Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPP1/443-968/12-2/AW
z 10 grudnia 2012 r.
Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
INTERPRETACJA INDYWIDUALNA
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r. poz. 749) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z Nr 112 poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 26.09.2012 r. (data wpływu 01.10.2012 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie dokumentowania sprzedaży biletów wraz z ustaloną kwotę prowizji
- w części dotyczącej pytania Nr 1 - jest prawidłowe;
- w części dotyczącej pytania Nr 2 - jest nieprawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 01.10.2012 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie dokumentowania sprzedaży biletów wraz z ustaloną kwotę prowizji.
W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny oraz zdarzenie przyszłe:
Spółka prowadzi działalność gospodarczą od 01-04-2012 z zakresu 79.90.C pozostała działalność usługowa w zakresie rezerwacji gdzie indziej niesklasyfikowana. Spółka jest podatnikiem VAT i prowadzi Książkę Przychodów i Rozchodów.
Wiodąca działalność gospodarcza dotyczy sprzedaży biletów lotniczych krajowych i zagranicznych. Spółka zakupuje bilety lotnicze od dostawców co potwierdzane jest fakturą zakupu, kwota netto faktury stanowi koszt uzyskania przychodów Spółki a VAT wprowadzany jest do rejestru VAT naliczonego (bilety traktowane są jak towar handlowy). Następnie spółka odsprzedaje ww. bilety odbiorcom końcowym doliczając do ceny biletu prowizję z tytułu własnego pośrednictwa. Na całość wystawiana jest faktura sprzedaży VAT tj. na bilet i prowizje kwota netto faktury stanowi przychód spółki a VAT z ww. faktury wprowadzany jest do rejestru VAT należnego.
Obecnie Spółka chce nawiązać współpracę z przewoźnikami niskobudżetowymi tzw. „low costs”. Współpraca ta będzie polegała na tym, że Spółka będzie dokonywała na zlecenie własnego odbiorcy rezerwacji i zakupu biletów bezpośrednio na stronie internetowej danego przewoźnika. Za ww. transakcję odbiorca końcowy będzie płacił Firmie Wnioskodawcy kwotę wartości biletu i prowizji własnej spółki, natomiast zapłata na rzecz przewoźnika będzie dokonywana przez Spółkę firmową kartą płatniczą. Przewoźnik, z którym spółka chce nawiązać współpracę nie wystawia faktur ani innych dokumentów sprzedaży, a jedynie elektronicznie generuje potwierdzenie rezerwacji z widoczną ceną własną biletu. Potwierdzenie to jest wystawiane na imię i nazwisko osoby, która będzie faktycznie korzystała z biletu. Odbiorcy końcowi Spółki chcieliby otrzymywać fakturę na której będzie zarówno kwota biletu jak i prowizja spółki.
W związku z powyższym zadano następujące pytania:
- Czy Spółka może wystawiać faktury VAT na rzecz odbiorcy końcowego uwzględniając zarówno kwotę prowizji jak i kwotę ceny biletu lotniczego?
- Czy Spółka powinna wystawiać fakturę VAT jedynie na prowizję ze sprzedaży biletów, która stanowi jej faktyczny przychód z ww. transakcji i jedynie tą uwzględniać w przychodach Spółki i rejestrze VAT należnym?
Stanowisko Wnioskodawcy
Ad. 1
Jeżeli Spółka wystawia fakturę na kwotę prowizji i wartość biletu to cała kwota netto faktury stanowi przychód spółki a wartość podatku VAT z faktury powinna być uwzględniana w rejestrze sprzedaży VAT.
Ad. 2
W przypadku gdy Spółka nie ma prawa zaksięgować w koszty wartości biletów prawidłowe jest wystawienie na rzecz odbiorców końcowych faktury sprzedaży tylko za prowizję za pośrednictwo w sprzedaży. Ponieważ Spółka nie mając kosztów uzyskania przychodów nie ma też przychodu z tytułu zakupu biletów w jedynie prowizja stanowi jej faktyczny przychód który powinien być opodatkowany podatkiem VAT.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe w części odnoszącej się do pytania Nr 1 oraz nieprawidłowe w zakresie pytania Nr 2.
Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej również ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.
W myśl art. 7 ust. 1 cyt. ustawy o VAT przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).
Natomiast w myśl art. 8 ust. 1 cyt. ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:
- przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;
- zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;
- świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.
Przez towar rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii (art. 2 pkt 6 ustawy)
Uwzględniając powyższe przepisy wykazać należy że sprzedaż biletu uprawniającego do odbycia podróży nie jest dostawą towarów w rozumieniu ustawy o podatku od towarów i usług a odpłatnym świadczeniem usług.
Podstawą opodatkowania zgodnie z art. 29 ust. 1 ustawy, jest obrót, z zastrzeżeniem ust. 2-21, art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy lub osoby trzeciej. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku.
Zgodnie z art. 106 ust. 1 ustawy podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani wystawić fakturę stwierdzającą w szczególności dokonanie sprzedaży, datę dokonania sprzedaży, cenę jednostkową bez podatku, podstawę opodatkowania, stawkę i kwotę podatku, kwotę należności oraz dane dotyczące podatnika i nabywcy (…).
Stosownie do postanowień art. 106 ust. 4 ustawy podatnicy, o których mowa w ust. 1-3, nie mają obowiązku wystawiania faktur, o których mowa w ust. 1 i 2, osobom fizycznym nieprowadzącym działalności gospodarczej. Jednakże na żądanie tych osób podatnicy są obowiązani do wystawienia faktury.
Szczegółowe zasady wystawiania faktur zawiera rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 28 marca 2011 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz.U. Nr 68, poz. 360). Stosownie do § 5 ust. 1 rozporządzenia faktura stwierdzająca dokonanie sprzedaży powinna zawierać co najmniej:
- imiona i nazwiska lub nazwy bądź nazwy skrócone sprzedawcy i nabywcy oraz ich adresy;
- numery identyfikacji podatkowej sprzedawcy i nabywcy, z zastrzeżeniem ust. 10 i 11;
- numer kolejny faktury oznaczonej jako „FAKTURA VAT”;
- dzień, miesiąc i rok wystawienia faktury, a w przypadku, gdy data ta różni się od daty sprzedaży, również datę sprzedaży, w przypadku sprzedaży o charakterze ciągłym podatnik może podać na fakturze miesiąc i rok dokonania sprzedaży, pod warunkiem podania daty wystawienia faktury;
- nazwę (rodzaj) towaru lub usługi;
- miarę i ilość sprzedanych towarów lub zakres wykonanych usług;
- cenę jednostkową towaru lub usługi bez kwoty podatku (cenę jednostkową netto);
- wartość towarów lub wykonanych usług, których dotyczy sprzedaż, bez kwoty podatku (wartość sprzedaży netto);
- stawki podatku;
- sumę wartości sprzedaży netto towarów lub wykonanych usług z podziałem na poszczególne stawki podatku i zwolnionych od podatku oraz niepodlegających opodatkowaniu;
- kwotę podatku od sumy wartości sprzedaży netto towarów (usług), z podziałem na kwoty dotyczące poszczególnych stawek podatku;
- kwotę należności ogółem wraz z należnym podatkiem.
Z przedstawionego we wniosku opisu sprawy wynika, że Spółka prowadzi działalność gospodarczą w zakresie sprzedaży biletów lotniczych krajowych i zagranicznych. Obecnie Wnioskodawca chce nawiązać współpracę z przewoźnikiem niskobudżetowym, która będzie polegała na dokonywaniu na zlecenie odbiorcy rezerwacji i zakupu biletów. Za ww. transakcję odbiorca będzie płacił Wnioskodawcy kwotę stanowiącą wartość biletu powiększoną o prowizję Spółki. Wnioskodawca zaś będzie płacił przewoźnikowi należność za bilet.
Z okoliczności sprawy wynika, że Spółka pośredniczy w sprzedaży biletów lotniczych. Wnioskodawca nie wskazał, aby prowadzona działalność była objęta szczególnymi procedurami dla świadczenia usług turystyki. Sprzedaż biletu jest usługą samoistną, gdyż Wnioskodawca nie sprzedaje biletów w imieniu przewoźnika (dokonuje tego na zlecenie odbiorcy).
Analizując opisany stan prawy należy wskazać, iż opisany zakup i sprzedaż biletów przez spółkę jest dokonywany na rzecz odbiorcy ale we własnym imieniu. Zatem obrotem – podstawą opodatkowania świadczonej przez Spółkę usługi - będzie uwidoczniona na fakturze cała należność otrzymana od odbiorcy tj. kwota odpowiadająca należności za bilet powiększona o prowizję Wnioskodawcy. Należnością Zainteresowanego za świadczoną usługę rezerwacji i zakupu biletu lotniczego od odbiorcy będzie kwota obejmująca wartość biletu wraz z prowizją, zatem ta łączna kwota będzie stanowić podstawę opodatkowania świadczenia. Zatem wystawiając odbiorcy fakturę VAT Spółka winna uwzględnić w niej należność za bilet oraz prowizję.
Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t.j. Dz. U. z 2012 r. poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.
doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.