Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ITPB2/436-65/08/MK
Data
2008.07.04
Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy
Temat
Podatek od czynności cywilnoprawnych --> Zwolnienia od podatku --> Zwolnienia przedmiotowe
Słowa kluczowe
gospodarstwo rolne
grunty rolne
umowa sprzedaży
zwolnienia podatkowe
Istota interpretacji
Opodatkowanie nabycia nieruchomości (w skład, której wchodzą użytki rolne o pow. 0,4028 ha oraz budynek mieszkalny z budynkiem gospodarczym o pow. 0,1872 ha).
Wniosek ORD-IN
882 kB
INTERPRETACJA INDYWIDUALNA
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (tekst jednolity Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zmianami) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 15 kwietnia 2008 r. (data wpływu 17 kwietnia 2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od czynności cywilnoprawnych w zakresie zwolnienia przedmiotowego - jest prawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 17 kwietnia 2008 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od czynności cywilnoprawnych w zakresie zwolnienia przedmiotowego.
W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.
Spółka jest właścicielem nieruchomości rolnej, na którą składają się użytki rolne (grunty orne) o powierzchni 1,5700 ha (2,100 ha przeliczeniowych), stanowiącej w rozumieniu przepisów o podatku rolnym gospodarstwo rolne. Obecnie Spółka zamierza kupić zabudowaną budynkiem mieszkalnym i budynkiem gospodarczym nieruchomość o powierzchni 0,5900 ha, położoną w innej gminie, w skład której zgodnie z ewidencją gruntów wchodzą użytki rolne – grunty orne o powierzchni 0,4028 ha, nie zajętą na prowadzenie działalności gospodarczej innej niż działalność rolnicza. Kupiona przez spółkę nieruchomość w części użytków rolnych o powierzchni 0,4028 ha wejdzie w skład prowadzonego przez spółkę gospodarstwa rolnego w rozumieniu przepisów o podatku rolnym. Z upoważnienia Prezydenta Miasta zostało wydane dnia 1 lutego 2008 r. zaświadczenie, z którego wynika, że zgodnie z miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego, zatwierdzonym uchwałą rady miasta z dnia 5 kwietnia 2001 r., działka ta znajduje się w granicach obszaru, dla którego ustalenia brzmią: "przeznaczenie podstawowe - usługi komercyjne, w tym stacja paliw", oraz częściowo w granicach obszaru, dla którego ustalenia brzmią: "miejski układ komunikacyjny obsługujący - ulice dojazdowe". Zgodnie z wypisem z rejestru gruntów sporządzonym dnia 30 stycznia 2008 r. dla nieruchomości, rodzaj użytków w ewidencji gruntów określono jako użytki rolne - grunty orne (oznaczone symbolem RV) o powierzchni 0,4028 ha oraz tereny mieszkaniowe o powierzchni 0,1872 ha (oznaczone symbolem B).
W związku z powyższym zadano następujące pytanie.
Czy umowa sprzedaży, na podstawie której Spółka nabędzie nieruchomość o powierzchni 0,5900 ha, która w części użytków rolnych o powierzchni 0,4028 ha wejdzie w skład gospodarstwa rolnego w rozumieniu przepisów o podatku rolnym, będącego własnością spółki, jest zwolniona od podatku od czynności cywilnoprawnych od sprzedaży gruntu stanowiącego użytki rolne...
Zdaniem Spółki, przepis art. 9 pkt 2 ustawy z dnia 9 września 2000 r. o podatku od czynności cywilnoprawnych (tekst jednolity Dz. U. z 2007 r., nr 68, poz. 450 ze zm.) stanowi, iż zwalnia się od podatku między innymi przeniesienie własności nieruchomości lub ich części, wraz z częściami składowymi, z wyjątkiem budynków mieszkalnych lub ich części znajdujących się na obszarze miast, w drodze umowy sprzedaży, pod warunkiem, że w rozumieniu przepisów o podatku rolnym, w chwili dokonania czynności, nabyte grunty stanowią gospodarstwo rolne albo utworzą gospodarstwo rolne lub wejdą w skład gospodarstwa rolnego będącego własnością nabywcy. Przepis art. 2 ust. 1 w związku z art. 1 ustawy z dnia 15 listopada 1984 r. o podatku rolnym (tekst jednolity Dz. U. z 2006 r. Nr 139, poz. 969 ze zm.) stanowi, iż za gospodarstwo rolne uważa się obszar gruntów podlegających opodatkowaniu podatkiem rolnym (czyli gruntów sklasyfikowanych w ewidencji gruntów i budynków jako użytki rolne lub jako grunty zadrzewione i zakrzewione na użytkach rolnych, z wyjątkiem gruntów zajętych na prowadzenie działalności gospodarczej innej niż działalność rolnicza), o łącznej powierzchni przekraczającej 1 ha lub 1 ha przeliczeniowy, stanowiących własność lub znajdujących się w posiadaniu osoby fizycznej, osoby prawnej albo jednostki organizacyjnej, w tym spółki, nieposiadającej osobowości prawnej. Zgodnie z definicją gospodarstwa rolnego z ustawy o podatku rolnym przeznaczenie gruntu w planie zagospodarowania przestrzennego lub studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego gminy nie ma znaczenia dla zakwalifikowania gruntów jako wchodzących w skład gospodarstwa rolnego, tym bardziej, że grunty te nie są zajęte na prowadzenie działalności gospodarczej innej niż działalność rolnicza. Wobec powyższego zawarta przez Spółkę umowa sprzedaży w odniesieniu do gruntów stanowiących użytki rolne będzie zwolniona z podatku od czynności cywilnoprawnych.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Spółki w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.
Zgodnie z art. 1 ust. 1 pkt 1 lit. a) ustawy z dnia 9 września 2000 r. o podatku od czynności cywilnoprawnych (tekst jednolity Dz. U. z 2007 r. Nr 68, poz. 450) umowa sprzedaży jako czynność cywilnoprawna podlega opodatkowaniu tym podatkiem, jednakże w myśl art. 9 pkt 2 lit. a) ustawy zwalnia się od podatku przeniesienie własności nieruchomości lub ich części, wraz z częściami składowymi, z wyjątkiem budynków mieszkalnych lub ich części znajdujących się na obszarze miast, w drodze umowy sprzedaży pod warunkiem, że w rozumieniu przepisów o podatku rolnym, w chwili dokonania czynności nabywane grunty stanowią gospodarstwo rolne albo utworzą gospodarstwo rolne lub wejdą w skład gospodarstwa rolnego będącego własnością nabywcy. Definiując pojęcie „gospodarstwo rolne” należy – stosownie do treści cytowanego przepisu - odnieść się do przepisów ustawy z dnia 15 listopada 1984 r. o podatku rolnym (tekst jednolity Dz. U. z 2006 r. Nr 136, poz. 969 ze zm.). Zgodnie z art. 2 ust. 1 ustawy o podatku rolnym, za gospodarstwo rolne uważa się obszar gruntów, o których mowa w art. 1 (tj. grunty sklasyfikowane w ewidencji gruntów i budynków jako użytki rolne lub jako grunty zadrzewione i zakrzewione na użytkach rolnych, z wyjątkiem gruntów zajętych na prowadzenie działalności gospodarczej innej niż działalność rolnicza) o łącznej powierzchni przekraczającej 1 ha lub 1 ha przeliczeniowy, stanowiący własność lub znajdujący się w posiadaniu osoby fizycznej, osoby prawnej albo jednostki organizacyjnej. Zatem podstawowym warunkiem uznania gruntów za gospodarstwo rolne jest ich powierzchnia. Z powołanego wyżej przepisu art. 9 pkt 2 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych wynika, że umowa sprzedaży będzie zwolniona od podatku, tylko wtedy, gdy w chwili dokonania czynności nabywany grunt będzie stanowił gospodarstwo rolne albo utworzy gospodarstwo rolne lub wejdzie w skład gospodarstwa rolnego. Natomiast późniejsza zmiana przeznaczenia gruntu nie skutkuje pozbawieniem praw do zwolnienia od podatku.
Należy podkreślić, że zwolnienie zawarte w art. 9 pkt 2 ww. ustawy ma charakter warunkowy, co oznacza, iż jedynie spełnienie kryteriów, o których mowa w tym przepisie, daje podstawę do zwolnienia umowy sprzedaży nieruchomości lub ich części z podatku od czynności cywilnoprawnych. Konkludując, dla skuteczności zwolnienia musi wystąpić jedna z poniższych ewentualności:
- przenoszona nieruchomość musi stanowić (niekoniecznie w całości) gospodarstwo rolne zbywcy; późniejsza zmiana charakteru nieruchomości nie ma znaczenia, bądź
- przenoszona nieruchomość nie musi być gospodarstwem rolnym lub jego częścią, jednak w połączeniu z nieruchomościami nabywcy (np. wskutek osiągnięcia wymaganych norm obszarowych) możliwe będzie utworzenie gospodarstwa rolnego, bądź
- przenoszona nieruchomość niebędąca gospodarstwem rolnym (lub jego częścią) zostanie włączona do gospodarstwa rolnego nabywcy.
Zobowiązanie podatkowe powstanie zatem wtedy, gdy zbywana nieruchomość nie stanowi całości lub części gospodarstwa rolnego i jednocześnie w wyniku jej przeniesienia nie wejdzie w skład gospodarstwa. Z przytoczonego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego wynika, że Spółka zamierza nabyć zabudowaną budynkiem mieszkalnym i budynkiem gospodarczym nieruchomość gruntową o powierzchni 0,5900 ha, na którą składają się grunty rolne o powierzchni 0,4028 ha oraz zabudowany ww. budynkami grunt – 0,1872 ha. W chwili nabycia nabywana nieruchomość w części dotyczącej gruntów rolnych nie będzie stanowić ze względu na niespełnienie kryterium powierzchniowego, jako warunku uznania jej za gospodarstwo rolne, natomiast jest sklasyfikowana zgodnie z wypisem z Rejestru Gruntów jako grunty orne. Z kolei wspomniane budynki, z racji położenia ich razem z całą nieruchomością w granicach administracyjnych miasta oraz ich charakter określony w Rejestrze Gruntów: tereny mieszkaniowe, podlegają – na zasadzie wyjątku z cytowanego art. 9 pkt 2 lit. a) ustawy – opodatkowaniu podatkiem od czynności cywilnoprawnych Mając powyższe na uwadze, stwierdzić należy, iż w przypadku nabycia gruntu opisanego we wniosku, stosownie do przepisu art. 9 pkt 2 lit. a) ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych, umowa sprzedaży, na podstawie której Spółka nabędzie przedmiotową nieruchomość będzie zwolniona od podatku od czynności cywilnoprawnych w części dotyczącej użytków rolnych o powierzchni 0,4028 ha, które zostaną włączone do istniejącego gospodarstwa rolnego. O tym, że ww. grunty zostaną włączone do istniejącego gospodarstwa rolnego, Wnioskodawca bowiem informuje w treści złożonego wniosku. Jednakże, gdy stan faktyczny zmieni się i w chwili realizacji transakcji grunty nie wejdą w skład gospodarstwa rolnego, przedmiotowa transakcja będzie podlegała opodatkowaniu na zasadach ogólnych, przewidzianych dla umów sprzedaży nieruchomości.
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Spółkę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zmianami). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.
|