Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy
ITPP1/443-805/12/BJ
z 15 października 2012 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r. 749) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112 poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 2 lipca 2012 r. (data wpływu 5 lipca 2012 r.), uzupełnionym w dniu 26 września 2012 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku dla czynności eksploatacji, utrzymania i konserwacji sieci wodno-kanalizacyjnej, przepompowni ścieków oraz oczyszczania separatorów i piaskowników – jest nieprawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 5 lipca 2012 r. został złożony wniosek, uzupełniony w dniu 26 września 2012 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku dla czynności eksploatacji, utrzymania i konserwacji sieci wodno-kanalizacyjnej, przepompowni ścieków oraz oczyszczania separatorów i piaskowników.


W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.


Spółka ma zamiar świadczyć usługi utylizacji odpadów oraz eksploatacji, obsługi i konserwacji sieci rozdzielczej wodno-kanalizacyjnej łącznie z przepompowniami ścieków oraz czyszczenie separatorów i piaskowników, służących do oczyszczania wody deszczowej w garażach i parkingach, będących infrastrukturą na osiedlach mieszkaniowych.

Do podstawowych obowiązków Spółki będzie należało zapewnienie bezawaryjnego odbioru ścieków od dostawcy i przetransportowanie ich poprzez sprawną sieć kanalizacyjną do oczyszczali ścieków w celu ich utylizacji i zrzutu do kanału, rowu lub rzeki. Pracownicy Spółki będą zobowiązani do usuwania zgromadzonego osadu w przepompowniach, wyjmowania pomp i ich czyszczenia z nagromadzonych kratek, czyszczenia czerpni oraz wywozu i utylizacji odpadów tam powstałych, zapewnienie drożności sieci kanalizacyjnej poprzez usuwanie zgromadzonego osadu (płukanie sieci kanalizacyjnej łącznie z odbiorem i utylizacją powstałych odpadów), likwidacji zatorów w kanalizacji oraz oczyszczenia separatorów i piaskowników z nagromadzonych odpadów typu tłuszcz, ropa, piasek i ich wywiezienie na składowisko odpadów.

Prace konserwatorskie związane są z okresowym przeglądem, utrzymaniem pomp w należytym stanie i ich bieżącymi remontami. Spółka nie będzie dzierżawcą, ani właścicielem infrastruktury technicznej. Przepompownie ścieków znajdują się na terenie osiedli, ale poza bryłą budynków mieszkalnych, z którą są związane. Separatory i piaskowniki zainstalowane są w garażach podziemnych budynków mieszkalnych oraz na parkingach poza budynkiem mieszkalnym. Oczyszczania separatorów dokonuje się dwa razy w roku na podstawie przepisów prawa budowlanego.

W uzupełnieniu do wniosku Spółka wskazała klasyfikacje świadczonych przez nią usług, wg PKWiU.


W grupie PKWiU 37 mieszczą się usługi związane z odprowadzaniem i oczyszczaniem ścieków; osady ze ścieków kanalizacyjnych


  • obsługa sieci kanalizacyjnych i systemów oczyszczania ścieków,
  • gromadzenie i transport ścieków przemysłowych lub pochodzących z gospodarstw domowych od jednego lub wielu użytkowników oraz wody deszczowej za pomocą sieci kanalizacyjnej, kolektorów, zbiorników oraz pozostałych środków transportu (wagonów-cystern itp.), opróżnianie i czyszczenie zbiorników gnilnych, dołów ściekowych (kloacznych); utrzymanie toalet chemicznych,
  • oczyszczanie ścieków (włączając ścieki przemysłowe, pochodzące z gospodarstw domowych lub basenów kąpielowych itp.) w procesach fizycznych, chemicznych i biologicznych takich jak: odsiewanie, filtrowanie, oczyszczanie mechaniczne na kratach i sitach, sedymentację itp.,
  • utrzymanie, czyszczenie systemów kanalizacyjnych i drenażowych, włączając przetykanie rur.


PKWiU 38.11.11.0 obejmuje usługi związane ze zbieraniem odpadów komunalnych innych niż niebezpieczne nadających się do recyklingu


  • zbieranie stałych odpadów (śmieci), takich jak: odpady pochodzące z gospodarstw domowych lub odpady przemysłowe z pojemników na odpady, kontenerów itp., które mogą zawierać różne materiały nadające się do odzysku,
  • zbieranie surowców wtórnych.


W PKWiU 38.12.13.0 mieszczą się usługi związane ze zbieraniem odpadów komunalnych innych niż niebezpieczne nienadających się do recyklingu:


  • zbieranie odpadów niebezpiecznych, takich jak: odpady niebezpieczne dla środowiska,


PKWiU 42.21.22.0 obejmuje roboty ogólnobudowlane związane z budową sieci rozdzielczych, włączając prace pomocnicze roboty związane z budową:


  • sieci kanalizacyjnych, włączając remonty.


W związku z powyższym zadano następujące pytanie.


Jaka stawka VAT obowiązuje na usługi w zakresie eksploatacji, utrzymania i konserwacji sieci kanalizacyjnej i przepompowni ścieków oraz oczyszczania separatorów i piaskowników?


Zdaniem Wnioskodawcy, na podstawie art. 41 ust. 2 ustawy oraz § 7 ust. 2 i 3 rozporządzenia wykonawczego Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług, usługi konserwacji przepompowni i kanalizacji ścieków oraz oczyszczania separatorów i piaskowników zlokalizowanych przy budynkach mieszkalnych korzystają ze stawki preferencyjnej, dotyczące lokali i budynków mieszkalnych w zakresie społecznego programu mieszkalnego z wyłączeniem lokali użytkowych. Usługi świadczone odnośnie lokali użytkowych bądź lokali mieszkalnych powyżej 150 m2 nie mogą korzystać ze stawki preferencyjnej tylko podstawowej 23 %. W związku z wezwaniem organu Wnioskodawca uzupełnił swoje stanowisko wskazując, iż świadczone usługi sklasyfikowane są wg PKWiU do grupy 37, 38.11.1 oraz 38.12.1 i jako wymienione w załączniku nr 3 do ustawy o podatku od towarów i usług korzystają z preferencyjnej stawki VAT w wysokości 8 %, „bez względu na zakres art. 41 ust. 2 ustawy”.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.


Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054) opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Natomiast przez świadczenie usług – stosownie do art. 8 ust. 1 ustawy – rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (…).

Jak stanowi przepis art. 5a ustawy, towary lub usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, jeżeli dla tych towarów lub usług przepisy ustawy lub przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie powołują symbole statystyczne.

Klasyfikacją, do której odwołują się przepisy ustawy o podatku od towarów i usług w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. jest Polska Klasyfikacja Wyrobów i Usług, wprowadzona w życie rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. Nr 207, poz. 1293 ze zm.).

Stawka podatku – zgodnie z przepisem art. 41 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług – wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Natomiast dla towarów i usług wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku – stosownie do art. 41 ust. 2 ustawy – wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1.


Stosownie do treści art. 146a ww. ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146f:


  1. stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23 %;
  2. stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2, art. 120 ust. 2 i 3 oraz w tytule załącznika nr 3 do ustawy, wynosi 8 %.


Stawkę podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług, stosuje się – w myśl ust. 12 wskazanego artykułu – do dostawy, budowy, remontu, modernizacji, termomodernizacji lub przebudowy obiektów budowlanych lub ich części zaliczanych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym.

Przez budownictwo objęte społecznym programem mieszkaniowym, zgodnie z ust. 12a tego artykułu, rozumie się obiekty budownictwa mieszkaniowego lub ich części, z wyłączeniem lokali użytkowych, oraz lokale mieszkalne w budynkach niemieszkalnych sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 12, a także obiekty sklasyfikowane w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale ex 1264 – wyłącznie budynki instytucji ochrony zdrowia świadczących usługi zakwaterowania z opieką lekarską i pielęgniarską, zwłaszcza dla ludzi starszych i niepełnosprawnych, z zastrzeżeniem ust. 12b.


Natomiast stosownie do § 7 ust. 1 pkt 2 i 3 i ust. 2 i 3, obowiązującego od dnia 6 kwietnia 2011 r. rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 73, poz. 392 ze zm.) stawkę podatku wymienioną w art. 41 ust. 1 ustawy obniża się do wysokości 8% dla:


  1. robót konserwacyjnych dotyczących budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym;
  2. robót konserwacyjnych dotyczących:


  1. obiektów budownictwa mieszkaniowego, o których mowa w art. 2 pkt 12 ustawy, lub ich części, z wyłączeniem lokali użytkowych,
  2. lokali mieszkalnych w budynkach niemieszkalnych sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 12


  • w zakresie, w jakim wymienione roboty nie są objęte tą stawką na podstawie pkt 2.


Przez roboty konserwacyjne, o których mowa w ust. 1 pkt 2 i 3, rozumie się roboty mające na celu utrzymanie sprawności technicznej elementów budynku lub jego części inne niż remont (§ 7 ust. 2 ww. rozporządzenia).

Zgodnie z § 7 ust. 3 ww. rozporządzenia Ministra Finansów przepisu ust. 1 pkt 3 nie stosuje się, jeżeli wartość towarów bez podatku wchodzących w podstawę opodatkowania świadczenia robót konserwacyjnych przekracza 50% tej podstawy.

Ponadto w załączniku nr 3 do ustawy, stanowiącym wykaz towarów i usług opodatkowanych stawką podatku w wysokości 8% pod pozycją 142 wskazano na „usługi związane z odprowadzaniem i oczyszczaniem ścieków” (symbol PKWiU ex 37), pod pozycją 143 wymienione zostały „usługi związane ze zbieraniem odpadów innych niż niebezpieczne nadających się do recyklingu” (symbol PKWiU 38.11.1). Natomiast w poz. 146 ww. załącznika ujęte zostały „usługi związane ze zbieraniem odpadów niebezpiecznych” (symbol PKWiU 38.12.1).

Zgodnie z art. 2 pkt 30 ustawy o podatku od towarów i usług, przez PKWiU ex – rozumie się zakres wyrobów lub usług węższy niż określony w danym grupowaniu Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług.

Umieszczenie ww. oznaczenia przy konkretnym symbolu statystycznym ma na celu zawężenie stosowania stawki preferencyjnej tylko do towarów/usług należących do wymienionego grupowania statystycznego, spełniających określone warunki sprecyzowane przez ustawodawcę w rubryce „nazwa towaru lub usługi (grupy towarów lub usług)”.

Z przedstawionego we wniosku opisu stanu faktycznego wynika, iż Wnioskodawca zamierza świadczyć usługi utylizacji odpadów oraz eksploatacji, obsługi i konserwacji sieci rozdzielczej wodno-kanalizacyjnej łącznie z przepompowniami ścieków oraz czyszczenia separatorów i piaskowników, służących do oczyszczania wody deszczowej w garażach i parkingach, będących infrastrukturą na osiedlach mieszkaniowych, sklasyfikowane – jak wskazano we wniosku - wg PKWiU odpowiednio w grupowaniach 37, 38.11.1 oraz 38.12.1. Do grupowania PKWiU 42.21.22.0 Wnioskodawca przyporządkował roboty ogólnobudowlane związane z budową sieci rozdzielczych, w tym roboty związane z budową sieci kanalizacyjnych, włączając remonty.

Mając na uwadze powyższe oraz powołane w tym zakresie przepisy prawa należy stwierdzić, iż o ile podane klasyfikacje są prawidłowe, to w przypadku świadczenia usług mieszczących się odpowiednio w grupowaniach: ex 37 (przy założeniu, że świadczone usługi obejmują wyłącznie usługi związane z odprowadzaniem i oczyszczaniem ścieków, tj. nie obejmują usług z grupowania 37.00.2 – osady ze ścieków kanalizacyjnych), 38.11.1 oraz 38.12.1 zastosowanie znajdzie stawka podatku w wysokości 8%, w oparciu o art. 41 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług, w powiązaniu z art. 146a pkt 2 tej ustawy i poz. 142, 143, 146 załącznika nr 3 do ustawy. Stawka ta nie obejmuje usług zaliczanych przez Wnioskodawcę do PKWiU 42.21.22.0., dla których z uwagi na fakt, iż ustawodawca nie przewidział dla tego rodzaju czynności preferencyjnej stawki podatku, zastosowanie ma stawka podstawowa, tj. 23%.

Na powyższe zasady opodatkowania nie ma wpływu fakt, przy jakich budynkach (mieszkalnych czy użytkowych) wykonywane są opisane we wniosku usługi. Z uwagi na taką argumentację własnego stanowiska oraz powoływanie się na uregulowania zawarte w § 7 ust. 2 i 3 w. cyt. rozporządzenia Ministra Finansów, oceniając całościowo stanowisko Wnioskodawcy uznano je za nieprawidłowe.

W tym miejscu podkreślić należy, iż z uwagi na to fakt, że obniżone stawki podatku mają charakter wyjątkowy i nie podlegają ani wykładni rozszerzającej, ani zawężającej, zaś możliwość wychodzenia poza wykładnię literalną jest niedopuszczalna, uznać trzeba, iż stawki te winny mieć zastosowanie do towarów i usług wskazanych wprost przez ustawodawcę w ustawie o podatku od towarów i usług lub w przepisach wykonawczych do tej ustawy.

Ponadto wskazać należy, iż Minister Finansów nie jest uprawniony do zajmowania stanowiska w zakresie prawidłowości przyporządkowania formalnego towarów i usług do grupowania klasyfikacyjnego. Analiza prawidłowości dokonanej przez Wnioskodawcę we wniosku klasyfikacji opisanych usług do właściwego grupowania statystycznego, nie mieści się w ramach określonych przepisem art. 14b § 1 ustawy Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.). Zgodnie bowiem z Komunikatem Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego z dnia 24 stycznia 2005 roku w sprawie trybu udzielania, informacji dotyczących standardów klasyfikacyjnych (Dz. Urz. GUS Nr 1 poz. 11), zainteresowany podmiot sam klasyfikuje prowadzoną działalność, swoje produkty (wyroby i usługi), towary, środki trwałe i obiekty budowlane według zasad określonych w poszczególnych klasyfikacjach i nomenklaturach, wprowadzonych rozporządzeniami Rady Ministrów lub stosowanych bezpośrednio na podstawie przepisów Wspólnoty Europejskiej i to jego obciążają ewentualne negatywne konsekwencje z tytułu błędnego zaklasyfikowania towarów i usług. W związku z tym niniejszej interpretacji udzielono wyłącznie w oparciu o klasyfikację przedstawioną przez Wnioskodawcę.


Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu zaistnienia zdarzenia.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gdańsku, Al. Zwycięstwa 16/17, 80-219 Gdańsk po uprzednim na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2012 r., poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj