowniczych Prezesa Zarządu ma charakter stricte analityczny i doradczy, w tym, zgodnie ze wspomnianym Regulaminem, w szczególności:

  • doskonalenie organizacji oraz jakości działania Spółki;
  • rozwój metod motywacji i doskonalenia wykorzystania zasobów kadrowych;
  • optymalizacja zakupów i wydatków;
  • rozwój systemu informatycznego;
  • racjonalizacja kosztów;
  • prowadzenie badań rynkowych.

Zgodnie z uchwałą zgromadzenia wspólników Spółki z dnia 7 grudnia 2006 r. Prezes Zarządu pobiera nagrodę w wysokości 10%, kwoty zysku brutto osiągniętego przez Spółkę w roku kalendarzowym.

Stan przyszły:

W przyszłości, prawdopodobnie z początkiem maja 2012 roku Prezes Zarządu i Spółka zamierzają rozwiązać istniejący stosunek pracy oraz podjąć współpracę na podstawie cywilnoprawnej umowy o świadczenie usług. Wnioskodawca zamierza utworzyć osobową spółkę prawa handlowego - spółkę jawną. Spółka ta, w ramach prowadzonej działalności gospodarczej, świadczyłaby czynności doradcze dla Spółki z ograniczoną odpowiedzialnością, w której Wnioskodawca jest obecnie zatrudniony.

Spółka jawna, w której Wnioskodawca będzie wspólnikiem, jako przedsiębiorca zamierza świadczyć na rzecz Spółki usługi doradztwa w zakresie działalności gospodarczej w zakresie pokrywającym się z dotychczasowym zakresem obowiązków Wnioskodawcy, w części dotyczącej usług o charakterze doradczym, tj. m.in.

  • doskonalenie organizacji oraz jakości działania Spółki;
  • rozwój metod motywacji i doskonalenia wykorzystania zasobów kadrowych;
  • optymalizacja zakupów i wydatków;
  • rozwój systemu informatycznego;
  • racjonalizacja kosztów;
  • prowadzenie badań rynkowych;

polegające głównie na formułowaniu opinii i zaleceń w oparciu oswoją wiedzę ekspercką oraz jego wspólnika/wspólników.

Czynności te nie będą wykonywane pod kierownictwem zlecającego (Spółki), Spółka nie będzie narzucać też czasu i miejsca wykonywania usług. Spółka osobowa będzie ponadto świadczyć czynności doradcze na własne ryzyko.

Ponadto Wnioskodawca będzie pełnił funkcję Prezesa Zarządu na podstawie powołania uchwałą zgromadzenia wspólników bądź rady nadzorczej i w ramach tej funkcji będzie wykonywał czynności zarządcze określone w Kodeksie spółek handlowych. Wnioskodawca będzie z tego tytułu pobierał stałe wynagrodzenie, a dodatkowo przewidziana będzie prowizja od zysku wypracowanego przez Spółkę.

W związku z powyższym zadano następujące pytania.

  1. Czy wynagrodzenie wypłacane Prezesowi Zarządu na podstawie uchwały zgromadzenia wspólników lub rady nadzorczej będzie dla niego przychodem z działalności wykonywanej osobiście, o której mowa w art. 13 pkt 7 u.p.d.o.f., a dochód z tego źródła opodatkowany będzie według skali, o której mowa w art. 27 ust. 1 u.p.d.o.f.?
  2. Czy dochód uzyskany przez Wnioskodawcę z tytułu świadczenia na rzecz Spółki usług doradczych w ramach osobowej spółki prawa handlowego prowadzącej pozarolniczą działalność gospodarczej w przypadku powiadomienia właściwego urzędu skarbowego w terminie, o którym mowa w art. 9a ust. 2 u.p.d.o.f., podlegać będzie opodatkowaniu na zasadach określonych w art. 30c u.p.d.o.f. (podatek liniowy)?

Zdaniem Wnioskodawcy, wynagrodzenie wypłacane Prezesowi Zarządu na podstawie uchwały zgromadzenia wspólników lub rady nadzorczej będzie dla niego przychodem z działalności wykonywanej osobiście, o której mowa w art. 13 pkt 7 u.p.d.o.f., a dochód z tego źródła opodatkowany będzie według skali, o której mowa w art. 27 ust. 1 u.p.d.o.f.

Zgodnie z art. 13 pkt 7 u.p.d.o.f., za przychody z działalności wykonywanej osobiście uważa się przychody otrzymywane przez osoby, niezależnie od sposobu ich powoływania, należących do składu zarządów, rad nadzorczych, komisji lub innych organów stanowiących osób prawnych.

W niniejszym przypadku podstawę obliczenia podatku stanowić będzie dochód ustalony jako kwota wynagrodzenia przyznana uchwałą zgromadzenia wspólników lub rady nadzorczej oraz prowizja od zysku Spółki, po pomniejszeniu o koszty uzyskania przychodu określone w sposób ryczałtowy w art. 22 ust. 2 pkt 1 w związku z art. 22 ust. 9 pkt 5 u.p.d.o.f. (tj. kwotę 111,25 zł miesięcznie, a za rok podatkowy nie więcej niż 1.335 zł). W konsekwencji łączny dochód uzyskiwany przez Prezesa Zarządu z tytułu pełnienia funkcji członka zarządu podlegać będzie opodatkowaniu według skali zgodnie z art. 27 ust. 1 u.p.d.o.f.

Zdaniem Wnioskodawcy po dokonaniu rejestracji spółki jawnej będzie on mógł skorzystać z opodatkowania swoich dochodów na podstawie stawki liniowej 19%. W myśl przepisu art. 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych przychody z udziału w spółce nie będącej osobą prawną u każdego podatnika (wspólnika) określa się proporcjonalnie do jego prawa w udziale w zysku.

Zatem wspólnicy spółki osobowej nie otrzymują przychodów za wykonanie umowy o świadczenie usług doradztwa gospodarczego, lecz przychody z udziału w spółce niemającej osobowości prawnej.

Wspólnik spółki jawnej (Wnioskodawca) nie zawiera umów o świadczenie usług doradztwa gospodarczego w ramach prowadzonej przez siebie pozarolniczej działalności gospodarczej, ponieważ działalności takiej nie prowadzi on, lecz spółka, w której jest wspólnikiem.

Jeżeli zaś pozarolniczą działalność gospodarczą prowadzi spółka niemająca osobowości prawnej, przychody wspólnika w takiej spółce, określone na podstawie art. 8 ust.1 uznaje się za przychody ze źródła, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3 u.p.d.o.f., co oznacza, że przychody te są przychodami z pozarolniczej działalności gospodarczej.

Stosownie do zapisu art. 9a ust. 1 powołanej ustawy dochody osiągnięte przez podatników ze źródła, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3, są opodatkowane na zasadach określonych w art. 27, chyba że podatnicy złożą właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego pisemny wniosek lub oświadczenie o zastosowaniu form opodatkowania określonych w ustawie o zryczałtowanym podatku dochodowym.

Opodatkowanie podatkiem liniowym normują przepisy art. 9a i art. 30c u.p.d.o.f. Zgodnie z art. 9a ust. 2 u.p.d.o.f., podatnicy mogą wybrać sposób opodatkowania dochodów z pozarolniczej działalności gospodarczej na zasadach określonych w art. 30c. W opinii Wnioskodawcy nie budzi wątpliwości okoliczność, iż w świetle przedstawionego stanu faktycznego usługi doradcze świadczone przez spółkę jawną mieścić się będą w definicji pozarolniczej działalności gospodarczej z art. 5a pkt 6 u.p.d.o.f.

Tut. Organ wskazuje, iż przedmiotem niniejszej interpretacji jest odpowiedź na pytanie oznaczone nr 1. Natomiast w odniesieniu do pytania oznaczonego nr 2 w dniu 1 sierpnia 2012 r. zostało wydane postanowienie o pozostawieniu wniosku bez rozpatrzenia nr ILPB1/415-387/12-5/TW.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 361 ze zm.), opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Zgodnie z przepisem art. 13 pkt 7 ww. ustawy, za przychody z działalności wykonywanej osobiście, uważa się przychody otrzymywane przez osoby, niezależnie od sposobu ich powoływania, należące do składu zarządów, rad nadzorczych, komisji lub innych organów stanowiących osób prawnych.

W myśl przepisu art. 13 pkt 9 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, za przychody z działalności wykonywanej osobiście, uważa się przychody uzyskane na podstawie umów o zarządzanie przedsiębiorstwem, kontraktów menedżerskich lub umów o podobnym charakterze, w tym przychody z tego rodzaju umów zawieranych w ramach prowadzonej przez podatnika pozarolniczej działalności gospodarczej - z wyjątkiem przychodów, o których mowa w pkt 7.

Z powyższych uregulowań wynika, iż zarządzanie przedsiębiorstwem może być źródłem przychodu określonym w art. 13 pkt 7 bądź pkt 9 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, a przychody te, bez względu na podstawę prawną ich uzyskania, uważane są za przychody z działalności wykonywanej osobiście i jako źródło przychodów wymienione w art. 10 ust. 1 pkt 2 tej ustawy.

Do przychodów z art. 13 pkt 7 zalicza się otrzymane wynagrodzenia w związku z pełnieniem funkcji na podstawie samego tylko aktu ustanowienia. Natomiast, do przychodów z art. 13 pkt 9 należy zaliczyć otrzymane wynagrodzenia z tytułu m.in. umów o zarządzanie, gdyż osoby zarządzające spółką na podstawie takiej umowy nie pobierają wynagrodzenia wyłącznie z tytułu pełnionej funkcji, lecz z tytułu tej umowy.

Z opisu sprawy wynika, iż Wnioskodawca jest zatrudniony na podstawie umowy o pracę na czas nieokreślony na stanowisku Prezesa Zarządu i otrzymuje stałe miesięczne wynagrodzenie. W ramach stosunku pracy Wnioskodawca wykonuje zarówno obowiązki o charakterze zarządczym, jak i obowiązki z zakresu szeroko pojętego doradztwa gospodarczego. Wnioskodawca pełni czynności przewidziane w kodeksie spółek handlowych, tj. zarządzanie i reprezentowanie Spółki. Ponadto do obowiązków Wnioskodawcy jako Prezesa Zarządu należą czynności o charakterze zarządczym. Zgodnie z uchwałą zgromadzenia wspólników Spółki Prezes Zarządu pobiera nagrodę w wysokości 10%, kwoty zysku brutto osiągniętego przez Spółkę w roku kalendarzowym.

W przyszłości Prezes Zarządu i Spółka zamierzają rozwiązać istniejący stosunek pracy oraz podjąć współpracę na podstawie cywilnoprawnej umowy o świadczenie usług. Wnioskodawca zamierza utworzyć osobową spółkę prawa handlowego - spółkę jawną. Spółka ta, w ramach prowadzonej działalności gospodarczej, świadczyłaby czynności doradcze dla Spółki z ograniczoną odpowiedzialnością, w której Wnioskodawca jest obecnie zatrudniony. Ponadto Wnioskodawca będzie pełnił funkcję Prezesa Zarządu na podstawie powołania uchwałą zgromadzenia wspólników bądź rady nadzorczej i w ramach tej funkcji będzie wykonywał czynności zarządcze określone w Kodeksie spółek handlowych. Wnioskodawca będzie z tego tytułu pobierał stałe wynagrodzenie, a dodatkowo przewidziana będzie prowizja od zysku wypracowanego przez Spółkę.

Tak więc, z uwagi na fakt, iż Zainteresowany będzie pełnił funkcję Prezesa Zarządu na podstawie powołania uchwałą zgromadzenia wspólników bądź rady nadzorczej, środki finansowe osiągnięte z tego tytułu będą przychodem z działalności wykonywanej osobiście, o której mowa w art. 13 pkt 7 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Dochody te będą podlegać opodatkowaniu na zasadach ogólnych przy zastosowaniu skali podatkowej określonej w art. 27 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Mając na uwadze powyższe należy stwierdzić, iż przychody, które uzyska Wnioskodawca w związku z pełnieniem funkcji Prezesa Zarządu – traktowane będą jako przychody z działalności wykonywanej osobiście o której mowa w art. 13 pkt 7 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych i winny być opodatkowane według zasad przewidzianych dla tego źródła przychodu, tj. według skali, o której mowa w art. 27 ust. 1 ww. ustawy.

Tut. Organ wskazuje, że w niniejszej interpretacji nie odniósł się do kwestii ustalenia podstawy obliczenia podatku, gdyż nie była ona przedmiotem zapytania.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj