Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPP2/443-363/08/LŻ
z 11 lipca 2008 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPP2/443-363/08/LŻ
Data
2008.07.11



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach


Temat
Podatek od towarów i usług --> Dokumentacja --> Kasy rejestrujące --> Kasy rejestrujące


Słowa kluczowe
ewidencja sprzedaży
garaż
osoba fizyczna nieprowadząca działalności gospodarczej
zwolnienie z obowiązku instalacji kasy rejestrującej


Istota interpretacji
Zwolnienie z obowiązku ewidencjonowania obrotu i kwoty podatku należnego za pomocą kasy fiskalnej sprzedaży bram garażowych wraz z pilotami



Wniosek ORD-IN 694 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pana, przedstawione we wniosku z dnia 4 kwietnia 2008r. (data wpływu 11 kwietnia 2008r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania obrotu i kwoty podatku należnego za pomocą kasy fiskalnej sprzedaży bram garażowych wraz z pilotami - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 11 kwietnia 2008r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania obrotu i kwoty podatku należnego za pomocą kasy fiskalnej sprzedaży bram garażowych wraz z pilotami.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Podatnik w przeważającej mierze prowadzi działalność według PKWiU 70.11.Z tj. zagospodarowanie i sprzedaż nieruchomości na własny rachunek (lokale mieszkalne i garaże). Ponadto wynajmuje nieruchomości na własny rachunek (PKWiU – 70.20.Z), ale tylko osobom fizycznym prowadzącym działalność gospodarczą i osobom prawnym. Pośrednictwo w obrocie nieruchomościami (70.31.Z) nie przekracza w ciągu roku 5 transakcji. Na podstawie § 3 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie kas rejestrujących jest zwolniony z obowiązku ewidencjonowania dostaw nieruchomości (poz. 36 i 38 załącznika ww. rozporządzenia). W pierwszym półroczu 2007r. i całym roku podatkowym 2007r. udział obrotów z tytułu sprzedaży nieruchomości na rzecz osób fizycznych w obrotach ogółem podatnika z działalności określonej w art. 111 ust. 1 ustawy był wyższy niż 70%. W stosunku do podatnika jak do tej pory nie wystąpił obowiązek ewidencjonowania za pomocą kas rejestrujących, nie utracił on prawa do zwolnienia z ewidencjonowania na podstawie § 3 ust. 2 pkt 1 ww. rozporządzenia, ani nie jest podatnikiem rozpoczynającym sprzedaż po dniu 30 czerwca 2007r. zgodnie z poz. 1-33 załącznika do ww. rozporządzenia. Przedmiotem sprzedaży w przeważającej mierze są lokale mieszkalne oraz garaże w budynkach mieszkalnych. W dostarczanych garażach jest możliwość za dopłatą wyboru bramy garażowej - automatycznej lub segmentowej otwieranej za pomocą pilota (w standardzie bramy garażowe uchylne ręczne). Nie w każdym akcie notarialnym uwzględniono kwotę dopłaty za wybraną bramę garażową powodującą zwiększenia ceny mieszkania. Kwota dopłaty za wybraną bramę garażową jest udokumentowana fakturą VAT. Automatyczne bramy garażowe są kupowane wraz z pilotami jako jedna całość. Klient kupujący garaż z automatyczną bramą może zamówić sobie dodatkowe piloty do tej bramy. Podatnik nie prowadzi sprzedaży samych pilotów (tylko razem z bramą garażową jako całością).

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

  1. Czy w związku z powyższym sprzedaż tych bram garażowych (innych niż w standardzie) oraz pilotów służących do ich otwierania jest zwolniona z obowiązku ewidencjonowania poprzez kasę fiskalną...
  2. Czy interpretacja dotycząca pytania w pkt 1 będzie miała zastosowanie również w przypadku osób fizycznych, którym tej dopłaty nie uwzględniono w akcie notarialnym...

Zdaniem Wnioskodawcy, brama garażowa jest częścią składową garażu bez względu na to jakiego wyboru jej rodzaju dokonał kupujący, natomiast pilot jest częścią składową bramy – w związku z tym całość należy traktować jako dostawę nieruchomości i wówczas na podstawie poz. 38 i 36 załącznika rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie kas rejestrujących jest zwolniona z obowiązku ewidencjonowania przy pomocy kasy fiskalnej.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 111 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, podatnicy dokonujący sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych są obowiązani prowadzić ewidencję obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących.Obrotem, w rozumieniu art. 29 ust. 1 ustawy o VAT, jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy.

W art. 111 ust. 7 pkt 3 ww. ustawy upoważniono Ministra Finansów do wydania rozporządzenia, w którym może uregulować kwestie zwolnienia określonych grup podatników (zwolnienia podmiotowe) lub niektórych czynności (zwolnienia przedmiotowe) na czas określony z obowiązku ewidencjonowania obrotu za pomocą kasy rejestrującej, ze względu na rodzaj prowadzonej działalności lub wysokość obrotu.Wykonanie ww. delegacji ustawowej nastąpiło poprzez wydanie rozporządzeń w sprawie kas rejestrujących.

Zgodnie z § 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 25 czerwca 2007r. w sprawie kas rejestrujących (Dz. U. Nr 116, poz. 804) zwalnia się z obowiązku ewidencjonowania:

  1. do dnia 31 grudnia 2007r. - sprzedaż w zakresie czynności wymienionych w załączniku do rozporządzenia;
  2. do dnia 30 września 2007r. - czynności objęte do dnia 30 czerwca 2007r. zwolnieniem od ewidencjonowania wymienione w załączniku do rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 marca 2006r. w sprawie kas rejestrujących (Dz. U. Nr 51, poz. 375, Nr 60, poz. 431 i Nr 243, poz. 1768), niewymienione w załączniku do niniejszego rozporządzenia.

Natomiast zgodnie z § 3 pkt 1 do dnia 31 grudnia 2007r. zwalnia się z obowiązku ewidencjonowania podatników dokonujących sprzedaży towarów i usług wymienionych w poz. 1-39 załącznika do rozporządzenia, o którym mowa w § 2 pkt 2, jeżeli w pierwszym półroczu 2007r. udział obrotów z tytułu tej sprzedaży w obrotach ogółem podatnika z działalności określonej w art. 111 ust. 1 ustawy był wyższy niż 70 %.

Ww. rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 25 czerwca 2007r. w sprawie kas rejestrujących utraciło moc z dniem 31 grudnia 2007r. Od dnia 1 stycznia 2008r. do dnia 30 czerwca 2008r. obowiązywało rozporządzenie z dnia 20 grudnia 2007r. w sprawie kas rejestrujących (Dz. U. Nr 245, poz. 1807).Zgodnie § 2 ww. rozporządzenia zwalnia się do dnia 30 czerwca 2008r. z obowiązku ewidencjonowania sprzedaż w zakresie czynności wymienionych w załączniku do rozporządzenia.Wśród czynności wymienionych w tym załączniku znajdują się m.in.

  • w poz. 36 - Dostawa nieruchomości,
  • w poz. 38 - Świadczenie usług, za które zapłata w całości następuje za pośrednictwem poczty lub banku na rachunek bankowy podatnika, pod warunkiem że z ewidencji i dowodów dokumentujących transakcję jednoznacznie wynika, jakiej konkretnie transakcji zapłata dotyczyła.

Jednocześnie na podstawie § 3 ust. 1 pkt 1 zwalnia się do dnia 30 czerwca 2008r. z obowiązku ewidencjonowania również podatników dokonujących sprzedaży towarów i usług wymienionych w poz. 1-33 załącznika do rozporządzenia, jeżeli w poprzednim roku podatkowym udział obrotów z tytułu tej sprzedaży w obrotach ogółem podatnika z działalności określonej w art. 111 ust. 1 ustawy był wyższy niż 70%.

Od dnia 1 lipca 2008r. weszło w życie nowe rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 27 czerwca 2008r. w sprawie kas rejestrujących (Dz. U. Nr 113, poz. 720), w którym zgodnie z § 2 zwalnia się z obowiązku ewidencjonowania:

  1. do dnia 31 grudnia 2008r. - sprzedaż w zakresie czynności wymienionych w załączniku do rozporządzenia;
  2. do dnia 31 października 2008r. - czynności objęte do dnia 30 czerwca 2008r. zwolnieniem z obowiązku ewidencjonowania wymienione w załączniku do rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 grudnia 2007r. w sprawie kas rejestrujących (Dz. U. nr 245, poz. 1807), których nie dotyczą poz. 5, 9, 15, 16, 18-20, 23 załącznika do niniejszego rozporządzenia.

Równocześnie zgodnie z § 3 pkt 1 ww. rozporządzenia zwalnia się z obowiązku ewidencjonowania do dnia 31 grudnia 2008r. również podatników dokonujących sprzedaży towarów i usług wymienionych w poz. 1-33 załącznika do rozporządzenia, o którym mowa w § 2 pkt 2, jeżeli w pierwszym półroczu 2008r. udział obrotów z tytułu tej sprzedaży w obrotach ogółem podatnika z działalności określonej w art. 111 ust. 1 ustawy był wyższy niż 70%.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, iż Wnioskodawca w przeważającej mierze prowadzi działalność według PKWiU 70.11.Z tj. zagospodarowanie i sprzedaż nieruchomości na własny rachunek (lokale mieszkalne i garaże). Ponadto wynajmuje nieruchomości na własny rachunek (PKWiU – 70.20.Z), ale tylko osobom fizycznym prowadzącym działalność gospodarczą i osobom prawnym. Na podstawie § 3 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 25 czerwca 2007r. w sprawie kas rejestrujących jest zwolniony z obowiązku ewidencjonowania dostaw nieruchomości (poz. 36 i 38 załącznika ww. rozporządzenia). W pierwszym półroczu 2007r. i całym roku podatkowym 2007r. udział obrotów z tytułu sprzedaży nieruchomości na rzecz osób fizycznych w obrotach ogółem podatnika z działalności określonej w art. 111 ust. 1 ustawy był wyższy niż 70%. W stosunku do podatnika jak do tej pory nie wystąpił obowiązek ewidencjonowania za pomocą kas rejestrujących. Przedmiotem sprzedaży w przeważającej mierze są lokale mieszkalne oraz garaże w budynkach mieszkalnych. W dostarczanych garażach jest możliwość za dopłatą wyboru bramy garażowej - automatycznej lub segmentowej otwieranej za pomocą pilota (w standardzie bramy garażowej uchylne ręcznie). Nie w każdym akcie notarialnym uwzględniono kwotę dopłaty za wybraną bramę garażową powodującą zwiększenia ceny mieszkania. Kwota dopłaty za wybrana bramę garażową jest udokumentowana fakturą VAT.

Zatem w sytuacji, gdy cena bramy (standardowej, automatycznej lub segmentowej) jest elementem składowym ceny właściwej dostawy nieruchomości, która ujęta jest w akcie notarialnym to należy dostawę taką traktować jako całość czyli dostawę nieruchomości. Wobec powyższego, Wnioskodawca, do dnia 31 grudnia 2007r. był zwolniony z obowiązku ewidencjonowania obrotu i kwot podatku należnego za pomocą kas rejestrujących, na podstawie § 3 ust. 1 pkt 1, ponieważ jak oświadczył we wniosku, spełniał warunki do zwolnienia z obowiązku ewidencjonowana określonych rozporządzeniem Ministra Finansów z dnia 25 czerwca 2007r. w sprawie kas rejestrujących, tzn. w pierwszym półroczu udział obrotów z tytułu sprzedaży towarów i usług wymienionej w poz. 1-39 załącznika do rozporządzenia w obrotach ogółem podatnika z działalności określonej w art. 111 ust. 1 ustawy był wyższy niż 70%.

Jednocześnie od dnia 1 stycznia 2008r. do 30 czerwca 2008r. w związku z brzemieniem § 3 ust. 1 pkt 1 ww. rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 grudnia 2007r. działalność wykonywana przez Wnioskodawcę w ww. zakresie jako wymieniona w poz. 36 i 38 również była zwolniona z obowiązku ewidencjonowania na kasie rejestrującej, na podstawie § 2 ww. rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 grudnia 2007r., natomiast od dnia 1 lipca 2008r. do dnia 31 grudnia 2008r. jest zwolniona na podstawie przepisu § 2 pkt 1 ww. rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 czerwca 2008r. w sprawie kas rejestrujących.W zaistniałej sytuacji nie ma już zastosowania zwolnienie, o którym mowa w § 3 ust. 1 pkt 1 ww. rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie kas rejestrujących.

W sytuacji jednak gdy dostawa bramy garażowej z pilotem, oczywiście dokonywana na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej, nie zostanie ujęta w cenie nabycia nieruchomości, która wskazana jest w akcie notarialnym dokumentującym nabycie nieruchomości, a jest ona dokumentowana odrębnie wystawioną fakturą, wówczas obrót z tego tytułu powinien być ewidencjonowany przy pomocy kasy rejestrującej. Przepisy ww. rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie kas rejestrujących nie przewidują bowiem zwolnienia w tym zakresie.

Mając powyższe na uwadze należy stwierdzić, iż dostawa na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej bram garażowych wraz z pilotami nieuwzględnionych w akcie notarialnym dotyczącym nabycia nieruchomości, nie może być traktowana na równi z dostawą nieruchomości jako całości, gdyż jest to odrębna dostawa towaru. Zamiarem ustawodawcy było zwolnienie z ewidencjonowania przy pomocy kasy fiskalnej jedynie dostawy całej nieruchomości (objętej jedynym aktem notarialnym), a nie dostawy każdego z poszczególnych jej elementów.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należy uznać za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj