Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPP2/443-93/13-4/RR
z 16 kwietnia 2013 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 749 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 28.01.2013 r. (data wpływu 31.01.2013 r.), uzupełniony pismem z dnia 02.04.2013 r. (data wpływu 08.04.2013 r.) na wezwanie nr IPPP2/443-93/13-2/RR z dnia 26.03.2013 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości korzystania ze zwolnienia z ewidencjonowania sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej – jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE


W dniu 31.01.2013 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości korzystania ze zwolnienia z ewidencjonowania sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej. Przedmiotowy wniosek został uzupełniony pismem z dnia 02.04.2013 r. (data wpływu 08.04.2013 r.) na wezwanie nr IPPP2/443-93/13-2/RR z dnia 26.03.2013 r. (data doręczenia 28.03.2013 r.)


W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:


Internetowa platforma obrotu walutami będzie narzędziem umożliwiającym zawieranie transakcji sprzedaży/kupna walut przez użytkowników będących osobami fizycznymi lub podmiotami gospodarczymi. Należy wyraźnie podkreślić, że usługa opisana poniżej nie jest w żaden sposób działalnością kantorową i nie podlega pod obrót walutowy w zakresie kupna sprzedaży pomiędzy platformą a kupującym lub sprzedającym w rozumieniu Ustawy Prawo Dewizowe.

Aby transakcja została zawarta uczestnicy, po zalogowaniu się na portalu transakcyjnym przez internet, dokonują przelewu w walucie lub w PLN na jeden z rachunków bankowych będących własnością firmy zarządzającej platformą obrotu walutami, a następnie składają zlecenia, określając cenę zakupu lub sprzedaży walut obcych lub złotego (PLN).

W przypadku, gdy obie strony złożą identyczne zlecenia co do ceny sprzedaży/kupna waluty, wówczas dochodzi do zawarcia transakcji. Po transakcji właściciel portalu transakcyjnego dokonuje dwóch przelewów, np. stronie kupującej USD przelewa walutę obcą, a drugiej stronie, która dokonała sprzedaży USD, przelewa złote (PLN). Serwis transakcyjny świadczy jedynie usługę polegającą na kojarzeniu ofert kupna/sprzedaży. Użytkowników składających zlecenia może być wielu zarówno po stronie kupującej, jak i sprzedającej, podobnie jak mogą być różne oferowane ceny. Do transakcji dochodzi zawsze wtedy, gdy obie strony określają w swoich oczekiwaniach zbieżne ceny. Należy przyjąć założenie, że to użytkownicy kształtują kurs wymiany walut i nie jest to regulowane żadnym oficjalnym kursem np. NBP z dnia zawarcia transakcji. Cena transakcji uzgadniana jest przez uczestników składających zlecenia kupna/sprzedaży.

W przypadku dojścia do zawarcia transakcji, właściciel portalu transakcyjnego dokonuje dwóch przelewów na rachunki bankowe, jeden na rachunek bankowy strony kupującej, a drugi na rachunek bankowy strony sprzedającej. Obie strony transakcji ponoszą na rzecz właściciela portalu transakcyjnego koszt prowizji, która będzie stanowiła przychód dla właściciela portalu. Usługodawca (platforma) przekaże Klientowi dowód kupna/sprzedaży walut obcych lub złotego (PLN) dla każdej dokonanej przez niego transakcji. Dowody kupna/sprzedaży i potwierdzenie rozliczenia transakcji są wystawiane i dostarczane Klientowi w formie elektronicznej na podany adres e-mail podczas rejestracji. Istnieje możliwość zgłoszenia żądania dostarczenia dowodów i potwierdzeń w wersji papierowej na adres korespondencyjny podany podczas rejestracji. Na prośbę klienta na kwotę prowizji będzie wystawiana faktura.


Działalność będzie zorganizowana w ramach sp. z o.o.


W uzupełnieniu do złożonego Wniosku Strona wskazała, że:

  1. W zakresie sposobu w jaki będzie dokonywana zapłata prowizji przez strony transakcji na rzecz właściciela portalu, wskazano, iż opłaty prowizji w całości będą odbywały się wyłącznie za pośrednictwem przelewów bankowych z rachunków bankowych stron na rachunek bankowy Spółki.
  2. Ewidencja zawartych transakcji, wysokości prowizji będzie prowadzona przez system informatyczny obsługujący serwis transakcyjny. Każda transakcja włącznie z prowizją będzie dokumentowana przez system informatyczny, w sposób jednoznaczny będzie wynikało też z jakiej transakcji wynika konkretna prowizja. System umożliwiać będzie użytkownikom wydrukowanie do każdej transakcji faktury VAT, w której będzie uwidoczniona wysokość prowizji. System będzie także ewidencjonował na kontach użytkowników zawarte transakcje oraz zapłacone prowizje. Wszystkie prowizje potwierdzone fakturami VAT będą uwidocznione w raportach, będących podstawą wyliczenia należnych podatków.
  3. Wskazano, iż Spółka aktualnie prowadzi prace testowe nad serwisem transakcyjnym, a planuje rozpocząć uruchomienie serwisu od dnia 22 kwietnia br., w związku z powyższym w chwili obecnej Spółka nie posiada kasy fiskalnej i nie prowadzi ewidencji transakcji za jej pomocą.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:


Czy w ramach planowanej działalności opisane powyżej transakcje podlegają ewidencji przy zastosowaniu kasy fiskalnej?


Zdaniem Wnioskodawcy,


Kasa fiskalna nie jest konieczna bowiem nie jest to tradycyjna sprzedaż tylko usługa na platformie internetowej umożliwiająca dokonanie transakcji za określoną prowizją, a faktury lub potwierdzenia tych transakcji będą mogły być wystawiane na podstawie prowadzonej ewidencji elektronicznej.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej opisanego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.


Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. 2011r. Nr 177, poz. 1054 ze zm.), zwanej dalej „ustawą o VAT”, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy o VAT przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

Zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy o VAT jako świadczenie usług ustawodawca określa każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (…).

Obowiązek w zakresie prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących wynika z art. 111 ustawy o VAT. W myśl ust. 1 tego przepisu, podatnicy dokonujący sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych są obowiązani do prowadzenia ewidencji obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących.

Powyższy przepis określa generalną zasadę, z której wynika, iż obowiązek prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej dotyczy wszystkich podatników, którzy dokonują sprzedaży na rzecz określonych w nim odbiorców, tj. osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych. Zatem jednym z podstawowych kryteriów decydujących o obowiązku stosowania do ewidencjonowania kas rejestrujących jest status nabywcy wykonywanych przez podatnika świadczeń. Oznacza to, że nie podlega obowiązkowi prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kasy rejestrującej dostawa towarów/świadczenie usług w części, w jakiej te czynności są opłacane przez inne podmioty niż osoby fizyczne nieprowadzące działalności gospodarczej lub rolnicy ryczałtowi.

Jak wynika z art. 111 ust. 8 ustawy o VAT, minister właściwy do spraw finansów publicznych może zwolnić, w drodze rozporządzenia, na czas określony, niektóre grupy podatników oraz niektóre czynności z obowiązku, o którym mowa w ust. 1, oraz określić warunki korzystania ze zwolnienia, mając na uwadze interes publiczny, w szczególności sytuację budżetu państwa (…).

W zakresie zwolnień z obowiązku prowadzenia kasy rejestrującej obowiązuje rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 29 listopada 2012 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących (Dz. U. z 2012 r., poz. 1382), zwanego dalej „rozporządzeniem”.

Regulacje zawarte w powołanym rozporządzeniu przewidują zwolnienie z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących ze względu na rodzaj prowadzonej działalności – zgodnie z załącznikiem do rozporządzenia (zwolnienie przedmiotowe) oraz wysokość obrotu – do określonej wysokości obrotów (zwolnienie podmiotowe).

Zgodnie z § 3 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia, zwalnia się z obowiązku ewidencjonowania w danym roku podatkowym, nie później jednak niż do dnia 31 grudnia 2014 r. podatników, u których kwota obrotu realizowanego na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych, nie przekroczyła w poprzednim roku podatkowym kwoty 20 000 zł.

Natomiast zgodnie z § 2 ust. 1 rozporządzenia, zwalnia się z obowiązku ewidencjonowania w danym roku podatkowym, nie później jednak niż do 31 grudnia 2014 r., czynności wymienione w załączniku do rozporządzenia.

W pozycji 37 załącznika zwalnia się z obowiązku ewidencjonowania świadczenie usług na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych, jeżeli zapłaty za wykonaną czynność dokonano w całości za pośrednictwem poczty, banku lub spółdzielczej kasy oszczędnościowo-kredytowej (odpowiednio na rachunek bankowy podatnika lub na rachunek podatnika w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej, której jest członkiem), a z ewidencji i dowodów dokumentujących zapłatę jednoznacznie wynika, jakiej konkretnie czynności dotyczyła.

Należy również wskazać, iż z zapisu § 4 ust. 1 ww. rozporządzenia, wynika, że zwolnień z obowiązku ewidencjonowania, o których mowa w § 2 i 3, nie stosuje się, w określonych w nim przypadkach.


Aby zatem Wnioskodawca miał prawo do skorzystania ze zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania obrotu przy zastosowaniu kasy rejestrującej na podstawie § 2 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia w związku z poz. 37 załącznika do rozporządzenia, muszą łącznie zostać spełnione następujące warunki:

  • zapłata za usługę w całości następuje za pośrednictwem poczty lub banku na rachunek bankowy podatnika,
  • z ewidencji prowadzonej przez Wnioskodawcę i dowodów dokumentujących transakcje jednoznacznie wynika, jakiej konkretnie transakcji /czynności/ zapłata dotyczyła,
  • nie dokonuje dostawy paliw płynnych, gazowych lub dostaw towarów określonych w § 4 rozporządzenia.

Niewystąpienie jednego z nich oznacza brak możliwości zastosowania zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania obrotu przy zastosowaniu kasy rejestrującej.


Ponadto zgodnie z § 3 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia zwalnia się z obowiązku ewidencjonowania w danym roku podatkowym, nie później jednak niż do dnia 31.12.2014r. podatników, u których kwota obrotu realizowanego na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych nie przekroczyła w poprzednim roku podatkowym kwoty 20.000zł, a w przypadku podatników rozpoczynających w poprzednim roku podatkowym dostawę towarów lub świadczenie usług na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych, jeżeli kwota obrotu z tego tytułu nie przekroczyła w proporcji do okresu wykonywania tych czynności w poprzednim roku podatkowym, kwoty 20.000zł.

Zgodnie z § 5 ust. 1 rozporządzenia w przypadku podatników, o których mowa w § 3 ust. 1 pkt 1, zwolnienie traci moc po upływie dwóch miesięcy następujących po miesiącu, w którym podatnik przekroczył obrót realizowany na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych w kwocie 20.000 zł.

Z opisu sprawy zawartego we wniosku wynika, że Wnioskodawca planuje prowadzić działalność w postaci internetowej platformy obrotu walutami, która będzie narzędziem umożliwiającym zawieranie transakcji sprzedaży/kupna walut przez użytkowników będących osobami fizycznymi lub podmiotami gospodarczymi. Aby transakcja została zawarta uczestnicy, po zalogowaniu się na portalu transakcyjnym przez internet, dokonują przelewu w walucie lub w PLN na jeden z rachunków bankowych będących własnością firmy zarządzającej platformą obrotu walutami, a następnie składają zlecenia, określając cenę zakupu lub sprzedaży walut obcych lub złotego (PLN). W przypadku, gdy obie strony złożą identyczne zlecenia co do ceny sprzedaży/kupna waluty, wówczas dochodzi do zawarcia transakcji. Po transakcji właściciel portalu transakcyjnego dokonuje dwóch przelewów, np. stronie kupującej USD przelewa walutę obcą, a drugiej stronie, która dokonała sprzedaży USD, przelewa złote (PLN). Serwis transakcyjny świadczy jedynie usługę polegającą na kojarzeniu ofert kupna/sprzedaży. Obie strony transakcji ponoszą na rzecz właściciela portalu transakcyjnego koszt prowizji, która będzie stanowiła przychód dla właściciela portalu. Usługodawca (platforma) przekaże Klientowi dowód kupna/sprzedaży walut obcych lub złotego (PLN) dla każdej dokonanej przez niego transakcji. Dowody kupna/sprzedaży i potwierdzenie rozliczenia transakcji są wystawiane i dostarczane Klientowi w formie elektronicznej na podany adres e-mail podczas rejestracji. Opłata prowizji w całości będzie odbywała się wyłącznie za pośrednictwem przelewów bankowych z rachunków bankowych stron na rachunek bankowy Spółki. Ewidencja zawartych transakcji, wysokości prowizji będzie prowadzona przez system informatyczny obsługujący serwis transakcyjny. Każda transakcja włącznie z prowizją będzie dokumentowana przez system informatyczny, w sposób jednoznaczny będzie wynikało też z jakiej transakcji wynika konkretna prowizja. System umożliwiać będzie użytkownikom wydrukowanie do każdej transakcji faktury VAT, w której będzie uwidoczniona wysokość prowizji. System będzie także ewidencjonował na kontach użytkowników zawarte transakcje oraz zapłacone prowizje. Wszystkie prowizje potwierdzone fakturami VAT będą uwidocznione w raportach, będących podstawą wyliczenia należnych podatków. W chwili obecnej Spółka nie posiada kasy fiskalnej i nie prowadzi ewidencji transakcji za jej pomocą.

W tak przedstawionym stanie sprawy Wnioskodawca ma wątpliwości, czy będzie zobowiązany ewidencjonować na kasie rejestrującej opisane powyżej transakcje.

Jak wynika z opisu sprawy wynagrodzeniem/przychodem dla właściciela portalu transakcyjnego jest prowizja płacona na Jego rzecz przez obie strony transakcji, która w całości płacona jest za pośrednictwem przelewów bankowych z rachunków bankowych stron na rachunek bankowy Spółki. Z ewidencji zawartych transakcji, prowadzonych przez system informatyczny w sposób jednoznaczny będzie wynikało z jakiej transakcji wynika konkretna prowizja.

Biorąc pod uwagę powyższe przepisy oraz okoliczności przedstawione we wniosku stwierdzić należy, iż przyjęty przez Stronę sposób dokumentacji świadczonych usług dokonywanych na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych spełnia przesłanki umożliwiające zwolnienie z obowiązku ewidencjonowania za pomocą kas rejestrujących wynikające z § 2 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia w powiązaniu z poz. 37 ww. załącznika do rozporządzenia.

Tym samym w ramach planowanej działalności - Wnioskodawca będzie mógł skorzystać ze zwolnienia z obowiązku stosowania kas rejestrujących w odniesieniu do dokonywanej sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych.

W przedmiotowej sprawie dla ustalenia obowiązku ewidencji sprzedaży przy użyciu kasy fiskalnej nie ma znaczenia, że jak wskazał Wnioskodawca „kasa fiskalna nie jest konieczna bowiem nie jest to tradycyjna sprzedaż tylko usługa na platformie internetowej”.


Mając na uwadze powyższe stanowisko Wnioskodawcy – należało uznać za na nieprawidłowe.


Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t.j. Dz. U. z 2012 r., poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj