Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu
ILPP2/443-378/08-3/GZ
z 24 lipca 2008 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ILPP2/443-378/08-3/GZ
Data
2008.07.24


Referencje


Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu


Temat
Podatek od towarów i usług --> Odliczenie i zwrot podatku. Odliczanie częściowe --> Odliczenie i zwrot podatku


Słowa kluczowe
bonus
odliczanie podatku naliczonego
podatek naliczony
premia pieniężna


Istota interpretacji
Odliczenie podatku VAT z faktur dokumentujących premie pieniężne – bonusy warunkowe i bezwarunkowe.



Wniosek ORD-IN 2 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz.770) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki z o.o, przedstawione we wniosku z dnia 14 kwietnia 2008 r. (data wpływu 28 kwiecień 2008 r.), uzupełnionym pismem z dnia 30 kwietnia 2008 r. (data wpływu 7 maj 2008 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie odliczenia podatku naliczonego z faktur dokumentujących premie pieniężne – jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 28 kwietnia 2008 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie odliczenia podatku naliczonego z faktur dokumentujących premie pieniężne. Wniosek uzupełniono pismem z dnia 30 kwietnia 2008 r. (data wpływu 7 maj 2008 r.) o odpis z Krajowego Rejestru Sądowego.


W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.


Wnioskodawca (dalej: Spółka) prowadzi działalność polegającą na sprzedaży paneli podłogowych i paneli ściennych, blatów kuchennych, parapetów, listew wykończeniowych, akcesoriów do montażu i pielęgnacji. Na podstawie umów zawartych z odbiorcami towarów (dalej: Odbiorcy), Spółka zobowiązana jest do wypłaty na rzecz tychże Odbiorców bonusów/premii pieniężnych. Premie (bonusy) te ustalane są zwykle w dwóch formułach, jako tzw:

  1. bonus bezwarunkowy – stały procent od wartości zakupów zrealizowanych przez danego Odbiorcę w danym okresie rozliczeniowym, należny bez względu na wielkość zakupów, oraz dodatkowo/alternatywnie
  2. bonus warunkowy – określony dodatkowy procent od zakupów dokonanych przez danego Odbiorcę w tymże okresie rozliczeniowym, należny w przypadku, gdy łączna wartość zakupów dokonanych przez Odbiorcę przekroczy ustalony pułap.


Premie (bonusy) te:

  1. wypłacane są w celu zachęcenia Odbiorców do zakupu towarów oferowanych przez Spółkę,
  2. wypłacane są okresowo, zwykle po zakończeniu danego kwartału, półrocza lub roku, w zależności od ustaleń z konkretnym Odbiorcą i dotyczą zakupów dokonanych przez Odbiorcę w tymże okresie,
  3. związane są wyłącznie z faktem dokonywania przez Odbiorcę zakupów towarów sprzedawanych przez Spółkę oraz z faktem terminowego regulowania płatności za towary i są wypłacane wyłącznie w związku z dokonaniem przez Odbiorcę zakupów w ilościach lub o wartości przekraczającej określony pułap,
  4. nie są związane ze spełnieniem przez Odbiorcę jakichkolwiek dodatkowych warunków, takich jak zobowiązanie do zrealizowania określonego poziomu obrotów, zobowiązanie do niedokonywania zakupów u innych dostawców (prawo wyłączności), organizowanie sprzedaży na rzecz Spółki itp.


Jedyną zatem przesłanką do otrzymania przez Odbiorcę premii jest zakup (nabycie) przez Odbiorcę towarów oferowanych przez Spółkę w ilości lub o wartości przekraczającej ustalony pułap oraz dokonanie terminowych płatności, nie zaś wykonywanie przez Odbiorcę jakichkolwiek czynności, czy też świadczenie przez Odbiorcę na rzecz Spółki jakichkolwiek dodatkowych usług.

Po stronie Odbiorców, wypłacane premie pieniężne uznawane są za świadczenie usług na rzecz Spółki, podlegające opodatkowaniu podatkiem VAT według stawki 22% i są dokumentowane fakturami VAT.


W związku z powyższym zadano następujące pytanie.


Czy Spółka ma prawo do odliczenia kwoty podatku naliczonego wykazanego na wystawionych przez Odbiorców fakturach VAT dokumentujących wypłatę premii pieniężnej (bonusu), otrzymanych przez Spółkę w okresie od 1 stycznia 2008 r....

Zdaniem Wnioskodawcy, Spółka ma prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego wykazanego na fakturach VAT wystawionych przez Odbiorców w związku z otrzymaniem przez nich premii pieniężnych (bonusów), ponieważ premie (bonusy) te stanowią wynagrodzenie za świadczenie przez Odbiorców usług na rzecz Spółki, zgodnie z pismem Ministra Finansów z dnia 30 grudnia 2004 r. nr PP3-812-1222/2004/AP/4026.

Zgodnie z przepisem art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą, nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury, w przypadku, gdy transakcja dokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku. W stanie faktycznym, objętym zakresem niniejszego wniosku oznacza to, iż ustalenie czy Spółka ma prawo do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur wystawionych przez Odbiorców z tytułu premii pieniężnych uzależnione jest, w istocie rzeczy od ustalenia czy premie te stanowią wynagrodzenie za świadczenie przez Odbiorców na rzecz Spółki usług podlegających opodatkowaniu podatkiem VAT.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT, opodatkowaniu podatkiem VAT podlegają m.in. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium Polski. Przez dostawę towarów, w myśl art. 7 ust. 1 ustawy, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel, natomiast zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy, pod pojęciem świadczenia usług rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej nie mającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

  1. przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej,
  2. zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji,
  3. świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.


Zgodnie z treścią wyżej wymienionego pisma Ministra Finansów, skutki podatkowe dotyczące wypłacania premii pieniężnych nabywcom uzależnione są od wielu czynników, tj. m.in. od ustalenia za co faktycznie premie pieniężne zostały wypłacone, tzn. czy dotyczą konkretnych dostaw, czy też odnoszą się do wszystkich dostaw w określonym czasie itp., i tak:

  1. w przypadkach, gdy wypłacona premia pieniężna jest związana z konkretną dostawą (dostawami), to nawet jeśli jest to premia wypłacona po dokonaniu zapłaty, powinna być traktowana jak rabat, o którym mowa w art. 29 ust. 4 ustawy o VAT, ponieważ ma bezpośredni wpływ na wartość tej dostawy i w efekcie prowadzi do obniżenia wartości (ceny) dostawy,
  2. w przypadkach natomiast, gdy premie pieniężne wypłacane są z tytułu dokonywania przez nabywcę np. nabyć określonej wartości czy ilości towarów w określonym czasie lub też dokonywania terminowych płatności za zrealizowane dostawy w pewnym okresie i w określony sposób oraz premie te nie są związane z żadną konkretną dostawą uznaje się, że wypłacona premia pieniężna związana jest z określonymi zachowaniami Odbiorcy, a zatem ze świadczeniem przez Odbiorcę otrzymującego taką premię usług, które to usługi podlegają opodatkowaniu podatkiem VAT według stawki 22%.


W stanie faktycznym będącym przedmiotem niniejszego wniosku, wypłata premii pieniężnej związana jest z konkretnymi dostawami dokonanymi przez Spółkę w ciągu danego okresu, niemniej jednak jest to premia wypłacana z tytułu dokonania przez Odbiorcę w tym okresie nabyć towarów w określonej ilości lub o określonej wartości i to ta przesłanka decyduje o otrzymaniu premii przez Odbiorcę. Premia wypłacana przez Spółkę nie ma charakteru dobrowolnego, tj. jej wypłata jest uzależniona od konkretnego zachowania Odbiorcy, choć jej wyliczenie następuje poprzez odniesienie określonego procentu do sumy poszczególnych dostaw dokonanych przez Spółkę.

Mając powyższe na uwadze, w ocenie Spółki, faktury VAT wystawione przez Odbiorców w związku z wypłatą premii pieniężnych (bonusów) są fakturami dokumentującymi transakcję opodatkowaną podatkiem VAT według stawki 22%, a zatem nie są fakturami, o których mowa w art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy o VAT. Konsekwentnie, Spółka ma prawo do odliczenia podatku naliczonego wykazanego na takich fakturach, na zasadach ogólnych.

Spółka zdaje sobie sprawę, iż stanowisko przeciwne do zaprezentowanego powyżej zajął Naczelny Sąd Administracyjny w wyroku z dnia 6 lutego 2007 r. (sygn. akt I FSK 94/06) oraz Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie w wyroku z dnia 22 maja 2007 r. (sygn. IIISA/Wa 4080/06), w ocenie którego premie pieniężne, takie jak wypłacane przez Spółkę Odbiorcom, nie podlegają opodatkowaniu podatkiem VAT. W ocenie Spółki jednak, wyroki te stanowią rozstrzygnięcia w konkretnych sprawach i w związku z tym nie mają mocy powszechnie obowiązującej interpretacji przepisów prawa podatkowego, w przeciwieństwie do pisma Ministra Finansów z dnia 30 grudnia 2004 r., które to pismo zostało wydane w trybie art. 14 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 1997 r. Nr 137, poz. 926 ze zm.)


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.


Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od zasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.


Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.


Referencje


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj