Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy
ITPB1/415-1076b/12/PSZ
z 18 grudnia 2012 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 749 ze. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pani przedstawione we wniosku z dnia 1 października 2012 r. (data wpływu) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania dochodu uzyskanego z tytułu sprzedaży nieruchomości - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE


W dniu 1 października 2012 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania dochodu uzyskanego z tytułu sprzedaży udziału w nieruchomości.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

W dniu 13 lipca 2009 r. wraz z mężem nabyła Pani, na zasadach wspólności majątkowej, małżeńskiej nieruchomość gruntową zabudowaną budynkiem stacji paliw oraz wiatą stalową. W dniu 7 czerwca 2011 r. w związku małżeńskim ustanowiła Pani ustrój rozdzielności majątkowej. Następnie, w dniu 20 czerwca 2012 r. wraz z mężem zawarła Pani - jako „współwydzierżawiającym” - umowę dzierżawy ww. stacji. W okresie od dnia zakupu do dnia 20 czerwca 2012 r., stacja paliw nie była wykorzystywana przez Panią i przez męża ani do celów prywatnych, ani w działalności gospodarczej. Pani rozlicza połowę łącznych przychodów z tytułu umowy dzierżawy stacji paliw. Do kosztów uzyskania swojej części przychodów z tytułu dzierżawy zalicza Pani amortyzację liczoną od połowy wartości początkowej stacji paliw. Od swojej części dochodu z tytułu dzierżawy odprowadza Pani zaliczki na podatek dochodowy od osób fizycznych na zasadach ogólnych. Zaznacza Pani, iż jest osobą fizyczną nieprowadzącą działalności gospodarczej.

W przyszłości wraz z mężem planuje Pani sprzedać ww. nieruchomość.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie (oznaczone we wniosku nr 2).

Czy w sytuacji planowanej sprzedaży nieruchomości prawidłowe będzie odprowadzenie podatku dochodowego w wysokości 19% dochodu z tytułu sprzedaży nieruchomości, przy czym dochód ustalony zostanie jako różnica pomiędzy połową przychodu z odpłatnego zbycia nieruchomości a połową nieumorzonej wartości początkowej nieruchomości?


Zdaniem Wnioskodawcy, w sytuacji sprzedaży nieruchomości prawidłowe będzie odprowadzenie podatku dochodowego w wysokości 19% dochodu. Uważa Pani, iż prawidłowe będzie ustalenie dochodu jako różnicy pomiędzy połową przychodu z odpłatnego zbycia nieruchomości a połową nieumorzonej wartości początkowej nieruchomości.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 10 ust. 1 pkt 8 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t.j. Dz. U. z 2012 r., poz. 361 ze zm.), źródłem przychodów jest odpłatne zbycie, z zastrzeżeniem ust. 2:

  1. nieruchomości lub ich części oraz udziału w nieruchomości,
  2. spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego lub użytkowego oraz prawa do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej,
  3. prawa wieczystego użytkowania gruntów,
  4. innych rzeczy


  • jeżeli odpłatne zbycie nie następuje w wykonaniu działalności gospodarczej i zostało dokonane w przypadku odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych określonych w lit. a)-c) przed upływem 5 lat licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie lub wybudowanie, a innych rzeczy - przed upływem pół roku licząc od końca miesiąca, w którym nastąpiło nabycie; w przypadku zamiany okresy te odnoszą się do każdej z osób dokonującej zamiany.

Zatem odpłatne zbycie nieruchomości i ww. praw majątkowych nie rodzi na gruncie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych skutków podatkowych jeżeli spełnione są łącznie dwa warunki:



  • odpłatne zbycie nie następuje w wykonywaniu działalności gospodarczej (nie stanowi przedmiotu działalności gospodarczej) oraz
  • zostało dokonane po upływie pięciu lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło ich nabycie lub wybudowanie.



W myśl art. 30e ust. 1 ww. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, od dochodu z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw określonych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c), podatek dochodowy wynosi 19% podstawy obliczenia podatku.

Zgodnie z art. 30e ust. 2 ww. ustawy, podstawą obliczenia podatku, o której mowa w ust. 1, jest dochód stanowiący różnicę pomiędzy przychodem z odpłatnego zbycia nieruchomości lub praw określonym zgodnie z art. 19, a kosztami ustalonymi zgodnie z art. 22 ust. 6c i 6d, powiększoną o sumę odpisów amortyzacyjnych, o których mowa w art. 22h ust. 1 pkt 1, dokonanych od zbywanych nieruchomości lub praw.

Przy czym, w myśl art. 19 ust. 1 ustawy, przychodem z odpłatnego zbycia nieruchomości lub praw majątkowych oraz innych rzeczy, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8, jest ich wartość wyrażona w cenie określonej w umowie, pomniejszona o koszty odpłatnego zbycia. Jeżeli jednak cena, bez uzasadnionej przyczyny, znacznie odbiega od wartości rynkowej tych rzeczy lub praw, przychód ten określa organ podatkowy lub organ kontroli skarbowej w wysokości wartości rynkowej. Przepis art. 14 ust. 1 zdanie drugie stosuje się odpowiednio.

Stosownie do treści art. 22 ust. 6c ww. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, koszty uzyskania przychodu z tytułu odpłatnego zbycia, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a-c, z zastrzeżeniem ust. 6d, stanowią udokumentowane koszty nabycia lub udokumentowane koszty wytworzenia, powiększone o udokumentowane nakłady, które zwiększyły wartość rzeczy i praw majątkowych, poczynione w czasie ich posiadania.

Wysokość ww. nakładów, zgodnie z art. 22 ust. 6e ustawy, ustala się na podstawie faktur VAT w rozumieniu przepisów o podatku od towarów i usług oraz dokumentów stwierdzających poniesienie opłat administracyjnych.

Z przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego wynika, iż w dniu 13 lipca 2009 r. wraz z mężem nabyła Pani, na zasadach wspólności majątkowej, małżeńskiej nieruchomość gruntową zabudowaną budynkiem stacji paliw oraz wiatą stalową. W dniu 7 czerwca 2011 r. w związku małżeńskim ustanowiła Pani ustrój rozdzielności majątkowej. Następnie, w dniu 20 czerwca 2012 r. wraz z mężem zawarła Pani - jako „współwydzierżawiającym” - umowę dzierżawy ww. stacji. W okresie od dnia zakupu do dnia 20 czerwca 2012 r., stacja paliw nie była wykorzystywana przez Panią i przez męża ani do celów prywatnych, ani w działalności gospodarczej. Przez Panią rozliczana jest połowa łącznych przychodów z tytułu umowy dzierżawy stacji paliw.

Biorąc pod uwagę przytoczone powyżej przepisy oraz zaprezentowany we wniosku opis zdarzenia przyszłego, stwierdzić należy, że przychód uzyskany ze sprzedaży nieruchomości nabytej w roku 2009 r., stanowić będzie źródło przychodu, o którym mowa w powołanym art. 10 ust. 1 pkt 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, jeżeli sprzedaż nieruchomości zostanie dokonana przed upływem pięciu lat licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło jej nabycie. Podstawą obliczenia podatku będzie dochód wyliczony zgodnie z ww. art. 30e ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Opodatkowaniu podatkiem dochodowym będzie podlegać więc dochód z odpłatnego zbycia nieruchomości stanowiący różnicę pomiędzy przychodem a kosztami uzyskania przychodu, powiększoną o sumę odpisów amortyzacyjnych dokonanych przez Panią od zbywanej nieruchomości.

Skoro jest Pani współwłaścicielem nieruchomości nabytej w ramach małżeńskiej wspólności majątkowej, to do przychodów z tytułu odpłatnego zbycia nieruchomości winna Pani zaliczyć połowę ceny sprzedaży.

Końcowo wskazać należy, że jeżeli przedstawione we wniosku zdarzenie przyszłe będzie różniło się od zdarzenia występującego w rzeczywistości, wówczas wydana interpretacja nie będzie chroniła Pani w zakresie dotyczącym rzeczywiście zaistniałego zdarzenia przyszłego.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gdańsku, Al. Zwycięstwa 16/17, 80-219 Gdańsk, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - t.j. Dz. U. z 2012 r., poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).


Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj