Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy
ITPP2/443-220/08/AD
z 28 maja 2008 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ITPP2/443-220/08/AD
Data
2008.05.28



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy


Temat
Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Przepisy ogólne --> Czynności opodatkowane

Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Dostawa towarów i świadczenie usług --> Świadczenie usług

Podatek od towarów i usług --> Dokumentacja --> Faktury --> Wystawianie faktury

Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Dostawa towarów i świadczenie usług --> Dostawa towarów


Słowa kluczowe
bonus
faktura VAT
premia pieniężna
rabaty


Istota interpretacji
Czy otrzymanie bonusu rodzi obowiązek podatkowy od towarów i usług?



Wniosek ORD-IN 702 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 29 lutego 2008 r. (data wpływu 5 marca 2008 r.) uzupełnionym pismem z dnia 13 maja 2008 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie obowiązku podatkowego z tytułu otrzymanego bonusu i jego dokumentowania - jest nieprawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 5 marca 2008 r. został złożony wniosek, uzupełniony pismem z dnia 13 maja 2008 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie obowiązku podatkowego z tytułu otrzymanego bonusu i jego dokumentowania.


W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.


Spółka zawarła z kontrahentem (dostawcą) umowę, zgodnie z którą zakupi od niego odpowiednią ilość towaru, czyli osiągnie odpowiedni poziom obrotów w jednostce czasu (miesiącu, kwartale, roku). W związku z tym kontrahent przyzna Jej (odbiorcy) bonus (miesięczny, kwartalny, roczny) w stosownej wysokości. Jego wysokość jest zmienna i zależy od zakupionych przez Spółkę (odbiorca) towarów u kontrahenta. Bonus nie jest związany z konkretną dostawą towarów dokonaną przez kontrahenta na rzecz Spółki, natomiast jest wynikiem wszystkich dostaw towarów dokonanych w jednostce czasu (miesiącu, kwartale, roku).


W związku z powyższym zadano pytania sprowadzające się do kwestii uznania za świadczenie usług czynności, za które otrzymywane są bonusy, ich opodatkowania i dokumentowania.


Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Natomiast art. 8 ust. 1 ustawy jednoznacznie stanowi, że usługą jest świadczenie, które nie stanowi dostawy towarów. W opinii Spółki, bonus związany jest ściśle z dokonywanymi od kontrahenta dostawami towarów, a czynność ta, jako dostawa towarów podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Czynności stanowiące dostawę towarów nie mogą poprzez ich zsumowanie stanowić usługi, która byłaby przedmiotem dodatkowego opodatkowania. Stąd też otrzymany przez spółkę bonus (miesięczny, kwartalny, roczny) za osiągnięcie odpowiedniego poziomu obrotów nie rodzi obowiązku podatkowego w podatku od towarów i usług i właściwym sposobem udokumentowania jest nota księgowa.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.


Zgodnie z brzmieniem art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Przez świadczenie usług – w myśl art. 8 ust. 1 powołanej ustawy – rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 w tym również:


  • przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej

dokonano czynności prawnej;

  • zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub

sytuacji;

  • świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego

w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.


W przypadku, gdy bonusy wypłacane są z tytułu dokonywania przez nabywcę nabyć określonej wartości czy ilości towarów w określonym czasie i nie są one związane z żadną konkretną dostawą (transakcją), należy uznać, że wypłacona premia pieniężna związana jest z określonymi zachowaniami nabywcy, a zatem ze świadczeniem usług przez nabywcę otrzymującego taką premię, które podlegają opodatkowaniu na ogólnych zasadach.

Z przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego wynika, że Wnioskodawca, po osiągnięciu odpowiedniego poziomu obrotów w określonym czasie (miesiącu, kwartale lub roku), otrzymuje od kontrahenta bonus. Jego wysokość uzależniona jest od wartości zakupionych towarów u kontrahenta. Ponadto - jak wskazuje Wnioskodawca - bonus nie jest związany z konkretną dostawą towarów, lecz jest wynikiem wszystkich dostaw dokonanych w danym okresie (miesiącu, kwartale lub roku). Stąd też gratyfikacja nie ma wpływu na cenę nabywanego towaru, a więc nie można jej potraktować jako rabatu, o którym mowa w art. 29 ust. 4 ustawy. Zwrócić należy także uwagę na charakter bonusu (premii pieniężnej) jako wynagrodzenia za podjęcie starań w celu zwiększenia sprzedaży towarów dostarczanych przez kontrahenta dającego bonus, bowiem z prowizyjnego charakteru wynagrodzenia wynika, że jest ono uzależnione od zachowania Wnioskodawcy - bonus otrzymywany jest po osiągnięciu określonego poziomu obrotów w jednostce czasu (miesiącu, kwartale, roku).

Oznacza to, że Wnioskodawca świadczy na rzecz kontrahenta odpłatną usługę, o której mowa w art. 8 ust. 1 ustawy, a więc dokonuje czynności opodatkowanej podatkiem od towarów i usług stosownie do art. 5 ust. 1 ustawy.

W konsekwencji powyższego przedmiotowe usługi podlegają udokumentowaniu fakturą VAT. Zgodnie bowiem z art. 106 ust. 1 powołanej ustawy, podatnicy, o których mowa w art. 15 ustawy, są obowiązani wystawić fakturę, stwierdzającą w szczególności dokonanie sprzedaży, datę dokonania sprzedaży, cenę jednostkową bez podatku, podstawę opodatkowania, stawkę i kwotę podatku, kwotę należności oraz dane dotyczące podatnika i nabywcy (...).

Reasumując, w świetle przytoczonych regulacji prawnych otrzymane, przez Wnioskodawcę gratyfikacje w postaci bonusu są czynnością skutkującą powstaniem obowiązku podatkowego w podatku od towarów i usług i powinny być udokumentowane fakturą VAT.


Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Złożenie przez Wnioskodawcę fałszywego oświadczenia, że elementy stanu faktycznego objęte wnioskiem o wydanie interpretacji w dniu złożenia wniosku nie są przedmiotem toczącego się postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, postępowania kontrolnego organu kontroli skarbowej oraz że w tym zakresie sprawa nie została rozstrzygnięta co do jej istoty w decyzji lub postanowieniu organu podatkowego lub organu kontroli skarbowej – powoduje, iż niniejsza interpretacja indywidualna nie wywołuje skutków prawnych (art. 14b § 4 Ordynacji podatkowej).

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj