Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu
ILPB1/415-209/08-2/RP
z 18 czerwca 2008 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ILPB1/415-209/08-2/RP
Data
2008.06.18



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu


Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Źródła przychodów --> Pojęcie przychodu

Podatek dochodowy od osób fizycznych

Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Przedmiot i podmiot opodatkowania --> Przedmiot opodatkowania


Słowa kluczowe
akcja
akcja
ekwiwalent
ekwiwalent
nabycie prawa
nabycie prawa
nieodpłatne nabycie
nieodpłatne nabycie
płatnik
płatnik
podatek dochodowy od osób fizycznych
podatek dochodowy od osób fizycznych
wypłata
wypłata


Istota interpretacji
Czy w świetle ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w przedstawionym stanie faktycznym, w związku z wypłatami ekwiwalentu uprawnionym pracownikom, Wnioskodawca jest płatnikiem podatku dochodowego od osób fizycznych zobowiązanym do poboru 19% zryczałtowanego podatku dochodowego od osób fizycznych od dokonywanych wypłat lub stawianych do dyspozycji uprawnionego pracownika pieniędzy lub wartości pieniężnych z tytułu ekwiwalentu w postaci wynagrodzenia za umarzane akcje Wnioskodawcy, stanowiącego dochód (przychód) z udziału w zyskach osób prawnych, na podstawie art. 41 ust. 4 w związku z art. 41 ust. 1, art. 30a ust. 1 pkt 4, art. 24 ust. 5, art. 17 ust. 1 pkt 4 i art. 10 ust. 1 pkt 7 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych?



Wniosek ORD-IN 2 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki Akcyjnej, przedstawione we wniosku z dnia 18 marca 2008 r. (data wpływu do Biura KIP w Lesznie: 31 marca 2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie przychodu podlegającego opodatkowaniu – jest nieprawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 20 marca 2008 r. do Pierwszego Wielkopolskiego Urzędu Skarbowego w Poznaniu wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie przychodu podlegającego opodatkowaniu.

Pismem z dnia 26 marca 2008 r. nr ZD/077-92/08 Naczelnik Pierwszego Wielkopolskiego Urzędu Skarbowego w Poznaniu – działając na podstawie przepisu art. 170 § 1, art. 146 § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) w związku z § 2 pkt 1 oraz § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770), przekazał wniosek Spółki do rozpatrzenia Dyrektorowi Izby Skarbowej w Poznaniu.


W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.


W dniu 1 października 1996 r. Przedsiębiorstwo Państwowe X zgodnie z ustawą z dnia 30 sierpnia 1996 r. o komercjalizacji i prywatyzacji (t. j. z 2002 r. Dz. U. Nr 171, poz. 1397 ze zm.) przekształcono w jednoosobową spółkę Skarbu Państwa pod nazwą: X S.A.

W lipcu 2007 r. podjęto uchwałę o podwyższeniu kapitału zakładowego Wnioskodawcy będącego jednoosobową spółką Skarbu Państwa. Podwyższony kapitał zakładowy Wnioskodawcy został pokryty przez Ministra Skarbu Państwa aportem w postaci 100% akcji X. W związku z wkładem 100% akcji X do Y S.A. (Wnioskodawcy) zgodnie z art. 38b ust. 2 ustawy o komercjalizacji i prywatyzacji, uprawnionym pracownikom X przysługuje „ekwiwalent prawa do nieodpłatnego nabycia akcji w postaci wynagrodzenia należnego z tytułu umorzenia akcji wypłaconego przez spółkę”.

Ustawa z dnia 7 września 2007 r. o zasadach nabywania od Skarbu Państwa akcji w procesie konsolidacji spółek sektora elektroenergetycznego (Dz. U. z 2007 r. Nr 191, poz. 1367), uregulowała zasady nieodpłatnego nabywania akcji przez uprawnionych pracowników lub ich spadkobierców oraz zamiany akcji posiadanych przez uprawnionych akcjonariuszy lub zamiany prawa do ekwiwalentu w związku z procesem konsolidacji spółek sektora elektroenergetycznego.

W świetle dostępnej Wnioskodawcy interpretacji Departamentu Prawnego Ministerstwa Skarbu Państwa z dnia 25 lipca 2007 r. (MSP/DP/1818/07), na podstawie art. 38b ust. 2 ustawy o komercjalizacji i prywatyzacji, w celu wypłaty ekwiwalentu konieczne jest przeprowadzenie umorzenia akcji Wnioskodawcy (spółki Y S.A.) jako spółki konsolidującej. Przy czym, umorzeniu podlegają akcje Skarbu Państwa w spółce Y S.A. jako spółce konsolidującej (akcje spółki, do której Skarb Państwa wniósł akcje X S.A.), a nie akcje X S.A. jako spółki parterowej.

W związku z powyższym, w wyniku uzgodnień podjętych pomiędzy Skarbem Państwa, Wnioskodawcą oraz X S.A. oraz na podstawie art. 38b ust. 2 ustawy o komercjalizacji i prywatyzacji wypłaty ekwiwalentu uprawnionym pracownikom w postaci wynagrodzenia za umarzane akcje Y S.A. dokona Wnioskodawca, po przeprowadzeniu obniżenia swojego kapitału zakładowego związanego z umorzeniem odpowiedniej liczby akcji.


W związku z powyższym zadano następujące pytanie.


Czy w świetle ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 ze zm.) w przedstawionym stanie faktycznym, w związku z wypłatami ekwiwalentu uprawnionym pracownikom, Wnioskodawca jest płatnikiem podatku dochodowego od osób fizycznych zobowiązanym do poboru 19% zryczałtowanego podatku dochodowego od osób fizycznych od dokonywanych wypłat lub stawianych do dyspozycji uprawnionego pracownika pieniędzy lub wartości pieniężnych z tytułu ekwiwalentu w postaci wynagrodzenia za umarzane akcje Wnioskodawcy, stanowiącego dochód (przychód) z udziału w zyskach osób prawnych, na podstawie art. 41 ust. 4 w związku z art. 41 ust. 1, art. 30a ust. 1 pkt 4, art. 24 ust. 5, art. 17 ust. 1 pkt 4 i art. 10 ust. 1 pkt 7 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych...

Zdaniem Wnioskodawcy, w przedstawionym stanie faktycznym na Wnioskodawcy ciążą obowiązki płatnika podatku podatku dochodowego od osób fizycznych zobowiązanego do poboru 19% zryczałtowanego podatku dochodowego od osób fizycznych od dokonywanych wypłat lub stawianych do dyspozycji uprawionego pracownika pieniędzy lub wartości pieniężnych z tytułu ekwiwalentu w postaci wynagrodzenia za umarzane akcje Wnioskodawcy, stanowiącego dochód (przychód) z udziału w zyskach osób prawnych, na podstawie art. 41 ust. 4 w związku z art. 41 ust. 1, art. 30a ust. 1 pkt 4, art. 24 ust. 5, art. 17 ust. 1 pkt 4 i art. 10 ust. 1 pkt 7 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, co wynika z poniższej argumentacji.


  1. Katalog źródeł przychodów dla potrzeb podatku dochodowego od osób fizycznych zawarto w art. 10 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Do źródeł tych zalicza się, między innymi, kapitały pieniężne (art. 10 ust. 1 pkt 7). Z kolei, zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych za przychody z kapitałów pieniężnych uważa się dywidendy i inne przychody z tytułu w zyskach osób prawnych. Przepis art. 24 ust. 5 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, dalej precyzuje, iż dochodem (przychodem) z udziału w zyskach osób prawnych jest dochód (przychód) faktycznie uzyskany z tego udziału, w tym także: (1) dochód z umorzenia udziałów (akcji); (2) dochód uzyskany z odpłatnego zbycia udziałów (akcji) na rzecz spółki w celu umorzenia tych udziałów (akcji).


  2. Źródłem wypłat ekwiwalentu na rzecz uprawnionych pracowników jest umorzenie akcji Wnioskodawcy zgodnie z art. 38b ust. 2 ustawy o komercjalizacji i prywatyzacji. Wspomniane powyżej umorzenie akcji Wnioskodawcy ma charakter tzw. umorzenia ustawowego, obowiązek przeprowadzenia którego wynika również z art. 38b ust. 2 ustawy o komercjalizacji i prywatyzacji.


  3. Skoro ekwiwalent stanowi zgodnie z art. 38 ust. 2 ustawy o komercjalizacji i prywatyzacji wynagrodzenie należne z tytułu umorzenia akcji, to otrzymanie ekwiwalentu stanowi dla uprawnionego pracownika dochód (przychód) z udziału w zyskach osób prawnych w rozumieniu art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w związku z art. 24 ust. 5 tej ustawy. Charakter prawny ekwiwalentu określa bowiem sam art. 38b ust. 2 ustawy o komercjalizacji i prywatyzacji stanowiący, iż uprawnionym pracownikom przysługuje „ekwiwalent prawa do nieodpłatnego nabycia akcji w postaci wynagrodzenia należnego z tytułu umorzenia akcji wypłaconego przez spółkę”.
    Na marginesie Wnioskodawca zwraca uwagę, że wypłata ekwiwalentu wymaga faktycznego umorzenia akcji Wnioskodawcy jako spółki konsolidującej, związanego z koniecznością obniżenia kapitału zakładowego u Wnioskodawcy (por. interpretację Departamentu Pradawnego Ministerstwa Skarbu Państwa).


  4. W związku z powyższym, sformułowanie „w postaci wynagrodzenia należnego z tytułu umorzenia akcji wypłaconego przez spółkę” użyte w art. 38b ust. 2 ustawy o komercjalizacji i prywatyzacji oznacza, że w przepisie tym nie określono jedynie wysokości ekwiwalentu. W takim bowiem przypadku ustawodawca posłużyłby się zwrotem „w wysokości wynagrodzenia wypłaconego (..)”. Skoro jednak użyto sformułowania „w postaci”, a ponadto sformułowanie „wypłaconego” posiada formę czasu przeszłego dokonanego, to zgodnie z zasadą racjonalnego ustawodawcy należy uznać, że w art. 38b ust. 2 ustawy o komercjalizacji i prywatyzacji ustawodawca jednoznacznie określił charakter prawny ekwiwalentu poprzez wskazanie:

  5.   a) tytułu prawnego do wypłaty ekwiwalentu, którym jest umorzenie akcji spółki konsolidującej;
      b) istoty prawnej ekwiwalentu, którą jest „wynagrodzenie” (a nie inny rodzaj odpłatności, czy inny rodzaj świadczenia) należne z tytułu umorzenia (ustawowego) akcji, i które jest faktycznie wypłacone (uzyskane) z tego tytułu;
      c) podmiotu zobowiązanego do wypłaty ekwiwalentu, którym jest spółka, której akcje są umarzane.

  6. Charakter prawny ekwiwalentu jako „wynagrodzenia należnego i faktycznie wypłaconego (uzyskanego) z tytułu umorzenia akcji” potwierdza także fakt, że wyplata ekwiwalentu ma być sfinansowana ze środków własnych Wnioskodawcy, a zatem analogicznie jak w przypadku umorzeń akcji dokonywanych w spółkach akcyjnych na podstawie kodeksu spółek handlowych.


  7. Ewentualne wątpliwości interpretacyjne dotyczące tego, czy umorzenia, o których mowa w art. 38b ust. 2 ustawy o komercjalizacji i prywatyzacji, powinny być związane z odpłatnym nabyciem przez Wnioskodawcę akcji od akcjonariusza w celu ich dalszego umorzenia, czy też chodzi tu o umorzenie akcji bez ich uprzedniego nabywania, nie ma znaczenia dla kwalifikacji prawno-podatkowej dokonywanej w świetle ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Zgodnie bowiem z art. 24 ust. 5 pkt 1 i 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, za dochód (przychód) z udziału w zyskach osób prawnych uważa się zarówno dochód z umorzenia akcji, jak i dochód z odpłatnego zbycia akcji na rzecz spółki w celu umorzenia.


  8. W związku z powyższym, zdaniem Wnioskodawcy otrzymanie ekwiwalentu stanowi dochód (przychód) z udziału w zyskach osoby prawej określony w art. 10 ust. 1 pkt 7 w związku z art. 17 ust. 1 pkt 4 i art. 24 ust. 5 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych i nie powinien być inaczej kwalifikowany. Przy czym, konstrukcja art. 10 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, określającego źródła przychodów, wskazuje, że katalog tych źródeł ma charakter definitywny, a ponadto, że określony przychód nie może być jednocześnie zaliczony do dwóch źródeł przychodów. W szczególności, należy zatem wskazać, że w świetle art. 10 ust. 1 pkt 7 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, „kapitały pieniężne” oraz „prawa majątkowe” stanowią dwa odrębne źródła przychodów. Wynika to dodatkowo z dalszych szczegółowych i odrębnych regulacji zawartych w art. 17 ust. 1 i art. 18 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. W konsekwencji, skoro otrzymanie ekwiwalentu stanowi dla uprawnionego pracownika przychód z kapitałów pieniężnych w postaci dochodu (przychodu) z udziału w zyskach osób prawnych (jako wynagrodzenie należne i faktycznie wypłacone (uzyskane) z tytułu umorzenia akcji zgodnie z art. 38b ust. 2 ustawy o komercjalizacji i prywatyzacji), brak jest przesłanek do kwalifikowania ekwiwalentu w inny sposób w świetle art. 10 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, w szczególności jako przychód z praw majątkowych.


  9. Zgodnie z art. 30a ust. 1 pkt 4 oraz ust. 6 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, od uzyskanych dochodów (przychodów) z dywidend i innych przychodów z tytułu udziału w zyskach osób prawnych pobiera się 19% zryczałtowany podatek dochodowy, bez pomniejszania przychodu o koszty uzyskania (art. 30a ust. 6 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych). Powyższych dochodów (przychodów), nie łączy się z dochodami opodatkowanymi na zasadach określonych w art. 27 (art. 30a ust. 7 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych). Zgodnie natomiast z art. 41 ust. 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, są obowiązani pobierać zryczałtowany podatek dochodowy od dokonywanych wypłat (świadczeń) lub stawianych do dyspozycji podatnika pieniędzy lub wartości pieniężnych z tytułów określonych w art. 30a ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, tj. m.in. wypłaty wynagrodzenia za umarzane akcje spółki.


Podsumowując, zdaniem Wnioskodawcy, w związku z wypłatą ekwiwalentu, na Wnioskodawcy ciążą obowiązki płatnika podatku dochodowego od osób fizycznych określone w powołanych powyżej art. 41 ust. 4 w związku z art. 30a ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 ze zm.) opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Zgodnie z art. 11 ust. 1 ww. ustawy przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-16, art. 17 ust. 1 pkt 6 i 9, art. 19 i art. 20 ust. 3, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

Rodzaje źródeł przychodów zawarte zostały w art. 10 ust. 1 ww. ustawy. W punkcie 7 tego artykułu jako źródło przychodów wymieniono kapitały pieniężne i prawa majątkowe, w tym odpłatne zbycie praw majątkowych innych niż wymienione w pkt 8 lit. a)-c).

Przepis ten ulega uszczegółowieniu w art. 18 cyt. ustawy, zgodnie z którym za przychód z praw majątkowych uważa się w szczególności przychody z praw autorskich i praw pokrewnych w rozumieniu odrębnych przepisów, praw do projektów wynalazczych, praw do topografii układów scalonych, znaków towarowych i wzorów zdobniczych, w tym również z odpłatnego zbycia tych praw.

Zgodnie z art. 38b ust. 2 ustawy z dnia 30 sierpnia 1996 r. o komercjalizacji i prywatyzacji (t. j. Dz. U. z 2002 r. Nr 171, poz. 1397 ze zm.) w przypadku wniesienia akcji należących do Skarbu Państwa do innej jednoosobowej spółki Skarbu Państwa uprawnionym pracownikom oraz rolnikom lub rybakom przysługuje ekwiwalent prawa do nieodpłatnego nabycia akcji w postaci wynagrodzenia należnego z tytułu umorzenia akcji wypłaconego przez spółkę. Wypłata tego wynagrodzenia może być dokonana przez spółkę w ratach, oprocentowanych w wysokości nie niższej niż wskaźnik, o którym mowa w art. 35 ust. 2.

Stosownie do art. 38 ust. 1b ustawy o komercjalizacji i prywatyzacji prawo do nieodpłatnego nabycia akcji od chwili powstania podlega dziedziczeniu. Z powołanego zapisu wynika, iż prawo do nieodpłatnego nabycia akcji jest prawem majątkowym, wchodzącym do spadku po pracowniku i podlegającym dziedziczeniu z mocy art. 922 § 1 Kodeksu cywilnego. Prawo do nabycia akcji, zarówno preferencyjnego, jak i nieodpłatnego, ma wymiar majątkowy, jest bowiem uwarunkowane ekonomicznym interesem uprawnionego.

Wnioskodawca powołuje przepisy ustawy z dnia 7 września 2007 r. o zasadach nabywania od Skarbu Państwa akcji w procesie konsolidacji spółek sektora elektroenergetycznego (Dz. U. z 2007 r. Nr 191, poz. 1367). Artykuł 12 powołanej ustawy wprowadził zmiany w ustawie z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 ze zm.) poprzez dodanie w art. 24 ust. 16, który stanowi, iż dochód uzyskany z tytułu zamiany akcji spółki konsolidowanej na akcje spółki konsolidującej lub prawa do ekwiwalentu w spółce konsolidowanej na akcje spółki konsolidującej, dokonywanej na podstawie ustawy z dnia 7 września 2007 r. o zasadach nabywania od Skarbu Państwa akcji w procesie konsolidacji spółek sektora elektroenergetycznego (Dz. U. Nr 191, poz. 1367) nie podlega opodatkowaniu w momencie zamiany akcji lub prawa do ekwiwalentu na akcje. Dochód, o którym mowa w zdaniu pierwszym, przypadający z zamiany akcji spółki konsolidowanej na zbyte akcje spółki konsolidującej lub zamiany prawa do ekwiwalentu w spółce konsolidowanej na akcje spółki konsolidującej podlega opodatkowaniu w momencie uzyskania dochodu ze zbycia akcji spółki konsolidującej otrzymanych w wyniku zamiany.

Powyższy przepis nie ma zastosowania w sytuacji opisanej przez Wnioskodawcę. Kluczowym elementem zapytania jest sposób opodatkowania uzyskanego ekwiwalentu prawa do nieodpłatnego nabycia akcji w postaci wynagrodzenia z tytułu umorzenia akcji. Natomiast art. 24 ust. 16 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych reguluje sposób opodatkowania w przypadku zamiany prawa do ekwiwalentu w spółce konsolidowanej na akcje spółki konsolidującej.

Mając na uwadze powyższe należy stwierdzić, iż w przypadku gdy Spółka wypłaci lub postawi do dyspozycji podatnika ekwiwalent w postaci należnego wynagrodzenia z tytułu umorzenia akcji, stanowić to będzie przychód z praw majątkowych, który podlega opodatkowaniu na zasadach określonych w art. 41 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. W myśl art. 41 ust. 1 ww. ustawy, osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które dokonują wypłaty świadczeń z tytułu działalności, o której mowa w art. 13 pkt 2 i 4-9 oraz art. 18, osobom określonym w art. 3 ust. 1, są obowiązane jako płatnicy pobierać, z zastrzeżeniem ust. 4, zaliczki na podatek dochodowy, stosując do dokonywanego świadczenia, pomniejszonego o miesięczne koszty uzyskania przychodów w wysokości określonej w art. 22 ust. 9 oraz o potrącone przez płatnika w danym miesiącu składki, o których mowa w art. 26 ust. 1 pkt 2 lit. b), najniższą stawkę podatkową określoną w skali, o której mowa w art. 27 ust. 1 tj. stawkę w wysokości 19%.

Zgodnie z art. 45 ust.1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych dochody z praw majątkowych podlegają kumulacji z innymi dochodami opodatkowanymi na zasadach ogólnych i podatnik będzie zobowiązany do ich wykazania w zeznaniu rocznym składanym urzędowi skarbowemu w terminie do 30 kwietnia roku następującego po roku podatkowym.


Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj