Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPP1/443-854/12/AL
z 27 sierpnia 2012 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2012r., poz. 749) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów, stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 8 maja 2012r. (data wpływu 14 maja 2012r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie:

  • prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w sytuacji gdy Wnioskodawca posiada faktury zakupu towaru – jest prawidłowe,
  • opodatkowania nieodpłatnego przekazania towaru, w sytuacji gdy Wnioskodawca posiada faktury zakupu towaru – jest prawidłowe,
  • obowiązku ewidencjonowania dokonywanych przekazań towaru, w sytuacji gdy Wnioskodawca posiada faktury zakupu towaru, przy zastosowaniu kas rejestrujących – jest prawidłowe.
  • obowiązku dokumentowania fakturą wewnętrzną dokonywanych przekazań towaru nie stanowiącego alkoholu, w sytuacji gdy Wnioskodawca posiada faktury zakupu towaru – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 14 maja 2012r. wpłynął do tut. organu ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie:

  • prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w sytuacji gdy Wnioskodawca posiada faktury zakupu,
  • opodatkowania nieodpłatnego przekazania prezentów kontrahentom,
  • obowiązku ewidencjonowania dokonywanych przekazań przy zastosowaniu kas rejestrujących,
  • obowiązku dokumentowania dokonanych przekazań faktura wewnętrzną.

Wniosek został uzupełniony pismem z dnia 27 czerwca 2012r. (data wpływu 3 lipca 2012r.) będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu nr IBPP1/443-389/12/AL z dnia 19 czerwca 2012r.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca jest podmiotem wchodzącym w skład międzynarodowej grupy zajmującej się produkcją najwyższej jakości materiałów ogniotrwałych. W ramach prowadzonej działalności gospodarczej Wnioskodawca sprzedaje materiały ogniotrwałe, jak również wykonuje kompleksowe projekty w postaci wykładania pieców i linii odlewniczych materiałami ogniotrwałymi w zakładach kontrahentów (hutach stali, szkła, itp.).

Wnioskodawca przekazuje osobom reprezentującym kontrahentów (pracownikom, członkom zarządu, itd.) prezenty. Przekazywane prezenty mają różną postać - mogą to być drobne gadżety marketingowe, kalendarze, elektroniczne pamięci przenośne (pen drive), a także alkohol. Celem przekazywania prezentów jest nawiązanie oraz podtrzymanie właściwych relacji z kontrahentami, prowadzące do dokonywania na ich rzecz sprzedaży towarów i tym samym pozwalające na zwiększanie sprzedaży opodatkowanej VAT.

Wnioskodawca posiada faktury dokumentujące nabycie prezentów. Dotyczy to przede wszystkim przypadków, w których prezenty zostały nabyte przez samą Spółkę i z jej siedziby zostały pobrane przez pracownika udającego się z wizytą do kontrahenta.

W uzupełnieniu wniosku z dnia 16 sierpnia 2012r. Wnioskodawca wskazał, iż przekazuje osobom reprezentującym kontrahentów (pracownikom, członkom zarządu, itd.) prezenty. Przekazywane prezenty mają różną postać - mogą to być drobne gadżety marketingowe, kalendarze, elektroniczne pamięci przenośne (pendrive), a także alkohol. Celem przekazywania prezentów jest nawiązanie oraz podtrzymanie właściwych relacji z kontrahentami, prowadzące do dokonywania na ich rzecz sprzedaży towarów i tym samym pozwalające na zwiększanie sprzedaży opodatkowanej VAT.

Wnioskodawca posiada faktury dokumentujące nabycie prezentów. Dotyczy to przede wszystkim przypadków, w których prezenty zostały nabyte przez samą Spółkę i z jej siedziby zostały pobrane przez pracownika udającego się z wizytą do kontrahenta.

Wnioskodawca jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT.

Na pytanie tut. organu zawarte w wezwaniu cyt.: „Czy dokonywane przez Wnioskodawcę zakupy artykułów: drobnych gadżetów marketingowych, kalendarzy, elektronicznych pamięci przenośnych (pendrive), alkoholu, mają związek z wykonywaną przez Wnioskodawcę wyłącznie działalnością opodatkowaną - jaka, jeżeli również inna to należy wskazać jaka (zwolniona, niepodlegaiaca ustawie o podatku od towarów i usług)?” Wnioskodawca wskazał, iż cyt.: „ Zakupy te są związane wyłącznie z działalnością opodatkowaną. Działalnością tą jest sprzedaż wyrobów ogniotrwałych.”

Pod pojęciem drobnych gadżetów marketingowych Spółka rozumie różne inne niż wymienione we wniosku drobne prezenty. Są to: portfele, kurtki, torby, zestawy narzędzi, wskaźniki laserowe i karty pamięci (SD).

Na pytanie tut. organu zawarte w wezwaniu cyt.: „Czy zakup towarów, o których mowa we wniosku, jest niezbędny w celu prowadzenia działalności gospodarczej Wnioskodawcy?” Wnioskodawca wskazał, iż cyt.: „Zakup towarów, o których mowa we wniosku, jest przydatny do prowadzenia działalności gospodarczej. Wręczanie prezentów powoduje zacieśnianie relacji i stwarza przyjazną atmosferę współpracy. Obdarowani przedstawiciele kontrahentów są bardziej skłonni do zawierania kontraktów lub też przyjmowania w toku negocjacji korzystniejszych dla Spółki warunków kontraktów. Dzięki temu Spółka maksymalizuje sprzedaż opodatkowaną VAT.”

Na pytanie tut. organu zawarte w wezwaniu cyt.: „Czy w momencie zakupu artykułów Wnioskodawca wie, że nabyte towary, przekazane zostaną później nieodpłatnie jako prezenty kontrahentom Wnioskodawcy?” Wnioskodawca wskazał, cyt.: „Tak”.

Prezenty, o których mowa we wniosku, nie stanowią drukowanych materiałów reklamowych i informacyjnych, prezentów o małej wartości i próbek. Spółka wprawdzie wydaje również drukowane materiały reklamowo-informacyjne oraz prezenty o małej wartości, jednak nie są one objęte wnioskiem. Jak wyżej wskazano, Spółka wprawdzie wydaje również kontrahentom prezenty o małej wartości (poniżej 10 zł), jednak jest to sytuacja nieobjęta wnioskiem.

Na pytanie tut. organu zawarte w wezwaniu cyt.: „Czy łączna wartość towarów przekazywana jednej osobie przekracza/nie przekracza w roku podatkowym kwoty 100 zł?” Wnioskodawca wskazał, iż cyt.: „ Zwykle przekracza, nie zawsze. Okoliczność ta jednak jest bez znaczenia prawnopodatkowego, ponieważ Wnioskodawca nie prowadzi ewidencji pozwalającej na ustalenie tożsamości osób obdarowanych. Na pytanie tut. organu cyt.: „Czy Wnioskodawca prowadzi ewidencję pozwalającą na ustalenie tożsamości osób,którym przekazuje towary?” Wnioskodawca wskazał, cyt.: „Nie”.

Spółka pragnie dodatkowo wskazać tylko informacyjnie, że w większości przypadków zachodzi u niej taki stan faktyczny, że prezenty dla kontrahentów są nabywane przez samą Spółkę, przechowywane w Spółce i taki zakup jest normalnie dokumentowany fakturą VAT.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

Czy w sytuacji, w której Spółka (pracownicy Spółki) dokonuje zakupu prezentów i posiada fakturę dokumentującą zakup, Spółka słusznie uważa że ma prawo do odliczenia, a w konsekwencji wydanie prezentów podlega VAT i powinno być udokumentowane fakturą wewnętrzną (Spółka nie ma natomiast obowiązku ewidencjonowania dokonywanych wydań przy zastosowaniu kasy rejestrującej, na podstawie załącznika do rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących, poz. 44)?

Zdaniem Wnioskodawcy w przypadku posiadania faktury Spółka ma prawo do odliczenia pod ogólnymi warunkami, tj. występowania związku ze sprzedażą opodatkowaną. Związek ten zachodzi w przypadku prezentów wydawanych w celu nawiązania lub podtrzymania relacji handlowych, a w konsekwencji VAT może być zdaniem Spółki odliczony.

Istnienie prawa do odliczenia powoduje, że nieodpłatne wydanie prezentu musi być opodatkowane w świetle art. 7 ust. 2 ustawy o VAT.

Nieodpłatne wydanie powinno być odpowiednio udokumentowane. Takim dokumentem w myśl regulacji VAT jest faktura wewnętrzna (art. 106 ust. 7 ustawy o VAT). Nie ma natomiast zdaniem Spółki konieczności rejestrowania takich nieodpłatnych wydań na kasach fiskalnych. Zgodnie bowiem z załącznikiem do rozporządzenia dotyczącego kas (poz. 44), jedną z transakcji zwolnionych z obowiązku ewidencjonowania są czynności wymienione w art. 7 ust. 1 pkt 5 i ust. 2 oraz art. 8 ust. 2 ustawy.

Nieodpłatne wydanie prezentów jest czynnością wymienioną w art. 7 ust. 2 ustawy o VAT. W konsekwencji, zdaniem Wnioskodawcy, Spółka nie ma obowiązku rejestrowania na kasach wydań nieodpłatnych opisanych szczegółowo w stanie faktycznym, nawet w sytuacji w której wydanie to jest opodatkowane VAT. Właściwą formą dokumentowania jest bowiem faktura wewnętrzna, a nie paragon fiskalny.

Mając na uwadze treść zaprezentowanego uzasadnienia stanowisko Wnioskodawcy należy uznać za prawidłowe. Spółka wnosi o potwierdzenie tej prawidłowości w interpretacji indywidualnej, o którą występuje niniejszym wnioskiem.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za:

  • prawidłowe – w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w sytuacji gdy Wnioskodawca posiada faktury zakupu towaru,
  • prawidłowe – w zakresie opodatkowania nieodpłatnego przekazania towaru, w sytuacji gdy Wnioskodawca posiada faktury zakupu towaru,
  • prawidłowe – w zakresie obowiązku ewidencjonowania dokonywanych przekazań towaru, w sytuacji gdy Wnioskodawca posiada faktury zakupu towaru, przy zastosowaniu kas rejestrujących,
  • prawidłowe – w zakresie obowiązku dokumentowania fakturą wewnętrzną dokonywanych przekazań towaru, w sytuacji gdy Wnioskodawca posiada faktury zakupu towaru.

Z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2011r. Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej ustawą o VAT, wynika, iż w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do postanowień art. 86 ust. 2 ww. ustawy o VAT kwotę podatku naliczonego stanowi:

  1. suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika:
    1. z tytułu nabycia towarów i usług,
    2. potwierdzających dokonanie przedpłaty (zaliczki, zadatku, raty), jeżeli wiązały się one z powstaniem obowiązku podatkowego,
    3. od komitenta z tytułu dostawy towarów będącej przedmiotem umowy komisu
    -z uwzględnieniem rabatów określonych w art. 29 ust. 4;
  2. w przypadku importu towarów - suma kwot podatku wynikająca z dokumentu celnego i deklaracji importowej, z zastrzeżeniem pkt 5;
  3. zryczałtowany zwrot podatku, o którym mowa w art. 116 ust. 6;
  4. kwota podatku należnego z tytułu:
    1. świadczenia usług, dla którego zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 4 lub 8 podatnikiem jest ich usługobiorca,
    2. dostawy towarów, dla której zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 5 lub 7 podatnikiem jest ich nabywca,
    3. wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów;
  5. kwota podatku należnego z tytułu importu towarów - w przypadkach, o których mowa w art. 33a;
  6. różnica podatku, o której mowa w art. 29 ust. 18 i art. 37.

Zgodnie z art. 86 ust. 10 pkt 1 ustawy o VAT prawo do obniżenia kwoty podatku należnego powstaje co do zasady w rozliczeniu za okres, w którym podatnik otrzymał fakturę albo dokument celny, z zastrzeżeniem pkt 2-5 oraz ust. 11, 12, 16 i 18.

Ustawodawca stworzył podatnikom prawo do odliczenia podatku naliczonego w określonych terminach, pod warunkiem spełnienia przez nich zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, m.in. tego że towary i usługi będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.

W świetle powyższych przepisów prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia kwoty podatku naliczonego jest bezpośredni i bezsporny związek nabyć z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

W tym miejscu należy ponadto podkreślić, iż zgodnie z art. 106 ust. 1 ustawy o VAT podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani wystawić fakturę stwierdzającą w szczególności dokonanie sprzedaży, datę dokonania sprzedaży, cenę jednostkową bez podatku, podstawę opodatkowania, stawkę i kwotę podatku, kwotę należności oraz dane dotyczące podatnika i nabywcy, z zastrzeżeniem ust. 1a, 2, 4 i 5 oraz art. 119 ust. 10 i art. 120 ust. 16.

Natomiast jak stanowi § 4 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 marca 2011r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 68, poz. 360) zarejestrowani podatnicy jako podatnicy VAT czynni, posiadający numer identyfikacji podatkowej, wystawiają faktury oznaczone wyrazami „FAKTURA VAT”.

Natomiast w myśl § 5 ust. 1 ww. rozporządzenia faktura stwierdzająca dokonanie sprzedaży powinna zawierać co najmniej:

  1. imiona i nazwiska lub nazwy bądź nazwy skrócone sprzedawcy i nabywcy oraz ich adresy;
  2. numery identyfikacji podatkowej sprzedawcy i nabywcy, z zastrzeżeniem ust. 10 i 11;
  3. numer kolejny faktury oznaczonej jako "FAKTURA VAT";
  4. dzień, miesiąc i rok wystawienia faktury, a w przypadku, gdy data ta różni się od daty sprzedaży, również datę sprzedaży; w przypadku sprzedaży o charakterze ciągłym podatnik może podać na fakturze miesiąc i rok dokonania sprzedaży, pod warunkiem podania daty wystawienia faktury;
  5. nazwę (rodzaj) towaru lub usługi;
  6. miarę i ilość sprzedanych towarów lub zakres wykonanych usług;
  7. cenę jednostkową towaru lub usługi bez kwoty podatku (cenę jednostkową netto);
  8. wartość towarów lub wykonanych usług, których dotyczy sprzedaż, bez kwoty podatku (wartość sprzedaży netto);
  9. stawki podatku;
  10. sumę wartości sprzedaży netto towarów lub wykonanych usług z podziałem na poszczególne stawki podatku i zwolnionych od podatku oraz niepodlegających opodatkowaniu;
  11. kwotę podatku od sumy wartości sprzedaży netto towarów (usług), z podziałem na kwoty dotyczące poszczególnych stawek podatku;
  12. kwotę należności ogółem wraz z należnym podatkiem.

Jak wynika z przedstawionego stanu faktycznego Wnioskodawca, będący czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług, prowadzi działalność gospodarczą w zakresie sprzedaży materiałów ogniotrwałych, jak również wykonuje kompleksowe projekty w postaci wykładania pieców i linii odlewniczych materiałami ogniotrwałymi w zakładach kontrahentów. Wnioskodawca przekazuje osobom reprezentującym kontrahentów (pracownikom, członkom zarządu, itd.) prezenty. Przekazywane prezenty mają różną postać - mogą to być gadżety marketingowe takie jak portfele, kurtki, torby, zestawy narzędzi, wskaźniki laserowe i karty pamięci (SD) jak również , kalendarze, elektroniczne pamięci przenośne (pen drive), a także alkohol. Celem przekazywania prezentów jest nawiązanie oraz podtrzymanie właściwych relacji z kontrahentami, prowadzące do dokonywania na ich rzecz sprzedaży towarów i tym samym pozwalające na zwiększanie sprzedaży opodatkowanej VAT.

Wnioskodawca dysponuje fakturami dokumentującymi nabycie prezentów. Dokonywane przez Wnioskodawcę zakupy są związane wyłącznie z działalnością opodatkowaną - sprzedażą wyrobów ogniotrwałych.

Zakup towarów, o których mowa we wniosku, jest przydatny do prowadzenia działalności gospodarczej. Wręczanie prezentów powoduje zacieśnianie relacji i stwarza przyjazną atmosferę współpracy. Obdarowani przedstawiciele kontrahentów są bardziej skłonni do zawierania kontraktów lub też przyjmowania w toku negocjacji korzystniejszych dla Spółki warunków kontraktów. Dzięki temu Spółka maksymalizuje sprzedaż opodatkowaną VAT.

Wnioskodawca wskazał, iż w momencie zakupu artykułów Wnioskodawca wie, że nabyte towary, przekazane zostaną później nieodpłatnie jako prezenty kontrahentom Wnioskodawcy.

Ponadto Wnioskodawca wskazał, iż prezenty, o których mowa we wniosku, nie stanowią drukowanych materiałów reklamowych i informacyjnych, prezentów o małej wartości i próbek.

Biorąc pod uwagę przedstawiony przez Wnioskodawcę opis stanu faktycznego, w oparciu o wskazane przepisy prawa podatkowego, należy stwierdzić, iż Wnioskodawca ma prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w sytuacji zakupu ww. towarów bowiem zakupy te są związane wyłącznie z działalnością opodatkowaną - sprzedażą wyrobów ogniotrwałych i jak wskazał Wnioskodawca są przydatne do prowadzenia działalności gospodarczej, bowiem wręczanie prezentów powoduje zacieśnianie relacji i stwarza przyjazną atmosferę współpracy, a obdarowani przedstawiciele kontrahentów są bardziej skłonni do zawierania kontraktów lub też przyjmowania w toku negocjacji korzystniejszych dla Spółki warunków kontraktów i dzięki temu Spółka maksymalizuje sprzedaż opodatkowaną VAT.

Zatem Wnioskodawca miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur VAT, w zakresie w jakim towary te są związane pośrednio z wykonywaną przez Wnioskodawcę działalnością opodatkowaną.

Istotne jest przy tym aby nie zachodziły przesłanki wykluczające ww. prawo, o których mowa w art. 88 ustawy o podatku od towarów i usług.

Zatem stanowisko Wnioskodawcy, iż przysługiwało mu prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z zakupów wymienionych towarów, uznać należało za prawidłowe.

Zgodnie z przepisem art. 5 ust. 1 ww. ustawy o podatku od towarów i usług, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają:

  1. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;
  2. eksport towarów;
  3. import towarów;
  4. wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;
  5. wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

Jak stanowi art. 7 ust. 1 ustawy o VAT przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.

W myśl art. 7 ust. 2 przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się również przekazanie nieodpłatnie przez podatnika towarów należących do jego przedsiębiorstwa, w szczególności:

  1. przekazanie lub zużycie towarów na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia,
  2. wszelkie inne darowizny

-jeżeli podatnikowi przysługiwało, w całości lub w części, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu tych towarów.

Przepis art. 7 ust. 3 ustawy o VAT stanowi, iż przepisu ust. 2 nie stosuje się do przekazywanych drukowanych materiałów reklamowych i informacyjnych, prezentów o małej wartości i próbek.

Natomiast zgodnie z art. 7 ust. 4 ustawy o VAT przez prezenty o małej wartości, o których mowa w ust. 3, rozumie się przekazywane przez podatnika jednej osobie towary:

  1. o łącznej wartości nieprzekraczającej w roku podatkowym kwoty 100 zł, jeżeli podatnik prowadzi ewidencję pozwalającą na ustalenie tożsamości tych osób;
  2. których przekazania nie ujęto w ewidencji, o której mowa w pkt 1, jeżeli jednostkowa cena nabycia towaru (bez podatku), a gdy nie ma ceny nabycia, jednostkowy koszt wytworzenia, określone w momencie przekazywania towaru, nie przekraczają 10 zł.

Jak wynika z art. 7 ust. 7 ustawy o VAT przez próbkę, o której mowa w ust. 3, rozumie się niewielką ilość towaru reprezentującą określony rodzaj lub kategorię towarów, która zachowuje skład oraz wszystkie właściwości fizyczne, fizykochemiczne i chemiczne lub biologiczne towaru, przy czym ilość lub wartość przekazywanych (wręczanych) przez podatnika próbek nie wskazuje na działanie mające charakter handlowy.

Z przytoczonego brzmienia ww. przepisów wynika, że obecnie dla opodatkowania nieodpłatnych przekazań towarów bez znaczenia jest okoliczność na jakie cele (związane czy inne niż związane z prowadzonym przez podatnika przedsiębiorstwem) przekazywane są przez podatnika towary należące do jego przedsiębiorstwa (co stanowi dostosowanie polskich przepisów do stanowiska zajętego przez Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej w wyroku w sprawie C-48/97 pomiędzy Kuwait Petroleum (GB) Ltd. A Commissioners of Customs and Excise).

Od dnia 1 kwietnia 2011r. nieodpłatne przekazywanie towarów lub zużycie towarów należących do przedsiębiorstwa podatnika podlega opodatkowaniu podatkiem VAT, co do zasady, w każdym przypadku, gdy podatnikowi przysługiwało, w całości lub w części, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu tych towarów.

Wyjątek od tej zasady dotyczy nieodpłatne przekazywanych przez podatników drukowanych materiałów reklamowych i informacyjnych, prezentów o małej wartości i próbek.

Zgodnie z art. 106 ust. 1 ustawy o VAT podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani wystawić fakturę stwierdzającą w szczególności dokonanie sprzedaży, datę dokonania sprzedaży, cenę jednostkową bez podatku, podstawę opodatkowania, stawkę i kwotę podatku, kwotę należności oraz dane dotyczące podatnika i nabywcy, z zastrzeżeniem ust. 1a, 2, 4 i 5 oraz art. 119 ust. 10 i art. 120 ust. 16.

Natomiast jak stanowi art. 106 ust. 7 ustawy o VAT w przypadku czynności wymienionych w art. 7 ust. 2 i art. 8 ust. 2, wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów, dostawy towarów, dla której podatnikiem jest ich nabywca, oraz świadczenia usług, dla którego podatnikiem jest ich usługobiorca, są wystawiane faktury wewnętrzne; za dany okres rozliczeniowy podatnik może wystawić jedną fakturę dokumentującą te czynności dokonane w tym okresie. Faktury wewnętrzne są wystawiane także dla udokumentowania zwróconych kwot dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze.

Jak wynika z przedstawionego przez Wnioskodawcę opisu stanu faktycznego, Wnioskodawca zakupuje towary, które następnie pracownik Wnioskodawcy wręcza kontrahentowi.

Powyższe przekazanie ma na celu nawiązanie oraz podtrzymanie przez Wnioskodawcę właściwych relacji z kontrahentami.

W niniejszym przypadku nie może być mowy o zużyciu tychże towarów na cele osobiste podatnika bowiem zakup i ich przekazanie, w okolicznościach, o których mowa wyżej przyczynia się do zwiększenia sprzedaży Wnioskodawcy, mają one bowiem, jak wykazano powyżej, w sposób pośredni mają związek z działalnością opodatkowaną Wnioskodawcy.

Zatem nie znajdzie zastosowania w przedmiotowej sprawie przepis art. 7 ust. 2 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług.

Jednakże zastosowanie w niniejszej sprawie znajdzie przepis art. 7 ust. 2 pkt 2 ustawy o VAT, bowiem przekazanie tychże towarów kontrahentom Wnioskodawcy uznać należy za darowiznę ww. towarów.

Ponieważ przy nabyciu ww. towarów Wnioskodawcy przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z faktur VAT dokumentujących ww. zakupy, a jednocześnie ww. przekazanie uznać należy jako darowiznę towaru, zatem w tym przypadku zastosowanie znajdzie przepis art. 7 ust. 2 pkt 2 ustawy o VAT i ww. nieodpłatne przekazanie wskazanych we wniosku towarów będzie stanowiło dostawę towarów opodatkowaną podatkiem od towarów i usług.

W tym przypadku, na podstawie art. 106 ust. 7 ustawy o VAT Wnioskodawca zobowiązany jest udokumentować ww. dostawę towaru fakturą wewnętrzną.

Zatem stanowisko Wnioskodawcy, iż na podstawie art. 7 ust. 2 ustawy o VAT jest zobligowany do opodatkowania tej dostawy podatkiem VAT oraz do wystawienia faktury wewnętrznej, uznać należy za prawidłowe.

Jak wynika z art. 111 ust. 1 ustawy o VAT podatnicy dokonujący sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych są obowiązani prowadzić ewidencję obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących.

Jak wynika z delegacji ustawowej zawartej w art. 111 ust. 8 ustawy o VAT Minister właściwy do spraw finansów publicznych może zwolnić, w drodze rozporządzenia, na czas określony, niektóre grupy podatników oraz niektóre czynności z obowiązku, o którym mowa w ust. 1, oraz określić warunki korzystania ze zwolnienia, mając na uwadze interes publiczny, w szczególności sytuację budżetu państwa. (…).

W załączniku do rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 26 lipca 2010r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących (Dz. U. Nr 138, poz. 930) określony został katalog czynności zwolnionych z obowiązku ewidencjonowania, w którym załączniku pod poz. 44 wyszczególnione zostały czynności wymienione w art. 7 ust. 1 pkt 5 i ust. 2 oraz art. 8 ust. 2 ustawy.

Ponieważ w poz. 44 cyt. załącznika do rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących, wykluczono czynności wymienione w art. 7 ust. 2 ustawy o VAT, zatem ww. nieodpłatne przekazanie towarów nie podlega ewidencjonowaniu przy zastosowaniu kas rejestrujących.

Zatem stanowisko Wnioskodawcy, iż przekazanie ww. towarów nie podlega ewidencjonowaniu przy zastosowaniu kasy rejestrującej – uznać należy za prawidłowe.

W pozostałym zakresie objętym wnioskiem wydano odrębne rozstrzygnięcie.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Interpretacja traci ważność w przypadku zmiany któregokolwiek z elementów przedstawionego stanu faktycznego lub zmiany stanu prawnego.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t.j. Dz. U. z 2012r. poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj