Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPP1/443-831/12-2/JL
z 7 grudnia 2012 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 749) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 03.09.2012r. (data wpływu 10.09.2012r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawidłowej stawki podatku dla produktu „Tymianek otarty” – jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE


W dniu 10.09.2012r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawidłowej stawki podatku dla produktu „Tymianek otarty”.


W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.


Wnioskodawca jest dystrybutorem przypraw i mieszanek przyprawowych na terenie Polski, których producentem jest austriacka firma. Wnioskodawca wprowadzając na rynek nowe produkty w dniu 28.06.1994r. otrzymała z Wojewódzkiego Urzędu Statystycznego informację odnośnie klasyfikacji produktu „Tymianek otarty” w grupie SWW 1355-22 co zgodnie z Ustawą o podatku od towarów i usług oraz o podatku akcyzowym z dnia 8 stycznia 1993r odpowiada stawce VAT w wysokości 22%, a zgodnie z późniejszymi zmianami 23% i z tą stawką VAT produkt ten jest sprzedawany do chwili obecnej. W dniu 02.08.2012 firma ponownie złożyła wniosek do Ośrodka Klasyfikacji i Nomenklatur Urzędu Statystycznego w Łodzi w sprawie klasyfikacji tego produktu. W korespondencji zwrotnej z Ośrodka Klasyfikacji i Nomenklatur Urzędu Statystycznego produkt „Tymianek otarty” został sklasyfikowany w grupowaniu PKWiU 01.28.19.0, co zgodnie z Ustawą o podatku od towarów i usług z dnia 11 marca 2004 r. z późniejszymi zmianami, wskazuje, że produkt znajduje się zarówno w zał. nr 3 do ustawy w poz. nr 11 oraz w zał. 10 w poz. nr 13. K wprowadza do obrotu na rynek polski „Tymianek otarty” wyprodukowany przez X. Surowiec kupowany jest przez producenta, poddawany suszeniu w maszynie w temperaturze ok. 50 stopni, tarty i pakowany w opakowania handlowe i dostarczany na rynek polski.


W związku z powyższym zadano następujące pytanie.


Czy sklasyfikowanie produktu „Tymianek otarty w grupowaniu PKWIU 01.28.19.0 i zgodnie z Ustawą o podatku od towarów i usług z dnia 11 marca 2004 r. z późniejszymi zmianami opodatkowanie stawką VAT w wysokości 5% jest poprawną klasyfikacją.


Zdaniem Wnioskodawcy, produkt „Tymianek otarty” sklasyfikowany w grupowaniu PKWiU 01.28.19.0, zgodnie z Ustawą o podatku od towarów i usług z dnia 11 marca 2004r. z późniejszymi zmianami powinien być w obrocie na rynku polskim ze stawką VAT w wysokości 5%.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.


Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 ze zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.


W myśl art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).


Zgodnie z art. 2 pkt 6 ustawy, przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.


Stosownie do treści art. 5a ustawy, towary lub usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, jeżeli dla tych towarów lub usług przepisy ustawy lub przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie powołują symbole statystyczne.

Z dniem 01 stycznia 2011r. obowiązująca dla celów opodatkowania podatkiem od towarów i usług do dnia 31 grudnia 2010r. Polska Klasyfikacja Wyrobów i Usług, wprowadzona rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 18 marca 1997r. została zastąpiona PKWiU stanowiącą załącznik do rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 29 października 2008r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) – Dz.U. Nr 207, poz. 1293 ze zm.

Na podstawie art. 41 ust. 1 w związku z art. 146a pkt 1 ustawy, stawka podatku w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r. wynosi 23%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1 oraz art. 146f. Ponadto ustawodawca przewidział obniżone stawki podatku oraz zwolnienia od podatku VAT dla dostaw niektórych towarów i świadczenia niektórych usług oraz określił warunki stosowania obniżonych stawek i zwolnień.

W myśl art. 41 ust. 2 ustawy, w związku z pozycją 11 załącznika nr 3 do ustawy o podatku od towarów i usług, opodatkowaniu stawką podatku w wysokości 8% podlegają, towary zgrupowane pod symbolem PKWiU ex 01.28.19.0, tj. „Pozostałe nieprzetworzone rośliny przyprawowe i aromatyczne – wyłącznie: koperek (Anethum graveolens), majeranek, bylica-estragon, kapary, szafran, kurkuma, tymianek, curry i inne nieprzetworzone rośliny przyprawowe i aromatyczne, gdzie indziej niesklasyfikowane”.

W myśl art. 41 ust. 2a ustawy dla towarów wymienionych w załączniku nr 10 do ustawy stawka podatku wynosi 5%. Pod poz. 13 załącznika nr 10 do ustawy, zawierającego wykaz towarów opodatkowanych stawką podatku w wysokości 5% wymienione zostały pod symbolem PKWiU ex 01.28.19.0 - „Pozostałe nieprzetworzone rośliny przyprawowe i aromatyczne – wyłącznie: koperek (Anethum graveolens), majeranek, bylica-estragon, kapary, szafran, kurkuma, tymianek, curry i inne nieprzetworzone rośliny przyprawowe i aromatyczne, gdzie indziej niesklasyfikowane”.

Zgodnie z art. 2 pkt 30 ustawy, przez PKWiU ex rozumie się zakres wyrobów lub usług węższy niż określony w danym grupowaniu Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług. Umieszczenie tego dopisku przy konkretnym symbolu statystycznym ma na celu zawężenie stosowania zwolnienia lub obniżonej stawki podatku VAT tylko do towarów/usług należących do wymienionego grupowania statystycznego, spełniającego określone warunki sprecyzowane przez ustawodawcę w rubryce „nazwa towaru/usługi”. Zatem wynikająca z konkretnego załącznika stawka VAT lub zwolnienie dotyczy wyłącznie danego towaru czy danej usługi z danego grupowania.

Aby zatem stwierdzić, czy wymieniony we wniosku produkt oferowany przez Spółkę korzysta z preferencyjnej stawki podatku VAT wymienionej w tytule załącznika nr 3 lub nr 10 do ustawy o VAT należy zbadać, czy odpowiada on warunkom określonym przez ustawodawcę w rubryce „nazwa towaru/usługi” tych pozycji załączników. Zauważyć należy, że zarówno w poz. 11 załącznika nr 3 do ustawy VAT, jak również w poz. 13 załącznika nr 10 do ustawy w rubryce „nazwa towaru/usługi” wymienione zostały „nieprzetworzone rośliny przyprawowe i aromatyczne” – w tym m.in. „tymianek”. Oznacza to, iż ustawodawca przewiduje stosowanie preferencyjnych stawek podatku VAT tylko dla tych towarów sklasyfikowanych w PKWiU w grupie 01.28.19.0 spełniających powyższe warunki.

Należy w tym miejscu wskazać, iż wszelkie regulacje dotyczące preferencji podatkowych, w tym zwolnień od podatku bądź preferencyjnych stawek podatku, należy interpretować w sposób ścisły, gdyż stanowią one odstępstwa od ogólnej zasady opodatkowania podatkiem VAT, zgodnie z którą dostawa bądź świadczenie podlega opodatkowaniu podatkiem VAT ze stawką 23%.

W świetle powyższego zapis dokonany przez ustawodawcę w rubryce „nazwa towaru/usługi” odpowiadający poz. 11 załącznika nr 3 do ustawy VAT oraz poz. 13 załącznika nr 10 do ustawy należy interpretować w ten sposób, że stawkami preferencyjnymi określonymi w tych załącznikach podlegają tylko nieprzetworzone rośliny przyprawowe i aromatyczne tj. wyłącznie koperek (Anethum graveolens), majeranek, bylica-estragon, kapary, szafran, kurkuma, tymianek, curry i inne nieprzetworzone rośliny przyprawowe i aromatyczne, gdzie indziej niesklasyfikowane.


Zgodnie z definicją zawartą w Słowniku Języka Polskiego Wydawnictwa PWN (strona internetowa WWW.sjp.pwn.pl), przetwarzać oznacza:

  1. przekształcić coś twórczo,
  2. zmienić coś, nadając inny kształt, wygląd,
  3. opracować zebrane dane, informacje itp., wykorzystując technikę komputerową.

Z wniosku Spółki wynika, iż Spółka wprowadza do obrotu na rynek polski produkt „Tymianek otarty”. Jak wskazała Spółka, produkcja oferowanego produktu „Tymianek otarty” polega na suszeniu surowca w maszynie w temperaturze ok. 50 stopni i jego tarciu w dalszym etapie produkcji. Następnie produkt jest pakowany w opakowania handlowe.

Jak wynika z powyższych rozważań, opodatkowaniu preferencyjną stawką podatku VAT podlega dostawa roślin przyprawowych i aromatycznych będących w stanie nieprzetworzonym, w tym również dostawa nieprzetworzonego tymianku. Natomiast okoliczności przedstawione w niniejszej sprawie wskazują, iż oferowany przez Spółkę produkt jest przetworzoną formą tymianku – w ramach opisanego we wniosku procesu produkcji tymianek jest suszony, tarty i pakowany w opakowania handlowe. Niewątpliwie wskutek otarcia tymianku zmienia się jego kształt i wygląd. Otarcie powoduje rozdrobnienie rośliny i jej rozdzielenie na kilka frakcji. Roślina przyprawowa jaką jest tymianek staje się nowym produktem zaspokajającym określone potrzeby konsumenta jako przyprawa do potraw. Klient Spółki, który nabywa wskazany produkt nie jest zainteresowany nabyciem tymianku w jego naturalnej postaci lecz gotowej przyprawy nadającej się do dodania do potrawy. Zatem uwzględniając powołaną powyżej definicję wskazać należy, że oferowany przez Spółkę „tymianek otarty” jest tymiankiem przetworzonym, przystosowanym do użycia jako przyprawa do potraw.

Z uwagi na powyższe oferowany przez Spółkę produkt „Tymianek otarty” nie może korzystać z opodatkowania preferencyjną stawką podatku VAT i powinien być nadal sprzedawany ze stawką podatku VAT podstawową, w wys. 23%.


Stanowisko Spółki należało zatem uznać za nieprawidłowe.


Jednocześnie podkreślić należy, że dokonanie właściwego zaklasyfikowania oraz analiza prawidłowości dokonanej we wniosku klasyfikacji świadczonych usług do właściwego grupowania statystycznego, nie mieści się w ramach określonych przepisem art. 14b § 1 ustawy Ordynacja podatkowa. Minister Finansów nie jest uprawniony do zajmowania stanowiska w zakresie prawidłowości przyporządkowania formalnego towarów i usług do grupowania klasyfikacyjnego. Niniejsza interpretacja wydana została więc w oparciu o klasyfikację świadczonych usług przedstawioną przez Wnioskodawcę.


Zgodnie bowiem z Komunikatem Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego z dnia 24 stycznia 2005 roku w sprawie trybu udzielania, informacji dotyczących standardów klasyfikacyjnych (Dz. Urz. GUS Nr 1 poz. 11) zainteresowany podmiot sam klasyfikuje prowadzoną działalność, swoje produkty (wyroby i usługi), towary, środki trwałe i obiekty budowlane według zasad określonych w poszczególnych klasyfikacjach i nomenklaturach, wprowadzonych rozporządzeniami Rady Ministrów lub stosowanych bezpośrednio na podstawie przepisów Wspólnoty Europejskiej i to jego obciążają ewentualne negatywne konsekwencje z tytułu błędnego zaklasyfikowania towarów i usług.


Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t.j. Dz. U. z 2012r., poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj