Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPP3/443-917/12/KG
z 4 grudnia 2012 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012r. poz. 749 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 20 sierpnia 2012r. (data złożenia 23 sierpnia 2012r.), uzupełnionym pismem z dnia 9 listopada 2012r. (data wpływu 12 listopada 2012r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie uwzględnienia do limitu zobowiązującego do ewidencjonowania za pomocą kasy rejestrującej, obrotów z tytułu usług wynajmu pokoi, gdy zapłata dokonywana jest za pośrednictwem banku lub od firm pośredniczących w sprzedaży usług – jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 23 sierpnia 2012r. złożono ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie uwzględnienia do limitu zobowiązującego do ewidencjonowania za pomocą kasy rejestrującej, obrotów z tytułu usług wynajmu pokoi, gdy zapłata dokonywana jest za pośrednictwem banku lub od firm pośredniczących w sprzedaży usług. Wniosek został uzupełniony pismem z dnia 9 listopada 2012r. (data wpływu 12 listopada 2012r.) będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu nr IBPP3/443-917/12/KG z dnia 31 października 2012r.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca prowadzi działalność w oparciu o podatkową księgę przychodów i rozchodów i uzyskuję przychód z tytułu usług krótkotrwałego zakwaterowania (PKD 55.20.Z, PKWiU 55.90.19) na mocy zawartych umów od firm świadczących sprzedaż grupową, z której korzystają osoby fizyczne. W ramach tejże działalności gospodarczej dodatkowym źródłem przychodów, tylko w okresie zimowym, jest wypożyczalnia sprzętu narciarskiego (PKD 77.21.Z), także w większości dla osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej.

W roku bieżącym cały dochód z wypożyczenia sprzętu narciarskiego był udokumentowany rachunkami, wystawianymi na podmioty prowadzące działalność gospodarczą.

Miejsca prowadzenia tych działalności gospodarczych znajdują się w dwóch różnych punktach.

Obecnie Wnioskodawca korzysta ze zwolnienia od podatku od towarów i usług na podstawie art. 113 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011r. Nr 177 poz. 1054). Wnioskodawca nie wyklucza jednak utraty niniejszego zwolnienia w III lub IV kwartale 2012r., stosowanie do art. 113 ust. 5 powołanej ustawy.

Wnioskodawca dodatkowo informuje, iż przed dniem 1 stycznia 2012r. nie był zobowiązany do ewidencjonowania wykonywanych czynności (świadczonych usług) przy pomocy kasy rejestrującej.

Od 1 stycznia 2012r. sprzedaży usług z tytułu wynajmu pokoi gościnnych dokonuje tylko i wyłącznie za pośrednictwem firm zajmujących się sprzedażami grupowymi poprzez internet, m.in. takimi jak G., M. D., B. T. (O.), G. O. (K. B.) i inne. Z każdą z tych firm Wnioskodawca ma podpisaną stosowną umowę.

Współpraca z ww. firmami wygląda następująco:

Wspomniane firmy umieszczają w swych serwisach oferty promocyjne. Efektem dokonania zakupu usługi noclegowej w ofercie promocyjnej jest dokument potwierdzający umożliwienie wykorzystania tej usługi nazywany kuponem (bonem). Przychody z tytułu wynajmu w podatku dochodowym ujmowane są w książce przychodów i rozchodów w pierwszym dniu korzystania z usługi noclegowej, tj. z datą meldunku. Każdy kupon (bon) posiada unikalny numer identyfikacyjny. Zakup takiego kuponu w ofercie promocyjnej (po jego okazaniu) upoważnia osobę fizyczną do skorzystania z oferty pobytu wypoczynkowego w willi Wnioskodawcy. Możliwość zakupu oferty promocyjnej na stronie internetowej firmy (serwisu) jest ograniczona czasowo (np. od 10 marca 2012r. do 13 kwietnia 2012r.). Kupon (bon) zakupiony w tym czasie posiada określony termin ważności (np. z usługi na podstawie zakupionego kuponu (bonu) można skorzystać w terminie od 14 kwietnia 2012r. do 30 czerwca 2012r.). Osoba dokonująca zakupu kuponu (bonu) na wypoczynek wpłaca wartość zakupionego kuponu (bonu) na rzecz firmy (serwisu) zajmującej się sprzedażą grupową, która umieściła ofertę.

Wobec powyższego Wnioskodawca nie pobiera żadnej odpłatności od osoby korzystającej z usługi wypoczynku. W momencie fizycznego zakwaterowania konkretnej osoby jest zobowiązany pobrać opłatę klimatyczną, którą odprowadza w całości do Urzędu Miasta Z.

Po upływie 10 dni (okres przewidziany na zwroty, reklamacje) od dnia zakończenia emisji oferty promocyjnej firma (serwis) wystawia dla Wnioskodawcy fakturę VAT, bądź rachunek, z tytułu prowizji za wykonaną sprzedaż (w przytoczonym przykładzie emisja trwała od 10 marca 2012r. do 13 kwietnia 2012r., a faktura (rachunek) została wystawiona dnia 15 maja 2012r.) wraz z informacją o wysokości wpływów ze sprzedaży. Informacja ta przedstawia listę sprzedanych kuponów (bonów) uwzględniającą głównie wartość, liczbę oraz numery sprzedanych kuponów (bonów). Sporadycznie informacje te zawierają również imię i nazwisko kupującego. W rzeczywistości jednak bywa tak, iż z usługi na podstawie kuponu zakupionego, np. w prezencie korzystają zupełnie inne osoby. Stąd też dane osoby kupującej nie pokrywają się z odbiorcą usługi, a tym samym z wpisami do książki meldunkowej.

Następnie firma dokonująca sprzedaży grupowej przekazuje, na wskazany przez Wnioskodawcę rachunek bankowy, pobrane kwoty jako przedpłaty na usługę wypoczynku, pomniejszone o kwotę ustalonej prowizji (zgodnie z wystawioną ww. fakturą VAT, rachunkiem) – przelew zrealizowany dn. 28 maja 2012r.

W związku z ograniczonym terminem ważności kuponu na skorzystanie z usługi wypoczynku niektóre kupony są realizowane przed dokonaniem zapłaty na rzecz Wnioskodawcy przez firmę (serwis) umieszczającą ofertę, tj. przed 28 maja 2012r. lub też po dokonaniu zapłaty.

Wniosek został uzupełniony pismem z dnia 9 listopada 2012r.:

Wnioskodawca prowadzi działalność w oparciu o podatkową księgę przychodów i rozchodów. Do 22 sierpnia 2012r. korzystał ze zwolnienia od podatku od towarów i usług na podstawie art. 113 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2011r. Nr 177 poz. 1054). Od dnia 23 sierpnia 2012r. Wnioskodawca utracił niniejsze zwolnienie na podstawie art. 113 ust. 5. ww. ustawy.

W 2012r. obrót nie jest ewidencjonowany przy zastosowaniu kasy rejestrującej, jak również przed dniem 1 stycznia 2012r. Wnioskodawca nie był zobowiązany do ewidencjonowania wykonywanych czynności (świadczonych usług) przy pomocy kasy rejestrującej. Wnioskodawca informuje także, że prowadzi ewidencję, o której mowa w art. 109 ust. 1 lub 3 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2011r. Nr 177 poz. 1054). Całą dokumentację (księgę przychodów i rozchodów, a od 23 sierpnia 2012r. ewidencje sprzedaży VAT oraz ewidencję nabytych towarów i usług VAT) związaną z działalnością Wnioskodawca prowadzi samodzielnie.

Usługi krótkotrwałego zakwaterowania (PKD 55202, PKWiU 55.90.19), jak i wypożyczania sprzętu narciarskiego (PKD 7721 Z) świadczone są na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych, a także na rzecz podmiotów prowadzących działalność gospodarczą. W momencie, gdy odbiorcą ww. usług jest osoba fizyczna i ona dokonuje płatności przychód dokumentowany jest w ewidencji lub rachunkiem wystawionym na życzenie tejże osoby. Natomiast, gdy odbiorcą usług jest podmiot prowadzący działalność gospodarczą i to on płaci za usługę, wtedy przychód Wnioskodawca dokumentuje rachunkiem. W ww. przypadkach płatność dokonywana jest gotówką. Zdarzają się również wpłaty zaliczki na usługi noclegowe dokonywane przelewem na konto bankowe, jednak całkowite rozliczenie za usługę następuję poprzez płatność gotówką.

Od 1 stycznia 2012r. sprzedaż oferowanych przez Wnioskodawcę usług w zakresie krótkotrwałego zakwaterowania na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych dokonywana jest również przez firmy pośredniczące zajmujące się sprzedażami grupowymi, które z tego tytułu pobierają prowizję. Osoba fizyczna, która chce za pośrednictwem firmy wykupić usługę noclegową, dokonuje płatności za niniejszą usługę na konto firmy pośredniczącej, która jako potwierdzenie zapłaty wystawia kupon (bon) upoważniający do późniejszego skorzystania z usługi noclegowej. Firma pośrednicząca wpłaca, tylko i wyłącznie przelewem, na konto bankowe Wnioskodawcy należność (pomniejszoną o prowizję) za sprzedany uprzednio kupon na usługę noclegową. W tytule wpłaty dokonywanej przez firmę pośredniczącą podawane są numery kuponów, bądź numer identyfikacyjny emisji kuponów, pod którym są one sprzedawane. Konkretny termin wpłaty przez firmę pośredniczącą nie jest ściśle określony w umowach. Nie zależy on również od terminu wykorzystania kuponu na usługę noclegową przez osobę fizyczną nieprowadzącą działalności gospodarczej. Z reguły, zgodnie z zapisami w umowach, wpłata powinna nastąpić w ciągu 10 dni roboczych po zakończeniu emisji określonej partii kuponów. Zatem w rzeczywistości zdarza się, iż wpłata następuje jeszcze przed wykorzystaniem kuponu, a często bywa, że już po jego wykorzystaniu. Wpłata przez firmę nie jest przez Wnioskodawcę w żaden sposób dokumentowana. Wartość sprzedanego kuponu Wnioskodawca dokumentuje w chwili rozpoczęcia korzystania z usługi w ewidencji pomocniczej prowadzonej odrębnie dla każdej firmy pośredniczącej w sprzedaży usług noclegowych, a następnie dowodem wewnętrznym na koniec miesiąca wprowadza do księgi przychodów i rozchodów oraz ewidencji sprzedaży VAT. W ewidencji pomocniczej znajdują się zapisy dot. firmy pośredniczącej w sprzedaży, tj. ilości i wartości sprzedanych przez nią kuponów, wysokości pobranej prowizji za usługę oraz należnej wpłaty dla Wnioskodawcy, a także data jej realizacji. Natomiast w zakresie odbiorcy usługi w ewidencji znajdują się informacje dot. numeru kuponu upoważniającego do skorzystania z usługi, jego wartość, data skorzystania z usługi oraz imiona i nazwiska osób fizycznych korzystających z usługi. Zdarza się też, iż na prośbę osoby fizycznej korzystającej z usługi Wnioskodawca wystawia rachunek/fakturę (od 23 sierpnia 2012r.), wtedy w sposobie płatności Wnioskodawca pisze, iż zapłacono za pośrednictwem firmy wskazując jej nazwę. Dodatkowo w ewidencji pomocniczej, przy kuponie, na którego wartość wystawiono rachunek/fakturę umieszcza informację o jego wystawieniu. Dlatego też rachunku/faktury nie wprowadza odrębnie do księgi przychodów i rozchodów, ani do ewidencji sprzedaży VAT, tylko jak wcześniej Wnioskodawca wspomniał przychód ten ewidencjonuje dowodem wewnętrznym sporządzonym na podstawie ewidencji pomocniczej. Zatem z ewidencji pomocniczych, jak i dowodów dokumentujących ww. transakcje jednoznacznie wynika jakiej transakcji dotyczy zapłata.

W przypadku niewykorzystania kuponu przez klienta Wnioskodawca nie jest zobowiązany do zwrotu otrzymanych środków z jego sprzedaży. Zwroty dokonywane są przez firmę pośredniczącą. W sytuacji kiedy firma pośrednicząca nie wpłaciła Wnioskodawcy należności z tytułu sprzedanych kuponów, Wnioskodawca nie ponosi żadnych konsekwencji finansowych. Natomiast jeśli firma pośrednicząca wpłaciła należność z tytułu sprzedanych kuponów, w tym z tytułu zwróconego kuponu, to w ramach rozliczenia pomniejsza kolejną wpłacaną należność o wartość zwróconego kuponu.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

  1. Czy przychód ze świadczenia usług z tytułu wynajmu pokoi (PKWiU 55.90.19) uzyskiwany od firm zajmujących się sprzedażami grupowymi Wnioskodawca powinien traktować jako przychód nieudokumentowany dot. osób fizycznych, jako odbiorców tych usług, gdy zapłata za świadczone usługi dokonywana jest przez firmę pośredniczącą?
  2. Czy przychód świadczenia usług wynajmu pokoi uzyskiwany od osób fizycznych:
    1. za pośrednictwem banku,
    2. od firmy pośredniczącej w sprzedaży usług,

Wnioskodawca powinien wliczać do limitu obrotów objętych obowiązkiem ewidencjonowania za pomocą kasy rejestrującej?

Zdaniem Wnioskodawcy (ostateczna wersja przedstawiona w piśmie z dnia 9 listopada 2012r.):

W zakresie pytania nr 1:

Przychód ze świadczenia usług noclegowych na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej wpłacany przelewem za pośrednictwem firm zajmujących się sprzedażami grupowymi należy traktować jako przychód udokumentowany, gdyż wpłata dokonywana jest za pośrednictwem podmiotu prowadzącego działalność gospodarczą.

W zakresie pytania nr 2:

Jeśli wszystkie wpłaty bezpośrednio od osób fizycznych za usługi noclegowe dokonywane są w całości wyłącznie przelewem na konto bankowe nie należy ich wliczać do limitu obrotów zobowiązujących do ewidencjonowania za pomocą kasy rejestrującej, pod warunkiem, że z przelewu wynika jakiej transakcji dotyczy. Z kolei jeśli część osób fizycznych płaci za wykorzystane usługi gotówką, a część przelewem, mimo że z transakcji wynika czego płatność dotyczy, to przychód ten należy wliczać do limitu obrotów zobowiązujących do ewidencjonowania za pomocą kasy rejestrującej. Natomiast jeśli równocześnie z opisanymi wcześniej sytuacjami uzyskiwany jest przychód ze świadczenia usług noclegowych na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej wpłacany przelewem za pośrednictwem firm zajmujących się sprzedażami grupowymi nie należy go wliczać do limitu obrotów objętych obowiązkiem ewidencjonowania za pomocą kasy rejestrującej.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2011r. Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu tym podatkiem podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…) – art. 7 ust. 1 ustawy.

Stosownie do art. 8 ust. 1 ustawy przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.

Z cytowanych wyżej przepisów ustawy wynika, że przez usługę należy rozumieć każde świadczenie na rzecz danego podmiotu, niebędące dostawą towarów.

Na mocy art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Zgodnie z art. 111 ust. 1 ustawy o VAT, podatnicy dokonujący sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych są obowiązani prowadzić ewidencję obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących.

Powyższy przepis określa generalną zasadę, z której wynika, iż obowiązek prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej dotyczy wszystkich podatników, którzy dokonują sprzedaży na rzecz określonych w nim odbiorców, tj. osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych. Zatem podstawowym kryterium decydującym o obowiązku stosowania ewidencji za pomocą kas rejestrujących jest status nabywcy wykonywanych przez podatnika świadczeń.

Przez sprzedaż rozumie się, zgodnie z art. 2 pkt 22 cyt. ustawy, odpłatną dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotową dostawę towarów.

Na mocy art. 111 ust. 8 cyt. ustawy, minister właściwy do spraw finansów publicznych, może zwolnić, w drodze rozporządzenia, na czas określony, niektóre grupy podatników oraz niektóre czynności z obowiązku, o którym mowa w ust. 1, oraz określić warunki korzystania ze zwolnienia, mając na uwadze interes publiczny, w szczególności sytuację budżetu państwa (…).

Zwolnienie z obowiązku instalowania kas rejestrujących określone zostało w § 2 i § 3 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 26 lipca 2010r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących (Dz. U. z 2010r. Nr 138, poz. 930).

Powyższe zwolnienia wskazują na dwojakiego rodzaju zwolnienie z obowiązku ewidencjonowania obrotu przy zastosowaniu kas rejestrujących, mianowicie: zwolnienie dla określonych grup podatników (zwolnienie podmiotowe) i zwolnienie dla konkretnych czynności (zwolnienie przedmiotowe).

Stosownie do treści § 3 ust. 1 pkt 2 ww. rozporządzenia, zwalnia się z obowiązku ewidencjonowania do dnia 31 grudnia 2012r. również podatników, u których kwota obrotu z działalności, o której mowa w art. 111 ust. 1 ustawy, nie przekroczyła w poprzednim roku podatkowym kwoty 40.000 zł i jeżeli wcześniej nie powstał wobec nich obowiązek ewidencjonowania, z zastrzeżeniem ust. 6.

Obrotem w rozumieniu art. 29 ust. 1 ustawy jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy lub osoby trzeciej. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku.

Wskazać należy w tym miejscu, iż każda sprzedaż na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych ma wpływ na wielkość obrotu wyznaczającego obowiązek ewidencjonowania obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących. Kwotę obrotu uprawniającą do zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania za pomocą kas rejestrujących określa się sumując całą sprzedaż na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych.

Obliczając powyższą kwotę obrotu nie wyłącza się zatem sprzedaży towarów i usług, które na mocy rozporządzenia w sprawie kas rejestrujących jako wymienione w załączniku do rozporządzenia zostały przedmiotowo zwolnione z obowiązku ewidencjonowania. Do obrotu wlicza się zatem sprzedaż ze wszystkich czynności wykonywanych na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej i rolników ryczałtowych (wszystkie rodzaje działalności).

Z przedstawionego we wniosku opisu sprawy wynika, iż Wnioskodawca prowadzi działalność w zakresie usług krótkotrwałego zakwaterowania, jak i wypożyczania sprzętu narciarskiego na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych, a także na rzecz podmiotów prowadzących działalność gospodarczą.

W momencie, gdy odbiorcą ww. usług jest osoba fizyczna i ona dokonuje płatności przychód dokumentowany jest w ewidencji lub rachunkiem wystawionym na życzenie tejże osoby. Natomiast, gdy odbiorcą usług jest podmiot prowadzący działalność gospodarczą i to on płaci za usługę, wtedy przychód Wnioskodawca dokumentuje rachunkiem. W ww. przypadkach płatność dokonywana jest gotówką. Zdarzają się również wpłaty zaliczki na usługi noclegowe dokonywane przelewem na konto bankowe, jednak całkowite rozliczenie za usługę następuję poprzez płatność gotówką.

Od 1 stycznia 2012r. sprzedaż oferowanych przez Wnioskodawcę usług w zakresie krótkotrwałego zakwaterowania na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych dokonywana jest również przez firmy pośredniczące zajmujące się sprzedażami grupowymi. Z każdą z tych firm Wnioskodawca ma podpisaną stosowną umowę.

Współpraca z ww. firmami wygląda następująco:

Wspomniane firmy umieszczają w swych serwisach oferty promocyjne. Efektem dokonania zakupu usługi noclegowej w ofercie promocyjnej jest dokument potwierdzający umożliwienie wykorzystania tej usługi nazywany kuponem (bonem). Każdy kupon (bon) posiada unikalny numer identyfikacyjny. Zakup takiego kuponu w ofercie promocyjnej (po jego okazaniu) upoważnia osobę fizyczną do skorzystania z oferty pobytu wypoczynkowego w willi Wnioskodawcy. Osoba dokonująca zakupu kuponu (bonu) na wypoczynek wpłaca wartość zakupionego kuponu (bonu) na rzecz firmy (serwisu) zajmującej się sprzedażą grupową, która umieściła ofertę.

Wobec powyższego Wnioskodawca nie pobiera żadnej odpłatności od osoby korzystającej z usługi wypoczynku.

Po upływie 10 dni (okres przewidziany na zwroty, reklamacje) od dnia zakończenia emisji oferty promocyjnej firma (serwis) wystawia dla Wnioskodawcy fakturę VAT, bądź rachunek, z tytułu prowizji za wykonaną sprzedaż wraz z informacją o wysokości wpływów ze sprzedaży. Informacja ta przedstawia listę sprzedanych kuponów (bonów) uwzględniającą głównie wartość, liczbę oraz numery sprzedanych kuponów (bonów).

Następnie firma dokonująca sprzedaży grupowej przekazuje, na wskazany przez Wnioskodawcę rachunek bankowy, pobrane kwoty jako przedpłaty na usługę wypoczynku, pomniejszone o kwotę ustalonej prowizji (zgodnie z wystawioną ww. fakturą VAT, rachunkiem).

W 2012r. obrót nie jest ewidencjonowany przy zastosowaniu kasy rejestrującej, jak również przed dniem 1 stycznia 2012r. Wnioskodawca nie był zobowiązany do ewidencjonowania wykonywanych czynności (świadczonych usług) przy pomocy kasy rejestrującej.

Wątpliwości Wnioskodawcy budzi, czy przychód ze świadczenia usług z tytułu wynajmu pokoi uzyskiwany od firm zajmujących się sprzedażami grupowymi Wnioskodawca powinien traktować jako przychód nieudokumentowany dot. osób fizycznych, jako odbiorców tych usług, gdy zapłata za świadczone usługi dokonywana jest przez firmę pośredniczącą, a w związku z tym czy winien on być uwzględniony do limitu obrotów zobowiązującego do ewidencjonowania za pomocą kasy rejestrującej.

Jak wynika z przywołanych powyżej przepisów ustawy o VAT podatnicy obowiązani są do ewidencjonowania przy zastosowaniu kasy rejestrującej obrotów z tyt. świadczenia usług i dostawy towarów. Należy więc zauważyć, że usługą jest tylko takie świadczenie, w przypadku którego istnieje bezpośredni konsument, odbiorca świadczenia odnoszący korzyść o charakterze majątkowym. W związku z powyższym czynność podlega opodatkowaniu jedynie wówczas, gdy wykonywana jest w ramach umowy zobowiązaniowej, a jedna ze stron transakcji może zostać uznana za bezpośredniego beneficjenta tej czynności. Przy czym związek pomiędzy otrzymywaną płatnością a świadczeniem na rzecz dokonującego płatności musi mieć charakter bezpośredni i na tyle wyraźny, aby można powiedzieć, że płatność następuje w zamian za to świadczenie.

W rozpatrywanej sytuacji to Wnioskodawca jest odbiorcą usługi świadczonej przez firmy zajmujące się sprzedażami grupowymi, za którą płaci odpowiednie wynagrodzenie w postaci prowizji od sprzedaży danej oferty. Firmy zajmujące się sprzedażami grupowymi, przekazują odpłatnie kupon osobie fizycznej, który uprawnia tą osobę do zakupu usług Wnioskodawcy. Wnioskodawca uzyska z tego tytułu korzyść w postaci przyszłej prawdopodobnej sprzedaży własnych usług. Nabywca kuponu – z dużym prawdopodobieństwem – wykorzysta go w przyszłości dokonując zakupu usług Wnioskodawcy. Z tego tytułu Wnioskodawca może oczekiwać uzyskania korzyści, które do czasu wykorzystania kuponu są dla niego jedynie potencjalne. Firmy zajmujące się sprzedażami grupowymi otrzymują od Wnioskodawcy zapłatę, która stanowi należność z tytułu usług świadczonych na rzecz Wnioskodawcy na podstawie zawartej umowy. Wykonywane przez ww. firmy czynności stanowią więc usługę pośrednictwa w sprzedaży usług, których realizacja jest możliwa u Wnioskodawcy – spełnia to definicję odpłatnego świadczenia usług, za które otrzymują ustalone w umowie wynagrodzenie w postaci prowizji. Zatem to firmy zajmujące się sprzedażami grupowymi świadczą na rzecz Wnioskodawcy usługę, którą winny udokumentować i rozliczyć zgodnie z przepisami ustawy o podatku od towarów i usług.

Podkreślenia wymaga, iż Wnioskodawca nie świadczy na rzecz firm zajmujących się sprzedażami grupowymi przez internet żadnej usługi, z którą wiązałby się obowiązek zapłaty ze strony Wnioskodawcy.

Firmy zajmujące się sprzedażami grupowymi przez internet przekazują jedynie Wnioskodawcy kwotę uzyskaną ze sprzedaży kuponów uprawniających osoby fizyczne, które te kuponu nabyły do skorzystania z usług świadczonych przez Wnioskodawcę. Uzyskanej przez Wnioskodawcy kwoty nie można więc traktować jako wynagrodzenia z tyt. świadczenia usług na rzecz firm zajmujących się sprzedażami grupowymi.

Otrzymane przez firmy, z którymi Wnioskodawca ma podpisane umowy o współpracy, kwoty pieniężne od klientów na poczet wykonania w przyszłości przez Wnioskodawcę wskazanych usług stanowią dla Wnioskodawcy obrót ze świadczenia usług na rzecz osób fizycznych.

W świetle powyższego przychód ze świadczenia usług noclegowych na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej wpłacany przelewem za pośrednictwem firm zajmujących się sprzedażami grupowymi nie może być traktowany jako obrót ze świadczenia usług na rzecz podmiotów prowadzących działalność gospodarczą. Zapłata dokonywana jest za pośrednictwem podmiotu prowadzącego działalność gospodarczą jednakże usługa jest świadczona na rzecz osoby fizycznej nieprowadzącej działalności gospodarczej.

Jak wskazano powyżej do limitu obrotów obligującego do rozpoczęcia ewidencjonowania za pomocą kasy rejestrującej należy uwzględnić wszystkie obroty uzyskane z tytułu świadczenia usług na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych. Dla ustalenia tego limitu nie ma znaczenia forma płatności, która może mieć jedynie znaczenie dla zastosowania zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania pewnego rodzaju usług.

Tym samym, biorąc pod uwagę opis stanu faktycznego oraz powyższe przepisy stwierdzić należy, że Wnioskodawca w celu ustalenia limitu obrotu powodującego powstanie obowiązku ewidencjonowania sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej i rolników ryczałtowych za pomocą kasy fiskalnej, powinien ująć całość obrotów tj. zarówno obroty ze świadczenia usług wynajmu pokoi na rzecz osób fizycznych, za które zapłata następuje za pośrednictwem banku, jak i za pośrednictwem firm pośredniczących w sprzedaży.

Mając na uwadze powyższe, stanowisko Wnioskodawcy, należało uznać za nieprawidłowe.

Końcowo zaznacza się, że w zakresie ustalenia momentu powstanie obowiązku podatkowego oraz podstawy opodatkowania, zostało wydane odrębne rozstrzygnięcie.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t. j. Dz. U. z 2012r., poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.

doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj