Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPP2/443-884/12-4/KOM
z 11 grudnia 2012 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r. poz. 749) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 13.09.2012 r. (data wpływu 17.09.2012 r.), uzupełnione pismem z dnia 8.10.2012 r. (data wpływu 12.10.2012 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług jest:

  • nieprawidłowe - w zakresie zwolnienia z opodatkowania usług opieki nad dziećmi do lat 3,
  • prawidłowe - w zakresie opodatkowania tych usług świadczonych w stosunku do dzieci powyżej 3 roku.

UZASADNIENIE


W dniu 17.09.2012 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia z opodatkowania usług opieki nad dziećmi do lat 3 i opodatkowania tych usług świadczonych w stosunku do dzieci powyżej 3 roku życia. Wniosek został uzupełniony pismem z dnia 8.10.2012 r. (data wpływu 12.10.2012 r.) będącym odpowiedzią na wezwanie Organu z dnia 27.09.2012 r. znak IPPP2/443-884/12-2/KOM (skutecznie doręczone dnia 5.10.2012 r.).


W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:


Firma (dalej: Wnioskodawca lub Spółka) prowadzi zajęcia dla dzieci na zlecenie domu kultury. Umowa przewiduje, że w zajęciach mogą uczestniczyć dzieci w wieku 2-5 lat. Jednak w rzeczywistości 90% z nich nie ukończyło jeszcze 3 lat. Maluchy pozostają pod opieką Wnioskodawcy dwa razy w tygodniu przez trzy godziny. Wnioskodawca stara się, aby czas upływał im w sposób twórczy i interesujący. Maluchy próbują rysować, malować, czy lepić z plasteliny, uczestniczą także w zajęciach ruchowych i rytmicznych. Ponieważ są to jeszcze malutkie i niesamodzielne dzieci, to praca Wnioskodawcy polega głównie na pomocy w korzystaniu z toalety, jedzeniu, zakładaniu ubrań czy kapci, dmuchaniu nosa itp. Część dzieci nosi jeszcze pieluchy, więc trzeba je zmieniać.


Osoby zatrudnione w firmie nie mają uprawnień nauczyciela. Zapewniają maluchom bezpieczeństwo oraz starają się, aby ciekawie spędzały czas w domu kultury.


W uzupełnieniu z dnia 8.10.2012 r. (data wpływu 12.10.2012 r.) Wnioskodawca wskazał, że:

  1. spółka cywilna działa na podstawie umowy spółki osób fizycznych działających w oparciu o wpis do ewidencji działalności gospodarczej,
  2. spółka nie świadczy usług w formach i na zasadach określonych w przepisach o pomocy społecznej oraz w przepisach o systemie oświaty, a także nie jest jednostką objętą systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty w zakresie kształcenia i wychowania,
  3. głównym przedmiotem działalności spółki jest opieka nad dziećmi.

  1. W ramach swojej działalności prowadzi między innymi zajęcia w formie klubu dziecięcego w lokalach, którymi dysponuje (które wynajmuje). Spółka uważa, że w tym zakresie działa w formie przewidzianej w „Ustawie o opiece nad dziećmi w wieku do lat 3”, a więc literalnie rzecz biorąc jest podmiotem sprawującym opiekę nad dziećmi do lat 3 w rozumieniu powyższej ustawy dla tej konkretnej formy działalności.
  2. Oprócz zajęć prowadzonych w lokalach, którymi Spółka dysponuje, świadczy również usługi opieki nad dziećmi na rzecz domu kultury w jego siedzibie. W tym zakresie spółka nie ma pewności, czy zajęcia te świadczone są zgodnie z „Ustawą o opiece nad dziećmi w wieku do lat 3, gdyż zdaniem Spółki ustawa nie jest precyzyjna w tym zakresie i zdaniem Spółki nie można jednoznacznie stwierdzić czy świadcząc usługę w tej formie spełnia wymogi „Ustawy o opiece nad dziećmi w wieku do lat 3”.

Ustawodawca nie definiuje w ustawie o podatku od towarów i usług, czym jest opieka nad dziećmi do lat 3 oraz nie odsyła do żadnych innych przepisów, na podstawie których należałoby definiować wyżej wymienione pojęcie. Ustawodawca nie definiuje w ustawie o podatku od towarów i usług również pojęcia „podmioty sprawujące opiekę nad dziećmi do lat 3” oraz nie odsyła do żadnych innych przepisów, na podstawie których należałoby definiować to pojęcie. Zdaniem Wnioskodawcy, w takiej sytuacji w pierwszej kolejności należy kierować się wykładnią językową.


Spełnienie wymogów ustawy o opiece nad dziećmi w wieku do lat 3 nie jest warunkiem koniecznym do zastosowania zwolnienia określonego w art. 43 ust. 1 pkt 24 lit. b ustawy o podatku od towarów i usług.


W związku z powyższym zadano następujące pytanie (doprecyzowane w uzupełnieniu):


Czy usługi wykonywane przez Spółkę korzystają ze zwolnienia przedmiotowego na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 24 lit. b ustawy o podatku od towarów i usług?


Stanowisko Wnioskodawcy:


Spółka w ramach swojej działalności sprawuje zorganizowaną opiekę nad dziećmi w postaci zajęć grupowych. W ramach zajęć sprawuje nad dziećmi bezpośrednią opiekę, dba o ich bezpieczeństwo oraz przeprowadza zajęcia zabawowo- edukacyjne.


Spółka uważa, że świadcząc usługi o takim charakterze świadczy opiekę nad dziećmi do lat 3 i usługi te korzystają ze zwolnienia z art. 43 ust. 1 pkt 24 lit. b ustawy o podatku od towarów i usług.


Ustawa o podatku od towarów i usług nie zawiera definicji pojęcia „opieka nad dziećmi”. Zgodnie z definicją słownikową „opieka” to dbanie o kogoś lub o coś („Słownik 100 tysięcy potrzebnych słów” pod redakcją profesora Jerzego Bralczyka Wydawnictwo Naukowe PWN 2005). Również Ustawa o opiece nad dziećmi w wieku do lat 3 z dnia 4 lutego 2011 r. stanowi, że w ramach opieki realizowane są funkcje: opiekuńcza, wychowawcza oraz edukacyjna (art. 2 ust. 2).

Wnioskodawca pragnie zauważyć, że ustawa o podatku od towarów i usług nie uzależnia prawa do zwolnienia z VAT na mocy art. 43 ust. 1 pkt 24 lit. b od spełnienia warunków określonych w ustawie o opiece nad dziećmi w wieku do lat 3 z dnia 4 lutego 2011 r.

W związku z brakiem definicji pojęcia „opieka na dziećmi” w ustawie o podatku od towarów i usług Wnioskodawca wskazał słownikową definicję tego pojęcia oraz wskazał na inną ustawę, w której ustawodawca wskazał, co rozumie pod takim pojęciem.

Ustawa o podatku od towarów i usług nie wskazuje również, że podmiotami sprawującymi opiekę nad dziećmi do lat 3 korzystającymi ze zwolnienia na mocy art. 43 ust. 1 pkt 24 lit. b ustawy o podatku od towarów i usług są wyłącznie podmioty spełniające wymogi ustawy o opiece nad dziećmi w wieku do lat 3 z dnia 4 lutego 2011 r.

W związku z powyższym, ze zwolnienia na mocy art. 43 ust. 1 pkt 24 lit. b ustawy o podatku od towarów korzystają wszystkie podmioty sprawujące opiekę nad dziećmi do lat 3.


Spółka uważa, że w przypadku kiedy w grupie znajduje się dziecko, które ukończyło 3 rok lub zajdzie sytuacja, że dziecko ukończy 3 rok życia, należy rozdzielić obrót z nim związany oraz obrót związany z dziećmi, które 3 roku życia nie ukończyły. Spółka uważa, że ma prawo rozdzielić obrót związany z dziećmi, które ukończyły oraz nie ukończyły 3 roku życia, ponieważ w stosunku do dzieci, które nie ukończyły 3 roku życia będą spełnione wymogi z art. 43 ust. 1 pkt 24 lit. b ustawy o podatku od towarów i usług.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe w zakresie zwolnienia z opodatkowania usług opieki nad dziećmi do lat 3 oraz prawidłowe w zakresie opodatkowania tych usług świadczonych w stosunku do dzieci powyżej 3 roku.


Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2011r. Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu ww. podatkiem, podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Stosownie do art. 8 ust. 1 ustawy o VAT, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.


W myśl art. 41 ust. 1 ustawy o VAT, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem art. 41 ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1 ustawy.


Art. 146a pkt 1 ww. ustawy o VAT w okresie od dnia 1 stycznia 2011r. do dnia 31 grudnia 2013r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.


Jednakże zarówno w treści ustawy o podatku od towarów i usług, jak i w przepisach wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi bądź zwolnienia od podatku.


Zakres i zasady zwolnienia od podatku od towarów i usług dostawy towarów lub świadczenia usług zostały określone między innymi w art. 43 ustawy o podatku od towarów i usług.


Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 24 ustawy o VAT, zwalnia się od podatku usługi w zakresie opieki nad dziećmi i młodzieżą oraz dostawę towarów ściśle z tymi usługami związaną, wykonywane:

  1. w formach i na zasadach określonych w przepisach o pomocy społecznej oraz w przepisach o systemie oświaty,
  2. przez podmioty sprawujące opiekę nad dziećmi w wieku do 3 lat.

W myśl art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy o VAT zwalnia się od podatku usługi świadczone przez:

  1. jednostki objęte systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty, w zakresie kształcenia i wychowania,
  2. uczelnie, jednostki naukowe Polskiej Akademii Nauk oraz jednostki badawczo-rozwojowe, w zakresie kształcenia na poziomie wyższym

- oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane.

Jak stanowi art. 43 ust. 17 ww. ustawy zwolnienia, o których mowa w ust. 1 pkt 18, 18a, 22-24, 26, 28, 29, 31, 32 i 33 lit. a, nie mają zastosowania do dostawy towarów lub świadczenia usług ściśle związanych z usługami podstawowymi, jeżeli:

  1. nie są one niezbędne do wykonania usługi podstawowej, zwolnionej zgodnie z ust. 1 pkt 18, 18a, 22-24, 26, 28, 29, 31, 32 i 33 lit. a lub
  2. ich głównym celem jest osiągnięcie dodatkowego dochodu przez podatnika, przez konkurencyjne wykonywanie tych czynności w stosunku do podatników niekorzystających z takiego zwolnienia.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że w ramach prowadzonej działalności Wnioskodawca świadczy usługi opieki nad dziećmi w wieku 2-5 lat, przy czym 90% z nich nie ukończyło 3 roku życia. Osoby zatrudnione w firmie nie mają uprawnień nauczyciela. Spółka cywilna działa na podstawie umowy spółki osób fizycznych działających w oparciu o wpis do ewidencji działalności gospodarczej. Wnioskodawca nie świadczy usług w formach i na zasadach określonych w przepisach o pomocy społecznej oraz w przepisach o systemie oświaty, a także nie jest jednostką objętą systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty w zakresie kształcenia i wychowania.

Mając powyższe na uwadze stwierdzić należy, że skoro Wnioskodawca nie jest podmiotem wymienionym w art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a-b, tzn. nie jest jednostką objętą systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty w zakresie kształcenia i wychowania, ani uczelnią, jednostką naukową Polskiej Akademii Nauk czy jednostką badawczo-rozwojową, w zakresie kształcenia na poziomie wyższym, to nie będzie Wnioskodawcy przysługiwało zwolnienie z podatku VAT dla świadczonych usług w myśl art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy o VAT. Nie będzie Wnioskodawcy przysługiwało także zwolnienie przewidziane w art. 43 ust.1 pkt 24 lit. a ustawy o VAT, bowiem Spółka nie świadczy usług w formach i na zasadach określonych w przepisach o pomocy społecznej oraz w przepisach o systemie oświaty.


Z wniosku wynika, że opieka nad dziećmi odbywa się w dwóch formach:

  1. w formie klubu dziecięcego w lokalach, którymi dysponuje (które wynajmuje) Wnioskodawca;
  2. Wnioskodawca prowadzi zajęcia dla dzieci na zlecenie domu kultury w jego siedzibie dwa razy w tygodniu przez trzy godziny.

W ramach ww. form opieki Wnioskodawca zapewnia maluchom bezpieczeństwo, stara się by czas upływał im w sposób twórczy i interesujący. Maluchy próbują rysować, malować, lepić z plasteliny, uczestniczą także w zajęciach ruchowych i rytmicznych. Ponieważ są to jeszcze malutkie i niesamodzielne dzieci, to praca Wnioskodawcy polega głównie na pomocy w korzystaniu z toalety, jedzeniu, zakładaniu ubrań czy kapci, dmuchaniu nosa, zmianie pieluch itp.


Ad. a)


Opieka nad dziećmi w formie klubu dziecięcego według Wnioskodawcy sprawowana jest na zasadach określonych w ustawie z dnia 4 lutego 2011r. o opiece nad dziećmi w wieku do lat 3. Spółka uważa, że w tym zakresie jest podmiotem sprawującym opiekę nad dziećmi do lat 3 w rozumieniu powyższej ustawy dla tej konkretnej formy działalności.

Zgodnie z przepisami wskazanej przez Wnioskodawcę ustawy z dnia 4 lutego 2011 r. o opiece nad dziećmi w wieku do lat 3 (Dz. U. 2011 Nr 45, poz. 235) ustawa ta, w myśl art. 1, określa:

  1. zasady organizowania i funkcjonowania opieki nad dziećmi w wieku do lat 3;
  2. warunki świadczonych usług;
  3. kwalifikacje osób sprawujących opiekę;
  4. zasady finansowania opieki;
  5. nadzór nad warunkami i jakością sprawowanej opieki.

Opieka nad dziećmi w wieku do lat 3 może być organizowana w formie żłobka lub klubu dziecięcego, a także sprawowana przez dziennego opiekuna oraz nianię. W ramach opieki realizowane są funkcje: opiekuńcza, wychowawcza oraz edukacyjna (art. 2 ust. 1 i 2 ww. ustawy).


W myśl art. 10 tej ustawy do zadań (…) klubu dziecięcego należy w szczególności:

  1. zapewnienie dziecku opieki w warunkach bytowych zbliżonych do warunków domowych;
  2. zagwarantowanie dziecku właściwej opieki pielęgnacyjnej oraz edukacyjnej, przez prowadzenie zajęć zabawowych z elementami edukacji, z uwzględnieniem indywidualnych potrzeb dziecka;
  3. prowadzenie zajęć opiekuńczo-wychowawczych i edukacyjnych, uwzględniających rozwój psychomotoryczny dziecka, właściwych do wieku dziecka.

Odnosząc przytoczone regulacje prawne do przedstawionego stanu faktycznego stwierdzić należy, iż świadcząc usługi opieki nad dziećmi w wieku do lat 3 w formie klubu dziecięcego, które to usługi spełniają funkcję wychowawczo/opiekuńczo/edukacyjną, Wnioskodawca może korzystać ze zwolnienia od podatku, na podstawie w art. 43 ust. 1 pkt 24 lit. b ustawy o VAT.

Jednakże z uwagi na to, iż Wnioskodawca w swoim stanowisku stwierdził, że ustawa o podatku od towarów i usług nie uzależnia prawa do zwolnienia z VAT na mocy art. 43 ust. 1 pkt 24 lit. b od spełnienia warunków określonych w ustawie o opiece nad dziećmi w wieku do lat 3 z dnia 4 lutego 2011 r., a jak wykazano w powyższym uzasadnieniu, przepisy powoływanej ustawy wpływają jednak na zastosowanie zwolnienia od podatku w myśl przepisów ustawy o VAT dla świadczenia usług w tej konkretnej formie jaką jest klub dziecięcy, to oceniając całościowo stanowisko Wnioskodawcy należy je uznać za nieprawidłowe.


Ad. b)


Opieka nad dziećmi prowadzona dwa razy w tygodniu przez trzy godziny na zlecenie domu kultury w jego siedzibie według Wnioskodawcy też może korzystać ze zwolnienia przewidzianego w art. 43 ust. 1 pkt 24 lit. b ustawy o VAT.

Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca opiekując się dziećmi do lat 3 w ramach zajęć prowadzonych w domu kultury zapewnia im bezpieczny i stosownie do ich wieku zorganizowany pobyt w odpowiednio wyposażonym lokalu (w tym zabawę, naukę, wypoczynek) pod nadzorem opiekunów. Usługi te spełniają więc funkcję opiekuńczo-edukacyjną, zatem biorąc pod uwagę powołane przepisy prawa należy stwierdzić, iż Spółka będąc podmiotem świadczącym usługi w zakresie opieki nad dziećmi w wieku do 3 lat (tj. są one przedmiotem Jej zarejestrowanej działalności gospodarczej), spełnia warunki zwolnienia od podatku określone przepisem art. 43 ust.1 pkt 24 lit. b ustawy o VAT.

Jednakże z uwagi na to, iż Wnioskodawca w swoim stanowisku stwierdził, że ustawa o podatku od towarów i usług nie uzależnia prawa do zwolnienia z VAT na mocy art. 43 ust. 1 pkt 24 lit. b od spełnienia warunków określonych w ustawie o opiece nad dziećmi w wieku do lat 3 z dnia 4 lutego 2011 r., a jak wykazano w powyższym uzasadnieniu Organu, przepisy powoływanej ustawy wpływają jednak na zastosowanie zwolnienia wynikającego z przepisów ustawy o VAT do usług świadczonych przez Spółkę, to oceniając całościowo stanowisko Wnioskodawcy należy je uznać za nieprawidłowe.

Odnosząc się do zdania Wnioskodawcy, iż sprawując opiekę nad dziećmi powyżej 3 roku życia nie ma On prawa stosować stawki zwolnionej podatku VAT należy zwrócić uwagę, że zgodnie z art. 14 ust. 1 ww. ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (t.j. Dz. U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572 ze zm.) dzieci w wieku 3-6 lat obejmuje wychowanie przedszkolne, które jest realizowane w przedszkolach, oddziałach przedszkolnych w szkołach podstawowych oraz w innych formach wychowania przedszkolnego, z zastrzeżeniem art. 14a ust. 5 tej ustawy.

Osoby prawne i fizyczne mogą prowadzić inne formy wychowania przedszkolnego, o których mowa w przepisach wydanych na podstawie art. 14a ust. 7 (…) (art. 14c ww. ustawy).

W oparciu o delegację ustawową zawartą w art. 14a ust. 7 ww. ustawy wydane zostało rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 31 sierpnia 2010 r. w sprawie rodzajów innych form wychowania przedszkolnego, warunków tworzenia i organizowania tych form oraz sposobu ich działania (Dz. U. Nr 161, poz. 1080).


Zgodnie z § 1 tegoż rozporządzenia, wychowanie przedszkolne może być prowadzone w następujących, innych niż przedszkola i oddziały przedszkolne w szkołach podstawowych, formach:

  1. punktach przedszkolnych, zwanych dalej „punktami”, w których zajęcia są prowadzone przez cały rok szkolny, z wyjątkiem przerw ustalonych przez organ prowadzący;
  2. zespołach wychowania przedszkolnego, zwanych dalej „zespołami”, w których zajęcia są prowadzone przez cały rok szkolny w niektóre dni tygodnia, z wyjątkiem przerw ustalonych przez organ prowadzący.

Z opisu przedstawionego przez Wnioskodawcę wynika, że jako podmiot świadczący usługi opieki nad dziećmi nie podlega pod ustawę o systemie oświaty (nie jest jednostka objętą tym systemem), nie posiada statusu przedszkola czy też punktu przedszkolnego. Mając to na uwadze zgodzić się należy z Wnioskodawcą, że świadcząc usługi opieki nad dziećmi powyżej 3 roku życia nie znajdzie zastosowania zwolnienie od podatku VAT, zatem należy świadczenie tych usług opodatkować stawką podstawową w wysokości 23 % VAT. Zatem stanowisko Spółki, że ma Ona prawo rozdzielić obrót związany z dziećmi, które ukończyły oraz nie ukończyły 3 roku życia, ponieważ w stosunku do dzieci, które nie ukończyły 3 roku życia będą spełnione wymogi z art. 43 ust. 1 pkt 24 lit. b ustawy o podatku od towarów i usług, należy uznać za prawidłowe.


Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t.j. Dz. U. z 2012 r. poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj