Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu
ILPP1/443-282/12-4/AWa
z 26 czerwca 2012 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ILPP1/443-282/12-4/AWa
Data
2012.06.26



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu


Temat
Podatek od towarów i usług --> Podatnicy i płatnicy --> Podatnicy

Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Dostawa towarów i świadczenie usług --> Dostawa towarów

Podatek od towarów i usług --> Wysokość opodatkowania --> Zwolnienia --> Zwolnienie od podatku

Podatek od towarów i usług --> Odliczenie i zwrot podatku. Odliczanie częściowe --> Odliczenie i zwrot podatku

Podatek od towarów i usług --> Wysokość opodatkowania --> Stawki --> Stawki podatku


Słowa kluczowe
grunty
odliczenia
opodatkowanie
podatek od towarów i usług


Istota interpretacji
1. Czy przy ww. transakcji zamiany powstanie obowiązek zapłaty podatku VAT po stronie Skarbu Państwa i spółki Y sp.z o.o.?
2. Czy biorąc pod uwagę, że ani Skarb Państwa, ani spółka Y sp. z o.o. nie odliczały podatku VAT przy nabyciu nieruchomości podlegających ww. transakcji zamiany, podmioty te będą zobowiązane doliczyć VAT do transakcji zamiany?
3. Czy Skarb Państwa będzie mógł odliczyć VAT należny od transakcji zamiany, zapłacony przez spółkę Y sp. z o.o.?
4. Czy tereny oznaczone symbolem (…) w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego są terenami „przeznaczonymi pod zabudowę” w rozumieniu art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy o podatku od towarów i usług?
5. Czy niezabudowaną nieruchomość składająca się z działki, która ma różne przeznaczenie w miejscowym planie - mniejsza część działki przeznaczona jest na działalność przemysłową, a pozostała, większa część działki na międzywale, można uznać za nieprzeznaczoną pod zabudowę i korzystającą ze zwolnienia przedmiotowego z art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy o podatku od towarów i usług?



Wniosek ORD-IN 962 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 20 marca 2012 r. (data wpływu 27 marca 2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 27 marca 2012 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Zamierzone jest zawarcie umowy zamiany nieruchomości z dopłatą na rzecz Skarbu Państwa reprezentowanego przez Starostę Powiatu X wykonującego zadania z zakresu administracji rządowej, pomiędzy Skarbem Państwa, a spółką Y spółka z ograniczoną odpowiedzialnością. W wyniku zamiany pozyskane przez Skarb Państwa nieruchomości mają zostać przekazane w użyczenie wojewódzkiej jednostce organizacyjnej - wykonującej w imieniu Marszałka Województwa (…) zadania z zakresu administracji rządowej w zakresie urządzeń melioracji wodnych podstawowych, na potrzeby realizacji inwestycji pod nazwą (…) będącej częścią projektu Modernizacji (…) Węzła Wodnego w ramach programu (…) 2006.

Niezabudowane nieruchomości nabywane przez Skarb Państwa od spółki Y sp. z o.o. składają się z działek:

  • 410/3 - o powierzchni 2.828 m2 o różnym przeznaczeniu w planie. Część działki o powierzchni 74 m2 oznaczona jest symbolem (…) - działalność przemysłowa i usługowa, a część 2654 m2 oznaczona jest symbolem (…) - strefa (…),
  • 409/10 - o powierzchni 442 m2, o różnym przeznaczeniu w planie - tj. (…) - 111 m2 i (…) - 331 m2,
  • 411/2 - o powierzchni 405 m2, oznaczenie w planie (…).

Nieruchomość Skarbu Państwa składająca się z działki o nr 685/14, o powierzchni 4795 m2 ma różne przeznaczenie w planie – tj. część działki o powierzchni 1.356 m2 oznaczona jest symbolem (…) - działalność przemysłowa i usługowa, a część o powierzchni 3.439 m2 symbolem (…) strefa (…). Ponadto, przekazywana nieruchomość Skarbu Państwa jest zabudowana budynkiem przemysłowym (silos).

Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług zwalnia się od podatku dostawę terenów niezabudowanych innych niż tereny budowlane oraz przeznaczone pod zabudowę.

Natomiast, zgodnie z przeznaczeniem tereny, oznaczone na rysunku planu symbolem (…) (strefa …), przeznacza się dla:

  1. cieku wodnego (rzeka (…) ) i innych akwenów - naturalnych i sztucznych,
  2. zieleni niskiej - trawiastej,
  3. urządzeń związanych z ochroną przeciwpowodziową.

1. Na terenach, o których mowa w ust. 1, dopuszcza się:

  1. wprowadzanie niezbędnej zabudowy i urządzeń hydrotechnicznych,
  2. użytkowanie terenu, o którym mowa w ust. 1 pkt 2, jako ekstensywne łąki (jednokośne), bez nawożenia i stosowania gnojowicy, gnojówki ścieków bytowych oraz środków ochrony roślin; użytkowanie to nie może osłabić zwartości darni i jej przeciwerozyjnej funkcji,
  3. przeprowadzanie niezbędnych ulic (dróg) wewnętrznych oraz liniowych elementów infrastruktury technicznej, w sposób niekolidujący z przeciwpowodziową funkcją strefy międzywala, a w szczególności nieutrudniający swobodny przepływ wód powodziowych; drogi wewnętrzne, przecinające strefę międzywala, powinny być wyposażone w urządzenia, o których mowa w § 7 ust. 3 pkt 4,
  4. lokalizację tymczasowych, niezwiązanych trwale z gruntem, obiektów rekreacyjnych.

Teren, oznaczony na rysunku planu symbolem (…), przeznacza się dla działalności (i wykorzystania na jej potrzeby istniejących obiektów): wytwórczej, przetwórczej (przemysłowej), usługowo-produkcyjnej, naprawczej i usługowej (z wyjątkiem obiektów chronionych typu szkoły, przedszkola, ośrodki zdrowia itp.) oraz/lub dla organizowania magazynów, baz i składów.

2. Na terenach o których mowa w ust. 1 dopuszcza się:

  1. lokalizację ulic wewnętrznych według zasad określonych w § 4 ust. 3 pkt 2 i pkt 3,
  2. organizowanie/budowę parkingów (jedno- lub wielopoziomowych),
  3. przeprowadzanie tranzytowych sieci infrastruktury technicznej oraz lokalizację obiektów i urządzeń towarzyszących tej sieci, w sposób określony w § 5 ust. 4,
  4. funkcję mieszkaniową oraz hotelowo-noclegową.

3. Niemniej niż 10% powierzchni jednostki terenowej należy przeznaczyć pod zieleń urządzoną.

4. Na terenie, o którym mowa w ust. 1 dopuszcza się także:

  1. adaptację istniejących obiektów na funkcje hydrotechniczne oraz lokalizację nowych obiektów urządzeń o takiej funkcji,
  2. całkowitą likwidację istniejących obiektów oraz zagospodarowanie terenu w sposób określony w § 25 (strefa międzywala), w takim przypadku obowiązują ustalenia § 25.

Ponadto, Zainteresowany informuje, iż:

  1. Powiat X jest zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług.
  2. Spółka z o.o. Y jest czynnym, zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług.
  3. Realizowana, w ramach transakcji zamiany działek, dostawa budynku przemysłowego znajdującego się na działce nr 618/14, stanowiącej własność Skarbu Państwa nie będzie dokonana w ramach pierwszego zasiedlenia w rozumieniu art. 2 pkt 14 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U z 2011 r. Nr 177, poz. 1054).
  4. Między pierwszym zasiedleniem a dostawą przedmiotowego budynku upłynął okres dłuższy niż 2 lata.
  5. Wnioskodawca nabył działkę 685/14 wraz z silosem na mocy art. 2 dekretu z dnia 8 marca 1946 r. o majątkach opuszczonych i poniemieckich (Dz. U. z 1946 r. Nr 13, poz. 87 ze zm.).
  6. Wnioskodawca nie ponosił żadnych wydatków na ulepszenie budynku przemysłowego znajdującego się na działce 685/14.
  7. Budynek w stanie ulepszonym nie był wykorzystywany przez Wnioskodawcę do czynności opodatkowanych.
  8. Nieruchomości nabywane przez Skarb Pastwa od Spółki Y nie będą wykorzystywane przez Skarb Państwa do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy Skarb Państwa będzie mógł odliczyć VAT należny od transakcji zamiany, zapłacony przez spółkę Y Sp. z o.o....

Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 ustawy o VAT, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124 ustawy o VAT.

Zakupione przez Skarb Państwa, w wyniku transakcji zamiany, nieruchomości nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT i dlatego Skarb Państwa nie będzie mógł odliczyć VAT zapłaconego przez Sp. z o.o.

Mając na uwadze, że Skarb Państwa nabywa grunty, w stosunku do których plan miejscowy zagospodarowania przestrzennego przewiduje możliwość zabudowy, a celem ich nabycia jest budowa wału przeciwpowodziowego, który jest budowlą w rozumieniu prawa budowlanego, powstanie obowiązek zapłaty podatku VAT po stronie Skarbu Państwa, o ile uznane zostanie, że tereny oznaczone w planie symbolem (…) są terenami „przeznaczonymi pod zabudowę” w rozumieniu art. 43 ust. pkt 9 ustawy.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Podstawowe zasady dotyczące odliczania podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej ustawą. W myśl tego przepisu, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 ustawy, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Kwotę podatku naliczonego – na podstawie art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy – stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

W myśl art. 106 ust. 1 ustawy, podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani wystawić fakturę stwierdzającą w szczególności dokonanie sprzedaży, datę dokonania sprzedaży, cenę jednostkową bez podatku, podstawę opodatkowania, stawkę i kwotę podatku, kwotę należności oraz dane dotyczące podatnika i nabywcy, z zastrzeżeniem ust. 1a, 2, 4 i 5 oraz art. 119 ust. 10 i art. 120 ust. 16.

Z powyższego wynika, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Podkreślić należy, iż ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

W oparciu o art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy, nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Oznacza to, że podatnik nie może skorzystać z prawa do odliczenia w odniesieniu do podatku, który jest należny wyłącznie z tego względu, że został wykazany na fakturze w sytuacji, gdy transakcja nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Z opisu sprawy wynika, że Skarb Państwa, będący zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług, nabywa od sp. z o.o. niezabudowane nieruchomości składające się z działek:

  • 410/3 - o powierzchni 2.828 m2 o różnym przeznaczeniu w planie. Części działki o powierzchni 74 m2 oznaczona jest symbolem (…) - działalność przemysłowa i usługowa, a część 2654 m2 oznaczona jest symbolem (…) - strefa (…),
  • 409/10 - o powierzchni 442 m2, o różnym przeznaczeniu w planie - tj. (…) - 111 m2 i (…) - 331 m2,
  • 411/2 - o powierzchni 405 m2, oznaczenie w planie (…).

Natomiast, zgodnie z przeznaczeniem w mpzp tereny, oznaczone na rysunku planu symbolem (…) (strefa …), przeznacza się dla: cieku wodnego (rzeka) i innych akwenów - naturalnych i sztucznych, zieleni niskiej – trawiastej oraz urządzeń związanych z ochroną przeciwpowodziową. Na terenach dopuszcza się: wprowadzanie niezbędnej zabudowy i urządzeń hydrotechnicznych, użytkowanie terenu, jako ekstensywne łąki (jednokośne), bez nawożenia i stosowania gnojowicy, gnojówki ścieków bytowych oraz środków ochrony roślin; użytkowanie to nie może osłabić zwartości darni i jej przeciwerozyjnej funkcji oraz przeprowadzanie niezbędnych ulic (dróg) wewnętrznych oraz liniowych elementów infrastruktury technicznej, w sposób niekolidujący z przeciwpowodziową funkcją strefy międzywala, a w szczególności nieutrudniający swobodny przepływ wód powodziowych; drogi wewnętrzne, przecinające strefę (…), powinny być wyposażone w urządzenia, o których mowa w § 7 ust. 3 pkt 4, a także lokalizację tymczasowych, niezwiązanych trwale z gruntem, obiektów rekreacyjnych. Teren, oznaczony na rysunku planu symbolem (…), przeznacza się dla działalności (i wykorzystania na jej potrzeby istniejących obiektów): wytwórczej, przetwórczej (przemysłowej), usługowo-produkcyjnej, naprawczej i usługowej (z wyjątkiem obiektów chronionych typu szkoły, przedszkola, ośrodki zdrowia itp.) oraz/lub dla organizowania magazynów, baz i składów. Na terenach dopuszcza się: lokalizację ulic wewnętrznych, organizowanie/budowę parkingów (jedno- lub wielopoziomowych), przeprowadzanie tranzytowych sieci infrastruktury technicznej oraz lokalizację obiektów i urządzeń towarzyszących tej sieci oraz funkcję mieszkaniową oraz hotelowo-noclegową. Niemniej niż 10% powierzchni jednostki terenowej należy przeznaczyć pod zieleń urządzoną. Na terenie dopuszcza się także: adaptację istniejących obiektów na funkcje hydrotechniczne oraz lokalizację nowych obiektów urządzeń o takiej funkcji, całkowitą likwidację istniejących obiektów oraz zagospodarowanie terenu (strefa …).

W wyniku transakcji zamiany nieruchomości pomiędzy Skarbem Państwa, a spółką z o.o. działki mają zostać przekazane w użyczenie wojewódzkiej jednostce organizacyjnej - wykonującej zadania z zakresu urządzeń melioracji wodnych podstawowych, na potrzeby realizacji inwestycji dotyczącej przebudowy wału przeciwpowodziowego.

Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ustawy warunkowane jest tym, aby zakupywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Nadmienić należy, że według art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Przez dostawę towarów, stosownie do przepisu art. 7 ust. 1 ustawy, należy rozumieć przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…). Natomiast świadczenie usług, w myśl art. 8 ust. 1 ustawy, to każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (…).

Generalnie zatem, z uwagi na brzmienie art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa i odpłatne świadczenie usług. Od tej zasady przewidziano jednak pewne wyjątki.

Zgodnie z art. 8 ust. 2 ustawy, za odpłatne świadczenie usług uznaje się również:

  1. użycie towarów stanowiących część przedsiębiorstwa podatnika do celów innych niż działalność gospodarcza podatnika, w tym w szczególności do celów osobistych podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia jeżeli podatnikowi przysługiwało, w całości lub w części, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu tych towarów;
  2. nieodpłatne świadczenie usług na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, oraz wszelkie inne nieodpłatne świadczenie usług do celów innych niż działalność gospodarcza podatnika.

Przez umowę użyczenia, w świetle regulacji ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (Dz. U. Nr 16, poz. 93 ze zm.) – art. 710-719 – użyczający zobowiązuje się zezwolić biorącemu, przez czas oznaczony lub nieoznaczony, na bezpłatne używanie oddanej mu w tym celu rzeczy. Umowa użyczenia nie przenosi własności rzeczy.

Powyższe oznacza, że oddanie do bezpłatnego używania na podstawie umowy użyczenia jest nieodpłatnym świadczeniem usług.

Z opisu zdarzenia przyszłego przedstawionego we wniosku wynika, że nieruchomości, będące przedmiotem transakcji zamiany pomiędzy Skarbem Państwa a spółką z o.o., mają zostać przekazane w użyczenie wojewódzkiej jednostce organizacyjnej - wykonującej zadania z zakresu urządzeń melioracji wodnych podstawowych, na potrzeby realizacji inwestycji dotyczącej przebudowy wału przeciwpowodziowego.

Wobec powyższego, należy stwierdzić, iż nieruchomości nabyte przez Wnioskodawcę, będącego jednostką samorządu terytorialnego, w wyniku umowy zamiany będą przeznaczone na potrzeby realizowanych przez niego zadań publicznych, tj. gospodarki nieruchomościami oraz ochrony przeciwpowodziowej, w tym wyposażenia i utrzymania powiatowego magazynu przeciwpowodziowego, przeciwpożarowej i zapobiegania innym nadzwyczajnym zagrożeniom życia i zdrowia ludzi oraz środowiska, niesłużących wykonywaniu czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. Tym samym, przedmiotowe nabycie będzie związane z działalnością podatnika.

Biorąc powyższe pod uwagę, należy stwierdzić, iż Zainteresowanemu nie będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu transakcji zamiany nieruchomości niezabudowanych stanowiących własność Spółki Y, ze względu na fakt, iż nieruchomości będą przeznaczone na potrzeby realizowanych przez Powiat zadań publicznych i tym samym nie będą służyły wykonywaniu czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

W niniejszej interpretacji załatwiono wniosek w części dotyczącej opisanego zdarzenia przyszłego w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT. Ponadto, interpretacjami indywidualnymi nr ILPP1/443-282/12-2/AWa i nr ILPP1/443-282/12-3/AWa z dnia 26 czerwca 2012 r. załatwiono wniosek w części dotyczącej opisanego zdarzenia przyszłego w zakresie opodatkowania transakcji zamiany nieruchomości zabudowanej stanowiącej własność Skarbu Państwa oraz w zakresie opodatkowania transakcji zamiany nieruchomości niezabudowanych stanowiących własność Spółki z ograniczoną odpowiedzialnością.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu, ul. Św. Mikołaja 78/79, 50-126 Wrocław po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj