Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPB3/423-216/08/JS
z 25 czerwca 2008 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPB3/423-216/08/JS
Data
2008.06.25


Referencje


Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach


Temat
Podatek dochodowy od osób prawnych --> Koszty uzyskania przychodów


Słowa kluczowe
drogi publiczne
koszty pośrednie
potrącalność kosztów


Istota interpretacji
W zakresie ustalenia momentu zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów poniesionych wydatków na budowę pasa drogi publicznej w celu uzyskania wjazdu i wyjazdu na terenach inwestycji.



Wniosek ORD-IN 591 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 06 marca 2008 r. (data wpływu do tut. BKIP 18 marca 2008 r.) uzupełnionym w dniu 10 kwietnia 2008 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych m.in. w zakresie ustalenia momentu zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów poniesionych wydatków na budowę pasa drogi publicznej w celu uzyskania wjazdu i wyjazdu na terenach inwestycji ( pytanie oznaczone we wniosku Nr 1) - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 18 marca 2008 r. wpłynął do tut. BKIP ww. wniosek, uzupełniony w dniu 10 kwietnia 2008 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych m.in. w zakresie ustalenia momentu zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów poniesionych wydatków na budowę pasa drogi publicznej w celu uzyskania wjazdu i wyjazdu na terenach inwestycji.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny :

Spółka prowadzi działalność w zakresie wynajmu nieruchomości na własny rachunek oraz budową nieruchomości. W związku z licznymi inwestycjami jakie prowadzi zdarza się, że zobowiązana jest ponieść nakłady na infrastrukturę zewnętrzną i drogi publiczne.

Inwestycja 1:

W 2001 roku Spółka rozpoczęła budowę pawilonu handlowego. Aby uzyskać wjazd i wyjazd na teren pawilonu będzie musiała na własny koszt dokonać przebudowy pasa drogowego drogi publicznej.

Część nakładów na budowę drogi publicznej -(decyzje na lokalizację zjazdu, opłaty za tę decyzje, mapy projektowe do celów budowy drogi) została poniesiona w latach 2001-2007. W 2008 roku poniesiono kolejne nakłady w wysokości 50.000 zł na projekty budowlane dotyczące pasa drogowego. Inwestycja nadal trwa.

Przedmiotowa droga publiczna nie jest własnością podatnika, nie jest również przedmiotem najmu, dzierżawy ani innej umowy. Zmodernizowana droga nadal będzie drogą publiczną, z której będą mogły korzystać inne podmioty.

Do wykonania robót na własny koszt Spółka jest zobligowana przepisem art. 16 ust. 1ustawy z dnia 21 marca 1985 r. o drogach publicznych, który stanowi, że obowiązek przebudowy drogi publicznej spowodowany inwestycją niedrogową należy do inwestora tego przedsięwzięcia. Wykonanie powyższych robót warunkuje zgodę na oddanie inwestycji do użytkowania.

Po zakończeniu budowy budynek będzie wykorzystywany w prowadzonej działalności.

W związku z powyższym zadano m.in. następujące pytanie:

Czy poniesione nakłady inwestycyjne już na etapie projektów na budowę pasa drogi publicznej w celu uzyskania wjazdu i wyjazdu na teren inwestycji można odnieść bezpośrednio w koszty uzyskania przychodów w dacie poniesienia, czy w momencie zakończenia i rozliczenia inwestycji... (pytanie oznaczone we wniosku Nr 1)

Zdaniem Spółki nakłady na przebudowę drogi publicznej poniesione w roku 2008 może odnieść w koszty roku 2008, a poniesione w latach poprzednich 2001-2007 po oddaniu inwestycji do użytkowania.

Podobne stanowisko zaprezentował również Minister Finansów w piśmie z 14 lipca 2006r. nr DD6-8213-43/WK/06/249. Według powołanego pisma wydatki związane z nakładami podatnika na utrzymanie (przebudowę) drogi publicznej nie stanowią inwestycji w obcym środku trwałym, a tym samym nie mogą być rozliczane w formie odpisów amortyzacyjnych. Wydatki takie mogą natomiast stanowić koszt podatkowy, na podstawie art. 15 ust.1 ustawy z dnia 15 lutego 1992r. o podatku dochodowym od osób prawnych ( t. j. Dz. U. z 2000r. Nr 54, poz. 654 ze zm.), o ile podatnik wykaże spełnienie dwóch warunków, tzn. związku ze swoja działalnością oraz co najmniej pośredniego związku z celem uzyskania przychodów.

Do czasu zajęcia stanowiska przez Ministra Finansów urzędy skarbowe rzadko prezentowały stanowisko zaliczania wydatków na przebudowę drogi publicznej do kosztów w momencie ich poniesienia, częściej prezentowały stanowisko traktowania tych wydatków jako inwestycji w obcym środku trwałym lub zwiększajacych wartość początkową inwestycji i rozliczania tych wydatków poprzez odpisy amortyzacyjne.

Dlatego wydatki jakie poniosła Spółka w latach 2001-2007 zostały odniesione na środki trwałe w budowie. Wówczas Spółka nie nabyła również prawa do dokonywania odpisów amortyzacyjnych, ponieważ inwestycja nie została oddana do używania. Proces inwestycyjny nadal trwa.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.


Referencje


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj