Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPP3/443-434/12/UH
z 20 lipca 2012 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012r., poz. 749) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 25 kwietnia 2012r. (data wpływu 2 maja 2012r.), uzupełnionym pismem z dnia 3 lipca 2012r. (data wpływu 5 lipca 2012r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego od zakupów związanych z realizacją projektu p.n.: „…” - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 2 maja 2012r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego od zakupów związanych z realizacją projektu p.n.: „…”. Ww. wniosek został uzupełniony pismem dnia 3 lipca 2012r. (data wpływu 5 lipca 2012r.) będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu z dnia 27 czerwca 2012r. znak: IBPP3/443-434/12/UH.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący opis zaistniałego stanu faktycznego:

Stowarzyszenie prowadzi działalność statutową, tj. działalność pożytku publicznego odpłatną i nieodpłatną, w sferze zadań publicznych, w oparciu o przepisy ustawy z dnia 24 kwietnia 2003r. o działalności pożytku publicznego i wolontariacie. Stowarzyszenie prowadzi również działalność gospodarczą w rozumieniu art. 2 stawy z dnia 7 lutego 2004r. o swobodzie działalności gospodarczej, z której dochód w całości przeznaczany jest na finansowanie działalności statutowej. Ponadto Stowarzyszenie jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT i składa deklaracje VAT-7.

W ramach nieodpłatnej działalności statutowej, w styczniu 2012r. Stowarzyszenie rozpoczęło realizację projektu pt.: „…” współfinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu na rzecz Obywateli Państw Trzecich (75%), budżetu państwa (10%) oraz środków własnych Stowarzyszenia (15%). Projekt ma charakter edukacyjny i obejmuje swoimi działaniami osoby, które z … i … przyjeżdżają do Polski na 3 letnie studia licencjackie z możliwością kontynuacji na studiach uzupełniających magisterskich w Wyższej Szkole Informatyki i Zarządzania w …. Uczestnicy projektu „…” korzystają z jego trzech głównych komponentów, tj.:

  1. zajęć z języka polskiego jako obcego, prowadzonych zgodnie z Europejskim Systemem Opisu Kształcenia Językowego, uwzględniającym - jako obowiązkową - realizację ścieżki kulturowo-cywilizacyjnej,
  2. wykładów tematyczno-oświatowych, oraz
  3. wycieczek historyczno-krajoznawczych (…, … , …).

Uczestnicy w ramach projektu otrzymują również podręczniki do nauki języka polskiego, kserokopie materiałów dydaktycznych, materiały distance learning do nauki języka polskiego jako obcego. Ponadto uczestnicy jednego z kursów, tzw. „Intensywnego kursu języka polskiego”, który odbywa się cyklicznie we wrześniu każdego roku, mają zapewnione również obiady (catering).

Projekt ma charakter wieloletni, tzn. jest realizowany w okresie od stycznia 2012r. do grudnia 2014r. Obejmie swoimi działaniami łącznie 920 osób. Wskazany okres został podzielony na 4 części. Realizacja każdej kolejnej części wiąże się z podpisaniem nowej umowy. Zawarcie kolejnej umowy uzależnione jest od wyników kontroli zgodności realizacji projektu z założeniami zawartymi we wniosku aplikacyjnym. W chwili obecnej w projekcie uczestniczy 170 osób, które uczą się języka polskiego, uczestniczą w wykładach oraz wyjeżdżają na wycieczki.

W projekcie „…” uczestnicy biorą udział bezpłatnie. Również w żaden inny sposób nie finansują oni działalności statutowej Stowarzyszenia. Żaden z uczestników projektu nie jest pracownikiem Stowarzyszenia, ani byłym pracownikiem Stowarzyszenia, ani członkiem organów stanowiących Stowarzyszenie, ani członkiem Stowarzyszenia.

Otrzymana dotacja natomiast (Europejski Fundusz na rzecz Obywateli Państw Trzecich (75%), budżetu państwa (10%)) stanowi wyłącznie zwrot części kosztów poniesionych przez Stowarzyszenie na realizację projektu. Pozostałe 15% kosztów projektu ponosi Stowarzyszenie, pokrywając je w całości ze środków własnych. W ramach projektu nie dokonuje się żadnej sprzedaży.

W celu realizacji działań związanych z projektem pt: „…” są dokonywane zakupy towarów i usług udokumentowanych fakturami VAT wystawionymi na Stowarzyszenie (np. materiały biurowe, usługi cateringowe, usługi ksero, wynajem pomieszczeń do prowadzenia zajęć dydaktycznych publikacje książkowe dla uczestników projektu, ogłoszenia prasowe i inne). Nabywane na potrzeby realizacji projektu towary i usługi są wykorzystywane tylko i wyłącznie w ramach projektu i nie mają żadnego związku z pozostałą działalnością Stowarzyszenia.

W uzupełnieniu opisu stanu faktycznego Stowarzyszenie wskazało, iż towary i usługi nabywane na potrzeby realizacji projektu pt: „…” nie są i nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Stowarzyszenie posiada prawo do odliczania podatku VAT naliczonego od zakupów związanych z realizacją projektu pt: - „…” współfinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu na rzecz Obywateli Państw Trzecich (75%), budżetu państwa (10%) oraz środków własnych Stowarzyszenia (15%)?

Stanowisko Wnioskodawcy (uzupełnione pismem z dnia 3 lipca 2012r.):

Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, przy nabyciu których podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Zgodnie z art. 15 ust. 1, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności. W myśl art. 15 ust. 2 ustawy o VAT działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Warto więc zauważyć, iż działalność pożytku publicznego (zarówno odpłatna jak i nieodpłatna) nie jest działalnością gospodarczą, w rozumieniu przepisów o swobodzie działalności gospodarczej (art. 6 z dnia 24 kwietnia 2003r. ustawy o działalności pożytku publicznego i wolontariacie), ale jest działalnością gospodarczą w myśl art. 15 ust. 1 i 2 ustawy o VAT.

Art. 5 ust. 1 ustawy o VAT, wśród czynności opodatkowanych wymienia między innymi odpłatną dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W związku z tym, należy stwierdzić iż:

  • ramach realizowanego przez Stowarzyszenie projektu pt: „...” nie dokonuje się odpłatnej dostawy towarów, ani odpłatnego świadczenia usług, gdyż uczestnicy biorą udział w projekcie bezpłatnie, zatem czynności wykonywane w związku z realizacją ww. projektu nie są czynnościami opodatkowanymi w myśl ustawy o VAT, a więc jej nie podlegają;
  • przyznana dotacja na realizację projektu nie jest dotacją mającą bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, gdyż nie jest przyznawana jako dopłata do ceny - sprzedaży towaru lub usługi, a jest jedynie dotacją przyznaną na pokrycie kosztów związanych z realizacją projektu pt: „...”. Ma ona więc wyłącznie charakter „kosztowy” i Stowarzyszenie nie otrzymuje sfinansowanego otrzymaną dotacją wynagrodzenia za świadczone usługi w rozumieniu przepisów ustawy o VAT. W związku z tym przyznana Stowarzyszeniu dotacja na realizację ww. projektu nie stanowi obrotu w myśl art. 29 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług, a więc nie podlega opodatkowaniu podatkiem VAT;

stąd też Stowarzyszenie nie posiada prawa do odliczania podatku VAT naliczonego od zakupów związanych z realizacją projektu pt:. „...” współfinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu na rzecz Obywateli Państw Trzecich (75%), budżetu państwa (10%) oraz środków własnych Stowarzyszenia (15%), o którym mowa w ustawie z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego opisu zaistniałego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2011r., Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy o VAT kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w określonych terminach, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, to jest m.in. tego że zakupy będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.

Z powyższego wynika, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest niewątpliwy i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku i niepodlegających temu podatkowi.

Z treści wniosku wynika, iż Stowarzyszenie jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT i składa deklaracje VAT-7. W ramach nieodpłatnej działalności statutowej realizuje projekt pt.: „…”. Projekt o charakterze edukacyjnym obejmuje osoby, pochodzące z … i …, które przyjeżdżają do Polski na 3 letnie studia licencjackie z możliwością kontynuacji studiów magisterskich w Wyższej Szkole. Uczestnicy przedmiotowego projektu korzystają z zajęć z języka polskiego, jako obcego, z wykładów tematyczno-oświatowych, oraz z wycieczek historyczno-krajoznawczych (…, …, …). W ramach projektu uczestnicy otrzymują podręczniki do nauki języka polskiego, kserokopie materiałów dydaktycznych, materiały distance learning do nauki języka polskiego jako obcego. Ponadto uczestnicy jednego z kursów, tzw. „…”, który odbywa się cyklicznie we wrześniu każdego roku, mają zapewnione również obiady (catering). Realizacja projektu przypada na okres od stycznia 2012r. do grudnia 2014r. Wskazany okres został podzielony na 4 części. W ww. projekcie uczestnicy biorą udział bezpłatnie a także w żaden inny sposób nie finansują oni działalności statutowej Stowarzyszenia. W ramach realizacji przedmiotowego projektu Stowarzyszenie dokonuje zakupów takich towarów i usług jak materiały biurowe, usługi cateringowe, usługi ksero, wynajem pomieszczeń do prowadzenia zajęć dydaktycznych, publikacje książkowe dla uczestników projektu, ogłoszenia prasowe i inne. Ww. towary i usługi udokumentowane są fakturami VAT, na których jako nabywca widnieje Stowarzyszenie. Towary i usługi związane z realizacją przedmiotowego projektu nie są i nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Podstawowym warunkiem, którego spełnienie należy analizować w aspekcie prawa do odliczenia podatku VAT jest związek dokonywanych nabyć towarów i usług ze sprzedażą uprawniającą do dokonywania takiego odliczenia czyli sprzedażą generującą podatek należny.

Analiza przedmiotowej sprawy wskazuje, że związek taki nie występuje bowiem realizowany projekt nie służy w jakimkolwiek zakresie czynnościom opodatkowanym. Wnioskodawca jednoznacznie wskazał, że towary i usługi zakupione w celu realizacji ww. projektu nie są i nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

Zatem w oparciu o przedstawiony opis stanu faktycznego oraz obowiązujący w tym zakresie stan prawny należy stwierdzić, iż w przedmiotowej sprawie nie znajdzie zastosowania cytowany na wstępie art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, bowiem jak już wskazano wyżej, obniżenie podatku należnego o podatek naliczony może nastąpić jedynie na ściśle określonych przez ustawodawcę zasadach, a jedną z podstawowych przesłanek pozytywnych jest niewątpliwy i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

W konsekwencji z uwagi na niespełnienie podstawowej przesłanki warunkującej prawo do odliczenia podatku naliczonego, jaką jest związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, Wnioskodawca nie ma prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących towary i usługi związane z realizacją ww. projektu.

Wobec powyższego, stanowisko Wnioskodawcy, w myśl którego Stowarzyszenie nie ma prawa do odliczenia podatku naliczonego związanego z realizacją przedmiotowego projektu należało uznać za prawidłowe.

Ponadto, tut. organ pragnie podkreślić, iż granice tego szczególnego postępowania podatkowego, którego celem jest uzyskanie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w indywidualnej sprawie, określa Wnioskodawca występując z konkretnym pytaniem prawnym, wyłącznie w odniesieniu do stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę, co wynika wprost z przepisu art. 14b § 1, 2 i 3 ustawy Ordynacja podatkowa. Wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanego. Inne kwestie przedstawione w opisie stanu faktycznego, które nie zostały objęte pytaniem – nie mogą być zgodnie z art. 14b § 1 oraz art. 14f § 2 Ordynacji podatkowej – rozpatrzone.

W związku z powyższym tutejszy organ w niniejszej interpretacji odniósł się wyłącznie do kwestii prawa do odliczenia podatku naliczonego od zakupów związanych z realizacją projektu. W niniejszej interpretacji tutejszy organ nie rozstrzyga, czy czynności wykonywane w związku z realizacją projektu są opodatkowane oraz czy przyznana dotacja stanowi obrót w myśl art. 29 ust. 1 ustawy o VAT, bowiem nie było to przedmiotem wniosku, nie zadano pytania w tym zakresie.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w …, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.

doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj